4000€ hintaluokkaan ensimmäiseksi pyöräksi ei ole omasta (ja monen muunkin mielestä) kuin yksi järkevä valinta, Triumph Speedfour.
Tuohon SV:seen verrattuna tietenkään rivi-4 ei ole fiilikseltään sama asia mutta jos koneita tarkastelee vain tehon tuoton ja vääntökäyrän perusteella uskoisin että riumppi vääntää koko matkan paremmin koska pikaisella googletuksella sv:een maksimi vääntö 62nm@7400rpm, riumppi taas 68nm@9750rpm. Varsinkin sliparilla ja riumpin oma ruiskusäädettynä kone toimii 3000rpm alkaen ilman kummempia kuoppia. Vaikka v-koneesta lähteekin kiva ääni, varsinkin vähän isommista, on riumpissakin aika kiva soundi kun kone kiertää 14.000rpm asti, ja poiketen huipputehokkaista kyykyistä 100heppaisella riumpilla voi tuonne asti vetää kadullakin :D
Sitten on tietenkin ulkonäkö asiat sv on aika perus harmaa japsipyörä, speedfour on ainakin erilainen, joku tykkää toinen ehkä ei, itselle toimii ainakin.
Pikku sv:eellä en ole itse ajanut kuin ehkä 5km. Ihan mukava peruspyörä, kovaan ajoon ehkä vähän pehmoisen oloinen ja 70hp, no on 70hp. Riumpissa on edessä ja takana jousituksessa kaikki säädöt (esijännitys, meno- ja paluuvaimennukset) ja muutenkin asialliset osat. Lisäksi riumppi on ainoa nakupyörä jolla olen ajanut rataa ilman mitään ongelmia kallistusvaran kanssa. Itsellä oli crossitanko, jolla tuo oli järjettömän kevyt heitellä ja helppo stunttailla. Vakioclipareillakaan ei ole mikään kovin kyykky koska tulevat tosi ylös.
Mitään luotettavuus ongelmia en ole riumpista kuullut tai kerennyt itse huomaamaan sinä 30tkm aikana kun itse moisella ajelin, mitä nyt nopeusmittarin anturin rikkoo helposti eturengasta vaihtaessa. Kone kestää keulia hyvin eikä hajoa jatkuvasta isoilla kierroksilla vetämisestäkään, itsellä oli yhdessä välissä aika lyhyet välit joilla ajoin sitten motaria hesaan parin kaverin kanssa. Koko matkan oli kierrokset yli 9000rpm eikä mitään :D Ei sv:kään nyt varmaan mikään pommi ole mutta keulia eivät kuulema kestä kun voitelu lakkaa toimimasta kun pyörä on tarpeeksi pystyssä.
Pikku noppina sv:een normaalia kapoisempi takavanne syö 160 leveitä kumeja kun riumppiin menee normi 180, mikä helpottaa huomattavasti asioita jos tahtoo sporttisempaa rengasta alle.
Pakko pistää loppuun fiilistely kuva omasta ex.riumpista aurinkoisena kesäpäivänä taittamassa taivalta hämeenkyrön lentokentältä, melkeen tulee tippa linssiin kun noita aikoja muistelee :D
Vastaan mielelläni jos tulee jotain kysyttävää tuosta riumpista, ihmettelen miksi tuo on jäänyt niin tuntemattomaksi pyöräksi vaikka on monella alueella todella paljon tuon ajan (ja uusiakin) japanin nakupyöriä edellä.