Moottoripyörä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ajelin tässä viikonlopun aikana 500~km eikä ole ikinä paleltanu näin paljon, viimeiset 30km meni ihan kiukulla. Monta tuntia ollu jo kotona ja vieläkin paleltaa. Pitänee ostaa kylmemmän sään ajokamat, mätin kyllä mielestäni riittävästi vaatetta alle mutta helvetin kylmä oli silti.
 
No eipähän ollut ihan paras idea lähteä ajelemaan metsäreittejä eilisen jalkapäivän ja tänpäiväisen käsien tuhoamisen jälkeen. Perkele kun tuo 600cc painaa muutenkin metsässä jo suht paljon niin siinä oli ukko pariin kertaan aika maitohapoilla.

Mutta ei siinä helvetin hauskaa oli. Uskalsi hiekkateilläkin painella vähän reippaammin kun omalla Ducatilla :D
 
Kysytäänpä viisaampienkin mielipidettä.

Eli gikserissä on nyt mittarissa 3400km (mainitaan ennen kysymystä: kilometrit varmat, ollut työkaverilla vuodesta -09, jolloin oli vajaan vuoden vanha ja 1200km ajettu).
Tuohon on se tonnin huolto tehty joulukuussa '09, mutta sen jälkeen ei ole öljynvaihtoa kummemmin koskettu kun kilometrejäkin kertynyt vain 2200. Ajattelin ajella 6000 km täyteen ja huollattaa sitten ohjelman mukaisesti, luultavasti vaihtelen renkaat, ketjut ja rattaatkin siinä suodattimien ja nesteiden lisäksi. Kuulostaako järkevältä vai onko perusteltua mielipidettä tehdä 6000km huolto jo nyt esim. pyörän iän ja vähien kilometrien takia ennenkuin kausi kunnolla starttaa käyntiin?
 
Kysytäänpä viisaampienkin mielipidettä.

Eli gikserissä on nyt mittarissa 3400km (mainitaan ennen kysymystä: kilometrit varmat, ollut työkaverilla vuodesta -09, jolloin oli vajaan vuoden vanha ja 1200km ajettu).
Tuohon on se tonnin huolto tehty joulukuussa '09, mutta sen jälkeen ei ole öljynvaihtoa kummemmin koskettu kun kilometrejäkin kertynyt vain 2200. Ajattelin ajella 6000 km täyteen ja huollattaa sitten ohjelman mukaisesti, luultavasti vaihtelen renkaat, ketjut ja rattaatkin siinä suodattimien ja nesteiden lisäksi. Kuulostaako järkevältä vai onko perusteltua mielipidettä tehdä 6000km huolto jo nyt esim. pyörän iän ja vähien kilometrien takia ennenkuin kausi kunnolla starttaa käyntiin?
Nesteiden vaihto nyt on niin nopea homma, että vaihtaisin saman tien. Laitatko lyhyemmät välitykset vai minkä takia oot ketjuja ja rattaita vaihtamassa noilla kilometreillä?
 
Nesteiden vaihto nyt on niin nopea homma, että vaihtaisin saman tien. Laitatko lyhyemmät välitykset vai minkä takia oot ketjuja ja rattaita vaihtamassa noilla kilometreillä?

Alkaa olla sen verran ikää että luultavasti laitan uudet tilalle muutaman tonnin päästä, ei ne vaihtokunnossa ole mutta 6 vuoden välein vois varuuksi vaihdella. Välityksiin en näe tarvetta koskea toistaiseksi.
 
Mä en enää jaksa tehdä mihinkään vehkeisiin "varuuksi vaihtoja". Vaihdan sitten kun siihen oikeasti on aihetta tai korjaan jos jotain hajoaa. Mitä luulet ketjulle ja rattaille tapahtuvan kuudessa vuodessa kun pyörä seisoo tallissa?
 
Olis renkaissakin vielä pintaa vaikka kuinka, mutta hyvä neki on aina silloin tällöin vaihtaa. Jos et jaksa niin silloin et vaihda, eikö??
Ei niille periaatteessa mitään tapahdu, jos ovat kunnolla öljyssä. Mutta samalla vaivalla, kun ne ottaa irti tarkempaa analyysiä varten ni heittää uudet tilalle. Ei nuo ketjut nyt niin kalliita ole että niillä olis pakko siihen asti ajella että alkaa rattaat lyömään tyhjää :) Jokainen toki tyylillään. ite en jaksa korjata vasta sitte ku jotain hajoaa.
 
Zone-sarja -42%
Mun kokemuksien mukaan eri laitteet tykkää siitä kun niillä ajetaan. 6 vuodessa esimerkiksi nuo ketjujen O-renkaat saattaa olla jo melko kovettuneet ja ketjut muutenkin jäykät. Voitelu ehkäisee tätäkin. Mut ketjujen kunnonkin pystyy toki itse kokeilemaan/näkemään ja tosiaan turhaahan niitä on vaihdella jos ovat kunnossa. Yleensäkin pitkä seisonta tekee hallaa tiivisteille ja muille kumiosille.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Renkaissa homma on ihan erilainen. Kumi kovettuu --> rengas muuttuu pirun liukkaaksi. Mitäs sille ketjulle tapahtuu? Teräs saattaa seistä tukkurin varastossa ties kuinka kauan ennen kuin päätyy edes ketjutehtaalle, eikös ketju ole pilalla ennen kuin tulee edes linjalta ulos? ;) Mutta mun osalta tämä olkoon tässä.

Alkaa olla jo aika mukavat ajokelit. +13 lämmintä niin tarkenee jo mukavasti nahoissa ajella. Alkaa vaan olemaan lähiseudun mutkapätkät niin moneen kertaan koluttu, että pitäisi löytää uusia ajoreittejä. Uskaltaisikohan sitä lähteä itärajan taakse mopoilemaan?
 
No kyllä ne isojen pyörien laadukkaat ketjut sen pari sataa maksaa, joten itse en lähtisi niitä huvikseen vaihtelemaan. Mutta kuten sanoit, niin vaihdat jos mieli niin tekee ja onhan se aina eri fiilis ajella kun tietää että "kaikki" on uutta ja saa ajella rauhassa. Semmonen eräänlainen mielirauha siitä tulee.

Alkuperäiseen kysymykseen: Vaikea sanoa. Öljyjen vaihto tosiaan on aika pikkujuttu ja olishan ne 4 vuotta vanhat öljyt varmaan hyvä vaihtaa. Toisaalta, mun on vaikea uskoa että noin vähän ajettu japanilainen rivinelonen siitä mitenkään reagois vaikka ajaisitkin vielä sen parituhat kilsaa. Ja yks juttu vielä: Jos noilla renkailla on ajettu tommosessa ajassa noin vähän niin saattaa olla että niihin on muodostunut semmonen suht vittumainen kova ja liukas pinta joten kannattaa sekin asia tarkistaa.

Edit: Vittu, 3 viestiä 3 minuutin sisään ja kaks käyttäjää ehti mua ennen.
 
Renkaissa homma on ihan erilainen. Kumi kovettuu --> rengas muuttuu pirun liukkaaksi. Mitäs sille ketjulle tapahtuu? Teräs saattaa seistä tukkurin varastossa ties kuinka kauan ennen kuin päätyy edes ketjutehtaalle, eikös ketju ole pilalla ennen kuin tulee edes linjalta ulos? ;) Mutta mun osalta tämä olkoon tässä.
Minä puhuin ketjujen O-renkaista, jotka ovat juuri kumia... Mut joo, turhahan näitä tässä on spekuloida. Ketjujen kunnon näkee kokeilemalla niitä
 
Kiitos mielipiteistä, eriäviäkin on mukava lukea. Ainut absoluuttinen totuus lienee korjata sitten, kun joku menee rikki. Ennakoinnin määrä on varmasti jokaisella hieman erilainen. Mulle juurikin mielenrauha on suurin syy. Tästä kun lähtee pörräämään pitkäksi viikonlopuksi alpeille niin kyllä se vituttais jos leviäis vanhojen ketjujen takia johonki Italian ja Itävallan rajalle sunnuntaina, kun mikään paikka ei ole auki. Toisaalta eihän sitä ikinä tiedä, vaikka olis kaikki tuliuutta. Öljyt on viimekautiset, ~500km ajetut, joten en näe tarvetta vaihtaa. En myöskään vielä ketjuja ja rattaita, halusin vain kuulla mielipiteitä siitä, olisiko sille tarvetta esimerkiksi pyörän iän takia niinkuin alkuperäisessä viestissäni lukee.
 
Vaikka ne O-renkaat olisi menettäny ominaisuutensa, niin ei ne ketjut sen takia yhtäkkiä hajoa. Jos lenkit ei ole jumissa niin ei kun kovaa ajoa. Vähemmän hätävarjelua olisi vaihtaa ne vuoden vanhat öljyt.
 




Kaikki vähääkään RR:stä kiinnostuneet, laittakaa nimi muistiin. Mikäli äijjä pysyy pystyssä ja vehkeet kestää, niin ensimmäinen kausi Nordic Superstock B:ssä kuitataan kullalla.
Melkonen vauhti näyttäs olevan ratapäiviin nähden.. Tosin kaatojakin on tullut jo muutamia. Melko mielenkiintosta nähdä, miten homma alkaa kehittyä kun mies pääsee ensimmäistä kertaa tosissaan ajamaan.

Positiivista vaihtelua suomalaiseen moottoriurheiluun, ei aina sitä samaa isi maksaa meininkiä.

Tulevan kauden etenemistä pystyy seuraamaan ainakin Naamakirjassa, josta löytyy urheilija profiili samalla nimellä. Seuraava Mika Kallio? :kippis1:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulla on tuossa omassa kawassa mun käsityksen alkuperäiset ketjut ja takaratas. Eturatas on piikkiä pienenpään vaihdettu n20tkm sitten. Eikä nuo silmämääräisesti ole mihinkään kulunut, ei ole edes säätövara läheskään lopussa vielä että tarvisi lyhentää. Tosin mulla on scottoileri, joten ketjut on aina hyvässä öljyssä, todennäköisesti olleet uudesta asti. Nyt siis mittarissa 30tkm, edellisellä omistajalla oli melkein uudesta asti ja nyt mulla ollu viimeiset 14tkm, eikä ketju/rataspaketin vaihdosta ollu mitään puhetta vaikka kaikki muut asiat käytiin tarkasti läpi. Näkisin minäkin kyllä paljon oleellisempana asiana vaihtaa ne uudet öljyt koneeseen tuossa tilanteessa :) Ja renkaat toki menee vanhaksi, toki varmaan on vaihdettukin joskus, mikäli siis pintaa reilusti ja yli 3tonnia mittarissa. Ei nuo sporttirenkaat tunnu hirveesti kilsoja kestävän..
 
Kyllä niitä ketjuja kannattaa vaihdella jos alkaa tuntumaan siltä. Niiden huoltoakin kannattaa suorittaa tasasin väliajoin. Tiedän kavereita kenellä on mm. gixxereistä katkennu ketjut, seurauksena reikä lohkossa. Ja vakuutus ei tota korvaa.

Mä jouduin ton kanssa oppimaan kantapään kautta, kun kotarista hajos ketjut mutkassa autoa ohittaessa. Paskaksi meni vaan kytkimen työsylinteri.

56107310151054621722590.jpg
 
Ei muistaakseni. Oli kyllä saatanan kuivat ketjut ku en niitä parin kuukauden aikana rasvaillu ollenkaan.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom