Moottorikelkkailu / Moottorikelkat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Liittynyt
1.6.2004
Viestejä
16 123
Ikä
48
Sain tuosta kelkan lainaksi. Arctic Cat F6, eihän tuo mikään paras kelkka varmasti ole mutta paras millä olen ajanut.
Täällä Itä-Suomessa reitit ovat aika hyviä ja tuli semmoset reilu 5h rällättyä ympäriinsä ja kyllähän tuo aika hauskalta lajilta tuntui. Ei ole oikeastaan koskaan aikaisemmin tullut oikeasti kelkkailtua vaikka useaa kelkkaa on koiteltu.

Onkos Pakkiksella kelkkailijoita? Tommonen kelkkahan on suht edullinen 4-5ke, mutta ylläpitohan noissa lähinnä maksaa, katteet varmasti toista tonnia jos ne onnistuu särkemään.

Eipä tässä mitään ihmeellistä muuta asiaa ole, jotain keskustelua aiheesta vaan... Mukava harrastus, hienot maiset ja käyhän tuo ihan kuntoilustakin, joten sopii tänne foorumille kuin nenä päähän. Löysin aivan uusia lihasryhmiä ja lihaksia joita kolottaa nyt oikein urakalla. Saa nähdä pääseekö huomenna sängystä ylös :D
Aiempia aiheita en löytänyt.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Huppe ehti näköjään ensin...olin itsekin aikeissa aloittaa ketjun kyseisestä aiheesta.
On ollut tässä vuosia taukoa kelkkailusta, mut huomenna menen katsomaan yhtä myynnissä olevaa kelkkaa.
Jos vaikka tulis yks lelu lisää talliin:D
 
Zone-sarja -42%
Aika hyvin kyllä saa kelkalla lihakset kipeeksi.

Yhden talven kelkkailin mutta kustannukset kävivät hieman turhan koviksi. Bensan kulutuksen lisäksi meinaa uudehkollakin kelkalla tulla kaikenlaista huoltokohdetta kun patikossa ajelee.
 
9v junnusta asti tullu ajeltua. Kuningasten laji, ei pääse mihinkään. Ihan normaalia moottoriurheilua kustannusten kannalta, vakuutukset halvempia kuin pärrissä.

Viikko 10 tulee vedettyä Levin maisemissa tuttuun tapaan. Jos oikeasti hurahtaa kelkkailuun, suosittelen lämpimästi Kolarin-Kittilän-Soadankylän alueen reittejä koettavaksi edes kerran talveen, siellä laji on oikeasti arvostettu. Myös idässä asiat on ihan kohtuullisella tolalla.
 
Tiistaina kerkesin just myödä Polariksen pois. Ennen monella kaverilla oli kelkka mutta nyt kun hekin möivät kelkat pois niin ei ollu oikein enää ajoseuraa. Sen lisäksi ei tuo Polariksen luotettavuus ollut oikein semmosella tasolla, jotta opiskelija olisi voinut nauttia kunnolla. Onhan tuota joka päivä tullut selattua netistä kelkkoja, ja jos hyvin käy niin ensi talveksi olisi tarkoitus ostaa joku 600 nestepeli
 
Onhan tuota tullut harrastettua. Edellinen pailakka oli Ski-Doo MachZ 800 -98. Kiva laite järvenjäälle ja tasaisille isoille reiteille. Jos viellä kelkan laittaisin, niin varmaan jokin 600 renegade se tulisi olemaan...
 
Voe perkele:D

Pakko se oli saada.





Olen melko varma että menetän henkeni tuon laitteen kanssa:D
 
Tämä talvi menee bad boylla ihan hyvin.. mutta kesällä nokka kohti http://www.mc-xpress.com/ , sitten riittää ensitalvena huvia ja riemunkiljahduksia potan sisässä ;)

Älä yllytä hullua:D
Menee varmaan sekä tämä että ensi talvi BB:llä, näkee paljonko ehtii ajamaan ja miten nopeasti sitä voimaa alkaa kaivata lisää.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vieläkään kautta ole avatuksi saanut. Melkein jopa syntinen olo. Eilisestä viihteelle hairahtumissta. Mut josko tästä eteenpäin joka viikonloppu loppukaudella ajamaan ennättäisi. Aivan liian hieno laji!
 
Tuoreempaa kelkkaa täälläkin tekisi mieli. Nyt on alla -03 Polariksen 600 nestepeli, jolla on nyt kolmas talvi menossa. Kilometrejä on tullu noin 3000km/talvi eli ei mitenkään hirveästi, joten periaatteessa noille ajoille luottaisi vielä tuo vanha kampe, varsinkaan kun tällä talvelle ei ole vielä ehtinyt edes ajamaan juuri ollenkaan. Mutta seuraava kelkka voisi olla vaikka nelari. Esim. Yamahalla olisi Nytro xtx melko houkutteleva vaihtoehto. Nelari+puolipitkä tela+sopivasti tehoa, niin voisi olla hyvä kompromissi tuollaiseen sekalaiseen reitti/freeride ajeluun. Hinnoissahan nuo vielä tuntuu olevan.

Uutta kelkkaa en itse ainakaan ostaisi, kun kelkoissa tuo arvo tippuu todella nopeasti. Pari vuotta vanhan maksaa puolet siitä mitä uusi. Jo 5000e saa suht tuoreen vehkeen, jolla ei vielä paljoa ole välttämättä ajettukaan. Tosin kelkkaa ostaessa ei välttämättä kannata kovin paljoa tuijottaa noita kilometrilukemia, vaan yleiskunto kertoo monesti paljon enemmän, ja se miten on huollettu. Korkeaviritteiset 2 tahti-moottorit ei tunnetusti ole mitään maailman kestävimpiä, joten huoltoa nuo tarvitsee tavallista enemmän. Nelarit varmaankin on tässä suhteessa parempia, toki niitäkin pitää huoltaa siinä missä muitakin, mutta esim. Jammujen nelareilla ajaa melko hurjia määriä ilman, että koneelle tarvitsee tehdä mitään. 2 tahtisissa, joita suurin osa kelkoista edelleenkin on, esim. mäntien vaihto ja koneen laakerointi on ns. normaali huoltotoimenpide. Joka talvi sitä ei tarvitse tietenkään tehdä, mutta sanotaan, 10tkm:ssa on männät varmasti jo vaihtokunnossa. Tässäkin on toki poikkeuksia. Joillakin merkeillä saattaa mennä samoilla sisuskaluilla 10 000 kevyesti, mutta joissakin sitten mäntiä vaihdellaan 5tkm välein. Joissakin joka talvi uudet rojut sisään. Kun kelkkaa huoltaa kunnolla ja käyttää oikein, niin kyllä koneenkin saa pitempään kestämään. Esim. ajaa kunnon öljyillä ja nesteillä(vaihtaa ne myös joka talvi uusiin), tekee ennalta ehkäisevää huoltoa, kuten tarkistaa esim. kaasarinkurkut, putsaa varin, ketjukotelon yms. ja muistaa käyttää aina kunnolla lämpimäksi ennen ajamaan lähtöä, niin käyttöikää tulee huomattavasti lisää. Lisäksi tietenkin alustan kunnosta on syytä pitää huolta. Esim. tarkastaa pultit, murtumat alustasta ja rungosta (näitä tulee yllättävän usein varsinkin kovemmassa ajossa) sekä huollattaa iskarit vaikka parin tonnin välein yms., niin ei tule ikäviä yllätyksiä reissun päällä.

Vakuutukset kelkkoihin on edullisia, ja kasko kannattaa ottaa mielestäni aina jo muutaman tonnin peliin. Kelkoissa on aluuminirunko, jonka saa melko helposti mutkalle ja silloin korjaaminen voi olla kallista eikä tuo runko kummoista vekkiä välttämättä tarvi, niin lunariin menee, joten kasko on poikaa. Eniten rahaa kuluu kelkkailessa tietenkin bensaan, jota mene helposti se 20-40l/100km. Jotakin kuluvaa osaa pitää aina silloin tällöin uusia ja välillä menee tukivarsia mutkalle, kun osuu kantoon, kiveen yms. Noista selviää yleensä muutamalla satasella. Tietenkin jos oikein kunnolla rysäyttä suksen/tukivarren kantoon, niin saattaa siinä se runkokin mennä samalla, jolloin tietysti se vakuutus tulee tarpeeseen.

Varusteisiin joutuu vielä jonkun verran sijoittamaan. Ainakin kunnon crossikypärä+lasit, mahdollisesti rinta/hartia/selkäsuoja, sekä tietysti tarkoituksenmukaiset takki- ja housut ovat ne tärkeimmät. Näihin tuskin menee tonniakaan.

Siinähän sitä tuli sepustusta.
 
jalat saa aika kipeiksi jos reitillä ihan tosissaan painattaa menemään :D veljen ski-doo mxz 600 HO sdi:llä vai mikä se nyt onkaan, niin saa paikat aina kipeiksi. melko kivasti muuten kulkee tommonenki 600:nen
 
Nyt pystyy jo liikkumaan. Silti koskee ja kolottaa joka lihakseen.
 
Ajokortti vaan lähtee enemmän kuin nopeasti. Ei kelkalla voi mitään 40km/h vetää reitillä.

Kelkalla saa ajaa reitillä 60km/h ja jäällä 80km/h. Riippuu paljolti reitin kunnosta pystyykö edes sitä 60km/h ajamaan, joten riittävän "haastava" reitti, niin tuossakin on vauhtia ihan nokko. Tietysti hyvällä reitillä pystyisi ajamaan paljon kovempaakin. Reiteillä melko harvakseen valvontaa on, varsinkaan syrjäisemmillä, niin tuo kortin menettämisen pelko on kyllä pieni. Tämähän ei tietenkään tarkoita sitä etteikö nopeusrajoituksia noudatettaisi.
 
Kelkalla saa ajaa reitillä 60km/h ja jäällä 80km/h. Riippuu paljolti reitin kunnosta pystyykö edes sitä 60km/h ajamaan, joten riittävän "haastava" reitti, niin tuossakin on vauhtia ihan nokko. Tietysti hyvällä reitillä pystyisi ajamaan paljon kovempaakin. Reiteillä melko harvakseen valvontaa on, varsinkaan syrjäisemmillä, niin tuo kortin menettämisen pelko on kyllä pieni. Tämähän ei tietenkään tarkoita sitä etteikö nopeusrajoituksia noudatettaisi.

Kun vuokraa jonkun "kisa"kelkan, niin vauhtia tuppaa tulemaan aika nopsasti mutkasta ulos tultaessa. Lisäksi noissa hiihtokeskuksissa tuppaa vaan se kelkkaura olemaan niin leveä, että ei haastetta riitä. Levillä, Saariselällä ja Himoksella ainakin näkyi poliiseja tutkan kanssa aivan tarpeeksi, jotta pidin itseäni onnekkaana :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom