Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Mistäs vois johtua seuraavan kaltainen tilanne: eli olen kuulostellut jo pidempään, että moottorista erottaa tyhjäkäynnillä selvän sivuäänen. Muutama päivä sitten valoissa pumppailin kytkintä ja huomasin, että se sivuääni katoaa kun painaa kytkimen pohjaan.. Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että kohta on kytkin lopullisesti finaalissa vai voisiko johtua jostain muusta? Vai mitä? Tiedossa on, että tolla autolla kytkimet alkaa olla tossa kilometrimäärässä vaihtokamaa..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kytkimen painelaakeri vinkuu?

Ei taida yleensä painelaakeri pyöriä kytkimen ollessa ylhäällä. Itsellä bemarissa oli laatikon pääakselin laakerit sen verran väljät että kuului rallatus kytkimen välittäessä voiman vaihdelaatikolle (ääni katosi siis kytkintä painettaessa).
Veikkaisin siis vaihdelaatikkoa.

(painelaakeri ääntää siis kytkimen ollessa pohjassa, ei ylhäällä)
 
Jaa?

En tiedä mutta itsellä autossa oli täysin sama vika, vitunmoinen ulina kun auto oli paikallaan vapaalla vaihteella, kytkin ylhäällä. Mutta kun kytkimen painoi pohjaan niin vinkuna hävisi.
Painelaakeri uusiksi (vitunmoinen homma oli vaihtaa) ja ongelma katosi.
 
Jaa?

En tiedä mutta itsellä autossa oli täysin sama vika, vitunmoinen ulina kun auto oli paikallaan vapaalla vaihteella, kytkin ylhäällä. Mutta kun kytkimen painoi pohjaan niin vinkuna hävisi.
Painelaakeri uusiksi (vitunmoinen homma oli vaihtaa) ja ongelma katosi.

Jaa.. Vaihdoitko/korjasitko jotain muuta remontin yhteydessä?
Mielestäni kuitenkaan painelaakeri ei ole kosketuksessa paineasetelmaan ennen kuin painetaan kytkintä, ja kokemusten mukaan painelaakeriviat ovat yleensä oireilleet juurikin niin, että kytkintä poljettaessa ääntää. Kokemukset tosin pääosin bmw pohjalta. Ja tuo laatikon rallatus ainakin vanhoissa bmw:ssä melko tyypillistäkin.
 
Vaihdoin tietysti kytkinasetelman (kun kytkimeen ei päässyt käsiksi muuten kuin koneen pois ottamalla...), mutta en jaksa uskoa/keksiä mitään syytä miksi se kytkinasetelma olisi liikuttamatta ulinaa pitänyt.

Auto oli siis chrysler.
 
Joo, ei se varmaan painelaakeri ole, mulla on kanssa sellane käsitys, että se ääntelee silloin kun poljin on ylhäällä.. Se vois tosiaan olla vaihdelaatikko, pitäsköhän tsekata onko siel öljyä? :D On vaan niin paskamainen homma, että taidan maksaa jollekin korjaamolle siitä sen 20e..

Vaihdelaatikkohan se taitaa olla, nimenomaan vielä pääakselin laakerit.. ehkä.. kai ne britit tietää mistä puhuu. Ainakin britti foorumilla osui noi oirekuvaukset aika hyvin kohdalleen. Mulle on ihan sama mitä meteliä se pitää, mutta kauankohan se tulee sitte viel kestämään?
 
Joo, ei se varmaan painelaakeri ole, mulla on kanssa sellane käsitys, että se ääntelee silloin kun poljin on ylhäällä.. Se vois tosiaan olla vaihdelaatikko, pitäsköhän tsekata onko siel öljyä? :D On vaan niin paskamainen homma, että taidan maksaa jollekin korjaamolle siitä sen 20e..

Vaihdelaatikkohan se taitaa olla, nimenomaan vielä pääakselin laakerit.. ehkä.. kai ne britit tietää mistä puhuu. Ainakin britti foorumilla osui noi oirekuvaukset aika hyvin kohdalleen. Mulle on ihan sama mitä meteliä se pitää, mutta kauankohan se tulee sitte viel kestämään?

Itellä rallatti 325i:n zf:n laatikko auton hankinnan jälkeen noin 10 000km eikä ääni muuttunut koskaan mihinkään, tiedä sitten kauanko olisi vielä kestänyt. Laatikko tuli kuitenkin vaihdettua, oli siitä synkrorenkaatkin vähän lopussa. Pääakselissa oli melko suuri klappi ihan käsituntumallakin.

Ja laatikon kyljestä varmaankin löytyy öljyn täyttöön tarkoitettu proppu, ja yleensä öljymäärän kuuluisi olla tasasella tähän reikään asti, voi vaikka kokeilla työntämällä jotain reiästä ja huomaamalla kastuuko se missä vaiheessa. Öljyn lisääminen helpottuu huomattavasti käyttämällä jonkinlaista öljyruuttaa. Etuvetovoimansiirrosta ei kylläkään ole minkäänlaista kokemusta.
 
Omaan autoon pitää vaihdelaatikon öljytaso tarkistaa nopeusmittarin vaijerilla:D ja siin on kuulemma hyvät mahdollisuudet pudottaa vaijerin päästä se muovipyörä vaihdelaatikkoon ja samasta kolosta pitää öljyt myös lisätä..
 
Ei taida yleensä painelaakeri pyöriä kytkimen ollessa ylhäällä. Itsellä bemarissa oli laatikon pääakselin laakerit sen verran väljät että kuului rallatus kytkimen välittäessä voiman vaihdelaatikolle (ääni katosi siis kytkintä painettaessa).
Veikkaisin siis vaihdelaatikkoa.

(painelaakeri ääntää siis kytkimen ollessa pohjassa, ei ylhäällä)

Joo vaihteiston laakereista se ääni kuuluu. Ääni voi kuulua ihan uudestakin autosta jos/kun osaa kuunnella. Moottorin käydessä vapaalla vaihteiston pääakseli pyörii ja pitää pientä ääntä mutta kun kytkimen painaa pohjaan ei akselikaan pyöri joten äänikin häviää. Painelaakerin ääni kuuluu usein silloin kun kytkinpolkimen painaa alas.
 
Onko akku, jonka päällä on 6 kpl avautuvia muttereita mallia, johon tulisi lisätä vettä? Erityisesti kiinnostaisi se, kuinka paljon vettä tulisi lisätä, koska mitään mitta-asteikkoa veden määrälle ei ole. Akku on nyt laturissa sisällä ja vettä näyttää olevan melko vähän (ts. ei lähelläkään maksimitasoa).

Auttaako lataaminen (tarkistussilmä näyttää mustaa eli 50 % latausta). ylipäänsä mitään vai pitäisikö suosiolla investoida uuteen?
 
Jos akku lataa vain 50% maksimikapasiteetistä ja litkua on todella liian vähän, ei lataaminen auta ennen litkumäärän nostamista vaaditulle tasolle. Investoisin suosiolla uuteen.
 
Tarkennetaan sen verran, että 50% varaus oli ennen lataamisen aloittamista. Nyt yön lataamisen jälkeen näyttää edelleen samaa latausta. Taidanpa tosiaan investoida uuteen, mutta olisi kuitenkin hyvä saada tuohon vanhaan sen verran virtaa, että pääsisi autolla hakemaan sitä uutta virranlähdettä.
 
Onko akku, jonka päällä on 6 kpl avautuvia muttereita mallia, johon tulisi lisätä vettä? Erityisesti kiinnostaisi se, kuinka paljon vettä tulisi lisätä, koska mitään mitta-asteikkoa veden määrälle ei ole. Akku on nyt laturissa sisällä ja vettä näyttää olevan melko vähän (ts. ei lähelläkään maksimitasoa).

Auttaako lataaminen (tarkistussilmä näyttää mustaa eli 50 % latausta). ylipäänsä mitään vai pitäisikö suosiolla investoida uuteen?
Kyllähän sinne toki kuuluu akkuvettä lisätä, jos sitä on hävinnyt pois. Yleensä akun kyljessä on min- ja max-merkkiviivat, mutta sitä akkuvettä kannattaa lisätä siten, että yläreunaan jää kuitenkin hieman ilmatilaa. Jos esim. yläreunasta jätät 3cm ilmatilaa, niin uskoisin sen olevan passeli. Jokaiseen kennoon lisäät myös saman verran vettä.

E: akkuunhan siis lisätään tislattua vettä (akkuvettä) eikä hanavettä. Tiesit tämän varmaankin, mutta ajattelin vielä tarkentaa.
 
Jaa, kyllä itse ainakin vaihdan koko akun jos homma on mennyt niin että sitä vettä on päässyt sieltä häviämään.
Juu, kyllähän niitä saa vaihdella ihan jos siltä tuntuu.

Kuitenkin sen akun varaustason hiipuminen johtuu pääasiassa siitä akkuveden hajoamisesta vedyksi ja hapeksi, ja sitä tapahtuu aivan yhtä lailla huoltovapaissa akuissakin. Peruskäyttäjä ei vain osaa stressata siitä, koska akku myydään kertakäyttötavarana, johon vettä ei voi lisätä. Heikostakin akusta saa hyvän lisäämällä vettä. Tietenkin jo vanhassa akussa kennojen sulfanoituminen heikentää tehoa.
 
Kyllähän sinne toki kuuluu akkuvettä lisätä, jos sitä on hävinnyt pois. Yleensä akun kyljessä on min- ja max-merkkiviivat, mutta sitä akkuvettä kannattaa lisätä siten, että yläreunaan jää kuitenkin hieman ilmatilaa. Jos esim. yläreunasta jätät 3cm ilmatilaa, niin uskoisin sen olevan passeli. Jokaiseen kennoon lisäät myös saman verran vettä.

E: akkuunhan siis lisätään tislattua vettä (akkuvettä) eikä hanavettä. Tiesit tämän varmaankin, mutta ajattelin vielä tarkentaa.

Jeps, pitänee lisätä vettä akkuun. Haittaako jos veden lisää vasta lataamisen jälkeen?
 
Jeps, pitänee lisätä vettä akkuun. Haittaako jos veden lisää vasta lataamisen jälkeen?
Kyllähän se kannattaa toki ennen lataamista lisätä. Ongelmanahan oli, että akku ei saavuta täyttä varaustaan, niin todennäköinen syy siihen on akkuveden vähyys.
 
Nyt tulee todella spede kysymys.

Eli jos autossa on sisäpistoke ja roikkaliitin niin onko silloin myös lohkolämmitin? Tai mistä sen näkee moottorissa, onko lohkolämmitintä?
 
Nyt tulee todella spede kysymys.

Eli jos autossa on sisäpistoke ja roikkaliitin niin onko silloin myös lohkolämmitin? Tai mistä sen näkee moottorissa, onko lohkolämmitintä?
Hyvin suurella todennäköisyydellä on. Jos haluat päästä kaikista helpoimmalla, niin jos autosi nokkapellille on yön aikana kertynyt lunta tai kuuraa pieni kerros ja laitat sen pikkupakkasilla lämpiämään pariksi tunniksi, nokkapellistä on sulanut isohko läikkä moottorin yläpuolelta.

Toinen vaihtoehto on tarkastaa asia etsimällä moottoritilasta kohta, josta tulee lämmittimen pistoke siihen verkkopiuhaan ja seurata sitä johtoa. Jos löydät haaroituskappaleen, jossa se auton moottoritilaan tuleva verkkojohto on haaroitettu menemään sisätilan- ja moottorinlämmittimeen, niin asia on jo käytännössä varma, että lämmitin löytyy.

Jos sähkömiehenvikaa löytyy, niin irrota sisätilanlämmitin töpselistä ja mittaa virrankulutus. Voit myös käyttää energiamittaria, jos sellaisen omistat tai saat lainaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom