Moottoripyörä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onpahan helvetin hyvä keksintö tollanen magneeteilla kiinnitettävä tankkilaukku missä on vetoketjulla irrotettavia ”kerroksia”, onko ne nyt moduuleja teknisesti sanoen. Jos vaikka on pitempi reissu niin voi jättää sivulaukut ym. majoituspaikkaan, vaihtaa normivaatteet ajovaatteiden sijaan, ja pienempi tai isompi osa tankkilaukusta muuttuu selkärepuksi tai olkalaukuksi valitsemillaan remmeillä. Voi ottaa mukaan vaikka pitkähihaisen paidan, tms.jos keli on epävakaa ja lähtee turistiksi kylille tai vaikka vuokraisi fillarin ja lähtisi metsään.
 
Minkäsverran porukka täällä miettii huoltovälejä ja niiden kustannuksia tai omaa vaivaa jos itse tekee? Meinaan vaan että jos tekee vähänkään pidempiä reissuja niin kyllä nuo venttiilivälysten tarkastukset tai säätö saattaa tulla vuosittainkin vastaan, pyörästä riippuen. Ja niiden määrä ja saavutettavuus sitten määrittää huollon hintaa tai oman ajan käyttöä.
 
Riippuu varmaan pyörästä miten huoltohommat onnistuu.Itse 3: n Moto Guzzin omistajana huollan itse ja tai kavereiden kanssa.Venttiilit katson ehkä kerran kaudessa.Viimeistään 10 tonnin välein.Eilen juuri palasin Virosta.
2200km aika vaihtelevassa säässä.
 
Riippuu varmaan pyörästä miten huoltohommat onnistuu.Itse 3: n Moto Guzzin omistajana huollan itse ja tai kavereiden kanssa.Venttiilit katson ehkä kerran kaudessa.Viimeistään 10 tonnin välein.Eilen juuri palasin Virosta.
2200km aika vaihtelevassa säässä.
Siinä onnistuukin aika pienellä vaivalla tuo tarkistus, jos vertaa vaikka 16V-pyörään missä voi joutua konettakin irrottelemaan. Että olisi syytäkin olla pitkä huoltoväli, jos sellaista harkitsisi. Nykyvehkeissä tosin taitaa ollakin jopa 40tkm.
 
Venttilien säädöt vuosittain? Joko kilometrejä tulee tolkuttomasti tai moottori on aika pehmeä. Jostain se säätämisen aiheuttanut muodonmuutos pitää tulla, venttiilit painuu kanteen tai venttiilinvarsi lyhenee yms. Tai säädöt ei pysy kiinni. Tosin historic- vehkeistä en tiiä mitään.

Teen kaikki itse, renkaanvaihdoista lähtien. Venttiilit tarkistin jossain 30tkm kohdalla, nyt yli 60tkm mittarissa, enkä ajatellu vielä tarkistaa. Öljyt keväällä, koskaan ei ole yli 10tkm ajettu. Itse tulee tehtyä sellaisiakin huoltoja, joita ei huollossa luultavasti tehtäisi (ellei omistaja osaa pyytää, riippuu toki huollosta), esimerkiksi iskarihuolto. Muuten valmistajan ohjeen mukaan, pl toi venttiilit.

Mukavaa hommaa. Tosin mulla on tilat ja työkalut itsellä. Jos en tykkäisi rassata itse, veisin huoltoon
 
Venttilien säädöt vuosittain? Joko kilometrejä tulee tolkuttomasti tai moottori on aika pehmeä. Jostain se säätämisen aiheuttanut muodonmuutos pitää tulla, venttiilit painuu kanteen tai venttiilinvarsi lyhenee yms. Tai säädöt ei pysy kiinni. Tosin historic- vehkeistä en tiiä mitään.
.

Kyllä se monessa eurooppalaisessa on ohjelmassa TARKISTUS 10-15 tkm. Varsinkaan toi 10 ei oo paha saavuttaa, kun ajaa työmatkat reissujen lisäksi. 15 vaatii vähän yritystä. Eihän niitä aina tarvi säätää. Mutta joissain Guzzeissa ja Bemareissa varmaan tunnin homma, niin ei paha.
 
Olen kahteen nelisylinteriseen japsiin tehnyt säädön. Palasäätöinen oli vähän työläämpi mutta ei sekään mitenkään ylitse pääsemätön homma ollut, kun oppi tekniikan miten ruuvimeisselillä saa nitkuteltua palan pois nokan alta. Muutamana iltana autotallissa puuhastelua, ei paha rasti. En ole vielä yhteenkään pyörääni teettänyt korjaamolla yhtään mitään.
 
Yks kaveri kritisoi omassaa takajousitusta, missä ei tainnut olla edes mitään säätöjä. Ne voi olla toki eri ikäisissä ja eri malleissa erilaisia muutenkin. Pompautti vaan ylös jos ajoi töyssyyn.
Harleyssa ainakin huonot iskarit uusissakin, moni vaihtaa jos enemmän ajaa.
 
Harleyssa ainakin huonot iskarit uusissakin, moni vaihtaa jos enemmän ajaa.
No juu, moottoripyörissä toki joutuu muutenkin miettimään vähän kantokykyä ja alustan toimintaa, otetaan esimerkiksi vaikka kolme sivu- ja takalaukut, päälle putkikassi ja ajetaan kaksi päällä. Kun jo matkustajien painokin vaikuttaa jonkin verran.
 
No juu, moottoripyörissä toki joutuu muutenkin miettimään vähän kantokykyä ja alustan toimintaa, otetaan esimerkiksi vaikka kolme sivu- ja takalaukut, päälle putkikassi ja ajetaan kaksi päällä. Kun jo matkustajien painokin vaikuttaa jonkin verran.
Touring malleissa ilmajousitus, mutta siinä vaan toinen puoli on säädettävissä.
Vähän hölmö systeemi vielä jos prätkä saattaa maksaa yli 40donaa.
No yleensä ne vaihdetaan johonkin öhlinssiin tai vastaavaan.
Itse pysynyt alkuperäisessä mut huomaa kyl selässä jos sattuu ajamaan kuoppaan.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom