Moottoripyörä?

Sinivalkoisella suzukilla olin liikkeellä, tämä siis turussa. Hauskaa oli :rock: , saisi kesä jo tulla :rolleyes:

Hesassa bongasin tuon mainitsemani. Teitä on sitten enemmänkin liikenteessä :)
 
Tuo putki muistaakseni ja pyöränä K4 1000 GSXR. PikkuEetu, itellä vanha 1100 ärrä joka turbiinilla on tarkoitus terästää.

Hitto ku tääll on noita gixxereitä niin monia..ei tuu mieleen kenen pärräss on tommon huilu..
Siinähä rupee vanhaki gixxeri nuortuu, ku lyö puhaltimen soimaan...:hyper:
 
Kyllä nämä ajokorttijutut on sitten perseestä! Ajoin kortin siis viime syksynä 20-vuotiaana ja sain oikeuden ajaa 25kw pyörää. No ninjassahan on kuristimet, mutta päivääkään ne eivät ole paikallaan olleet! Pyörä on siis papereissa 25kw. Ajelin suht iisisti ja opettelin. Tottakai kusetin autokouluopettajaa, että ajellaan vaan kuristetulla..

Täytän kohta 21 ja minun on EDELLEEN ajettava tuolla 25kw pyörällä ensi kesä, jotta ajokokemukseni tulisi täyteen ja sitten 22-vuotiaana korttiluokka siirtyisi automaattisesti yli 25kw pyöriin. Halutessani voin suorittaa inssin ja teoriakokeen uudelleen niin saan ajaa täysitehoista pyörää jo ensi kesänä! Tämä lysti sitten maksaa vähän päälle sata euroa! En vielä tiedä mitä teen?

Hulluinta tässä kuitenkin on se, että jos nyt menisin keväällä ensimmäistä kertaa ajamaan korttia, niin saisin ajaa suoraan "isoa" pyörää! Systeemi on aivan hanurista! Ilman mitään ajokokemusta ison pyörän sarviin. Ajattelin vain että miten ajatusmaailmani olisi muuttunut 8kk aikana niin, etten tappaisi itseäni tuolla pyörällä? Nyt on kuitenkin ajokokemusta takana 5000km ja tottakai "25kw" pyörällä. Nyt olen miettinyt että jos poliisi pysäyttää, kortissa lukee A ja ikää 21, niin alkaako se tutkia hommaa tarkemmin? Mitäs jos kattoo takaa milloin kortti on myönnetty ja siitä laskee siitä ettei ole ajokokemusta tarpeeksi?! Onks ne niin fiksuja? Vaikeeta, kai se satanen pitää laittaa menemään, niin ei tarvi jännittää?

Haittaako tuo muuten että jättää rekisteriin 25kw, vaikka ajaa täystehosella, jos joskus myy jollekin "alaikäiselle" niin sen ei tarvi käydä uudelleen tekemään mitään muutoksia?
 
Tanu sanoi:
Haittaako tuo muuten että jättää rekisteriin 25kw, vaikka ajaa täystehosella, jos joskus myy jollekin "alaikäiselle" niin sen ei tarvi käydä uudelleen tekemään mitään muutoksia?

Onhan siinä riskinsä. Poliisin ratsatessa, ajoneuvo ei ole sama mikä rekisteriotteessa lukee -> sakkoja. Ajaessasi täystehoista pyörää omistaen vain pikku a:n, syyllistyt ajo-oikeudetta ajamiseen -> tiedät varmaan seuraukset. Pahimmassa tapauksessa ajat jonkun pikku mopopojan kahtia ja vakuutusyhtiö evää sinulta kokonaan/osittain pikku mopopojan omaisille maksettavat korvaukset, koska olet kussut niitä silmään ja olet koko elämäsi velkahelvetissä...

Kannattaa punnita vaihtoehtoja:)
 
Nyt olen miettinyt että jos poliisi pysäyttää, kortissa lukee A ja ikää 21, niin alkaako se tutkia hommaa tarkemmin? Mitäs jos kattoo takaa milloin kortti on myönnetty ja siitä laskee siitä ettei ole ajokokemusta tarpeeksi?! Onks ne niin fiksuja?

Kortin kääntöpuolelta näkee heti, onko iso A vai rajoitettu.
 
Tämä lysti sitten maksaa vähän päälle sata euroa! En vielä tiedä mitä teen?

Käy hommaamassa se ajo-oikeus jos niin paljon vaivaa. Vähän päälle sata euroa ei tunnu missään, kun kaikki rahat se mopoilu kumminkin vie..
 
Pahimmassa tapauksessa ajat jonkun pikku mopopojan kahtia ja vakuutusyhtiö evää sinulta kokonaan/osittain pikku mopopojan omaisille maksettavat korvaukset, koska olet kussut niitä silmään ja olet koko elämäsi velkahelvetissä...

Kannattaa punnita vaihtoehtoja:)

Nus Nus.
En tiedä mitä korvauksia tarkoitat noilla mitä omaisille maksetaan jos vahingonkorvausta henkisestä kärsimyksestä niin tuskin niitä vakuutuksesta maksettaisiin muutenkaan.
Jos taas tarkoitat mopopojalle itselleen aiheutuvista vammoista ym. aiheutuvia korvauksia niin nehän menevät joka tapauksessa liikennevakuutuksesta. Toinen juttu onkin, että kyseisessä tapauksessa vakuutusyhtiö voinee hakea maksettavat korvaukset takautuvasti sinulta. Eli lopputulos lienee sama mitä hait takaa: Maksettavaa mahdollisesti ihan vitusti.

Ja mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen:
Satanen on niin pieni menoerä mopoilussa, että jos ei sitä ole laittaa niin myy moottoripyörä pois ja osta joku halpa vaihteeton polkupyörä. Tai siirrä ajokaudenalkua vaikka kahdella viikolla ja hops satanen on säästetty jo vakuutusmaksuissa.
 
Katoppas, kortin takana näkyykin! Silti siitä pitäis laskea paljon on ajokokemusta, koska ikää on kuitenkin yli 21. Pyörä on kyllä vakuutettu täysille tehoille! En todellakaan kehtaa alkaa noiden vakuutuksien kanssa pelaamaan, riski olisi liian suuri! 25kw koko kesä muistaakseni 250e?! En kyllä näe mitään haittaa jos se papereissa on 25kw? Pitää kai konttorilta kysyä. Kai kortti on sitten ajettava, niin voi olla huoletta..
 
No raahaa tässä kyllä palaa, mutta tuntuu niin turhalta maksaa tollasta maksua. Ja tosiaan ei ole siitä satasesta kiinni. Bensaanhan/huoltoon se menisi kuitenkin, tollakin summalla ajelis ainakin 1200km!!
 
Onhan siinä riskinsä. Poliisin ratsatessa, ajoneuvo ei ole sama mikä rekisteriotteessa lukee -> sakkoja. Ajaessasi täystehoista pyörää omistaen vain pikku a:n, syyllistyt ajo-oikeudetta ajamiseen -> tiedät varmaan seuraukset. Pahimmassa tapauksessa ajat jonkun pikku mopopojan kahtia ja vakuutusyhtiö evää sinulta kokonaan/osittain pikku mopopojan omaisille maksettavat korvaukset, koska olet kussut niitä silmään ja olet koko elämäsi velkahelvetissä...

Kannattaa punnita vaihtoehtoja:)

Ei vakuutusyhtiö voi evätä mahdollisia korvauksia ko.tapauksessa.Vain jos voidaan näyttää toteen,että kuljettaja on vahingon sattuessa ollut alkoholin tai huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena tai jokin rike on tehty tarkoituksellisesti/tahallaan voidaan vakuutuskorvaus periä osittain tai kokonaankin takaisin.Tämä on osittain sama juttu,kuin yleisesti moni luulee,että maksamattomat vakuutusmaksut aiheuttaisivat tehtyjen vakuutusten raukeamisen mikä ei tietenkään ole mahdollista.Vakuutuksen voimassaolo katkeaa vain toisen osapuolen(vakuutuksenottaja tai vak.yhtiö)irtisanomisilmoituksella.Näillä säännöksillä varmistetaan se,ettei OIKEASTI tietämätön henkilö joudu liian suuriin korvaamisvelvoitteisiin.
On tietysti selvää,että ajokortit,teholuokat,vakuutukset jne.on parasta olla lailliset ja ajantasalla.Näin välttyy ainakin sakoilta ja mielipahalta.
 
Kyllä nämä ajokorttijutut on sitten perseestä! Ajoin kortin siis viime syksynä 20-vuotiaana ja sain oikeuden ajaa 25kw pyörää. No ninjassahan on kuristimet, mutta päivääkään ne eivät ole paikallaan olleet! Pyörä on siis papereissa 25kw. Ajelin suht iisisti ja opettelin. Tottakai kusetin autokouluopettajaa, että ajellaan vaan kuristetulla..

Täytän kohta 21 ja minun on EDELLEEN ajettava tuolla 25kw pyörällä ensi kesä, jotta ajokokemukseni tulisi täyteen ja sitten 22-vuotiaana korttiluokka siirtyisi automaattisesti yli 25kw pyöriin. Halutessani voin suorittaa inssin ja teoriakokeen uudelleen niin saan ajaa täysitehoista pyörää jo ensi kesänä! Tämä lysti sitten maksaa vähän päälle sata euroa! En vielä tiedä mitä teen?

Hulluinta tässä kuitenkin on se, että jos nyt menisin keväällä ensimmäistä kertaa ajamaan korttia, niin saisin ajaa suoraan "isoa" pyörää! Systeemi on aivan hanurista! Ilman mitään ajokokemusta ison pyörän sarviin. Ajattelin vain että miten ajatusmaailmani olisi muuttunut 8kk aikana niin, etten tappaisi itseäni tuolla pyörällä? Nyt on kuitenkin ajokokemusta takana 5000km ja tottakai "25kw" pyörällä. Nyt olen miettinyt että jos poliisi pysäyttää, kortissa lukee A ja ikää 21, niin alkaako se tutkia hommaa tarkemmin? Mitäs jos kattoo takaa milloin kortti on myönnetty ja siitä laskee siitä ettei ole ajokokemusta tarpeeksi?! Onks ne niin fiksuja? Vaikeeta, kai se satanen pitää laittaa menemään, niin ei tarvi jännittää?

Haittaako tuo muuten että jättää rekisteriin 25kw, vaikka ajaa täystehosella, jos joskus myy jollekin "alaikäiselle" niin sen ei tarvi käydä uudelleen tekemään mitään muutoksia?


No ei varmaan ala poliisi laskemaan mitään ajokokemuksia. Kovaa ajoa vaan :) . Toisaalta taas on kyseessä niin pieni summa, että turha säästellä.
 
keitto sanoi:
No ei varmaan ala poliisi laskemaan mitään ajokokemuksia. Kovaa ajoa vaan . Toisaalta taas on kyseessä niin pieni summa, että turha säästellä.
Ihan selkeä ajo-oikeudetta ajaminen. Eikö poliisia kiinnosta vaikka mopokortilla ajetaan kevaria tai kuorma-auto kortilla rekkaa? Eiköhän poliisin tule toimia lainpuitteissa eikä oman pään mukaan.

tribulus sanoi:
Ei vakuutusyhtiö voi evätä mahdollisia korvauksia ko.tapauksessa.Vain jos voidaan näyttää toteen,että kuljettaja on vahingon sattuessa ollut alkoholin tai huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena tai jokin rike on tehty tarkoituksellisesti/tahallaan voidaan vakuutuskorvaus periä osittain tai kokonaankin takaisin.

Tästä olisi kiva saada varmaa tietoa. Mitä tarkoitetaan "rike joka on tehty tahallaan"? Jos ajelee pyörällä jossa on esim 120kw ja papereissa lukee 25kw, (vakuutukset maksetaan 25kw mukaan) niin miksi vakuutusyhtiö ei voisi periä saataviaan takaisin? Eikö kaikkia pyöriä kannattaisi pitää 25kw:sena ja nauraa partaansa kun kukaan muu kuin poliisi voi tuohon puuttua, ja siitäkin selviää vain pienillä sakoilla.
 
Kyllä nämä ajokorttijutut on sitten perseestä! Ajoin kortin siis viime syksynä 20-vuotiaana ja sain oikeuden ajaa 25kw pyörää. No ninjassahan on kuristimet, mutta päivääkään ne eivät ole paikallaan olleet! Pyörä on siis papereissa 25kw. Ajelin suht iisisti ja opettelin. Tottakai kusetin autokouluopettajaa, että ajellaan vaan kuristetulla..
...Systeemi on aivan hanurista! Ilman mitään ajokokemusta ison pyörän sarviin.

Toden totta on perseestä, että pikku-A:laiset ajelevat täysitehoisilla pyörillä ilman mitään ajokokemusta, koska kaikki eivät vain osaa ajaa iisisti. Olisi ihan asiallista, että kaikki tämän harrastuksen aloittavat harjoittelisivat alkuun pienempitehoisilla menopeleillä.

Jos pyöräsi on papereissa 25kw niin kuristimet ovat varmaankin olleet pyörässä rekisteröintikatsastuksessa (/vast.) kiinni? Nyt kun kuristimet makaavat tallin lattialla, on pyöräsi täystehoisena muutoskatsastamaton ja poliisisedällä voi olla jotain sanomista katsastamattomalla ajoneuvolla ajamiseen. Tiedoksi, että moottorpyöräkin pitää katsastaa, kun siihen liitetään tai siitä poistetaan osia tai varusteita, jotka muuttavat merkittävästi ajoneuvon ominaisuuksia tai käyttötarkoitusta. Kiinnijäämisen riski edellämainittuun on tosin on aika olematon.

Suosittelen ajamaan ensi kesäksi ison A:n, vaikka se vähän maksaisi ja muutoskatsastamaan menopelin täysitehoiseksi niin voit hyvillä mielin keskittyä siihen olennaiseen eli ajamiseen:kippis1: .
 
Kyllä meinasin ajaa sen kortin. Tuota paperihomma pitää vaan kysyä jostain? Mielestäni sillä ei olisi mitään haittaa että rekkarissa lukee 25kw?! Samahan se on kun porukka laittaa palikkaa kiinni! Ahdot niin alhaalla, että on juuri se sallittu +20% tehoja! Sitten kun se lukee paperissa, ni ei muutakun lisää ruuvia auki.. :)

Muutoskatsastushan maksaa taas 35e, ainakin autoissa oli ennen? Vai oliko peräti noussut tuokin summa 50e??
 
Ihan selkeä ajo-oikeudetta ajaminen. Eikö poliisia kiinnosta vaikka mopokortilla ajetaan kevaria tai kuorma-auto kortilla rekkaa? Eiköhän poliisin tule toimia lainpuitteissa eikä oman pään mukaan.



Tästä olisi kiva saada varmaa tietoa. Mitä tarkoitetaan "rike joka on tehty tahallaan"? Jos ajelee pyörällä jossa on esim 120kw ja papereissa lukee 25kw, (vakuutukset maksetaan 25kw mukaan) niin miksi vakuutusyhtiö ei voisi periä saataviaan takaisin? Eikö kaikkia pyöriä kannattaisi pitää 25kw:sena ja nauraa partaansa kun kukaan muu kuin poliisi voi tuohon puuttua, ja siitäkin selviää vain pienillä sakoilla.

Tahallisella rikkeellä voidaan tarkoittaa esimerkiksi että joku ajaa tahallaan vaikka vittumaisen naapurin talon seinään tai tuttu rekkakuski peruuttaa tahallaan baarissa sovitun jutun mukaisesti kaverinsa autonromun yli.
Vakuutusyhtiöt luonnollisesti perivät "alivakuutukset" takaisin vaikka ulosottokeinoin ja korkoineen päivineen tietysti.Samahan koskee seisontavakuutuksessa olevalla ajoneuvolla ajamiseen.Vaikka auto tai prätkä seisonnassa olisikin ja sillä silti liikenteessä ajetaan perii vakuutusyhtiö saatuaan tietää asiasta vakuutusmaksun seisonta-ajalta täyden maksun ja vieläpä moninkertaisena!Vakuutusturva on silti voimassa.
Eli maksamattomat tai liian vähän maksetut vakuutusmaksut vakuutusyhtiöt voivat periä takaisin korkojen kera,mutta vahingot jotka ajoneuvoilla on aiheutunut/aiheutettu yhtiö tietysti joutuu maksamaan.Poikkeuksena esim.rattijuopumus.Nämä kaikki on selvitettävissä vakuutuslaissa mutta luonnollisesti yhtiöt eivät niistä juuri kertoile,koska "pelko" pitää tässäkin asiassa asiakkaat tunnollisempina ja pistää maksamaan vakuutusmaksut ajallaan.
 
Ihan selkeä ajo-oikeudetta ajaminen. Eikö poliisia kiinnosta vaikka mopokortilla ajetaan kevaria tai kuorma-auto kortilla rekkaa? Eiköhän poliisin tule toimia lainpuitteissa eikä oman pään mukaan.



Tästä olisi kiva saada varmaa tietoa. Mitä tarkoitetaan "rike joka on tehty tahallaan"? Jos ajelee pyörällä jossa on esim 120kw ja papereissa lukee 25kw, (vakuutukset maksetaan 25kw mukaan) niin miksi vakuutusyhtiö ei voisi periä saataviaan takaisin? Eikö kaikkia pyöriä kannattaisi pitää 25kw:sena ja nauraa partaansa kun kukaan muu kuin poliisi voi tuohon puuttua, ja siitäkin selviää vain pienillä sakoilla.

Tahallisella rikkeellä voidaan tarkoittaa esimerkiksi että joku ajaa tahallaan vaikka vittumaisen naapurin talon seinään tai tuttu rekkakuski peruuttaa tahallaan baarissa sovitun jutun mukaisesti kaverinsa autonromun yli.
Vakuutusyhtiöt luonnollisesti perivät "alivakuutukset" takaisin vaikka ulosottokeinoin ja korkoineen päivineen tietysti.Samahan koskee seisontavakuutuksessa olevalla ajoneuvolla ajamiseen.Vaikka auto tai prätkä seisonnassa olisikin ja sillä silti liikenteessä ajetaan perii vakuutusyhtiö saatuaan tietää asiasta vakuutusmaksun seisonta-ajalta täyden maksun ja vieläpä moninkertaisena!Vakuutusturva on silti voimassa.
Eli maksamattomat tai liian vähän maksetut vakuutusmaksut vakuutusyhtiöt voivat periä takaisin korkojen kera,mutta vahingot jotka ajoneuvoilla on aiheutunut/aiheutettu yhtiö tietysti joutuu maksamaan.Poikkeuksena esim.rattijuopumus.Nämä kaikki on selvitettävissä vakuutuslaissa mutta luonnollisesti yhtiöt eivät niistä juuri kertoile,koska "pelko" pitää tässäkin asiassa asiakkaat tunnollisempina ja pistää maksamaan vakuutusmaksut ajallaan.
 
Back
Ylös Bottom