Moottoripyörä?

Ootko kertaakaan ostamisen jälkeen sitä onnistuneesti kylmällä koneella käynnistänyt? Esimerkiksi kantava imuventtiili (välykset nollissa) voi kylmäkäynnistyvyyttä huonontaa. Imuvuoto, ryyppypiirin toimimattomuus tms voi myös olla vikana. Ilmanputsarikotelon kun purkaa kokonaan irti, niin näkee liikuttaako ryyppyvaijeri niitä "ryyppysuuttimia", mitä jokaisessa kaasarissa on 1kappale. Samalla voi ryyppy täysin auki kännettynä kädellä yrittää sitä kiskoa vetää. Jos liikkuu vielä lisää, niin ryyppyvaiheri on väärin säädetty.

Eikö siinä kyljissä ole ne pienet "huoltoluukut" (2 kuusiokololla kiinni molemmat), mistä ainakin teoriassa pitäisi tulpat pystyä vaihtamaan?

Jälkiviisaana voi todeta, että seuraaville pyöräkaupoille mennessä kannattaa varmistaa että koeajettavan pyörän kone on kylmä ja olla itse todistamassa miten se lähtee kylmänä käymään (jos et nyt niin tehnyt).
En ole täysin kylmänä käynnistänyt. Lauantaiaamuna ku yritin käynnistää nii se kyllä kuitenki vähä aikaa kävi ennen ku sammu lopullisesti, ja huomas kyllä ryypyn vaikutuksen ku vähä pienensin ryyppyä nii heti kierrokset laski. Sillon ku menin pyörää katsomaan nii ilmeisesti oli kuitenki kylmä kone ku myyjä laitto sen ryypyn kans käyntiin... Mutta mistäpä sitä tietää, ite oon ainaki aina lämmittäny pärrät valmiiksi jos on ollu tarkoitus saada kaupaksi :rolleyes:

On tuossa joo ne huoltoluukut, sen verran ahdasta kuitenki on että vaikka mulla on pienet kädet nii vaikeeta tulee olemaan tulppien vaihto.

En oikein tiedä tuosta imuvuodosta, mulla on parissakin entisessä mopedissa ollu joskus imuvuotoa mutta noin ei ole ikinä oireillut.

Tappokatkaisijaan en jotenki jaksa uskoa.. Mun harjaantumattomaan korvaan kyllä kuulostaa todennäköisimmiltä joko tulpat tai paskainen kaasari. No, huomenna likaan kädet nii sillähän se selviää.

Mulla oli Hornetissa tuon tappokatkaisijan kanssa ongelmaa, silloin se vain ei edes inahtanut. Täältäkin tulee ääni tulpille ja vielä luultavammin sille että on paskaa kaasareissa vanhan bensan ansiosta.

En ole täysin kylmänä käynnistänyt. Lauantaiaamuna ku yritin käynnistää nii se kyllä kuitenki vähä aikaa kävi ennen ku sammu lopullisesti, ja huomas kyllä ryypyn vaikutuksen ku vähä pienensin ryyppyä nii heti kierrokset laski.

Itse epäilisin kanssa kaasari/bensahana ongelmaa. Tuo hetken käyminen voisi johtua siitä, että se on käynyt hetken kaasareissa olevalla bensalla mutta ei ole saanut uutta bensaa sen jälkeen.
Ja nyt jos kaasarit ovat tyhjiä käynnistäminen on aika hankalaa, koska bensahana toimii alipaineelle. Eli kaasariin ei mene bensaa, jos kaasuttiminen kurkuissa ei ole imua.

Itse kokeilisin seuraavaa: Sieltä bensahanasta lähtee pieni letku, joka menee vasemmanpuoleisen kaasarin kurkussa olevaan pieneen nippaan. Sen näkee siitä pienestä huotoluukusta. Sen kautta muodostuu alipaine bensahanaan. Koita ottaa se letku irti (kaasarin kurkusta) ja imeä siitä :D Näin saat ainakin kaasarin kammiot bensaa täyteen. Toinen mahdollisuus on koittaa työntämällä käyntiin.

Itse epäilisin kanssa kaasari/bensahana ongelmaa. Tuo hetken käyminen voisi johtua siitä, että se on käynyt hetken kaasareissa olevalla bensalla mutta ei ole saanut uutta bensaa sen jälkeen.
Ja nyt jos kaasarit ovat tyhjiä käynnistäminen on aika hankalaa, koska bensahana toimii alipaineelle. Eli kaasariin ei mene bensaa, jos kaasuttiminen kurkuissa ei ole imua.

Itse kokeilisin seuraavaa: Sieltä bensahanasta lähtee pieni letku, joka menee vasemmanpuoleisen kaasarin kurkussa olevaan pieneen nippaan. Sen näkee siitä pienestä huotoluukusta. Sen kautta muodostuu alipaine bensahanaan. Koita ottaa se letku irti (kaasarin kurkusta) ja imeä siitä :D Näin saat ainakin kaasarin kammiot bensaa täyteen. Toinen mahdollisuus on koittaa työntämällä käyntiin.
Meinaat että sieltä letkusta pitäis tulla bensaa suuhun? Ei tule, eli vika siis lienee bensahanassa tai bensaletkuissa?

EDIT: Tätä letkua meinasit?

