Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Haihtumiskokeella. Bensa haihtuu kovin äkkiä mutta dsl ei, sekota kanisterit ja kasta puhtaaseen rättiin kumpaakin ainetta ja pyyhkäse jotain pintaa niillä räteillä sen jälkeen. Bensa katoaa kuin yöntimo työkkäristä mutta diisselistä pitäs jäädä rasvainen eli öljyinen jälki.
Jos olis tarkka mitta, millä sais todella tarkan määrän nestettä, esim 1 desin, niin teoriatasolla bensa ja diesel desin painossa on eroa.. Mutta kun niissäkin on oma vaihtelualueensa, niin ei sekään oikee luotettava ole. Eli desi bensaa painaa noin 75 grammaa ja desi dieseliä riippuen onko kesä- vai talvi laatua painaa 80-85 grammaa. Lähde: http://www.ake.fi/AKE/Ekoautoilu/Polttoaineet/Polttoaineet/
Jos otetaan haju pois, niin millä muulla tavalla voidaan erottaa 100% bensa ja diesel toisistaan?
Kyseessä on siis tilassa missä on ollut useampi 25L kanisteri toista vuotta ainakin. Ja molempia nesteitä siellä on, mutta mm. tikun kastaminen ja sytkärillä sytyttäminen antaa tuloksen että jokainen neste palaa yhtä iloisesti. Hajuaistiin taas en luota niin paljon että lähtisin "se on varmaan tää se bensakanisteri"-tyylillä tankkiin kaatamaan.



En kyllä tiedä, mutta eikait noiden hajuja voi sekoittaa jos vähäkään on "hajua" noista? Mut yks testi vois olla että kastat sormia aineessa ja vähä pyörittelet sormia dieseli kun on kyllä selvästi öljymäisempää kuin bensa. Toinen testi on että sytkärillä kanisterin suulta sytyttämällä jos syttyy niin kanisterissa on bensaa. (olettaen että siellä sun varastossa on tavallinen huoneenlämpö tai alle)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toinen testi on että sytkärillä kanisterin suulta sytyttämällä jos syttyy niin kanisterissa on bensaa. (olettaen että siellä sun varastossa on tavallinen huoneenlämpö tai alle)

Kuulostaa vähän sellaselle testille, että voi jopa käydä hullusti ton kanssa :D

Kyllähän noi nyt aika hyvin pitäs hajun perusteella tuntea, jos on varmaa ettei joukossa ole muita aineita..
 
Haihtumiskokeella. Bensa haihtuu kovin äkkiä mutta dsl ei, sekota kanisterit ja kasta puhtaaseen rättiin kumpaakin ainetta ja pyyhkäse jotain pintaa niillä räteillä sen jälkeen. Bensa katoaa kuin yöntimo työkkäristä mutta diisselistä pitäs jäädä rasvainen eli öljyinen jälki.
Tätä vois kokeillakin.
En kyllä tiedä, mutta eikait noiden hajuja voi sekoittaa jos vähäkään on "hajua" noista? Mut yks testi vois olla että kastat sormia aineessa ja vähä pyörittelet sormia dieseli kun on kyllä selvästi öljymäisempää kuin bensa. Toinen testi on että sytkärillä kanisterin suulta sytyttämällä jos syttyy niin kanisterissa on bensaa. (olettaen että siellä sun varastossa on tavallinen huoneenlämpö tai alle)
Onhan mulla jonkinlainen hajuaisti, mutta mieluummin asian varmistan nyt esille tulleilla nikseillä vielä, kuin vetäisin riskiskillä (pieni, mutta silti) vaan kaikki tankkiin. Kuitenkin kun viimeksikin sellaisessa tilassa hetken availin useampaa isoa kanisteria ja kokeilin tikulla että mikä palaa, niin eipä sitä enää niin varmaksi itseään tuntenutkaan. Ennemmin rohkeasti tyhmä kysymys pakkikselle, kuin että olisin seuraavaksi kysymässä mikäs vittu siihen autoon nyt tuli :D
Hyvä vinkki tuo sormien kastaminenkin pitää testata. Sytkärileikit jätän kuitenkin väliin..

Kyllähän noi nyt aika hyvin pitäs hajun perusteella tuntea, jos on varmaa ettei joukossa ole muita aineita..
Pienenä jokerina on myös mahdollisuus sekoitettuun bensaan (ruohonleikkuri). Tosin lieneekö tuosta 10 vuotta vanhalle bensa-autolle suurempaa haittaa?
 
sekoitettu bensa pitäs kyllä erottaa jo värin perusteella puhtaasta, mutta kaipa se ihan hyvin palaa vanhemmassa autossa ku sotkee suurempaan määrään. Vähän voi tietty käryä tulla..
 
Jos siellä on bensaa, mikä on seissyt kanisterissa toista vuotta, se ei tod näk enää pala kunnolla moottorissa.

Nämä nykyiset bensat ei kestä kuin muutaman kuukauden hyvänä, sitten alkaa se syttymisherkkyys kärsiä.
 
Jos siellä on bensaa, mikä on seissyt kanisterissa toista vuotta, se ei tod näk enää pala kunnolla moottorissa.

Nämä nykyiset bensat ei kestä kuin muutaman kuukauden hyvänä, sitten alkaa se syttymisherkkyys kärsiä.
En ole tuollaisesta kuullutkaan. Onko tuolla sitten käytäntöön asti mitään merkittävää vaikutusta? Kyllä isä joskus vuosia sitten autoon laitteli yhtä lailla kanisterissa olleita bensoja ongelmitta. Joka tapauksessa ajattelin puolet ja puolet systeemillä kokeilla, kunhan tulee muutaman viikon päästä paikalla käytyä.
 
Kuulostaa vähän sellaselle testille, että voi jopa käydä hullusti ton kanssa
Ei tossa oo käytännössä mitään riskiä, kunhan ei sitten mene kaatamaan sitä kanisteria. Jos se syttyy, on se bensaa ja ne höyryt siinä kanisterin suulla vain palaa. Saa sammumaan heti, kun tukahduttaa kädellä.
 
Ei tossa oo käytännössä mitään riskiä, kunhan ei sitten mene kaatamaan sitä kanisteria. Jos se syttyy, on se bensaa ja ne höyryt siinä kanisterin suulla vain palaa. Saa sammumaan heti, kun tukahduttaa kädellä.

Niijuu eihän sen täyden kanisterin ainakaa pitäs pamahtaa. Mutta entäs jos on vähän tyhjempi kanisteri, esim vaan puolillaan? Eikö silloin ole vaara, että syntyy vähän isompi leimahdus?
 
En ole tuollaisesta kuullutkaan. Onko tuolla sitten käytäntöön asti mitään merkittävää vaikutusta? Kyllä isä joskus vuosia sitten autoon laitteli yhtä lailla kanisterissa olleita bensoja ongelmitta. Joka tapauksessa ajattelin puolet ja puolet systeemillä kokeilla, kunhan tulee muutaman viikon päästä paikalla käytyä.

Ei ole moni muukaan kuullut. Vaikutukset riippuu siitä mihin autoon sitä bensaa kaataa, mutta tuolla 50/50 systeemillä voi toimia ihan hyvin.

Ja henk koht olen sitä mieltä, että bensakanisteriin ei kannata tarjota tulta, oli se sitten täynnä tai puolillaan.
 
Niijuu eihän sen täyden kanisterin ainakaa pitäs pamahtaa. Mutta entäs jos on vähän tyhjempi kanisteri, esim vaan puolillaan? Eikö silloin ole vaara, että syntyy vähän isompi leimahdus?

Eipä juuri sen kummempi kuin täydenkään kanssa. Pelkkiä pensahöyryjä se tyhjä tila kuitenkin sisältää, ts. ei pala. Sitten kun kanisteri on oikeasti tyhjä, eli ei nesteen tilkaakaan pohjalla, niin siellä alkaa olla happeakin seassa.

Ja ennen kuin joku inahtaa, niin TOTTAKAI mahdollisuus puristaa / heiluttaa / whatnot kanisteria niin, että se imaisee sopivasti ilmaa sisään kasvaa sitä mukaa kuin nesteen määrä siellä vähenee. Kuitenkin muistaakseni vain noin 7% pensapitoisuus ilmassa on sitä räjähtävää laatua. En nyt jaksa tarkistaa mistään, yllättävän alhainen se luku kuitenkin oli.

-k
 
Onko MB C 200- ja 220cdi:ssä 2001 alkaen lohkolämmittimen anturit lohkossa vai käytetäänkö niissä säteilylämmitintä. Olisi yks "yksilö" kiikarissa vaan siinä ei ole esilämmitintä. ????? Webaston asennus taitaa maksaa maltaita ?
 
Autossa ollut subi jo hyvän aikaa. Maanantaina sitten yhtäkkiä subi vain lakkasi toimimasta.
(ei ole siis luukutettu, ei todellakaan.) Vahvari on fusionin 600W ja subi pieni JBL.
Kytkennät on kunnossa, virta tulee ainakin subin päällä olevaan ylimääräiseen sulakeboksiin (oli jo valmiiksi siinä, turha tuossa olla muuten minkäänlaista sulakeboksia)

vahvarissa palaa himmeänä punainen valo, akku on ladattu täyteen, eli sekin on eliminoitu pois että virta olis vaan vähissä. Mitä tehdä?
 
