Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Katso niitä paketteja, niissä lukee, että mihin auto- ja vuosimalleihin ne sopii. ABC:lta melko varmasti löytyy.
Varaosamyyjänä työskennelleenä voisin neuvoa kysymään myyjältä. Samat sulat sopivat niin moneen autoon ettei paketissa lue kuin osa sopivuuksista. Suosittelen lämpimästi ostamaan kerralla kunnolliset sulat, Champion, SWF, Bosch, eikä niitä kaikkein halvimpia hiilikuituluukkeja.

Motonet, Varaosamaailma ym. varaosaliikkeet palvelevat hyvin ja valinnanvaraa löytyy. Niinkin pienessä ja yksinkertaisessa osassa kun pyyhkijän sulka valmistajien välillä _on_ eroja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko tuollaista automaatti-ilmastointia, jossa voi itse säätää sisätilojen lämpötilaa asteittain, kuin bemarin 5-sarjassa (e39) muilla automerkeillä? Osapuilleen 10-15k hintaisissa.
 
Moottoriöljyn tippakippovalo palaa tyhjäkäyntikierroksilla. Kaasua annettaessa ei pala. Öljymäärä sopiva tikusta katottuna. Missä vika?
 
Mahdollisia syitä:
-Öljynpaineanturi takkuaa (tästä kannattaa aloittaa, uusi ei montaa euroa maksa)
-Öljyt ikivanhaa litkua tai muuten vaan liian juoksevaa
-Öljypumppu finaalissa
-Kone horo

Paljonko ajettu, millainen ja minkä ikäinen auto kyseessä?
 
Mahdollisia syitä:
-Öljynpaineanturi takkuaa (tästä kannattaa aloittaa, uusi ei montaa euroa maksa)
-Öljyt ikivanhaa litkua tai muuten vaan liian juoksevaa
-Öljypumppu finaalissa
-Kone horo

Paljonko ajettu, millainen ja minkä ikäinen auto kyseessä?
Viikko sitten vaihdettu öljyt ja suodatin. 164tkm ajettu -97 Brava.

EDIT: alko siis just tänään toi vika.
 
Alkoiko valon palaminen tuon öljynvaihdon jälkeen vai oliko oiretta jo aiemmin? Jos alkoi tuosta, niin selvitä mitä ihmettä sinne koneeseen on oikeasti kaadettu.

Muussa tapauksessa ensin öljynpaineanturi vaihtoon ja jollei se auta, niin sitten voi olla isompaa vikaa tiedossa. Noilla kilsoilla fiatin koneessa voi olla ihan mikä tahansa palikka finaalissa, vaikkei tuo oikealle autolle paha ajomäärä olekaan.
 
Alkoiko valon palaminen tuon öljynvaihdon jälkeen vai oliko oiretta jo aiemmin? Jos alkoi tuosta, niin selvitä mitä ihmettä sinne koneeseen on oikeasti kaadettu.

Muussa tapauksessa ensin öljynpaineanturi vaihtoon ja jollei se auta, niin sitten voi olla isompaa vikaa tiedossa. Noilla kilsoilla fiatin koneessa voi olla ihan mikä tahansa palikka finaalissa, vaikkei tuo oikealle autolle paha ajomäärä olekaan.
Jotain vajaa 200 km ajettu öljynvaihdosta tähän päivään. Tänään tosin ihka ensimmäinen kerta kun valo sytty. Kaippa toi anturi pitäs sit vaihtaa kun kerta katsastukseenkin pitäs rempata vähäsen :)

EDIT: Internetistä(TM) katottuani tolla öljynpaineanturi-hakusanalla löysin vastaavia keissejä ja on kuulemma ratkennu kellon ja anturin vaihtamisella. Kiitos no-bodylle neuvoista :)
 
Onko mahdollista, että lambda-anturi menee rikki, eikä sitten menekään? Mulla syttyi torstaina moottorin vikavalo ja luin siitä vikakoodit, joita löytyi yksi, eli toi lambda. Lauantaina valo kuitenkin sammui, eikä ole sen jälkeen syttynyt. Tässä nyt odottelen, että se syttyy taas ja pääsen vaihtamaan ton anturin.

Vai onko mahdollista, että se on sittenkin kunnossa? Mikä kyseisen häiriön voisi aiheuttaa?
 
Onko mahdollista, että lambda-anturi menee rikki, eikä sitten menekään? Mulla syttyi torstaina moottorin vikavalo ja luin siitä vikakoodit, joita löytyi yksi, eli toi lambda. Lauantaina valo kuitenkin sammui, eikä ole sen jälkeen syttynyt. Tässä nyt odottelen, että se syttyy taas ja pääsen vaihtamaan ton anturin.

Vai onko mahdollista, että se on sittenkin kunnossa? Mikä kyseisen häiriön voisi aiheuttaa?

Ainakin mulla (4-cyl Ford) toimi 99% hyvin. Mutta sen 1% tuntui että koneesta puuttuis tehoa arviolta puolet. Vikakoodeissa paljastui viaksi lambda-anturi. Sen vaihdon jälkeen toimi. 6cyl Bemarissa/Mondeossa tuplaantuu taas kulutus. Että pitkään kun ajelee viallisella lambdalla niin seuraavaksi hajoaa katalysaattori.
 
Ainakin mulla (4-cyl Ford) toimi 99% hyvin. Mutta sen 1% tuntui että koneesta puuttuis tehoa arviolta puolet. Vikakoodeissa paljastui viaksi lambda-anturi. Sen vaihdon jälkeen toimi. 6cyl Bemarissa/Mondeossa tuplaantuu taas kulutus. Että pitkään kun ajelee viallisella lambdalla niin seuraavaksi hajoaa katalysaattori.
Tässä mun tapauksessa oli kuitenkin kyse siitä, että voiko siihen tulla joku tilapäinen häiriö joka korjaantuukin itsestään? Eli ensin vikavalo paloi kaksi päivää, sen jälkeen ei. Auton toiminnassa ei huomannut mitään muuta eroa kuin jotain pientä kaasun vastaavuudessa.
 
Voisikohan olla niillä rajoilla, että on karstoittunut tukkoon?

Toisaalta lambda ottaa aika herkästi itteensä ja antaa vikakoodin, vaikka vika ei juuri siinä olisikaan.
Jos ei se enää uudestaan vikakoodeja tule, en olis kauheen huolissani lambdan kunnosta.
 
Tässä mun tapauksessa oli kuitenkin kyse siitä, että voiko siihen tulla joku tilapäinen häiriö joka korjaantuukin itsestään? Eli ensin vikavalo paloi kaksi päivää, sen jälkeen ei. Auton toiminnassa ei huomannut mitään muuta eroa kuin jotain pientä kaasun vastaavuudessa.

Sitähän ajoin takaa tuolla 4cyl Ford tapauksessa.
 
Voisikohan olla niillä rajoilla, että on karstoittunut tukkoon?
Tämä kävi mielessä, kun valo nimittäin sammui hetki sen jälkeen kun vittuunnuksissani ja kiireessä annoin tolle vähän monoa. Ei ole tullut poljettua yhtään pitkään pitkään aikaan. Ja mitä tollasta nuhapumppua polkemaankaan, kun ei se kuitenkaan mihinkään kulje.
 
Tässä mun tapauksessa oli kuitenkin kyse siitä, että voiko siihen tulla joku tilapäinen häiriö joka korjaantuukin itsestään? Eli ensin vikavalo paloi kaksi päivää, sen jälkeen ei. Auton toiminnassa ei huomannut mitään muuta eroa kuin jotain pientä kaasun vastaavuudessa.

Mulla oli Accordissa niin että vikavalo syttyi parina päivänä jokusen kerran ja sammui itsekseen. Käytin korjaamolla, ne luki vikakoodit ja putsasi lambdan. Sen jälkeen tuo auto oli mulla ehkä vuoden verran ja tuo valo ei enää syttynyt.
 
Tämä kävi mielessä, kun valo nimittäin sammui hetki sen jälkeen kun vittuunnuksissani ja kiireessä annoin tolle vähän monoa. Ei ole tullut poljettua yhtään pitkään pitkään aikaan. Ja mitä tollasta nuhapumppua polkemaankaan, kun ei se kuitenkaan mihinkään kulje.

Tod näk lambdassa ollut vaan jotain likaa.

Anna sille monoa vähän useammin. Autot tykkää kun niillä ajetaan.
 
Jahas, tulin pohjoiseen ja taisin käyttää Volvon "webastoa" väärin. Nyt on akku tyhjä. Voiko 2006 s40 (2.0l diesel) akun irroittaa ilman suurempia ongelmia esim. ajotietokoneen kanssa? Tuon akun kun tuo -25c sisään niin voisin kuvitella jeesaavan tilannetta. Tai sitten se pitää kiikuttaa huoltoasemalle ladattavaksi.

Askarruttaa vaan, että tapahtuuko ydintuho akun irroituksen yhteydessä?
 
Jahas, tulin pohjoiseen ja taisin käyttää Volvon "webastoa" väärin. Nyt on akku tyhjä. Voiko 2006 s40 (2.0l diesel) akun irroittaa ilman suurempia ongelmia esim. ajotietokoneen kanssa? Tuon akun kun tuo -25c sisään niin voisin kuvitella jeesaavan tilannetta. Tai sitten se pitää kiikuttaa huoltoasemalle ladattavaksi.

Askarruttaa vaan, että tapahtuuko ydintuho akun irroituksen yhteydessä?

En tiedä onko sinulla Jakob tuon autosi ohjekirja mukana, mutta sen .pdf - muotoisesta versiosta löytyy akun vaihto-ohjeet :

Akun vaihto
Akun irrotus:
– Katkaiskaa virta ja ottakaa avain pois.
– Irrottakaa akun suojus.
Odottakaa vähintään 5 minuuttia, ennen
kuin koskette sähköliitäntöihin. Tällöin
kaikki tiedot auton sähköjärjestelmästä
ehtivät tallentua eri ohjausyksiköihin.

– Irrottakaa kansi ja akkukotelon etuseinä
ruuvitaltalla.
– Irrottakaa miinuskaapeli.
– Irrottakaa akun kiinnike.
– Irrottakaa pluskaapeli.
– Nostakaa akku ulos.

Akun asennus:
– Asettakaa akku paikalleen.
– Liittäkää pluskaapeli.
– Asentakaa akun kiinnike.
– Liittäkää miinuskaapeli.
– Asentakaa akkukotelon etuseinä ja kansi
takaisin.
– Asentakaa akun suojus.

Lähde : http://www.volvocars.com/fi/Documents/UserManuals/S40/S40_owners_manual_MY06_FI_tp8302.pdf
 
Muussa tapauksessa ensin öljynpaineanturi vaihtoon ja jollei se auta, niin sitten voi olla isompaa vikaa tiedossa.
Autto! Kiitos! :worship:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom