Moottoripyörä?

Kyllä se näköjään ottaa virtaa vastaan, laturin mittari vaan ei toimi. Mutta ei tuo pyörä perkele lähe millään käyntiin.. Yrittää kyllä mutta ei lähe. Menee hermot.

Faijan laturi on ainakin sellanen että kun se on mopoasentoon käännetty niin se ei näytä mitään mut autoasennossa näyttää..

Starttaa joo. Kyllä se hörähtää mutta ei lähe kunnolla käymään. Tiiä sitte että onko se saanu nyt liikaa bensaa... Vinkkejä?

Jos se hörähtää, niin kyllä se sillon kipinää ainakin saa. Bensaa saa varmaan liikaa, jos se muutenkin meinaa tukehtua käynnistyksessä. Tollasia on vittumaista selvittää huonolla akulla, kun jokaisen käynnistys yrityksen jälkeen joutuu melkein lataamaan akun... Missä asennossa sulla on se ryyppy kun yrität käynnistää?

Jos se hörähtää, niin kyllä se sillon kipinää ainakin saa. Bensaa saa varmaan liikaa, jos se muutenkin meinaa tukehtua käynnistyksessä. Tollasia on vittumaista selvittää huonolla akulla, kun jokaisen käynnistys yrityksen jälkeen joutuu melkein lataamaan akun... Missä asennossa sulla on se ryyppy kun yrität käynnistää?
Oon kokeillu vähä joka asennossa... Mut edellinen omistaja tosiaan neuvo että ryyppy kokonaan auki. Sillon se hörähtää kuitenki, ilman ryyppyä ei ees hörähdä. Tulpatkaa siis tuskin on kastunu ku eikai se muuten sanois mitään?

Illalla vielä yritän ja jos ei sitte lähe käymään nii laitan akun yöksi lataukseen, toivon ihmettä ja kokeilen huomenna iltapäivällä töitten jälkeen..

Joo kyllähän se akku saa olla yön yli että siihen kunnolla tulee potkua. Eiköhän se Honda huomenna murahda käyntiin :thumbs:

Onko sulla ihan moottoripyöränakuille tarkoitettu laturi? Autonakunlaturilla ei kannata ladata hirveesti puolta tuntia pidempää. Moottoripyöränlaturillakaan en suosittele hirveän pitkään lataamaan, jos laturi ei osaa itse lopettaa latausta akun täytyttyä.

Onko sulla ihan moottoripyöränakuille tarkoitettu laturi? Autonakunlaturilla ei kannata ladata hirveesti puolta tuntia pidempää. Moottoripyöränlaturillakaan en suosittele hirveän pitkään lataamaan, jos laturi ei osaa itse lopettaa latausta akun täytyttyä.
En tiedä mikä laturi tuo on ku papalta kävin hakemassa. Joku Bilteman 6 ampeerin laturi..

En kyllä suosittele sitten todellakaan yön yli lataamaan. Yleensä suositellaan, että latausvirta olisi 1/10-osa akun varauskapasiteetistä. Tuo 6 ampeerin laturi on juurikin 60 Ah -akuille, jotka ovat yleensä auton akkuja. Moottoripyörien akut ovat yleensä n. 10 Ah, joten sopiva laturi antaisi 1 A lautausvirran. Latausvirralla tosin ei ole niinkään väliä, jos laturi pystyy "aistimaan" jännitettä ja siten ei kiehauta akkua ylilataamalla. Happislatureilla ladattaessa voit kytkeä yleismittarin ja seurata jännitettä. Kun jännite on 14,4V, niin akku on 4/5 täynnä. Siitä eteenpäin pitää ladata varovasti ja kuunnella miten akku kuplii. Kun kuplinta yltyy, niin akku on täysi. Jokatapauksessa lataus kannattaisi lopettaa ennen 15V:ta. Pahasti sulfatoituneen akun jännite nousee nopeasti ja se ei ota varausta vastaan. Vähän luulisin että tää on keissi sun akun kanssa.

Ite veikkaisin että alkaa tuo sun akkus olemaan aika kuoleentunut. Ei anna kunnolla virtaa startatessa ja vaikka jaksaakin pyörittää niin kunnon kipinä jää saamatta. Oireet juurikin tuollaiset. Kannattaa vaihtaa uusi akku ja ihmetellä vasta sen jälkeen muita mahdollisuuksia jos vieläkään ei auta. Ja tuollaisen kuolleentuneen akun latailu ei paljoa auta. Vaikka mittari näyttää täyttä niin kun akku ei paljoa virtaa ota vastaan niin ei se sitä sitten käynnistellessä annakkaan.

e: noita Hoss Bosseja en sitten ymmärrä alkuunkaan...

Ite veikkaisin että alkaa tuo sun akkus olemaan aika kuoleentunut. Ei anna kunnolla virtaa startatessa ja vaikka jaksaakin pyörittää niin kunnon kipinä jää saamatta. Oireet juurikin tuollaiset. Kannattaa vaihtaa uusi akku ja ihmetellä vasta sen jälkeen muita mahdollisuuksia jos vieläkään ei auta. Ja tuollaisen kuolleentuneen akun latailu ei paljoa auta. Vaikka mittari näyttää täyttä niin kun akku ei paljoa virtaa ota vastaan niin ei se sitä sitten käynnistellessä annakkaan.
En oikeen jaksa uskoa, kuulostaa kyllä siltä että aivan normaalisti starttaa.. Jos ne olis sittenki ne tulpat. On vaan niin prkl syvällä ne että ei niitä pysty huoltoluukun kautta ainakaan tsekkaamaan, pakko varmaan ottaa tankki irti.

En oikeen jaksa uskoa, kuulostaa kyllä siltä että aivan normaalisti starttaa.. Jos ne olis sittenki ne tulpat. On vaan niin prkl syvällä ne että ei niitä pysty huoltoluukun kautta ainakaan tsekkaamaan, pakko varmaan ottaa tankki irti.

Koita käynnistää apuvirralla autosta kaapeleilla. Sillä se selviää.

Sen takia mulle tulee tuo akku mieleen että itsellä on ollut samanlaiset oireet sekä auton, veneen ja moottoripyörän kanssa. Akku on kulutustavaraa, varsinkin näissä vehkeissä mitkä seisoo aika ajoin. Ja tosiaan jos akku on paska niin se veivaa kyllä ihan nätisti mutta ei vaan käynnisty.

Koita käynnistää apuvirralla autosta kaapeleilla. Sillä se selviää.

Sen takia mulle tulee tuo akku mieleen että itsellä on ollut samanlaiset oireet sekä auton, veneen ja moottoripyörän kanssa. Akku on kulutustavaraa, varsinkin näissä vehkeissä mitkä seisoo aika ajoin. Ja tosiaan jos akku on paska niin se veivaa kyllä ihan nätisti mutta ei vaan käynnisty.
Joo kyllä mäkin sitä akkua veikkaisin, varsinkin tälleen keväällä kun pyörä on seisonut talven ja akkua ei varmaan ole ladattu. Sen oikeasti tajuaa vasta uuden akun kanssa, kun startti pyöriikin paljon ponnekkaammin kuin aikasemmin.

Joo, voishan sitä uutta akkua kokeilla ku ei ne tosiaan paljoa maksa..

Just päätin että ikinä en enää osta katettua pyörää. Hirviä homma jo siinä että pääsee tulppiin käsiksi.

EDIT: Tuosta virran otosta auton akusta.. Miten pieni todennäköisyys on että siinä onnistuu polttamaan koko pyörän? Nimittäin tällä kylällä on yks semmonenki tapaus ollu nii mulla on pieni pelko tuota virran "lainaamista" kohtaan..

perhana ku ei saanu omaa vessaa läjään vkloppuna..no eipä tässä ole mitää mahtikelejä ollu ni ei niin kauheesti väliä jos venähtää parilla päivällä..ja korttikin pysyy taskussa pidempään ...pötpöt :D

EDIT: Tuosta virran otosta auton akusta.. Miten pieni todennäköisyys on että siinä onnistuu polttamaan koko pyörän? Nimittäin tällä kylällä on yks semmonenki tapaus ollu nii mulla on pieni pelko tuota virran "lainaamista" kohtaan..

