Siis mä en ymmärrä yhtään mitä selität? niinku ku ulkomailla on ajokelit mahdollisesti 12kk mopolla ja suomessa 6 ni sun logiikan mukaan niiden täytyy olla vähemmän ajettuja ku ne ulkomailla ajelee vaa aurinkoisina päivinä ja suomessa on ihan pakko ajaa räntäsateessa? Yks parhaita selityksii mitä oon kuullu kyllä, mut pidä tosta kii.
On siinä totuudenkin perää. Suomessa prätkä on monelle niin iso investointi että sillä sitten halutaan ajaa niin paljon kuin suinkun mahdollista. Maissa joissa pyörä ei ole niin iso investointi niin paljon suurempi otanta ajajista ajelee vaan "sunnuntaisin". Tarvii tietty ottaa huomioon että jossain saksasa on niin vitusti pyöriä että niitä vähän ajettujakin löytyy enemmän joten mobile.de:n ja nettimoton vertailu 1:1 ei anna realistista kuvaa maan pyöräkannasta/ajokulttuurista.
Kalliit hankinta ja omistamiskulut saa helposti aikaan sen että ajetaan koko rahan edestä kun siihen kerta sitä rahaa pitää muutenkin laittaa. Ja ne jotka ylipäätänsä pystyy pyörän ostamaan niin sillä porukalla pyöräkuume on yleisesti ottaen niin kova että sitä ajoakin tulee paljon. Maassa jossa pyörät on edullisia niitä ostetaan helposti idealla "ne on niin halpoja niin miksi ei, ajan jos ajan".
Tuo oma z750 alkaa tuntua 2200km ajon jälkeen ihan nuhapumpulta jo. Tekis melkein mieli myydä pois ja alkaa säästämään ens kesää varten jolloin ottas sitten superduke R:n alle :D
Tää vaihtokuumehan on olennainen osa moottoripyöräilyä. Yleisillä teillä ajo kun on loppupeleissä kovin säännösteltyä ja nautinto rajattu tiettyyn pisteeseen (nopeusrajoitukset, mutkapätkien puute, muut tienkäyttäjät) niin se ajo käy aika herkästi tylsäksi. Lisäkiksejä pakko hommata pyörän vaihtelusta kun se on oikeastaan ainoa muuttuja nopeuden lisäksi mihin voi ite vaikuttaa. Mullakin prätkä myynnissä koska en ehdi ajamaan eikä se tunnu enää niin hienolta kun viimevuonna. Silti selaimen välilehdissä on välillä auki 10kpl suzukin TL:iä tai 10kpl HD:ta tai 10kpl Buelleja jnejne... Omaan pyörään tuntuu kaikki kyllästyvän aika nopeesti. Mitäs sit kun parin vuoden päästä alla on turbobusa? ei paljo voi enää nopeempaa päivittää :D
Toi on yks syy miksi ratapyörä on alkanut himottaan. Silloin olis itse se suurin muuttuja ja vois päästellä menemään ilman huolta routavaurioista tai kortin lähdöstä.