Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Ei tosiaan pidä. Suurimmassa osassa risteyksistä on induktiosilmukka-ilmaisin, eli tien alle vedetty johdon pätkä joka havaitsee auton siitä syntyneestä magneettikentän muutoksesta. Siihen ei valojen väläyttely paljoa auta. Muita vähemmän käytettyjä ilmaisimia ovat tutka- ja infrapunailmaisimet ja niihin en usko valojen väläyttelyn myöskään auttavan tippaakaan. Kumpikaan ei reagoi valoon.

Juu kiitos vastauksesta, samoja ilmaisimia kelasin itsekin olevan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tosiaan pidä. Suurimmassa osassa risteyksistä on induktiosilmukka-ilmaisin, eli tien alle vedetty johdon pätkä joka havaitsee auton siitä syntyneestä magneettikentän muutoksesta. Siihen ei valojen väläyttely paljoa auta. Muita vähemmän käytettyjä ilmaisimia ovat tutka- ja infrapunailmaisimet ja niihin en usko valojen väläyttelyn myöskään auttavan tippaakaan. Kumpikaan ei reagoi valoon.

Voiko tässä olla syy miksi olen joutunut ajamaan aamuisin (0515) punaisia päin yhdestä risteyksestä. Yhtenä päivänä siinä venailin 5 min, ei näkyny autoja tahi muuta liikennettä ja punaisissa seisoskelin.
 
Tosi tyhmä kysymys: automaattivaihteisella autolla esim. liikennevaloihin pysähtyessä, pitääkö heittää vaihde vapaalle esim. minuutin - parin pituisen pysähdyksen aikana vai antaako olla vaan d-asennossa ja jalka jarrulla?
 
Kuinkas muuten uusilla automaattivaihteisilla kärryä vedetään, vaihteisto D-asennossa vai siellä "käsivaihteiston" puolella?
 
Voisko joku ettii auton turvakehikon rakennusohjeen, jossa kerrotaan miten ja mistä materiaalista se tehdään?

En muuta tiedä, mutta omia hommia selvitellessä kattelin, että saumattomasta hydrauliikkaputkesta niitä on ainakin tehty... CrMo-putkikin käy, on kevyempää ja lujempaa kuin teräsputki, mutta ainakin vaikeampi hitsata. Riippuu vähä mihin sun turvakehikko tulee, jos johonkin ralli yms. kisa-autoon niin silloin pitää tietysti selvittää sen luokan asettamat vaatimukset. Jos johonkin tuninki härpäkkeeseen, niin voit tehdä vaikka sähköputkesta ja maalata sen spraylla :D

Tossa jotain sinne päin olevaa keskustelua -> http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=105372&sid=3c6dbebd35ffd3e3fa653bc7bc9212ba
 
Voisko joku ettii auton turvakehikon rakennusohjeen, jossa kerrotaan miten ja mistä materiaalista se tehdään?
Mihis autoon on tulossa? Suht laadukkaita CroMo -pulttikaaria löytyy esim. Cuscolta. FIA-hyväksyntäähän näissä ei tietenkään ole.

subi_kaaret.jpg
 
Kuinkas muuten uusilla automaattivaihteisilla kärryä vedetään, vaihteisto D-asennossa vai siellä "käsivaihteiston" puolella?
Ihan D:llä voi vetää. Tietenkin jos auto on mallia nuhapumppujen nuhapumppu ja kärryssä on hieman enemmän painoa kuin laki sallii, niin järkevämpää on ehkä pakottaa se sillä käsivalinnalla esim. käyttämään vain 4:ää pienintä vaihdetta. Jos jerkkua ei ole, niin se sahaa sitten sitä 4-5-vaihtoa joka nyppylällä. Toisaalta sahaa se sitä vaihtoa silloinkin, vaikka tehoa vähän olisikin.


Mitä muuten tarkoittaa 3/4-ahdin? Tiedän, että on olemassa esim. Garretin T3/4, mutta mistä se nimi tulee? Kysymys pohjautuu teiniuhoamista-pätkään.:D
 
Mitä muuten tarkoittaa 3/4-ahdin? Tiedän, että on olemassa esim. Garretin T3/4, mutta mistä se nimi tulee? Kysymys pohjautuu teiniuhoamista-pätkään.:D
Tarkoittaa hybridiahdinta. Eli tässä Garrettin 3/4 tapauksessa ahdinta, jossa on T03 pakopesä ja T04 kompurapesä. Kompurapesiä vaihdetaan isompiin jotta saataisiin enemmän ilmaa liikenteeseen.
 
Kuka/mikä ostaa 20 vuotta vanhan auton edes jollain hinnalla? On se vielä ajokunnossa ja rekisterissä, mutta pikku remppaa vailla. Romuttamo?
 
Autosta jumittaa virtalukko. Ihan yllättäen jumahti pihaan (kokeiltu käynnistää molemmilla avaimilla). Ei käänny enää starttiasentoon (kohta 2) vaan lukon liike loppuu hiukan virtojen päälle tulemisen jälkeen (kohta 1). Kuuma kysymys kuuluukin, että voiko/saako lukkoa yrittää fiksata paineilman ja CRC:n avulla. Netissä on aiheesta vähintäänkin ristiriitaista tietoa. Muutkin poppakonstit vian selättämiseksi tietenkin kelpaavat.
 
Pistetäämpä tämä tännekin.

Seat Toledo diesel -96, 1Y koneella siis kyseessä. Alunperin koneesta hajosi öljypumppu ja apuakselin hihnapyörä lähti omille teilleen, jako hyppäsi ja venttiilit osuivat mäntiin.

Nyt tilanne on se että täydellinen koneremontti on tehty. Kone kasattu onnistuneesti. Mutta ei jaksa käydä. Jakopään merkit pitäisi olla kohdillaan, nokka-akselin päässä sopiva levy, vauhtipyörän koneistettu merkki(kaksi koneistettua merkkiä joista myöhäisempi yläkuolokohta?) tarkistusikkunassa. Ruiskutuspumppun ura ja reikä kohdillaan(ja hihnapyörässä kolme pultinkantaa samoilla kohdilla kuin ennenkin).

Kone pyörii ja lähtee 5-10 sekunnin sahaamisen jälkeen käyntiin muutamaksi sekunnniksi, mutta sen jälkeen sammuu. Ruiskutuspumppua kokeiltiin myös säätää ja yhdessä asennossa kävi kaasulla muutaman sekunnin pidempään mutta samalla tavalla sammuu eikä jaksa käydä.

Mistä Kannattaisi etsiä vikaa? Voiko ruiskutuspumppu kuitenkin olla niin pielessä ettei vaan käy? Voiko vika olla jaossa?
 
Kone pyörii ja lähtee 5-10 sekunnin sahaamisen jälkeen käyntiin muutamaksi sekunnniksi, mutta sen jälkeen sammuu. Ruiskutuspumppua kokeiltiin myös säätää ja yhdessä asennossa kävi kaasulla muutaman sekunnin pidempään mutta samalla tavalla sammuu eikä jaksa käydä.

Mistä Kannattaisi etsiä vikaa? Voiko ruiskutuspumppu kuitenkin olla niin pielessä ettei vaan käy? Voiko vika olla jaossa?
eikös tossa pidä pumpun hihnapyörä lukita ruuvilla kun vaihdetaan hihnaa.
eli pumppu pitää olla tietyssä asennossa jakoon nähden sitä en tiedä miten sen saa tarkistettua kohdalleen.
 
Kuka/mikä ostaa 20 vuotta vanhan auton edes jollain hinnalla? On se vielä ajokunnossa ja rekisterissä, mutta pikku remppaa vailla. Romuttamo?

Jos on diesel hiace niin saat tuosta monta tonnia vielä kun myyt afrikkaan :hyvä:

Nimim. 1988 diesel hiaste, mittarissa melkein puol miljoonaa. Afrikkaan 2300e. :lol2:
 
Nyt on tulossa mielenkiintoista kysymystä.

Veli jätti auton minulle kun siirtyi armeijan pariin ja heräsi kysymys.
Autossani on yksi avain, se käy hyvin virtalukkoon, mutta ovia lukittaessa ei avain suostu kääntymään lukossa - kuin olisi käytössä väärä avain..? Mieleeni heräsi, että pystyykö tällaisessa tilanteessa teettämään avainta tuohon? Auto on keskuslukituksella, ilman kaukosäätöä.

Sori sekava kirjoitustyyli. :)
 
Back
Ylös Bottom