No kunhan ei hosu niillä kaapeleilla miten sattuu että kipinöitä iskee. Ja tietty ensin kaapelit moottoripyörän ponnettomaan akkuun kiinni (ensin musta maa, sitten vasta plussa) ja sen jälkeen autoon. Ja katso että menee oikein päin niin ei pitäis olla ongelmia :)

Tekis mieli lyödä vetoa että apuvirralla pyörä hörähtää välittömästi käyntiin ;)

e: älä nyt ihmeessä pura tulppia esiin ennen kuin olet testannut tuon akun. Ikinä ei mun kokemuksella ole tulpat menneet kerralla pimeäksi, vaan enemmänkin ne alkaa ikääntyessään aiheuttamaan käyntiongelmia...

No kunhan ei hosu niillä kaapeleilla miten sattuu että kipinöitä iskee. Ja tietty ensin kaapelit moottoripyörän ponnettomaan akkuun kiinni (ensin musta maa, sitten vasta plussa) ja sen jälkeen autoon. Ja katso että menee oikein päin niin ei pitäis olla ongelmia :)

Tekis mieli lyödä vetoa että apuvirralla pyörä hörähtää välittömästi käyntiin ;)

e: älä nyt ihmeessä pura tulppia esiin ennen kuin olet testannut tuon akun. Ikinä ei mun kokemuksella ole tulpat menneet kerralla pimeäksi, vaan enemmänkin ne alkaa ikääntyessään aiheuttamaan käyntiongelmia...
Joo, kaverilta kävin äsken hakemassa kaapelit lainaan, huomenna ajattelin töitten jälkeen kokeilla ku nyt ei finaalin takia ehdi :) Toivottavasti oletoikeassa ja olis vaan akusta kiinni!

En minä niitä tulppia sieltä vielä kaivanu, katoin vaan että mimmosen työn takana ne olis ja kyllähän siinä saa puoli mopoa palasiksi laittaa jos ei ketään sirosormista saa avuksi..

Sen verran pitää vielä kysyä että voiko tommosia perus hauenleuallisia käynnistyskaapeleita käyttää? Semmoset olis käytettävissä, ei tunnu keltään löytyvän rengasliittimillä varustettuja..

Voi käyttää, mutta kato että kaapelit ja hauenleuat on kunnon paksut eikä mitkään halppishalli paskat. Ja välttämättä ei kannata pitää autoa käynnissä ettei mahdollisesti auton tehokas laturi riko mopon jännitteensäädintä sen lähtiessä käyntiin. Tuo on teoreettinen mahdollisuus mutta voi kuitenkin paskalla säkällä tapahtua.

Maadotuskaapelin jotku suosittelee laittamaan runkoon kipinöinnin takia mutta mun mielestä just kaapeleiden kiinnitysjärjestyksellä vältetään kipinöinti (eli ekaks mopoon kiinni, sitte autoon -> kun käynnissä niin autosta irti ja sitten moposta ja aina miinus ensimmäisenä kiinni ja viimisenä irti)

Voi käyttää, mutta kato että kaapelit ja hauenleuat on kunnon paksut eikä mitkään halppishalli paskat. Ja välttämättä ei kannata pitää autoa käynnissä ettei mahdollisesti auton tehokas laturi riko mopon jännitteensäädintä sen lähtiessä käyntiin. Tuo on teoreettinen mahdollisuus mutta voi kuitenkin paskalla säkällä tapahtua.

Maadotuskaapelin jotku suosittelee laittamaan runkoon kipinöinnin takia mutta mun mielestä just kaapeleiden kiinnitysjärjestyksellä vältetään kipinöinti (eli ekaks mopoon kiinni, sitte autoon -> kun käynnissä niin autosta irti ja sitten moposta ja aina miinus ensimmäisenä kiinni ja viimisenä irti)
Jees, kiitoksia neuvoista :) Huomenna sitten testaamaan. Pitänee vaan eka käydä laittamassa pärrä omiin nimiin ja varmuuden vuoksi jonku sortin palovakuutus kans ottaa siihen nii ei vituta jos sattuu leimahtamaan :D

Back
Ylös Bottom