Moottoripyörä?

Voi saakeli.. Tuli ostettua tänään seiskapuokki gikseri.
ei malttais odottaa kevääseen :face:

-05 17tkm

uutta takkia pitäis ostaa. jostain syystä vanha on kutistunu
 
Voi saakeli.. Tuli ostettua tänään seiskapuokki gikseri.
ei malttais odottaa kevääseen :face:

-05 17tkm

uutta takkia pitäis ostaa. jostain syystä vanha on kutistunu

Noin gikserit on kyllä komeita pelejä! Pääsispä juu pikkasen päästelemään.
 
Joo, ei tullu lottovoittajaa miusta ei...jää tämäkin(!) rakkauteni kohde sitten kauppaan...:

gikseri.webp

:itku:
 
kyllä tommonen uudempikin kelpais.
zx-6r vaihtu busaan muutama vuos sitten. kiinnostuskin tipahti vähän aikaa sillä pörrättyä. nyt ollu hirvee kuume päällä..
näinhän ne toisaalta menee näin ohikin :D. saakelin kallista vaan
 
Minkälaisia kuluja teillä on pärrän pitämisestä tullut vaikka yhtä kesää kohden, jos vakuutuksia ei lasketa? Massipomoille ehkä se ja sama mitä harrastuksiin menee rahaa, mutta näin opiskelijana olisi mukava suurinpiirtein tietää, paljonko rahaa pitäisi varata "odottamattomiin" kuluihin. Pärrässä on kyllä kulutusosat kunnossa ja vaikuttaa niin hyvin huolletulta, että hyvällä tuurilla ensi kesänä ei tarvitse muita huoltoja tehdä kuin öljyjen + suodattimen vaihto.
 
Minkälaisia kuluja teillä on pärrän pitämisestä tullut vaikka yhtä kesää kohden, jos vakuutuksia ei lasketa? Massipomoille ehkä se ja sama mitä harrastuksiin menee rahaa, mutta näin opiskelijana olisi mukava suurinpiirtein tietää, paljonko rahaa pitäisi varata "odottamattomiin" kuluihin. Pärrässä on kyllä kulutusosat kunnossa ja vaikuttaa niin hyvin huolletulta, että hyvällä tuurilla ensi kesänä ei tarvitse muita huoltoja tehdä kuin öljyjen + suodattimen vaihto.
Riippu tosi paljon siitä kuinka paljon tulet kilometrejä keränneeksi sekä tuurista myös toki. Jos kulutusosat on hyvässä kunnossa, niin ei ensimmäisenä kesänä välttämättä tosiaan muuta tarvitsekaan vaihdella kuin öljyt + suodatin. Itselle tullut 1200cc banditilla parin kesän aikana bensojen, öljyjen ja vakuutusten lisäksi kuluja toistaiseksi vain uusista jarrupaloista eteen ja taakse sekä rengassarjasta. Niiden hinta asennuksineen ollut yhteensä muistaakseni jotain 400 euron luokkaa. Omista tuunailuista tullut kyllä muutama satanen myös kuluja, mutta niitä ei lasketa. :D
 
Joo, tuleva kesähän sen näyttää. Moottoripyora.orgista luettuna porukka vaan on "tuhlannut" ajokausiin järjettömiä summia rahaa, mihin ne kaikki uppoaa? Tosin, tilasin juuri heräteostoksena savunvärisen tuplakuplan ebaystä, hintaa tuli 18e postikuluineen :lol2: Täytynee yrittää olla tekemättä noita heräteostoksia, vahingossa niistä kertyy pian iso summa opiskelijalle.
 
Sietäis jo lumet sulaa pois että pääsisi päristelemään. Tänään tuli "heräteostoksena" boblbeen reppu hommattua lyhyitä reissuja varten.
 
Minkälaisia kuluja teillä on pärrän pitämisestä tullut vaikka yhtä kesää kohden, jos vakuutuksia ei lasketa? Massipomoille ehkä se ja sama mitä harrastuksiin menee rahaa, mutta näin opiskelijana olisi mukava suurinpiirtein tietää, paljonko rahaa pitäisi varata "odottamattomiin" kuluihin. Pärrässä on kyllä kulutusosat kunnossa ja vaikuttaa niin hyvin huolletulta, että hyvällä tuurilla ensi kesänä ei tarvitse muita huoltoja tehdä kuin öljyjen + suodattimen vaihto.

Jos ei ala niitä heräteostoksia kertymään eikä ole pahaa karmaa mukana niin ei siinä välttämättä mene kuin bensat ja ketjurasva. Mutta kun pitää olla uusia hanskoja ja olipas muuten hyvä reppu tuolla ja kätevä tankkilaukku täällä ja kivahan noita ajeluja olisi kuvailla ja ja ja..

Sitten taas kun tuuri on sitä mitä se mulla oli ekana kesänä busan kanssa, kun 3000km sisällä 2 kertaa takarengas puhki niin...
 
Minkälaisia kuluja teillä on pärrän pitämisestä tullut vaikka yhtä kesää kohden, jos vakuutuksia ei lasketa? Massipomoille ehkä se ja sama mitä harrastuksiin menee rahaa, mutta näin opiskelijana olisi mukava suurinpiirtein tietää, paljonko rahaa pitäisi varata "odottamattomiin" kuluihin. Pärrässä on kyllä kulutusosat kunnossa ja vaikuttaa niin hyvin huolletulta, että hyvällä tuurilla ensi kesänä ei tarvitse muita huoltoja tehdä kuin öljyjen + suodattimen vaihto.
Juuri yksi ilta laskeskelin, että kaikkinensa (pyörä+kortti+ajokamat+vakuutukset ym huomioiden) tähän mopoiluun on kolmelta kaudelta uponnu melko tarkalleen se 10k€ (josta pyörän osuus tasan 3000€). Pyöränä 600 cebari, johon olen venojen säädöstä lähtien itse kaikki huollot tehny. Ei mitään suurempaa yksittäistä kuluerää ole, vähän renkaita, akku, bensapumpun kärkisetti, venojen (sikahintaisia) säätöpaloja, ketjut + rattaat ym sälää menny. Ja öljyt + suodatin 6Mm välein toki. Ostatpa sitten minkä pyörän tahansa, ja ajatpa miten paljon tahansa, kaikki raha siihen mopoiluun tulee jokatapauksessa kulumaan.

Nimim. Juuri kytkinlevy + jousisettiä kevääksi tilailemassa. :D
 
Pakolliset 'ylläpitokulut' 3 vuodelta n.2000e (ei sisällä kuitenkaan vakuutuksia ja bensoja). Sisältää muun muassa renkaita, kypärän, selkäsuojan, ketjut/rattaat, yhden setin jarrupaloja, huoltopukit, takaiskarin, hälyttimen, öljyä+suodattimia. Kaiken mahdollisen oon ostanut käytettynä, mm. osan renkaista, ketjut, takaiskarin, hälyttimen.

Jos nyt laskee oikeasti kaiken mitä mennyt tähän leikkimiseen bensoineen, vakuutuksineen, rikkoontuneine osineen (mm kytkin, vaihdelaatikko), ilokaasulaitteineen yms yms. niin karkeesti 10te 3 vuodessa.

Ajokilometrejä tuolta ajalta yhteensä joku 17tkm ja pyörä on '05 vuoden ZX12 Kawa.
 
Joo. Aion itsekin laittaa kaikki kulut ihan mielenkiinnosta exeliin, kunhan jaksaisin sen tähän koneelle asentaa. Itse en sitä varmaan uskalla vuoden/kahden jälkeen katsoa, mutta muija varmasti haluaa tietää mihin ne loputtomat rikkaudet uppoaa :lol2:
 
Jos nyt oikeesti alkaa laskemaan, niin mulla on menny rahaa ehkä seuraavasti.. (laskematta ex-isolohkoon heitettyjä ämpärillisiä)

Noin yksi setti renkaita/vuosi, vajaa 300e?
Sekalaista "kuluvaa ajovarustetta" (pinlock, visiiriä) 50-100e
Kerta-kaks vuoteen öljyt+suodin
Jarrupalat ehkä parin vuoden välein (lähinnä eteen)
7 vuoden aikana (3 pyörää) ketjut ja rattaat on muistaakseni kerran tarvinnu vaihtaa

Uuden pyörän "varustelu": ketjurasvari (laiska kun olen) 200e, laukut+telineet 500e (käytettyä ja uutta sekaisin)

Stefat etupäässä ovat olleet puhjenneiden renkaiden lisäksi ehkä ainoat "yllätykset" jotka rahaa on vieneet odottamattomasti. Muistaakseni 3 kertaa on stefoja joutunu vaihtelemaan 7v aikana.

Rahaa saa toki menemään myös esim ratapäiviin, huippunopeusajojen osallistumisiin, kokoontumisajoihin yms.

Kaikki rahathan siihen saa menemään, jos haluaa ja varustelu/virittelykierre vie mukanaan..
 
Jos nyt oikeesti alkaa laskemaan, niin mulla on menny rahaa ehkä seuraavasti.. (laskematta ex-isolohkoon heitettyjä ämpärillisiä)
Tuohon sai varmaan aika hyvin rahaa uppoamaan. Meillä on ratamopon konerempan osille ja koneistuksille kustannusarvio tällä hetkellä 3500 euroa, ihan vakio osilla. Ajatuskin jonkun isolohkon viriosista aiheuttaa rytmihäiriöitä... :(

Rahaa saa toki menemään myös esim ratapäiviin, huippunopeusajojen osallistumisiin, kokoontumisajoihin yms.

Kaikki rahathan siihen saa menemään, jos haluaa ja varustelu/virittelykierre vie mukanaan..

Konerempan lisäksi vielä jarrupalat+nesteet, etuiskarien huolto+jäykemmät jouset eteen, ketjut ja rattaat, 3 eturengasta ja +10 takarengasta, +30 litraa bensaa per päivä, 3-4 öljynvaihtoa jne.
Ja me pyritään menemään lähes minimikustannuksilla... :D
 
Ajatuskin jonkun isolohkon viriosista aiheuttaa rytmihäiriöitä... :(

Niin minullakin..parempi kun ei ajattele, aikansa kutakin, hauskaa oli ja ei kaduta niin kauan kun ei laske.. :D

edit: ja kyllähän se nyt tiedossa oli, että kun lähetään hakemaan isohkoja tehoja mopon koneesta ja kohtuullisia loppunopeuksia, niin kalliiksi se tulee..
 
Kaikki menee:

Vuoden alusta tullut ostettua/vielä menee maksettavaksi ennen kauden alkua..

- uudet saappaat 150e
- uudet nahat tilattu 700e
- jalkatappihässäkkä 80e
- gotland ringin reissu: ratamaksu+majoitukset 550e+lauttamatkat 300-400e (iso peräkärry maksaa.. )

Eli hitosti menee rahaa jo ennen kauden alkua :D.. Tähän sit päälle vielä loput ratareissut, elämiset tien päällä, bensat, renkaita tulee menemään, öljyt+suodattimet, vakuutukset, yllättävät kulut... Renkaanvaihdot ja öljyt yms pystyn tekemään onneks omassa tallissa.

Vituttaa kun laskee, aika hyvin ois säästössä jos ei olis tullut mopoa ostettua 19-vuotiaana, mutta mitäpä se raha siellä säästötililläkään olis ilahduttanut. Mulla on ollut ihan vitun kivaa (lähes) joka kerta kun on pyörän selkään hypännyt, ja kokemuksia on tullut.

Edit: jos on myydä mulle toimivat rengaslämppärit (120/190) halvalla niin saa laittaa privaa...
 
Kausi ei ole vielä alkanutkaan ja eiköhän tässä käy hyvin jos alle tonnilla pääsee ennen huhti-toukokuuta :D Tosin on siinä sitten pitkäksi aikaa taas vermeitä (lue täksi kaudeksi).

Tipsejä saa pistää jos halvalla löytyy Euroopasta A-star S-MX Plus Gore-tex popoja...muualta kun FC motosta.
 
Aika laidasta lukien tähänki hommaan saa menemään... Itellä meni viime vuonna tietenki tolkusti rahaa ku hankki kortin, pyörän ja varusteet. Lisäksi 370€ 24tkm huoltoon ja uusi rengassetti jotain reilu 300€. Tänä vuonna jos hyvin käy, niin rahaa ei mene varsinaisesti ku bensaan ja vakuutuksiin, vakuutus noin 1000€/vuosi. Ehkä jokunen pikkuostos saattaa tulla tehtyä jos on ylimääräistä, mutta puhutaan max muutamasta satasesta. Ratailua en harrasta ja tuskin tulee lähdettyä mihinkään kotimaata kauemmas ajelemaankaan.
 
Hmm... Huolto n. 550-600e, nakkipaketti 300e ja suunnilleen yks visiiri / kausi. Vois kyllä melkein laskee kypäränki n. 100e/vuosi, ei uskalla loputtomiin pitää samaa päässä. Eli johonki 1ke/vuosi + vakuutukset + bensat/rasvat.
 
Kausi ei ole vielä alkanutkaan ja eiköhän tässä käy hyvin jos alle tonnilla pääsee ennen huhti-toukokuuta :D Tosin on siinä sitten pitkäksi aikaa taas vermeitä (lue täksi kaudeksi).

Tipsejä saa pistää jos halvalla löytyy Euroopasta A-star S-MX Plus Gore-tex popoja...muualta kun FC motosta.

Onko huonoja kokemuksia fc motosta? Ajattelin sieltä tilata kypärän enskaudeksi.
 
Back
Ylös Bottom