Moottoripyörä?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Monentmoista kommenttia on tullut, mutta selvennän nyt sen verran että jos on varaa ostaa kallis pyörä ja maksella vakuutuksia (jotka on aina kalliita) niin miksei voisi samalla panostaa siihen itsensä vakuuttamiseen. Ja kyllä vain niillä kiinankypärillä ja oikeasti laaduikkailla kypärillä on eroa siinä kolari/kaatumis tilanteessa.

No otetaan nyt ihan esimerkki 5 tähteä (ainakin monen tahon arvostamassa testissä eli englantilainen Sharp) saaneesta kypärästä joka ei todellakaan maksa mansikoita ja sisältää vielä integroidun aurinkovisiirin: http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/caberg-v2-407

Hinta pyörii reilun satasen paikkeilla Suomessa. Oma Schuberth C3 on saanut näköjään 3 tähteä ko. testissä, vaikka kuulunee sarjaan kallis laatukypärä.
 
Juu, nahkainen kyllä. Laadukasta tarpeeksi paksua nahkaa.
Goret taas sulavat kun liukuvat asvalttia pitkin, eivätkä ne yleensä ole edes niin tiukat että niissä olevat suojat pysyisivät sielläpäinkään kuin pitäisi. Toki moisen alle voi laittaa jotain suoja-asua etc, jotka sitten yleensä toimivat kuten pitäisi.
Juurikin näin. Mulla on tästä hyvä esimerkki kahdesta samantyylisestä kaatumisesta
- kippasin joku vuosi takaperin myöhään syksyllä Motoparkin ykkosmutkassa lowsiderin (etunen vaan lipesi alta) kylmillä kisarenkailla lämppärikierroksella, vauhtia ehkä 60-65 km/h. Päällä täysin Road Racing kisa-asu eli 1-osaiset muotoonleikatut nahat, kisabootsit/hanskat. Ei käynyt mitään; en saanut itse naarmun naarmua. Puku kävi suutarilla korjaamassa pari kulunutta saumaa ja hanskat uusin varmuuden vuoksi kun en uskaltanut korjaustaa kulumia kämmenestä
- seuraavana kesänä luin MP-Foorumilta, kuin joku oli kipannut samalla tavalla samassa paikassa (arvioi nopeudenkin olleen about sama) ajoharjoittelussa hitaassa ryhmässä muistaakseni Rukan Goret päällä. Ruhjevammoja, asfaltti-ihottumaa, nilkkaan sattui. Kommentoi: ei osuneet suojat kohdilleen. Pikkuparantelua muutama kuukausi.

Nahkapuku on vaan aivan käsittämättömän paljon parempi jos nurin mennään.
 
Niskatuet saavat kilpailijakseen airbäg-mallisen version. Ainakin Spidi Neck Airbagia on kaupoissa Suomessa, reilu kolme hunttia hintaa. Näemmä myös löytyy takkia ja pukua ja myös muilta valmistajilta. Tämähän on aika lailla kova idea.

10SpidiNeckDPSAirBagVest_450.gif
 
- kippasin joku vuosi takaperin myöhään syksyllä Motoparkin ykkosmutkassa lowsiderin (etunen vaan lipesi alta) kylmillä kisarenkailla lämppärikierroksella, vauhtia ehkä 60-65 km/h. Päällä täysin Road Racing kisa-asu eli 1-osaiset muotoonleikatut nahat, kisabootsit/hanskat. Ei käynyt mitään; en saanut itse naarmun naarmua. Puku kävi suutarilla korjaamassa pari kulunutta saumaa ja hanskat uusin varmuuden vuoksi kun en uskaltanut korjaustaa kulumia kämmenestä
- seuraavana kesänä luin MP-Foorumilta, kuin joku oli kipannut samalla tavalla samassa paikassa (arvioi nopeudenkin olleen about sama) ajoharjoittelussa hitaassa ryhmässä muistaakseni Rukan Goret päällä. Ruhjevammoja, asfaltti-ihottumaa, nilkkaan sattui. Kommentoi: ei osuneet suojat kohdilleen. Pikkuparantelua muutama kuukausi.

Tähän täytyy kommentoida vähän, kun sattuneesta syystä olen nähnyt noita radalla lipanneita, sekä kisalääkärinä, että ajopäivien epävirallisena lääkärinä (minkäs teet, jos joku kaatuu, niin pakko mennä paikalle).

Lähtökohtaisesti nuo kuvatut/vammamekanismi tilanteet on jonkin verran erilaisia, vässy74 todennäkösesti veti kyljelleen melkoisesta kallistuksesta, jolloin "putoamiskorkeus" on aika matala ja jos kukaan ei aja päälle niin harvemmin tapahtuu ihmeempiä (yleensä solisluita katkeilee). Kun ratapäivien hitaan ajaja kaatuu, niin se lähtee joko A) helvetin paljon liian lujaa vetäen mutkan pitkäksi tai B) paljon vähäisemmästä kallistuksesta (putoaa korkeammalta).

Pahimmat vammat mitä olen itse nähnyt kisakuskeilla (jos nyt ei lasketa yhtä joka jäi kasan alimmaiseksi) tuli tilanteessa jolloin kuski kaatui varikkosuoralla säikähtäessään ja vedettyään eturenkaan lukkoon. Lensi käytännössä tangon yli.

Ja ei, en väitä että gore-tex puvut olisi turvallisempia kuin nahkat.
 
Dieselillä käyvä mopo vois olla kyllä kova sana ;)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Helvetti ku pelästyin TMnetin otsikkoa. "Ducati esitteli dieselin". Vitun lööpit. Oliki kyse sentää Niistä Diesel-kuteista
http://www.ducati.fi/index.php?page=bikes&page_id=2&category_id=3&bike_id=81 Sama täällä, kun jokunen päivä takaperin eksyin tuonne.

Itsehän juuri runsas viikko takaperin myin pyörän (CB1000R) taas pois ihan vaan huvikseen/käytön vähyyden vuoksi. Saas nähdä innostuuko sitä kuitenkin ostamaan jonkun tilalle...

Edit. Viilausta.
 
Hyviä varusteita saa ihan edullisestikin, kun ostaa nyt esimerkiksi alesta viime vuoden mallistoa eli ei osta ihan tämän vuoden hittikuteita. Itse aikanani näin tein kun moottoripyörän ostin vuonna 2006. Ja lopulta kuitenkin hiukan kannattaa varusteisiin satsata, kun miettii motskarikuteiden käyttöikää. Mulla edelleen sama coretex-moottoripyöräpuku käytössä, jonka ostin samaisena vuonna kuin ekan pyöräni ja hyvässä kunnossa on. Pyörä tosin nyt myyty pois lastentulon takia, mutta nyt taas pyöräkuume päällä.
No kesälle ainakin pyörän vuokraan ensin alkuun. Pääsee edes ajeleen.
 
Noi kaatumisetki on tuurista jonku verra. Ohut "amishaalari" päällä skoden ympärikeulimisesta selvittiin ihan naurettavan pienillä vammoilla. Vauhtia jotain 50 pintaan. Ja viimeisillä liukkailla kippasin nakulla suunnilleen 50 vauhista, pyrään ei muuta jälkeä kuin toinen vilkku katkesi ja äijään ei yhtään mitään. Pari rundia tuli pyörittyä maassa vaan.

Toki pahemminkin olisi voinut käydä, tuuria taisi olla jonkinverran mukana. Kannattaa suojin kyllä atsata kunnolla, joku polvi tai kyynerpää voi olla aika vittumoisia jos ottaa osumaa ja tulee vaikka elinikäinen vamma.
 
Eihän tollanen dieselkäyttöinen prätkä olis ollempaan hullumpi keksintö, joku vähäkulutuksinen turbodiesel johonkin matkalehmään missä ei muutenkaan äänillä brassailla :D
 
Miten kyykkymiehet treenas mutkiin ajamista? Ite ajelin eilen ekaa kertaa kyykyllä ja tuntu, ettei mutkiin uskalla tulla yhtään. Mutkapätkällä oon varmasti nopeempi entisellä dt kevarilla kun tällä trumpan daytonalla. Olihan se tosin vasta eka kerta isolla mopolla, mutta silti.:rolleyes:

Niin ja ajokausi korkattu. 230km rullailin, oli ihanaa :) Pitäs vielä akku uusia, onko kellään pärrässä datatoolin hälytysjärjestelmää?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom