Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ebay, AVK tai purkaamot. Mistä nyt halvimmalla sattuu saamaan? Ja eikö pyörän hinta ole noin 2,5-3ke arvoltaan ehjänä? Jos jaksaa ite ehjätä niin ja halvalla motin saa..
Nyt on sitte vihdoin Pilot Road nelosetkin alla, katsotaan kun on ekat sadat kilsat takana miltä tuntuvat.Jokos tässä ketjussa on käsitelty sähkömoottoripyörä aihetta? HD:llahan on livewire projekti käynnissä ja kiertue meneillään jenkeissä. Mitä muut ovat mieltä? Itse odotan yleistymistä sekä innoissani että kauhuissani. Nykyisillä bensan hinnoilla ei huvittaisi muunlaisia pyöriä lähitulevaisuudessa hankkia, jos sähkömoottoriset yleistyvät yhtä nopeasti kuin tietotekniset uudistukset, mutta akun lataus ja moottorin mahdolliset viat ja huolto aiheuttavat pelonsekaisia tuntemuksia.
Tämänpäivä sähköajoneuvoissa käytetty akkuteknologia on semmosta, että akkujen sisäinen vastus alkaa hitaasti kasvaa heti valmistuksen jälkeen, eli varastoi täyden kapasiteetin, mutta ei pysty antamaan enää samaan malliin, silloin kun runtataan kahvasta. Elinkaari tämmösessä käytössä akustolla on rajattu aikaan ja lataussykleihin... Viimeisitä speksiä ei ole, mutta Litium ioni ja LiFe akuissa se oli n 4 vuotta tai 400-500 lataus sykliä.
- Tesla Motors pikalatausasemilla ilmainen lataus firman piikkiin
- Tesla Model S on autotörmäystestien paras, koska:
- autossa on etu- ja takakontti, sähkömoottorit sijaitsevat taka-akselistossa
- ei vaihdelaatikkoa, ei sytytys-, jäähdytys- tms. järjestelmiä. Liki huoltovapaa auto!
- n. 400km yhdellä latauksella. Auton voi ladata kotona tai ilmaisilla pikalatausasemilla.
- kaasua painaessa ei viiveitä eikä vaihteenvaihtotaukoja. 0-100km/h 4.5s.
- Norjan myydyin auto sekä asiakastyytyväisyystutkimusten ykkönen.
- (tehokas) moottorijarrutus lataa akkuja. Tavan jarruja käytetään vain kun halutaan pysähtyä esim. liikennevaloissa tai hätäjarrutuksessa.
- Autossa on vain muutama fyysinen nappi, muutoin auton toimintoja ohjataan suurelta näytöltä. Tai iPhonen appsilla esim. sisälämmitys päälle kylmänä aamuna. Firmware voidaan päivittää langatta.
- Tesla hakkaa aerodynaamisesti tavan autot, koska alusta on tasainen. Akut sijaitsevat pohjassa. Keulassa ei ole perinteistä "grilliä", vain pieni aukko ilmastoinnille. Akkuja lämmitetään talvella moottoreiden lämmöllä.
- Suunnitteilla oleva neliveto tulee tarjoamaan paremman pidon lumella, koska jokaista rengasta voidaan pyörittää eri nopeuksilla.
- Tesla malli S:n hinta on riippuen veroista ja varustuksista 58,570-106,570 dollaria. Norjassa Teslan ostaja saa huomattavia verohelpotuksia. Tätä tarvitsee tuskin koskaan odottaa Suomessa.
- Huippunopeus (riippuen mallista) n. 200km/h.
Tesla Motors on lyönyt jauhot autonvalmistajille ja huoltoketjuille suuhun. Monissa jenkkien osavaltioissa autoja on ei saa myydä, vaan ne on tilattava erikseen. Muutamaa Teslojen akkukennojen paloa on revitelty uutisissa, vaikka tilastojen mukaan Teslat päihittävät siinäkin polttomoottoriautot. 3-4 vuoden päästä Tesla Motors julkaisee alle 30 000 dollarin auton, joka viimeistään tulee mullistamaan markkinat. Tesla Motorsin osake huitelee tällä hetkellä 120 dollarin paikkeilla.
Aivan helvetin hyvät renkaat. Pyörä muuttui ketterämmäksi ja mutkiin kallistaminen helpottui huomattavasti. 300km lenkkiin mahtui joku 50km sadetta ja märällä noi vasta hyvät olikin. Kaverin mutkanopeudet laskivat huomattavasti ja mua nauratti kypärän sisällä kun ei tarvinnut nopeuksia juurikaan laskea ja mitenkään ei pyörän käytöksestä huomannut että tienpinta olisi märkä.
Jokos tässä ketjussa on käsitelty sähkömoottoripyörä aihetta? HD:llahan on livewire projekti käynnissä ja kiertue meneillään jenkeissä. Mitä muut ovat mieltä? Itse odotan yleistymistä sekä innoissani että kauhuissani. Nykyisillä bensan hinnoilla ei huvittaisi muunlaisia pyöriä lähitulevaisuudessa hankkia, jos sähkömoottoriset yleistyvät yhtä nopeasti kuin tietotekniset uudistukset, mutta akun lataus ja moottorin mahdolliset viat ja huolto aiheuttavat pelonsekaisia tuntemuksia.
Tuleekohan niihin sähkömotoihin sitten jonkinlaiset räpätit pitämään ääntä? Jalankulkijana pelottaa kaikki sähköllä kovaa vauhtia liikkuvat vehkeet kun niistä ei kuulu juuri muuta varoittavaa ääntä kuin renkaiden suhina.