Ei vissiinkää bensahana toimi, ei ehtiny selvittää loppuun ku meni bensaa silmään ja nyt on lähettävä päivystykseen :D

Ei vissiinkää bensahana toimi, ei ehtiny selvittää loppuun ku meni bensaa silmään ja nyt on lähettävä päivystykseen :D

Ei helevetti. :D Toivottavasti saat vehkeen kuntoon.

Meinaat että sieltä letkusta pitäis tulla bensaa suuhun? Ei tule, eli vika siis lienee bensahanassa tai bensaletkuissa?

EDIT: Tätä letkua meinasit?

Juurikin tuota letkua tarkoitin.
Ei sieltä pitäisi tulla bensaa, niin kuin cartmann sanoi. Silloin kun tuosta letkusta imee, niin kaasareihin menevästä letkusta pitäisi tulla bensaa.

Mitä bensaa tankkasit? :D
98 tietenki :D

Ei helevetti. :D Toivottavasti saat vehkeen kuntoon.
Toivotaan näin :D

Tämän päivän amisteluiden tulos: tippaletkulla litra keittosuolaliuosta silmään (kesti yli puoli tuntia, ei kivaa) ja heti perään silmätippoja :hyvä: Hoitsu oli sentään seksikäs :pano:

Huomenna vois jatkaa siitä mihin jäin eli tankin puhdistamisesta ja bensahanan testaamisesta (sen yhteydessä siis sain ne bensat silmiini) ja vois tällä kertaa laittaa uimalasit päähän jos pyörin siellä tankin alla :D Tää on just tätä meikän tuuria, muutama viikko sitten naulapyssyn naula suuhun ja nytte bensaa silmään, mitähän seuraavaksi..

Niin tuosta bensahanasta, en tiiä miltä semmosen pitäis näyttää ku ei oo ikinä ollu tarvis aukaista, mutta miten tuota uskaltaa putsata? "Kansi irti" ja paineilmalla puhaltaa, vai onko siellä jotaki herkkiä osia sisässä? Ja miten sen toimivuuden vois testata helposti? Lääkeruiskulla bensaa siitä tankkiin menevästä putkesta sisään, imee alipaineletkusta ja kattoo tuleeko siitä kaasareille menevästä rööristä bensaa?

BTW, missä tuossa cebarissa pitäis olla bensansuodatin? Aikasemmissa mopedeissa se on ollu selvästi näkösällä mutta en mää vaan semmosta tuossa nähny. Mikäli se siis näyttää tuossaki about tältä:
im000465.jpg

Onko se sitten jossaki aivan kaasareitten yhteydessä, ilmanputsarikotelon alla?

Sitten jos alkaa kyllästyttämään alipaineletkujen imeminen ja bensan kaataminen silmään, niin voi kokeilla bensahanan kääntämistä PRI-asentoon. Se ohittaa alipainetoiminnon ja bensa virtaa kaasareille riippumatta alipaineesta.

Sitten jos alkaa kyllästyttämään alipaineletkujen imeminen ja bensan kaataminen silmään, niin voi kokeilla bensahanan kääntämistä PRI-asentoon. Se ohittaa alipainetoiminnon ja bensa virtaa kaasareille riippumatta alipaineesta.
Eikai siinä oo ku ON/RES/OFF asennot...

Melko erikoista jos alipainehanassa on OFF-asento, mulle ei ainakaan ole semmoista tullut vielä vastaan. Veikkaisin että on ON/RES/PRI -asennot, käyppä huvikseen vilkaisemassa

Kyllä tuossa cebarissa taitaa olla samat ku Hornetissa eli vain ON/OFF/RES. Ja Hornetissa bensansuodatin oli tankissa, elikkäpä heti siinä hanan yhteydessä.

Kyllä tuossa cebarissa taitaa olla samat ku Hornetissa eli vain ON/OFF/RES. Ja Hornetissa bensansuodatin oli tankissa, elikkäpä heti siinä hanan yhteydessä.

Juurikin näin. Ei ole hanassa PRI-asentoa. Eikä letkun väliin tulevaan bensasuodatinta.

Täältä muuten löytyy kyseiseen cebariin huolto manuaali, jos sellaiselle on tarvetta.

Itellä ollut separin kanssa semmosta ongelmaa aina talviunilta herätellessä, että alkuun ryypyllä lähtee käyntiin hetkeksi ja sammuu. Sen jälkeen se hörähtää kyllä mutta ei käynnisty. Joka vuosi homma ratkennut sillä, että kaapelit akkuun kiinni ja starttaa väkisin hörähdyksistä ja parin pytyn käyntiyrityksistä huolimatta kunnes käynnistyy kunnolla. Kyllä sen äänestä kuulee, koska se jaksaa käydä omillaan. En tosin mene vannomaan onko ryyppy ollut päällä enää tässävaiheessa, kun en ole käynyt verestään muistoja vielä tänä keväänä. Näppituntumalla se tulee tehtyä muutenkin.

Tosin apulus, kun kerran oot jo käynyt lenkin heittään pyörällä tänä keväänä, ei varmaan ole ollenkaan samaa vikaa. Ton projektin jälkeen mun pyörä meinaan lähtee ihan moitteetta käyntiin ja toimii ok.

Separit on kyllä omien kokemusten ja sen perusteella mitä isot pojat on kertoneet aika pomminvarmoja laitteita. Varsinkin pc25:sta (joka sulla kaiketi on?) on hehkutettu mahdottomaksi rikkoa ajamalla. Toivottavasti saat lelun toimiin. :)

Back
Ylös Bottom