Mitkä olisi hyvät ja hyvännäköiset lisäpitkät? Eli jotkut pienet ja soikeat mieluiten, mutta valotehoa kuitenkin kohtuullisesti. Tulisivat 407 pösön keulalle. Ja mitähän liikkeet velottaa kyseisten valojen asentamisesta noin niinkun about?
 
Paljonkohan mahtaa maksaa vauhtipyörän hammaskehän vaihdattaminen Fiat Bravaan 1.6 -97? Hintaeroja löytyy, mutta heittäkää edes suuntaa antava hinta. Ja ei, en soita autoliikkeisiin, kello on 21:51! Muutenkin vastauksessa kestäisi 30 minuuttia ja luuri painaa pysyvän kuvan poskelle kun jäbät kattoo vähäc autodatasta tietoja...
 
Paljonkohan mahtaa maksaa vauhtipyörän hammaskehän vaihdattaminen Fiat Bravaan 1.6 -97? Hintaeroja löytyy, mutta heittäkää edes suuntaa antava hinta. Ja ei, en soita autoliikkeisiin, kello on 21:51! Muutenkin vastauksessa kestäisi 30 minuuttia ja luuri painaa pysyvän kuvan poskelle kun jäbät kattoo vähäc autodatasta tietoja...
autodatasta katottuna aikaa menee 3,5h jos ei ole mitään ongelmia.
eli laskutus tulee varmaan n.5tunnista. riippuu paikasta mutta epäilisin että yli 200€ työt.
Minkä takia kehä hajonnut startti rikki?
kannattaa varmaan vaihtaa kytkinpaketti samalla.
 
autodatasta katottuna aikaa menee 3,5h jos ei ole mitään ongelmia.
eli laskutus tulee varmaan n.5tunnista. riippuu paikasta mutta epäilisin että yli 200€ työt.
Minkä takia kehä hajonnut startti rikki?
kannattaa varmaan vaihtaa kytkinpaketti samalla.
Kiitos, ite en autodataa oo saanu toimiin koneellani ollenkaan kun win7 asensin. onko mitään tietoo osan hinnasta? startti oli aikasemmin rikki, en tiä mikä sillon oli mut kun uus startti vaihdettiin, ilmeni vika suht nopeeta ja nyt tekee jo melko usein et rääkäsee startatessa. deltta-auto sano et ei oo startista kiinni, eli ei mee takuuseen kun kyselin asiaa muun rempan yhteydessä, en viittiny ees kysyä hintaa sillon kun ei rääkässy niin usein... nyt alkaa vituttaan vaan. tänäänkin bensa-asemalla rääkäs jotain 6-7 kertaa ennen ku pääsin lähteen :( starttihan tossa kuluu samalla kun hinkkaa kulunutta hammaskehää vasten. vittu:curs:

kytkinsarja vaihdettiin just keväällä.
 
Liikennesääntö aiheinen kysymys, jossa varmasti on epäselvyyksiä molemmin puolin eli jos pyörätie/jalkakäytävä jatkuu suojatien kanssa tien yli täytyykö autoilijan väistää pyöräilijää? Risteyksessähän kääntyvän täytyy väistää, varsinkin jos kolmio on ennen suojatietä, mutta miten asia on suoralla tieosuudella? Oma tuntuma asiaan olisi, että pyöräilijä väistää, vaikka olisi suojatie, koska ei ole jalankulkuja..
 
Onko mahdollista että auton rengas tyhjenee itsestään? Auto seisoi pihalla pari päivää ja toinen takakumi oli tyhjentynyt lähes kokonaan. Pumppasin käsipelillä ilmaa sinne eikä sieltä mitään pihinää kuulunut eikä se lähtenyt siitä vauhdilla tyhjenemään, eli vuoto on tosi pieni jos sellaista on.

Yhessä vanhassa autossa kävi kerran sama juttu. Silloin vaihoin tilalle vararenkaan ja pumppasin tyhjentyneen kumin täyteen eikä se siitä tyhjentynyt.

Jos rengas nyt tuosta taas tyhjenee niin pitää varmaan töräyttää sinne paikkausvaahto. Onko vaahdolla paikattu rengas vaihdettava toiseen vai onko se ns. uudenveroinen??
 
Sielu saattaa vuotaa, tai venttiilin juuresta.. peltivanne kiero ja kun rengas on sopivassa kulmassa auton alla niin ilma pääsee karkaamaan lommosta... mahdollisesti joku kivi kuviossa juuri lävistänyt renkaan mutta tuon yleensä huomaa. Laita 3bar painetta ja upota vesiämpäriin. Ilmakuplat paljastaa missä vuoto on.
Ennemmin kun selviäisi missä vika on en mitään vaahtoja laittaisi.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom