Moottorikelkkailu / Moottorikelkat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Maanantaina vuokrasin kelkan ja eilen oli jo pakko päästä uudestaan reissuun :) Maanantaina oli alla lynx rave 550f ja eilen 600 re lynx, olihan se tuo 600cc mahtava peli ja vei vielä vähemmän bensaakin kun tuo fööni... Kilsoja saatiin eilen reilu 200 ja maanantaina vajaa 150... Ja tuo 60 kmh on oikeasti kova vauhti kun reitti on 1,5 metriä leveää kauheaa patikkoa, siinä saa jalatkin kipiäksi :) jää-alueet ei vaan meinaa jäätyä sitten millään, koko ajan järvellä ja joella ollessa sohjo lensi ja paikoin näkyi ihan sulaakin... ei tehnyt mieli ajaa yhtään ylimääräistä jäällä! Ja onhan tuo harrastuksena hauska vaikka vähän maksaakin :) kai se vielä joskus on pakko omakin ostaa, kunhan vaan saa nämä koulut käytyä...
 
Aamupäivän kelkkailusaldo 85km.

Käsivarret ja reidet tuntuu siltä että huomenna on varmaan todella vetreä olo:D
 
Kelkka.jpg


Tommonen 2500km ajettu 1000cc RX Warrior puolipitkällä telalla tuli ostettua pari kuukautta sitten. Hauskaa on ollut.
 
Joskus jonkun puolituntia kaverin jollain 600cc 2-t pelillä kokeillut. Ei oikeen kolahtanut vähän liikaa sellainen skootteri/homosohva fiilis. Todennäköisesti se on tuo paino joka pilaa lajin. Eteläsuomalaisessa metsässä missä on talvella keskimäärin 20cm lunta on kiva puikkelehtia 110kg enskalla jossa on se +50hp ei 300kg ja 100hp josta tela ja variaattorihukkaa puolet ja leveyttä on saman verran kuin pienellä autolla. Ehkä jossain lapissa syvässälumessa jollain pitkätelaisella olisi hauskempi laji mutta toisaalta sekin on varmaan suksilla/laudalla hauskempaa.
 
Joskus jonkun puolituntia kaverin jollain 600cc 2-t pelillä kokeillut. Ei oikeen kolahtanut vähän liikaa sellainen skootteri/homosohva fiilis. Todennäköisesti se on tuo paino joka pilaa lajin. Eteläsuomalaisessa metsässä missä on talvella keskimäärin 20cm lunta on kiva puikkelehtia 110kg enskalla jossa on se +50hp ei 300kg ja 100hp josta tela ja variaattorihukkaa puolet ja leveyttä on saman verran kuin pienellä autolla. Ehkä jossain lapissa syvässälumessa jollain pitkätelaisella olisi hauskempi laji mutta toisaalta sekin on varmaan suksilla/laudalla hauskempaa.

:wtf: Eihän se oo hauskaa, jos ei osaa..
No joo, eihän siitä kaikkien tarvi pitää mutta kokeile ens kerralla kunnon peliä.
 
jamppax on sikäli oikeassa, että ainakin mun kelkka on sellainen möhkö, että näillä etelä-karjalan metsäpatikkotaipaleilla kun joutuu puuta kiertämään melkein koko ajan, ei tuolla muskeli -jammulla kovaa pääse. Sähkölinjojen kohdilla sitten voi vähän jo laulattaa ja ottaa ilmaloikkia. Meillä on järvi tuossa melkein vieressä (Saimaa) missä asutaan, eli omasta pihasta pääsen ottamaan Jammusta tehot irti. Kyllä se naamaa naurattaa kun tela pyörii 180 km/h ja sohjo roiskuu. Eilen kävin sähkölinjataipaleella vähän hyppyyttämässä ja kaivuhommiksihan se meni kun liikaa innostuin. Warrior on raskas kelkka ja sen nykiminen yksin irti kiinni jäädessä on todellista kuntoilua.

Aika monet ovat todellakin turbottaneet noita jammun koneita (sama kone kun R1:ssä) ja ahtamalla vehkeestä saa helposti 250 hp. Tuo 140 hp vakionakin kyllä tuntuu. Jamppax kritisoi variaattoria, että se syö tehoa. Paskapuhetta, kun variaattori on kunnossa on käytettävissä aina paras teho ja vääntö. Eikä aikaa tuhraannu vaihteen vaihtoihin. Tuommonen muskelikelkka on prätkään verrattuna todellinen ranteenvenytin nimittäin veto on hurjaa ja se ei lopu.

Tuosta vähän tunnelmaa niille jotka eivät ole itse ajaneet. Videon kelkka on sama kun mulla mutta lyhyellä telalla. Mulla on puolipitkä, jotta pääsen umpihangessa järvellä vähän paremmin.

R1-koneessa on ihan kivat äänet:

http://www.youtube.com/watch?v=iJ2Fc3CrCXw

Mutta ahdin määrää tahdin. Minuutin kohdalla alkaa.

http://www.youtube.com/watch?v=8sdF7c2jcbc&feature=related
 
Huh huh, nyt o poijat sellanen keli, että katotaan kuka hallitsee umpisen ajon. Kotona nyt lomalla käymässä niin pääsi tuota lynx 3900 vanhusta ukoiluttamaan. Yleensä sillä o näillä kuopion seudun lumilla päässy lähes mistä vaan, mutta nytten vetää kelkan suoraan pohjaan asti, kun pinnassa on tuota kosteeta lunta ~20cm + ei kerroksia.

Hiki valuu ja pitää miettiä reitit tarkkaan mistä menee ummessa. Ruokaa välistä naamaan ja kikkailu jatkuu! On se kelkkailu vaa laji, vaikka 20v vanhalla laitteella mennäänki :rolleyes::dance:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jamppax on sikäli oikeassa, että ainakin mun kelkka on sellainen möhkö, että näillä etelä-karjalan metsäpatikkotaipaleilla kun joutuu puuta kiertämään melkein koko ajan, ei tuolla muskeli -jammulla kovaa pääse. Sähkölinjojen kohdilla sitten voi vähän jo laulattaa ja ottaa ilmaloikkia. Meillä on järvi tuossa melkein vieressä (Saimaa) missä asutaan, eli omasta pihasta pääsen ottamaan Jammusta tehot irti. Kyllä se naamaa naurattaa kun tela pyörii 180 km/h ja sohjo roiskuu. Eilen kävin sähkölinjataipaleella vähän hyppyyttämässä ja kaivuhommiksihan se meni kun liikaa innostuin. Warrior on raskas kelkka ja sen nykiminen yksin irti kiinni jäädessä on todellista kuntoilua.

Aika monet ovat todellakin turbottaneet noita jammun koneita (sama kone kun R1:ssä) ja ahtamalla vehkeestä saa helposti 250 hp. Tuo 140 hp vakionakin kyllä tuntuu. Jamppax kritisoi variaattoria, että se syö tehoa. Paskapuhetta, kun variaattori on kunnossa on käytettävissä aina paras teho ja vääntö. Eikä aikaa tuhraannu vaihteen vaihtoihin. Tuommonen muskelikelkka on prätkään verrattuna todellinen ranteenvenytin nimittäin veto on hurjaa ja se ei lopu.

Tuosta vähän tunnelmaa niille jotka eivät ole itse ajaneet. Videon kelkka on sama kun mulla mutta lyhyellä telalla. Mulla on puolipitkä, jotta pääsen umpihangessa järvellä vähän paremmin.

R1-koneessa on ihan kivat äänet:

http://www.youtube.com/watch?v=iJ2Fc3CrCXw

Mutta ahdin määrää tahdin. Minuutin kohdalla alkaa.

http://www.youtube.com/watch?v=8sdF7c2jcbc&feature=related

Paljonko tuo RX Warrior painaa?

Eikä ole omankaan Yamahan kanssa vielä tullut tilannetta, että veto olisi tuntunut loppuvan. Voimaa on enemmän kuin kapealla reitillä puiden välissä on järkevää käyttää.
 
moottorikelkkailu on erinomainen esimerkki siitä.luonnonlaista että hauskimmat harrastukset on kalleimpia.

onneks serkku ei ole enää aktiivisin ajelija niin "joutunut" tänä talvena käyttämään konetta ettei täysin jäykisty. kirosin etteii lähde mihinkään jäällä puuterissa mutta mieli muuttui heti kun kuulin että vehkeessä on mailimittari :D

harmi ettei pelimerkit ja/tai vapaa-aika tule koskaan riittämään oman kelkan ostoon.

e: ja elkää tosiaan miettikö moposkoottereita kun variaattori mainitaan. tuolla mun tyyppäämällä 750 -kuutioisella matosta loppuu pito yleensä ennen kun tehot loppuu
 
Huh huh, nyt o poijat sellanen keli, että katotaan kuka hallitsee umpisen ajon. Kotona nyt lomalla käymässä niin pääsi tuota lynx 3900 vanhusta ukoiluttamaan. Yleensä sillä o näillä kuopion seudun lumilla päässy lähes mistä vaan, mutta nytten vetää kelkan suoraan pohjaan asti, kun pinnassa on tuota kosteeta lunta ~20cm + ei kerroksia.

Hiki valuu ja pitää miettiä reitit tarkkaan mistä menee ummessa. Ruokaa välistä naamaan ja kikkailu jatkuu! On se kelkkailu vaa laji, vaikka 20v vanhalla laitteella mennäänki :rolleyes::dance:

Tarkoitatko, että lynksi ei jaksa mennä nuoskassa - uppoaa hankeen? Kyllähän tuolla umpisessa pääsee, mutta vauhtia pitää pitää yllä.

Paljonko tuo RX Warrior painaa?

Eikä ole omankaan Yamahan kanssa vielä tullut tilannetta, että veto olisi tuntunut loppuvan. Voimaa on enemmän kuin kapealla reitillä puiden välissä on järkevää käyttää.

267 kg on kuivapaino. Eli ei ihan hirveästi enemmin kuin keskivertokelkka, mutta Warriorit ja kaikki nelitahtiset RX:t on raskaskeulaisia 1000cc nestejäähdytetyn nelarin ansiosta. Ei ole ketterä kelkka kääntymään syheröllä reitillä. Ja voimaa todellakin on jo vakiona enemmin kuin on järkevää käyttää missään muualla kun siellä missä puut on kaukana.

moottorikelkkailu on erinomainen esimerkki siitä.luonnonlaista että hauskimmat harrastukset on kalleimpia.

onneks serkku ei ole enää aktiivisin ajelija niin "joutunut" tänä talvena käyttämään konetta ettei täysin jäykisty. kirosin etteii lähde mihinkään jäällä puuterissa mutta mieli muuttui heti kun kuulin että vehkeessä on mailimittari :D

harmi ettei pelimerkit ja/tai vapaa-aika tule koskaan riittämään oman kelkan ostoon.

e: ja elkää tosiaan miettikö moposkoottereita kun variaattori mainitaan. tuolla mun tyyppäämällä 750 -kuutioisella matosta loppuu pito yleensä ennen kun tehot loppuu

Ei kelkkailu kallista ole. 2500 eurolla irtoaa käypänen Polaris Indy 600 sporttikelkka luotettavalla kaasaritekniikalla. Kaskovakuutus noin 200 euroa per kausi. Bensaa tietysti palaa.
 
Totta kyllä sekin, kyllähän noi isot mountainit menee 5cm harjalla mistä tahansa kun vauhtia piisaa. Tuossa kun ei tosiaan niitä tehoja liikaa ole, niin on pakko keskittyä tuohon metsä / aukku / polku, missä vauhtia ei muutenkaan voisi kerätä paljoa. Tuon samaisen vehkeen päällä viihtynä ihan pikku nassikasta lähtiin, eikä tuu yhtä upottavaa keliä mieleen.
 
Totta kyllä sekin, kyllähän noi isot mountainit menee 5cm harjalla mistä tahansa kun vauhtia piisaa. Tuossa kun ei tosiaan niitä tehoja liikaa ole, niin on pakko keskittyä tuohon metsä / aukku / polku, missä vauhtia ei muutenkaan voisi kerätä paljoa. Tuon samaisen vehkeen päällä viihtynä ihan pikku nassikasta lähtiin, eikä tuu yhtä upottavaa keliä mieleen.

Jäällä on nyt paikoitellen aika mielenkiintoinen keli, kun lunta ja sohjoa on parhaimmillaan 70cm. Ei kannata hirveästi pysähdellä niissä kohdissa. Lyhyellä telallakin pärjää kun pitää vauhtia tarpeeksi, kiinni ei ole jääty...ainakaan vielä:rolleyes:
 
Itsellä taas on aina kiehtonut toi kelkkaenduro. Tollasella isolla nelitahdilla ei oikein vaan tee mitään pienemmällä reitillä ja puunkierrossa. Siihen tarvitaan jotain tämänkaltaista:
http://www.youtube.com/watch?v=jk7St-GUV5k 135hv kuivapaino 204kg
Kyl neste-kuussatanen on mulle se ainut oikee.. Puhallinvehkeet ei oikein suorilla kulje.
 
Zone-sarja -42%
Itsellä taas on aina kiehtonut toi kelkkaenduro. Tollasella isolla nelitahdilla ei oikein vaan tee mitään pienemmällä reitillä ja puunkierrossa. Siihen tarvitaan jotain tämänkaltaista:
http://www.youtube.com/watch?v=jk7St-GUV5k 135hv kuivapaino 204kg
Kyl neste-kuussatanen on mulle se ainut oikee.. Puhallinvehkeet ei oikein suorilla kulje.

Nuo kuussatkut on kyllä tuohon loikkimiseen ihan oivallinen valinta.

Henk koht en vaan kestä kuunnella tuota kakstahdin perkeleellistä pärinää. Se on ehkä vittumaisimpia ääniä maailmassa:D
Siksi pakko ajaa nelarilla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom