Moottoripyörä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Budjetti on vielä hieman auki mutta ensi kuussa käytettävissä pitäisi se 4000e olla +- muutama satanen, riippuu miten kauan pää kestää enää odottaa. Toki hintaluokassa kuuntelen muitakin ehdotuksia, ei superkyykkyjä ja mielellään saisi olla edes vähän vääntävä kone, sekä inhimilliset vakuutusmaksut. Toi SV on vaan muutaman suosituksen takia jäänyt kummittelemaan suosikiksi.
Kannattaa tsekkailla myös 1200 Banditteja. Ei ole tehoilla pilattuja, mutta muikeat väännöt löytyy, eikä vakuutusmaksut ole päätä huimaavia.
 
4000€ hintaluokkaan ensimmäiseksi pyöräksi ei ole omasta (ja monen muunkin mielestä) kuin yksi järkevä valinta, Triumph Speedfour.

Tuohon SV:seen verrattuna tietenkään rivi-4 ei ole fiilikseltään sama asia mutta jos koneita tarkastelee vain tehon tuoton ja vääntökäyrän perusteella uskoisin että riumppi vääntää koko matkan paremmin koska pikaisella googletuksella sv:een maksimi vääntö 62nm@7400rpm, riumppi taas 68nm@9750rpm. Varsinkin sliparilla ja riumpin oma ruiskusäädettynä kone toimii 3000rpm alkaen ilman kummempia kuoppia. Vaikka v-koneesta lähteekin kiva ääni, varsinkin vähän isommista, on riumpissakin aika kiva soundi kun kone kiertää 14.000rpm asti, ja poiketen huipputehokkaista kyykyistä 100heppaisella riumpilla voi tuonne asti vetää kadullakin :D

Sitten on tietenkin ulkonäkö asiat sv on aika perus harmaa japsipyörä, speedfour on ainakin erilainen, joku tykkää toinen ehkä ei, itselle toimii ainakin.

Pikku sv:eellä en ole itse ajanut kuin ehkä 5km. Ihan mukava peruspyörä, kovaan ajoon ehkä vähän pehmoisen oloinen ja 70hp, no on 70hp. Riumpissa on edessä ja takana jousituksessa kaikki säädöt (esijännitys, meno- ja paluuvaimennukset) ja muutenkin asialliset osat. Lisäksi riumppi on ainoa nakupyörä jolla olen ajanut rataa ilman mitään ongelmia kallistusvaran kanssa. Itsellä oli crossitanko, jolla tuo oli järjettömän kevyt heitellä ja helppo stunttailla. Vakioclipareillakaan ei ole mikään kovin kyykky koska tulevat tosi ylös.

Mitään luotettavuus ongelmia en ole riumpista kuullut tai kerennyt itse huomaamaan sinä 30tkm aikana kun itse moisella ajelin, mitä nyt nopeusmittarin anturin rikkoo helposti eturengasta vaihtaessa. Kone kestää keulia hyvin eikä hajoa jatkuvasta isoilla kierroksilla vetämisestäkään, itsellä oli yhdessä välissä aika lyhyet välit joilla ajoin sitten motaria hesaan parin kaverin kanssa. Koko matkan oli kierrokset yli 9000rpm eikä mitään :D Ei sv:kään nyt varmaan mikään pommi ole mutta keulia eivät kuulema kestä kun voitelu lakkaa toimimasta kun pyörä on tarpeeksi pystyssä.

Pikku noppina sv:een normaalia kapoisempi takavanne syö 160 leveitä kumeja kun riumppiin menee normi 180, mikä helpottaa huomattavasti asioita jos tahtoo sporttisempaa rengasta alle.

Pakko pistää loppuun fiilistely kuva omasta ex.riumpista aurinkoisena kesäpäivänä taittamassa taivalta hämeenkyrön lentokentältä, melkeen tulee tippa linssiin kun noita aikoja muistelee :D

bikepics-1719044-full.jpg

:rock:

Vastaan mielelläni jos tulee jotain kysyttävää tuosta riumpista, ihmettelen miksi tuo on jäänyt niin tuntemattomaksi pyöräksi vaikka on monella alueella todella paljon tuon ajan (ja uusiakin) japanin nakupyöriä edellä.
 
En usko että keulimisen seurauksena tulevat voiteluongelmat ovat päällimmäisenä mielessä kun 37v ostaa ensimmäisen motskarin.. :) Vaikka tämä ongelma onkin tosiasia, niin ei se luonnollisestikaan normaalissa ajossa ole mikään ongelma. Hitto miten ruma sana tuo riump on. :D
 
Tänään tuli käytä motokeitaan stuntjameissa pyörähtämässä, pääsi itsekkin vähän ajelemaan suljetulle alueelle kun veti nimet lappuihin, että on sitten oma vika kun kaatuu :D Vähän ilmottautumisen jälkeen tuli mieleen, että niin ethän sää ole edes keulinu koko kesänä mutta kyllä se aika hyvin meni, mitä nyt vähän oli lyhyt areena toi 400m. Noilla kawan vakioväleillä pitää olla 50km/h vauhtia, että saa etusen ylös ykkösellä siinä sit hierot sen kulman oikeen kohdilleen niin saakin jo ottaa melkeen alas :D

Ihan kivaa oli silti, porukkaa oli paljon ja enemmän stuntti-orientoituneet-kuskit vetivät kyllä hyvin. Vähän oli välillä hurjan näköistä kun ei ollut oikeastaan mitään turva-aluetta yleisön ja kuskien välissä eikä kaikki vetäjät olleet mitään ammattilaisia.
 
Muita Husaberg -omistajia? Paras smoto tähän mennessä millä olen ajanut eli FS 570 '11 ja vielä pienillä modauksilla maustettuna.

DYkHW7Z.png
 
En usko että keulimisen seurauksena tulevat voiteluongelmat ovat päällimmäisenä mielessä kun 37v ostaa ensimmäisen motskarin.. :) Vaikka tämä ongelma onkin tosiasia, niin ei se luonnollisestikaan normaalissa ajossa ole mikään ongelma. Hitto miten ruma sana tuo riump on. :D

:D Tottahan tuo.

Kiitoksia jamppax tarinasta, pistetään tuokin harkintaan. On tässä vielä pari viikkoa aikaa harkita. Miellyttää vaan jostain syystä ton sv:n ulkonäkö ja lisäksi vielä se v2 kone.. mutta katsotaan nyt kuhan kerkee ostoaikeissa käydä näitä kattelemassa.
 
Kävin kanssa keitaalla pyörähtään jo päivällä hakeen vähän vaatetta ja varaosaa. On kyllä hienoa että asuu ajomatkan päässä tuosta keitaasta. Huippu palvelu ja ei tarvi mitän tilailla mistään, senkun käy hakeen tai soittaa että löytyykö hyllystä ja jos ei löydy, niin tilaamalla saa.

Jameihin en päässyt katteleen illalla muitten kikkailuaja, kun oli muuta menoo. No ens vuonna sit uus yritys.

Alkaa muuten nuo smotorenkaat lämpiään jo kaupunkikikkailussakin aika hyvin näillä keleillä. Tai no alla on Pirellin diablo rosso II ja ei ne täysveriset smotorenkaat ole, mutta hyvin pitää kyllä. Pitäs joskus oikein ottaa infrapunamittari messiin ja mittailla lämpöjä tien päällä.
 
Pitäis tohon pyörään öljyt vaihtaa ennenkö tässä pian kortin saan taskuun. En oo ennen toimenpidettä luonnollisestikkaan tehnyt kun eka pyörä on kyseessä, mutta ei pitäis olla mitään ydinfysiikkaa.. Sitä vaa oon miettiny et kuinka tarkkoja nuo tehtaan ilmoittamat arvot suodattimen ja "öljynpoistoruuvin" kireyteen on? Tarviiko jotain momenttiavainta lähteä ostamaan, vai riittääkö että koittaa tuntumalla kiristää sopivasti?
 
Pitäis tohon pyörään öljyt vaihtaa ennenkö tässä pian kortin saan taskuun. En oo ennen toimenpidettä luonnollisestikkaan tehnyt kun eka pyörä on kyseessä, mutta ei pitäis olla mitään ydinfysiikkaa.. Sitä vaa oon miettiny et kuinka tarkkoja nuo tehtaan ilmoittamat arvot suodattimen ja "öljynpoistoruuvin" kireyteen on? Tarviiko jotain momenttiavainta lähteä ostamaan, vai riittääkö että koittaa tuntumalla kiristää sopivasti?

Mä oon ainakin aina tainnu laittaa näppituntumalla ne kiinni.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aivan, niin ajattelinkin. Ei tarvi ton takia mitään momenttiavaimia ostaa. Kiitoos.

Jos ei ole pulttia ennen tullut kiristettyä (katkaistua ;) ) paljon niin ota mahdollisimman lyhyt vartinen avain ettei käy niin kuin kaverilla. Varuiksi vielä hieman piukemmalle ja NAPS :)
 
Jos ei ole pulttia ennen tullut kiristettyä (katkaistua ;) ) paljon niin ota mahdollisimman lyhyt vartinen avain ettei käy niin kuin kaverilla. Varuiksi vielä hieman piukemmalle ja NAPS :)

Nii ja ei tietenkään kannata kääntää kierteitä hajalle sieltä alumiinisesta öljypohjasta, se voi olla ikävämpää korjailla. Se pultti kyllä pitää vaikka ei hampaat irvessä käännä, prikan tietty voi uusia ni pitää vielä varmemmin.
 
No en ite pidä huonona vaihtoehtona ostaa sitä momenttiavainta ollenkaan. Saat varmuudella propun tarkkaan kireyteen. Luultavasti avain seuraa sua hautaan saakka, eli ei se nyt niin hirveen iso budjetointi ole.

Opit samalla tunteen millanen on mikäkin momentti. Harva kaveri osaa vääntää vaikka 10 Nm. Suurin osa vääntää varmana tuplat, ellei työ tai harraste käytössä ole kokemusta momenteista. Eli osta se momenttiavain suosiolla, vaikka ilmankin pärjäät. Pari kertaa kun sitä käyttelet, niin voit tuollaisia ei niin kriittisiä paikkoja käännellä momenttiin jo ilman sitä momenttiavainta. Koska kuitenkin kuulostaa siltä, että ei niin hirveesti ole kokemusta työkalujen käytöstä :)
 
Kannattaa ostaa BILTEMA:n momenttiavain/avaimet. Jossain testeissä oli noita, ja BILTEMA:n avaimet pärjäsivät tosi hyvin niissä, eli olivat tarkkoja.
 
Mä olen noita Bilteman momenttiavaimia käyttänyt ja eivät mopotouhuissa ole huono investointi ensinkään, jos meinaa vähänkin ropailla. Kilpaa kun ajelin, niin oli itsestäänselvyys, että kaikki laitetaan oikeaan momenttiin. Ja olen kyllä korkkauttanut tonnisen gixerin öljypohjankin päivää ennen aika-ajoja, vaikka laitoin momenttiin. Olin vaan hetken jo pihistellyt kupariprikan kanssa. Ja meinaan vähän oli verenpaineet katossa vaihtaa öljypohjaa keskellä yötä. Eli myös sitä prikkaa kannattaa aina välistä vaihtaa. Mutta siis, momenttiin laittamista suosittelen. Kaikissa kriittisissä pulteissa.
 
Tuli vaihdeltua pyörää ja alle päätyi Speed Triple jonkin verran modailtuna. Onkin mun ensimmäinen naku ja mieleisen löytäminen ei ihan helppoa ollut. Tai ainakaan budjettiin sopivana. Kyllähän tuo ducatin street fighter olisi ykkösvalinta ollut, jos rahnaa olisi tarpeeksi löytynyt. Ajamaan tosin pääsee vasta heinäkuussa, kun toisella kulkineella kerkesin turailla itseni naamalleen ja jalka sanoi naps.

Tullut tässä odotellessa mietiskeltyä tuota ohjausiskaria, kun tuo keuliminen tulee vähän liian luonnostaan, mutta pikkasen on joutunut muuttamaan käsitystä senkin tehosta. Seivasin nimittäin tässä kerran radalla highsidet ja siitä lähti sellaisen vajaa 100m. kestänyt tankslapper päälle, joka sillä kertaa onneksi päättyi pystyssä pysymiseen. Siinä vietiin neitsyys ja oli kyllä melkoinen rodeo. Yritti ihan tosissaan heittää tangon yli ja sai puristaa jaloilla sen minkä lähti, että ei lentänyt. Ohjausiskari ei todellakaan löysällä ollut, joten pikkaisen jäi mietityttämään, että kuinkakohan paljon se loppuviimein auttaa? Vai olisiko se sittenkin pitänyt olla vielä tiukemmalla? Oli säädetty niin, että varikolta pääsi radalle asti törmäämättä mihinkään.

Sitten pitäisi myös valkata potta. Shark Speed-R on pyörinyt mielessä, mutta ei ole vielä päässyt sovittamaan. Voisin keskihintaisena pottana jopa poistaa, jos sopii päähän. Tuollainen aurinkolippa kaikessa pappamaisuudessaan tuntuu aika kätevältä, jos lähtee liikkeelle päivällä ja tulee kotiin illalla. Ei tarvitse viisirin kanssa kesken ajojen puljailla. Tosin ei ole tullut aikaisemminkaan puljailtua, mutta kivahan se on paremmin hämärässä nähdä.
 
Ai että Ducatin monsterissa nyt uus michelin pilot road 2 nakki allla pyörä vahattu ja huomenna huippu keleillä 440km Kouvola-Vaasa :rock:
 
Tuli kans viikko takaperin vaihdettua kawaan monen kehuma pr3 alle ja tulihan siitä taas uus pyörä ku vanhaan loppuun ajettuun diabloon vertaa :) Mainiot kelit oli viime viikolla ja vaikka töissäkin piti olla niin tais sitä 800-1000 kilsaa tulla moponkin mittariin, puolet tosin vkl aikana. tankkilaukunkin ostin ku reppua ei jaksa joka pikkujutun takia pitää selässä..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom