Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä vaan sitten kumpi on pahempaa, maksaa tonni ylimääräistä vai käydä tuskanhiki otsalla joka päivä sitä prätkää tallissa käynnistelemässä;)

Nyt aletaan olla oleellisen äärellä. Se on kai jokaisen oman tuskanhikensä kannattava litrahinta laskettava.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Voi sillä mopolla sitten vekslata vaikka edestakaisin autotallissa tai pihalla, jos ei muuta :D.
 
Kyllä mä kävin viime talvenakin pihalla ajelemassa, kun olin eka autotallissa polttanu kumia :D Tosin saa olla helvetin tarkkana, että ei kippaa pyörää ja varoa sen etujarrun kanssa.
 
Milloin kannattaa ostaa moottoripyörä syksyllä vai keväällä?? Syksyllä saa ehkä pyörän pikkasen halvemmalla mutta keväällä se on taas vuoden verran vanhempi eli arvo on laskenut. Tätä kannattaa myös miettiä. :)
 
Mitäköhän mahtaa olla uusissa kitkarenkaissa urasyvyys? Jos on 8.5mm niin kyseessä on varmaan kohtuullisen uudet tai ainaki hyvin vähä ajetut renkaat, eiks ni?
 
Ovatko dieselmoottorit oikeasti kestävämpiä kuin bensiinimoottorit? Jos ovat, niin mistäköhän se mahtaa johtua? Onko se palamisprosessi siinä jotenkin vähemmän konetta kuluttava vai mitä ihmettä???
 
Onko nuilla ajovalojen polttimoilla isojakin eroja valotehossa? Esim H4 polttimoita löytyy 2eurosta 15euroon.
On niillä pieni ero valotehon suhteen ja vähän suurempi ero keston suhteen. Yleensä siis näillä +xx%-polttimoilla saa hitusen enemmän valotehoa, mutta niiden kestoikä on vain puolet normaalin polttimon kestoiästä. Puolittunut kestoikä ilmoitetaan ihan paketin takanakin. Jos siis hifistely ei kiinnosta etkä halua vaihtaa tai vaihdattaa polttimoitasi tavallista useammin, niin peruspolttimo on hyvä valinta. Esim. Philipsillä peruspolttimo taitaa olla 30% valotehoa lisäävä eli siinäkin jo hieman huijataan ostajaa, sillä sitä verrataan johonkin aivan aataminaikaiseen lamppuun.
 
Ovatko dieselmoottorit oikeasti kestävämpiä kuin bensiinimoottorit? Jos ovat, niin mistäköhän se mahtaa johtua? Onko se palamisprosessi siinä jotenkin vähemmän konetta kuluttava vai mitä ihmettä???

En tiedä ovatko oikeasti kestävämpiä. Diesel kiertää ajossa varmaan sen 30% vähemmän koko nopeusalueen kuin bensakoneinen ja voisi olettaa, että sitä kautta kone kuluisi vähemmän. Mitoitukset varmaan dieseleissä on voimien mukaisesti kuten bensakoneissakin.

(olen todennäköisesti ihan harhateillä, mutta näin krapulapäivänä pohdittua)
 
Näin mopoauton (kevyen nelipyörän), jossa oli mopokilven sijasta ilmeisesti MPn rekkari. Mitämitä?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Näin mopoauton (kevyen nelipyörän), jossa oli mopokilven sijasta ilmeisesti MPn rekkari. Mitämitä?
Oliko Suomen kilvissä? Joissakin maissa noita saa ajaa 16-vuotiaana, korttiluokka on vähä niinku kevytmoottoripyöräkortti vrt. moottoripyöräkortti.. Suomessakin mopoautoja on myös "täysitehoisina", saa ajaa vasta 18-vuotiaana tosin. Kilvestä en sitten tiedä että millaset kilvet niissä on.. Samanlainen kuin tieliikennemönkkäreissä, uskoisin..
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En tiedä ovatko oikeasti kestävämpiä. Diesel kiertää ajossa varmaan sen 30% vähemmän koko nopeusalueen kuin bensakoneinen ja voisi olettaa, että sitä kautta kone kuluisi vähemmän. Mitoitukset varmaan dieseleissä on voimien mukaisesti kuten bensakoneissakin.

(olen todennäköisesti ihan harhateillä, mutta näin krapulapäivänä pohdittua)


Itse kans ajattelisin tällä tavalla. Yleensäkin se taitaa olla niin että matala viriaste=pitkäikäinen kone. Nykyisisti turbodieseleistä mistä on otettu 170hv kaksilitraisesta koneesta, niin en usko että on kovin pitkäikäinen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom