Moottoripyörä?

Huomenna pitäis mennä vielä motoparkkiin ajaan kahden vuoden tauon jälkeen. Täytyy koittaa pysyä pystyssä niin ei jää traumoja muhiin talven ajaksi :D
 
Ebay, AVK tai purkaamot. Mistä nyt halvimmalla sattuu saamaan? Ja eikö pyörän hinta ole noin 2,5-3ke arvoltaan ehjänä? Jos jaksaa ite ehjätä niin ja halvalla motin saa..

Suunillen ton arvonen.

Onks toi yleisesti luotettavaa ostaa joltai esim Euroopasta tai vaikka USAstakin moottoria Ebaysta?
 
Laitoin alkuviikosta pärrän seisontaan, joten tämän kesän ajelut on ajeltu. 9720km kertyi mittariin, ja edelleen Beast vaikuttaa sangen onnistuneelta hankinnalta.

Norjan puolella oli vähän luntakin kesäkuun lopulla.
IMG_5155.webp

Ja kymenlaaksosta löytyy mukavaa mutkapätkää viljapeltojen keskeltä.
beasthästäkkesä.webp
 
Saksassa kesä senkun jatkuu ja pari tonnia olis vielä vakuutusyhtiölle ilmotetuista kilsoista käyttämättä. Tänään sain pyörän huollosta, 6100 mittarissa mutta iän vuoksi huollatin 12tkm ohjelman mukaan. Sain tarjouksen ja renkaanvaihdon sisältäen se oli 331,-. Pyörää hakiessa löivät laskun eteen ja summa oli 483 euroa. Vähä ohimennen mainitsivat että oli tarjottu 6k huollon työtuntien mukaan ja tulpatkin oli unohtunut tarjouksesta (á 24,37€). Hetken me väännettiin, mutta lopuksi taipuivat tuohon alkuperäiseen reiluun kolmeen hunttiin kun eivät kerran olleet ilmoittaneet/kysyneet hinnan muuttuessa kohtuu dramaattisesti. Jäi kyllä helvetin hyvä mieli, yleensä näiltä nahkahousuilta tulee märkää rättiä vasemmalle ja oikeelle poskelle vuorotellen, kerrankin oli tuuri puolella :) Nyt on sitte vihdoin Pilot Road nelosetkin alla, katsotaan kun on ekat sadat kilsat takana miltä tuntuvat.
 
Jokos tässä ketjussa on käsitelty sähkömoottoripyörä aihetta? HD:llahan on livewire projekti käynnissä ja kiertue meneillään jenkeissä. Mitä muut ovat mieltä? Itse odotan yleistymistä sekä innoissani että kauhuissani. Nykyisillä bensan hinnoilla ei huvittaisi muunlaisia pyöriä lähitulevaisuudessa hankkia, jos sähkömoottoriset yleistyvät yhtä nopeasti kuin tietotekniset uudistukset, mutta akun lataus ja moottorin mahdolliset viat ja huolto aiheuttavat pelonsekaisia tuntemuksia.
 
Jokos tässä ketjussa on käsitelty sähkömoottoripyörä aihetta? HD:llahan on livewire projekti käynnissä ja kiertue meneillään jenkeissä. Mitä muut ovat mieltä? Itse odotan yleistymistä sekä innoissani että kauhuissani. Nykyisillä bensan hinnoilla ei huvittaisi muunlaisia pyöriä lähitulevaisuudessa hankkia, jos sähkömoottoriset yleistyvät yhtä nopeasti kuin tietotekniset uudistukset, mutta akun lataus ja moottorin mahdolliset viat ja huolto aiheuttavat pelonsekaisia tuntemuksia.

Itse en koe että bensan hinta niin kovasti haittaa moottoripyöräilyä, ainakaan täällä Suomessa missä tulee sen verran vähän kilometreja kaudessa. Sähköautot saisivat yleistyä, ja akkuteknologia kehittyä reippaasti.

Tämänpäivä sähköajoneuvoissa käytetty akkuteknologia on semmosta, että akkujen sisäinen vastus alkaa hitaasti kasvaa heti valmistuksen jälkeen, eli varastoi täyden kapasiteetin, mutta ei pysty antamaan enää samaan malliin, silloin kun runtataan kahvasta. Elinkaari tämmösessä käytössä akustolla on rajattu aikaan ja lataussykleihin... Viimeisitä speksiä ei ole, mutta Litium ioni ja LiFe akuissa se oli n 4 vuotta tai 400-500 lataus sykliä.

Tähän samaan vähän juttua Tesla-AUTOISTA finnbikersin ketjusta lainaten:

- Tesla Motors pikalatausasemilla ilmainen lataus firman piikkiin
- Tesla Model S on autotörmäystestien paras, koska:
- autossa on etu- ja takakontti, sähkömoottorit sijaitsevat taka-akselistossa
- ei vaihdelaatikkoa, ei sytytys-, jäähdytys- tms. järjestelmiä. Liki huoltovapaa auto!
- n. 400km yhdellä latauksella. Auton voi ladata kotona tai ilmaisilla pikalatausasemilla.
- kaasua painaessa ei viiveitä eikä vaihteenvaihtotaukoja. 0-100km/h 4.5s.
- Norjan myydyin auto sekä asiakastyytyväisyystutkimusten ykkönen.
- (tehokas) moottorijarrutus lataa akkuja. Tavan jarruja käytetään vain kun halutaan pysähtyä esim. liikennevaloissa tai hätäjarrutuksessa.
- Autossa on vain muutama fyysinen nappi, muutoin auton toimintoja ohjataan suurelta näytöltä. Tai iPhonen appsilla esim. sisälämmitys päälle kylmänä aamuna. Firmware voidaan päivittää langatta.
- Tesla hakkaa aerodynaamisesti tavan autot, koska alusta on tasainen. Akut sijaitsevat pohjassa. Keulassa ei ole perinteistä "grilliä", vain pieni aukko ilmastoinnille. Akkuja lämmitetään talvella moottoreiden lämmöllä.
- Suunnitteilla oleva neliveto tulee tarjoamaan paremman pidon lumella, koska jokaista rengasta voidaan pyörittää eri nopeuksilla.
- Tesla malli S:n hinta on riippuen veroista ja varustuksista 58,570-106,570 dollaria. Norjassa Teslan ostaja saa huomattavia verohelpotuksia. Tätä tarvitsee tuskin koskaan odottaa Suomessa.
- Huippunopeus (riippuen mallista) n. 200km/h.

Tesla Motors on lyönyt jauhot autonvalmistajille ja huoltoketjuille suuhun. Monissa jenkkien osavaltioissa autoja on ei saa myydä, vaan ne on tilattava erikseen. Muutamaa Teslojen akkukennojen paloa on revitelty uutisissa, vaikka tilastojen mukaan Teslat päihittävät siinäkin polttomoottoriautot. 3-4 vuoden päästä Tesla Motors julkaisee alle 30 000 dollarin auton, joka viimeistään tulee mullistamaan markkinat. Tesla Motorsin osake huitelee tällä hetkellä 120 dollarin paikkeilla.
 
Tuleekohan niihin sähkömotoihin sitten jonkinlaiset räpätit pitämään ääntä? Jalankulkijana pelottaa kaikki sähköllä kovaa vauhtia liikkuvat vehkeet kun niistä ei kuulu juuri muuta varoittavaa ääntä kuin renkaiden suhina.
 
Aivan helvetin hyvät renkaat. Pyörä muuttui ketterämmäksi ja mutkiin kallistaminen helpottui huomattavasti. 300km lenkkiin mahtui joku 50km sadetta ja märällä noi vasta hyvät olikin. Kaverin mutkanopeudet laskivat huomattavasti ja mua nauratti kypärän sisällä kun ei tarvinnut nopeuksia juurikaan laskea ja mitenkään ei pyörän käytöksestä huomannut että tienpinta olisi märkä.
 
Aivan helvetin hyvät renkaat. Pyörä muuttui ketterämmäksi ja mutkiin kallistaminen helpottui huomattavasti. 300km lenkkiin mahtui joku 50km sadetta ja märällä noi vasta hyvät olikin. Kaverin mutkanopeudet laskivat huomattavasti ja mua nauratti kypärän sisällä kun ei tarvinnut nopeuksia juurikaan laskea ja mitenkään ei pyörän käytöksestä huomannut että tienpinta olisi märkä.

Lähes aina katuajossa renkaat kuluvat keskeltä enemmän, joten efekti on tuollainen kun vaihtaa uudet renkaat....

.. Radalla sitten taas päinvastoin, sivuilta loppu ja keskellä vielä 70% pintaa jäljellä kun menee vaihtoon.
 
Jokos tässä ketjussa on käsitelty sähkömoottoripyörä aihetta? HD:llahan on livewire projekti käynnissä ja kiertue meneillään jenkeissä. Mitä muut ovat mieltä? Itse odotan yleistymistä sekä innoissani että kauhuissani. Nykyisillä bensan hinnoilla ei huvittaisi muunlaisia pyöriä lähitulevaisuudessa hankkia, jos sähkömoottoriset yleistyvät yhtä nopeasti kuin tietotekniset uudistukset, mutta akun lataus ja moottorin mahdolliset viat ja huolto aiheuttavat pelonsekaisia tuntemuksia.

Tuleekohan niihin sähkömotoihin sitten jonkinlaiset räpätit pitämään ääntä? Jalankulkijana pelottaa kaikki sähköllä kovaa vauhtia liikkuvat vehkeet kun niistä ei kuulu juuri muuta varoittavaa ääntä kuin renkaiden suhina.



Brammolta kävis tuommonen Empulse RR. Voisi olla villi vehje!

shelina-and-empulse-rr.webp

100% Electric Motorcycle : Brammo Empulse and Enertia Home <--- Tuolta voi nuita myytäviä vehkeitä väijyä..

Suomessa sähköpyöriä pääsee testaan(Krossi/trial) Electric Arena | Sähkömoottoripyöräpuisto ja off-road radat motocross- ja trialcrossajosta kiinnostuneille miehille ja naisille!Electric Arena | Sähkömoottoripyöräpuisto ja off-road radat motocross- ja trialcrossajosta kiinnostuneille miehille ja nai
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sähkölaitteisiin paremmin perehdyttyäni päädyin tulokseen että ne ovat vielä kaukaista tulevaisuutta, mm. latauksen takia. Yllättävän kovaa ääntähän nuokin videoiden perusteella pitää. http://www.cycleworld.com/2014/05/0...cles-first-ride-review-photos-specifications/ Tuo oli vuoden parhaaksi valittu sähkömoottoripyörä ja kiihtyvyys on kiitettävä. Maksimi nopeudella nyt ei juhlita, vaikka sakot sillä suomessa saakin, mutta miten radalla tai Saksassa jää jalkoihin onkin ihan eri asia. Mieluummin jo hieno customi alle, jos nopeutta ei paljoa yli 150km/h laitteesta irti saa. IMO. Mieli voi toki muuttua.
 
Mulle ainakin moottoripyörässä nimenomaan vapaus ja suunnitelmattomuus on SE juttu. On kiva lähteä eksymään uusille teille. Ei kauheasti houkuttele tuollainen ~150km toimintasäde.. Tykkään mä toki välillä painaa tuolla autobahnillakin +250km/h, 150km/h ei vielä oikein riitä...
 
Jännä nähä millanen tuo tulee olemaan.



Voisi houkutella jopa koeajolle.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ymmärsinks oikein, että tuo kawan H2 on aahdettu 1000cc tuottaen 225 heppaa? Minkähänlaisen vääntökäyrän piirtää :o

- - - Updated - - -

Noista sähköpyöristä vielä. Ei myöskään toistaiseksi houkuta maantielle sähköt, kun se jumalatoin twinin tai singlen flatkutushan on just se juttu:)

Mutta sähkötrialin voisin kyllä hommata tontille kikkailuun. Tehoista tai toiminta-ajasta en tiedä mittään, mutta olis se perhe/naapurisovun säilymiseks kiva päästellä pikku ininällä menemään. Sen 2t kierrätyksen sijaan.

GasGas-TXT-e-01.webp
 
Tänään lähti husse vieraan mukaan. Sopiva tilaisuus tuli, niin kerkesin vielä hiiviskellä hyvästelemään peräkärryn päällä ihmettelevän Huken.

Tässä pyöriä kierrättäessä on tullut huomattua se, että mitä romumpi pyörä, niin sitä enemmän siihen vaan kiintyy. Paskimmista ajoista jää parhaimmat muistot vai miten se meni.
 
^Kaksi tapaa kiintyä prätkään: tekee sillä pitkiä reissuja ympäri maailmaa ja/tai siinä on paljon vikoja ja virityskohteita mitkä oikoo omin pikku kätösin. Koville ottaa aina tuollainen sotaratsu pistää lihoiksi uuden tieltä.

Sitten joku kaupasta haettu, kaupassa huollettu, 600x tunnin lenkki Veikkolan ympäri ajettu peruslaite ei kauheasti herätä intohimoja.
 
Back
Ylös Bottom