Moottorikelkkailu / Moottorikelkat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tuli Rukalla vuokrattua kelkka hetkeksi ja kylläpä taas alkoi polttelemaan. Mikäs olisi semmoinen "toimintavarma ja huoltokustannuksiltaan edullinen" kelkka, jos niin nyt voi edes mistään kelkasta sanoa?
Sen verran edukas jottei Kaskoa tarvitse pitää, se 2200e/v ei ole mitään mahdollisuutta laittaa pelkkään vakuutukseen. Liikennevakuutusta googlettelin niin joku 300e pintaan pitäisi irrota?

Saisko 5000-6000 eurolla mitään? Entäs 4000 eurolla?

Sporttisempi kelkka toki kiinnostaa, eikä mikään tourinki.

Entäs tommonen Ski Doo MXZ 550f, 2008, 3600 euroa. Mä en tiedä kelkoista yhtään mitään muuta ku pari suurinta merkkiä :D
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
^Käytiin kavereitten kanssa ajelemassa päivä vuokra kelkoilla. En nyt tarkkaan muista mitä malleja ne oli mutta ski doo:ta kaikki 2x 550 puhallin koneita ja 2x 600 nestekoneita. Ite ajelin tuolla 600 enemmän ja moottorissa oli kyllä eroa tuohon 550 koneeseen. 550 oli huomattavasti laiskempi. No reissun alkutunneilla meni allani olevasta 600 kelkasta takajousitus rikki ensimmäisissä röykkypätkissä. Soitto vuokraamoon ja saatiin huoltoasemalle toinen kelkka. Tilalle sain
Lynx RAVE 600 RE kelkan. Tuossa oli pidempi tela yms yms. nyt ei enään muista mitä kaikkea ja koneessakin tehoa taas astetta enemmän. Suorituskyvystä kertoo se että lynxillä ajoi järvenjäällä umpihangen puolella tuosta 550 ohi vaikka 550 meni reitillä. Samaten tuo 600 ski doo jäi seisomaan. Ja olihan tuo myös nautinto ajaa reitillä. Samoin toki nuo kaksi muutakin, mutta 550 loppuis ainakin omasta mielestä tehot jos olis omassa käytössä. Et kannattaa selvittää onko tuo 550 puhallinkone vai nestekone.
 
Toi Hupen 550f on puhallinkone, joku 50-60 heppanen. 600 nestekoneet on 100-120 heppasia ja joo kyllä sen tehoeron huomaa.. Kyllähän puhallinlaitteellakin on hauskaa ku mutkia vetelee, mut vaikka sillä teholla ei tekiskään muuta kuin vähän kiihdyttelis. Nii on se niin hieno fiilis ku tuntuu et ranteet repee ku tela ottaa pitoo ja lähetään liikkumaan. Tietysti siihenkin tottuu.

Mulla on Polaris switchback 700 2004, tällä hetkellä ilman moottoria.. Viime talvena kone leipas kiinni, kampiakselin laakerit paskaks, pytyt ja männät myös vaihtoon. Perkele.. Tällä talvella tullu ajeltua mutsin Lynx x-trim 600. Pari viikkoa sitten tuli Ivalon paikkeilla ajeltuu 700km neljässä päivässä. Tuli sitä Nuorgamissakin käytyy.
 
Täytyy itseasiassa tähän vielä lisätä, että tommonen BRP:n 550 puhallinmotti on aika pommin varma laitos. Mutsin toinen kelkka Lynx Ranger 550 on nielly jo 25000km, moottorille ei ole tehty mitään remppaa ja hyvin vetää edelleen.
 
Yamaha Phazer fx 500 2007 ois nyt tarjolla, 4-tahti ja nestejäähdytys. Ois varmaan oiva peli. Pitäskö?
 
Tullu nyt ajeltua mökillä pääasiassa umpihangessa, eli pellolla ja auraamattomalla mökkitiellä, tosin luntahan täällä ei nyt niin hirveästi ole. Ihan oon tyytyväinen tohon 550 puhallinkoneeseen. Hyvin pysyy kelkka pinnalla, enkä oo jääny kun kerran jumiin. Ainakin näin alottelijalle ihan riittävä laitos. Suht vähäisen tehon huomas kyllä vaikka ei oo ennen ajanukkaan, mut toistaseks se on riittäny ihan hyvin.
 
Joo varmasti ihan passeli peli tuo puhallinkonekkin, jos hyväksyy sen että on hieman tehottomampi. Etunahan tuossa varmaan on sitten moottorin kesto. Tehokkaammissa joutuu varmaan mäntiä vahtelemaan pariin kertaan kunnes tuohon tarvii koskeakkaan. Tosta yamahasta en tiedä niinkun en muutenkaan näistä kelkoista :D Vuokraamon ukko puhu, että niillä oli ollu jotain yamahan kelkkoja ja olivat vaihtaneet pois. Olikohan nyt jotain keulan ongelmia.
 
On ihan makuasia ottaako puhallin- vai vesijäähyllä. Puhallinkoneiset ovat vähän keveämpiä ja jäähdytys toimii kovallakin reitillä. Vesijäähdytteiset ovat taas tehokkaampia. Jos pelkkää reittiä ajaa pätkäkelkalla niin eipä ole juuri merkitystä kumman laittaa. Itsellä tällä hetkellä Lynx Ranger 550 puhallinkoneella. Pilkkikelkkana tuo enimmäkseen on ja yllättävän mukava ajella kahdestaan ja tehoja enemmän kuin aluksi kuvittelin. Ummessa menee myös melko hyvin kun on niin kevyt ja pitkä tela. Toiseksi kelkaksi ostan varmaan jonku 600 nestekoneella olevan ski-doo mxz renegaden 345 pitkällä telalla. Onhan nuissa myös hieman leveämpi tela kuin rangerissa. Puhallinkoneesta loppuu teho kesken ainakin järvellä jos on sohjoa tai keväällä kun lumi on märkää.
 
Kävin funtsimaan tota kelkkaa. Pitänee kattoa jouluna uusiks. Ajoaikaa niin pirun vähän. Näillä korkeuksilla 2kk, hyvänä talvena, kuten nyt, 3kk. Mönkkärikin ois kiva, sillä ois ajoaikaa 365 päivää vuodessa + voi myydä lumikolan pois, siitäkin sais pari kymppiä bensarahaa.
 
Tekeekö tuollaisella Deep Snow -kelkalla mitään, jos ajona on sekalaista, Keski-Suomessa jäällä ajoa sekä Lapissa ajoa. Vai kannattaisiko ostaa sit suosiolla sekalaiseeen käyttöön Crossover -laite?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olis kyllä hauska ajaa umpihangessakin. Mikähän olis sopiva vehjes reitille ja hankeen n. 75/25 suhteessa?
 
Tekeekö tuollaisella Deep Snow -kelkalla mitään, jos ajona on sekalaista, Keski-Suomessa jäällä ajoa sekä Lapissa ajoa. Vai kannattaisiko ostaa sit suosiolla sekalaiseeen käyttöön Crossover -laite?

Olis kyllä hauska ajaa umpihangessakin. Mikähän olis sopiva vehjes reitille ja hankeen n. 75/25 suhteessa?

Molempiin kysymyksiin, joku semmonen laite jossa maton pituus 345-365cm:n tienoilla, eli ns crossoverit sopivin valinta. Ja se merkki on edelleen aikalailla makuasia.
 
Phazerihan on lyhkäsin kelkka mitä lie on olemassa? Tonnisella nelarilla ei kyllä mun kokonen 60kg ruikulipaska saa kuin hengen itseltään.

Joo, mutta se on niin kevyt että etenee ihan kohtuullisesti myös pehmeässä lumessa. Mut jos se umpihankikikkailu himottaa niin ota sit joku pitemmällä alustalla oleva.
Ja 60kg on kelkkakuskille just hyvä paino, crossimiehet on melkein kaikki tuon kokosia.
 
Joo, mutta se on niin kevyt että etenee ihan kohtuullisesti myös pehmeässä lumessa. Mut jos se umpihankikikkailu himottaa niin ota sit joku pitemmällä alustalla oleva.
Ja 60kg on kelkkakuskille just hyvä paino, crossimiehet on melkein kaikki tuon kokosia.

Joo kyllähän ton näki jo matosta ettei tolla Phazerilla aja missään hangessa. Aika onnettomat laput siinä, verrattuna nyt vaikkapa kuvaan mitä noissa Renegadeissa on.

Oishan se kiva että kelkka ois hieman monikäyttösempi kuin ajaa kärriin ja kärristä reitille asfalttia pitkin. Mökilläkin jos käy niin se on 10km umpihankea.

Mikähän mahtas olla joku hyvä nelaricrossari maksimissaan 4-5k€?

Edit, ei taida olla. Yamaha RX Warrior, Nytro, ja uudempi ski-doo renegade 600 taitaa olla ainoot vaihtoehdot....
 
Mitä eroa on vuorikelkalla/syvän lumen kelkalla ja crossover kelkalla? Minkälainen kelkka sopii parhaiten jos käyttötarkoitus on hangessa ja järven jäällä ajaminen?
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom