Moottoripyörä?

Tanu sanoi:
Toi Wolffi alkaa jo olemaan sinnepäin! Tosin 600 ei nyt välttämättä saa edes komeita ääniä verrattuna isompiin pyöriin?

Kyllähän se niistä kuutioistakin jonkin verran riippuu eli peukalosääntönä mitä enemmän kuutioita per pytty, niin sitä bassovoittoisempi jytinä. Ja mitä vähemmän villoja niin sitä vittumaisempi metallinen räminä. Ja mitä vähemmän kuutioita per pytty niin sitä kimeämpi hampaita vihlova vinkuminen.

Rakenteeltaanhan nuo jälkiasennuspöntöt taitavat kaikki olla suunnilleen samanlaisia suoria huiluja, joissa reikiä ja huilun ympärillä villat sekalaisessa järjestyksessä.

Ite laitoin tollaset mopotehtaan omat tötteröt joku aika sitten:
http://rapidshare.de/files/3980436/S3_1050_offroad_can.mp3.html
(valitse alhaalta Free ja sitten hetken päästä pitäisi ilmaantua sivu josta clipin saa). Äänittäjällä ei mikki vissiin ole ottanut bassoja oikein kunnolla, mutta kyllä tosta jotain ideaa saa.
 
Temp Human sanoi:
Asiasta kolmanteen. Minne asti meinaatte ajella? Itsellä vakuutuskausi loppuu 31.10.05 ja alkaa taas 1.4.2006.

Mulla loppuu kausi 25.10 ja alkaa taas 1.5.2006. Toi aloituspäivä voi tietysti siirtyä aikaisempaan tai myöhempään, mutta varmaa on se että ennenkuin ajot keväällä alkaa niin vakuutusyhyiö vaihtuu :curs:
 
Temp Human sanoi:
Asiasta kolmanteen. Minne asti meinaatte ajella? Itsellä vakuutuskausi loppuu 31.10.05 ja alkaa taas 1.4.2006.

Ensi viikolla varmaankin mopo seisontaan. Jääpähän vähän enemmän rahaa kuussa käyttöön, mun toi muutto pakkaa päälle.
 
Temp Human sanoi:
Asiasta kolmanteen. Minne asti meinaatte ajella? Itsellä vakuutuskausi loppuu 31.10.05 ja alkaa taas 1.4.2006.

Eipä ole vakuutusta kuin tämän kuun loppuun, no tuli kyllä aloitettua pitkälti maaliskuun puolella.. Mutta en viitsi palella ihan älyttömiä ja päätän kauden jo kohta.. :itku:
 
Tästä asiasta on ollu puhetta jo aiemmin tässä ketjussa, mutta nostetaan kissa pöydälle! Eli mitä käytännön hyötyä on tosta ohjausiskarista? Eiks sitä voi jotenki säätää jäykemmäks tai "herkemmäksi". Eli jos laskee todella kovaa jotain pätkää, niin sitten tiukataan kireämmäksi, näin kuvittelisin? Vai..?
 
Tanu sanoi:
Eli mitä käytännön hyötyä on tosta ohjausiskarista? Eiks sitä voi jotenki säätää jäykemmäks tai "herkemmäksi". Eli jos laskee todella kovaa jotain pätkää, niin sitten tiukataan kireämmäksi, näin kuvittelisin? Vai..?

Ohjausiskunvaimennin pitää kurissa ohjausvärinää/tankslappereita pyörissä, joita voi seurata ohjausgeometrian/suuren tehon/erittäin pitävän rengastuksen/alustan epätasaisuuksien/kuskin taitamattomuuden tai edellisten yhdistelmän vuoksi.

Säädettävyys on kiinni mallista, useimmat lisävarusteena saatavat iskarit ovat säädettäviä. Hondan uudessa Bladessa oleva sähköinen HESD-vaimennin säätyy automaattisesti kierrosten+ajonopeuden mukaan. Jotkut halpisvaimentimet ja useimmat oem-vaimentimet (esim GSX-R Suzukeissa olevat vakio-ohjausiskarit) eivät ole säädettäviä.

Tosiaan tilanteissa, joissa tuo ohjausvärinä voi aiheuttaa ongelmia (esim. isoa kovaa radalla liimakumeilla, röykkyinen mutkapätkä, keuliminen ja keulan lasku vahingossa alas vähän vinkkelissä/eturengas pysähtyneen), vaimenninta tiukataan, kaupunkipyörittelyssä se taas voidaan löysätä.
 
Perjantaina tuli sitten hankittua se pitkään silmissä kiilunut moottoripyörä. Ensimmäiseltä omistajalta Kawasaki ZX-6R -05. Jos tässä nyt pari viikkoa ehtisi vielä ajelemaan..

Joku voi ihmetellä, miten 20-vuotiaalla tyypillä voi olla varaa ostaa tommoinen vekotin. Se vaan vaatii kovaa työntekoa ja tinkimistä muista harrastuksista. 1600 tehtyä tuntia kaupan varastolla voi palkita vaikka tällä tavoin. Joka ikinen perjantai ja lauantai lukion ajan töihin. Ja kesät tietenkin. Muut lähti armeijan aikana lomilla kaatamaan, mä menin lauantaina töihin. Nyt että on varaa pitää pyörää, niin on käytävä töissä tässä opiskelujen ohessa. Koitetaan elää opintotuella ja asumislisällä, ja säästää ne töistä saadut rahat sitten prätkäharrastukseen.
 
VuHuu!! Loistosuoritus, arvostan teikäläistä!! Itsellä vähän sama homma, mut töitä en kuitenka ole ihan niskalimassa paiskonut! Ja sama pyörä tulossa itselle, tosin vuoden vanhempi vekotin ja sininen :D. Tammikuussa inttiin ja sitten kesällä ajamaan korttia!!
 
Ensivaikutelma uudesta ZX-6R:stä on erinomainen. Ulkonäkö, sporttisuus ja teho saa täydet pisteet - mikään näistä ei jätä toivomisen varaa. Vihreä kawan väri kruunaa kaiken. Ei ole kokemusta aikaisemmin kuin kaksitahtisista, mutta taidan kyllä tietää, mitä tarkoitetaan sillä kawalle tyypillisellä murinalla. Pyörä käy kyllä komeasti, vaikka vakioputki onkin. Onpahan ainakin vedetty penkin alle. Ensi kesäksi voisi ehkä sitten katsella jotain uutta "pönttöä" sinne persuuksiin.

Miinusta saa pleksi, peilit ja mittaristo. Pleksi ei kyllä suojaa yhtään ja jos enemmän innostuu matkailusta, niin tuplakupla varmaankin on ostoslistalla. Peilejä en ainakaan vielä saanut säädettyä kunnolla. Voiko ne tosiaan olla noin syvältä? :D Ei nää kuin omat hartiat. Täytyy nyt yrittää vielä säädellä ajan kanssa, eiköhän sieltä ala sitten näkymään jotain muutakin.. Mittaristo on tietysti hienosti digitaalinen, mutta itseä kyllä harmittaa ihan "perinteisen" kierroslukumittarin puuttuminen. Nyt kun kierrosluku näkyy kehää kiertävinä palkkeina. Alkuun ainakin aika vaikealukuinen, mutta varmasti tottuu tuohonkin. Ei näistä nyt mikään varsinaisesti haittaa, mutta alkuun vaatii totuttelua.
 
Cold_ sanoi:
Miinusta saa pleksi, peilit ja mittaristo. Pleksi ei kyllä suojaa yhtään ja jos enemmän innostuu matkailusta, niin tuplakupla varmaankin on ostoslistalla.
Tuplakupla ei mun mielestä paljoa enemmän ajoviimalta suojaa kuin tavallinen. Hienomman näköinen se kyllä usein on. Jos matka-ajoa harrastaa kannattaa ostaa touring pleksi.
Cold_ sanoi:
Peilejä en ainakaan vielä saanut säädettyä kunnolla. Voiko ne tosiaan olla noin syvältä? :D Ei nää kuin omat hartiat. Täytyy nyt yrittää vielä säädellä ajan kanssa, eiköhän sieltä ala sitten näkymään jotain muutakin.
Kyllä aika monessa uudemmassa pyörässä taitaa olla peilit sijoitettu niin kapealle, että niistä näkyy enimmäkseen omat hartiat/kyynärpäät vaikka säätäisi miten.
 
Cold_ sanoi:
Miinusta saa pleksi, peilit ja mittaristo. Pleksi ei kyllä suojaa yhtään ja jos enemmän innostuu matkailusta, niin tuplakupla varmaankin on ostoslistalla.

Jeps, aika matala tuntuu tuo 05 pleksi olevan. -03/04 6R:ssä pleksi suojasi mielestäni ihan ok, ilmavirta osui kypärän alapuolelle ja keventi vähän etunojaa eikä aiheuttanut pyörteitä kypärään. Itselläni huomasin 05:sen pleksin peittävän osan mittaristosta normaaliajoasennossa.

Cold_ sanoi:
Peilejä en ainakaan vielä saanut säädettyä kunnolla. Voiko ne tosiaan olla noin syvältä? :D Ei nää kuin omat hartiat. Täytyy nyt yrittää vielä säädellä ajan kanssa, eiköhän sieltä ala sitten näkymään jotain muutakin..

Äkkiä sitä oppii kääntämään kyynärpäätä pois tieltä ;) Jos nahkojen sijasta on vielä goret ajovermeinä, taakse näkyy varmasti vielä vähemmän. Noihin on saatavan myös korotuspaloja, joihin peili pultataan katteen sijasta. Tosin rumentaa mielestäni pyörää jonkin verran samalla kun parantaa näkyvyyttä taakse.


Cold_ sanoi:
Mittaristo on tietysti hienosti digitaalinen, mutta itseä kyllä harmittaa ihan "perinteisen" kierroslukumittarin puuttuminen. Nyt kun kierrosluku näkyy kehää kiertävinä palkkeina. Alkuun ainakin aika vaikealukuinen, mutta varmasti tottuu tuohonkin. Ei näistä nyt mikään varsinaisesti haittaa, mutta alkuun vaatii totuttelua.

Itse ainakin opin nopeasti ajamaan 6R:ää korvakuulolta, lisäksi oikein säädetty vaihtovalo kertoo kyllä kun on aika pistää isompaa pykälää pesään ja näkyy paremmin kuin kierroslukumittari. Radallakaan en katsonut 03 6R:ssä kieppikelloa oikeastaan koskaan ensimmäisen parin setin jälkeen.

Nykyisessä Trumpassa joutuu varvikelloa tarkkailemaan enemmän, ettei vedä pyörää rajoittimeen pienemmillä vaihteilla.
 
Jes! Nyt on pyörä kotona!! Olihan sillä pakko käydä heittämässä pakollinen lenkki. Nyt sormet syyhyää ihan sikana!! Mut taitaa ajot alkaa kunnolla vasta ens kesänä, pitäis nimittäin toi korttikin ajaa.. :nolo:
 

Liitteet

  • pyörä.webp
    pyörä.webp
    112 KB · Katsottu: 591
Tanu sanoi:
Jes! Nyt on pyörä kotona!!

Onnea uudelle pyörälle, samanmoisella -03 vuosimallisella tuli päästeltyä reilut 23 tkm ja hauskaa oli...

Ja olipa muuten hyvät ajokelit täällä Helsingin suunnalla viime viikonloppuna, toivottavasti jatkuu säät samanlaisina :5:
 
Routa sanoi:
Onnea uudelle pyörälle, samanmoisella -03 vuosimallisella tuli päästeltyä reilut 23 tkm ja hauskaa oli...

Ja olipa muuten hyvät ajokelit täällä Helsingin suunnalla viime viikonloppuna, toivottavasti jatkuu säät samanlaisina :5:
Miten muuten luonnehtisit tuota kawan tyhjäkäyntiä ja toimintaa pienimmillä kierroksilla? Oma pyörä tuntuu "vaeltavan" tyhjäkäynnillä jonkin verran (n. yhden palkin verran) ja välillä tyhjäkäynnillä tuntuu, että kawa jyskyttäisi kuin juna. :D Ajossa pienimmillä kierroksilla tuntuu, että pyörä pörisee ehkä liikaakin, eikä käynti ole erityisen tasaista. Kovilla kierroksilla pyörä taas kiertää ja käy erinomaisesti.

Moottoripyora.orgissa sanoivat tuon vaan olevan kawan ominaisuus. :rolleyes:

Vähän on sellainen vaikutelma tullut, ettei välttämättä kaikki olisi ok ruiskun annostuksessa. Tiedä vaikka joku anturi olisi pimentynyt. Täytyy ensi keväänä huollossa kysästä. Onhan takuuta vielä jäljellä rutkasti. Oon kyllä varautunut siihen, että ensimmäisen 12 tkm aikana voi mennä aivan mitä tahansa.
 
Kertokaapas muuten kokemuksianne tosta Kawan Z750:stä? Onko ollut ongelmia liiallisen tärinän kanssa tai sitten vakavampia vikoja?
 
Uncle Sam sanoi:
Kertokaapas muuten kokemuksianne tosta Kawan Z750:stä? Onko ollut ongelmia liiallisen tärinän kanssa tai sitten vakavampia vikoja?

Lyhyesti sanottuna en ole kuullut mistään ongelmista tai omassa pyörässä ei niitä ollut. Kone ja laatikko on aika ylimitoitetusti suunniteltu ja kestäväksi todetusta koneesta tehty zetaan. Tehoja riittävästi, tosin voisi lähteä jo alemmilla kierroksilla vetämään. Tärinäkin on suhteellista jos ajaa välillä vanhemmalla pyörällä. Muistaakseni 6000-7000 rpm kohdalla pyörä pikkasen tärisee.
Hintaluokassaan parhaimpia (naku) pyöriä ja todella helppo/hyvä ajaa.
 
Cold_ sanoi:
Miten muuten luonnehtisit tuota kawan tyhjäkäyntiä ja toimintaa pienimmillä kierroksilla? Oma pyörä tuntuu "vaeltavan" tyhjäkäynnillä jonkin verran (n. yhden palkin verran) ja välillä tyhjäkäynnillä tuntuu, että kawa jyskyttäisi kuin juna. :D Ajossa pienimmillä kierroksilla tuntuu, että pyörä pörisee ehkä liikaakin, eikä käynti ole erityisen tasaista. Kovilla kierroksilla pyörä taas kiertää ja käy erinomaisesti.

Moottoripyora.orgissa sanoivat tuon vaan olevan kawan ominaisuus. :rolleyes:

Vähän on sellainen vaikutelma tullut, ettei välttämättä kaikki olisi ok ruiskun annostuksessa. Tiedä vaikka joku anturi olisi pimentynyt. Täytyy ensi keväänä huollossa kysästä. Onhan takuuta vielä jäljellä rutkasti. Oon kyllä varautunut siihen, että ensimmäisen 12 tkm aikana voi mennä aivan mitä tahansa.
Meikälläkin vaeltaa yhden pykälän verran? Vähän tasasta ja sitten nousee ja jne..?! Ei kai tuo mitään haittaa? Mites muuttuuko kiekat kun kääntää sarvikkoa laidasta laitaan?
 
Tanu sanoi:
Meikälläkin vaeltaa yhden pykälän verran? Vähän tasasta ja sitten nousee ja jne..?! Ei kai tuo mitään haittaa? Mites muuttuuko kiekat kun kääntää sarvikkoa laidasta laitaan?
Moottoripyora.org:ssa ainakin pitivät aivan normaalina kawan toimintana. Mullakin vaeltaa pääasiassa yhden pykälän verran. 10r kuulema vaeltaa vielä paljon enemmän. Toisaalta kun miettii, että maximitehot on 14500 kierroksen paikkeilla ja kierrokset nousee halutessa siitä vielä paljon pidemmällekin, niin voiko pyörältä edes vaatia tyhjäkäynnillä ultratasaista käyntiä - eipä kai. :D

Nyt mä säädin lämpösenä kierrokset tuohon 1300 paikkeille. kylmänä kun käynnistää niin hetken käy vähän sen yli, n. 1500:ssa, kunnes laskee johkin 1200 ja käy hieman epätasaisesti. Lämpösenä sitten käypi siellä 1300:ssa, mutta aina välillä käynti jotenkin on niin epätasaista, että oikeen korvaan "pistää", mutta kuten todettua, niin aivan normaalia kawan toimintaa. Kaiken kaikkiaan käyntiäänihän on tyjäkäynnillä hyvin "raaka", mutta niin sen kuuluukin.
 
Back
Ylös Bottom