Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Onko TDI-moottoreiden osakuormituksella imusarjassa ylipainetta? Koska dieseleissä kun ei ole kaasuläppää, niin virtaus turbon ensiöpuolelle on aika lailla sama kuin kaasu auki? Vai vaikuttaako kaasun pohjaan polkeminen ahtopaineeseen, jonkin verranhan ulosvirtaavan kaasun tilavuus muuttuu, kun se kuumenee enemmän ja osittain myös siksi, kun dieseliä suihkutetaan seokseen enemmän.

Siksi kysyn, kun olen ajatellut lastuttaa oman autoni. Mikäli ahtopaineet on kokoajan korkealla, niin sehän vaikuttaa moottorin käyttöikään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osakaasu on aika laaja määritelmä... Myöskään kaasuläpällä ei ole mitään tekoa imusarjassa vallitsevan paineen kanssa ellei kaasuläppä ole kiinni (ellei oikein hifistellä, mutta periaatteessa ei mitään vaikutusta).

Kaasun määrällä ja ahtopaineella on suora yhteys toisiinsa, painetta säädetään hukkaportilla. Softaaminen ei vaikuta mitenkään osakaasun alueeseen, vain silloin paine on kovempi, kun sitä kaasupolkimelta toivotaan.
 
Osakaasu on aika laaja määritelmä... Myöskään kaasuläpällä ei ole mitään tekoa imusarjassa vallitsevan paineen kanssa ellei kaasuläppä ole kiinni (ellei oikein hifistellä, mutta periaatteessa ei mitään vaikutusta).

Kaasun määrällä ja ahtopaineella on suora yhteys toisiinsa, painetta säädetään hukkaportilla. Softaaminen ei vaikuta mitenkään osakaasun alueeseen, vain silloin paine on kovempi, kun sitä kaasupolkimelta toivotaan.

Okei :kippis1:
 
mikä voisi olla vialla kun vuoden vanhan auton takapää naksuu?

eli maksalaatikko 2 -08 ja ruennut kuulumaan naksuntaa ilmeisesti takarenkaiden laakeroinnin/jousituksen/tjsp paikkeilta. viikon päästä huolto mutta nyt pitää vähän arpoa että tekeekö pahasti hallaa jos autolla ajelee. eli havaintojen perusteella naksunta kuuluu kummankin takarenkaan lähistöltä ja ilmeisesti sidoksissa renkaan kierroksiin. mitä nopeampaa ajaa, sitä tiheämmin naksuu jne. ja kurveissa ulkokurvin puoli naksuu tietenkin tiheämmin jne.

takarenkaiden laakereiden suojat tuohon on vaihdettu takuutyönä koska ollut tyyppivika laakereiden ruostuminen tai ainakin kostuminen roiskevedestä mutta ei kai toi nyt laakerista toi naksuminen voi lähteä? nehän rupeaa ainakin normaalisti ulisemaan (ja tärisemään mutta sitä tod näk ei huomaa ellei ole sopivat anturit kiinni) kun alkavat hajoamaan. välykset on ainakin ihan normaalit, takapää tulee normaalisti mukana. taino ainakaan keksi-suomen uraisilla teillä ei urissa vetelyjen lomassa pysty huomaamaan että takapäässä olisi jotain outoa. renkaita vähän nyinkin eikä näyttänyt olevan mitään väljää siinäkään suunnassa.

epäilin jousitusta mutta sekään ei ole kauhean looginen selitys sille että naksuu samalla lailla tasaisella asfaltilla ja kuoppaisella hiekkatiellä vai onko?

nyt epäilen jarrurummun sisältöä että siellä jotain ehkä löysällä? tai muuten vaan naksuu. ei mitään hajua millaiset sisuskalut noissa on joten puhdasta spekulointia.
 
ja naksuminen tuntuu siis olevan kytköksissä renkaan pyörimiseen, jos kerran nopeuden muutos siihen vaikuttaa? Eihän renkaaseen/vanteeseen ota mikään kiinni? Oletko kokeillut kuuluko naksumista, jos ajat hiukan ja samalla painat jarrua?
 
ja naksuminen tuntuu siis olevan kytköksissä renkaan pyörimiseen, jos kerran nopeuden muutos siihen vaikuttaa? Eihän renkaaseen/vanteeseen ota mikään kiinni? Oletko kokeillut kuuluko naksumista, jos ajat hiukan ja samalla painat jarrua?
joo ilmeisesti on kytköksissä renkaan pyörimiseen, muuta loogista selitystä vaikea keksiä. naksuminen tuntui hiljenevän kun painoi kevyesti jarrua muttei hävinnyt. pitää kokeilla tänään vielä käpäriä vääntää ja kuunnella vaikuttaako napsumiseen. ulkopuolisesti katsottuna ei kyllä mikään näyttäisi ottavan mihinkään kiinni. käsijarrukin kyllä parkkeerattaessa toimii kuin ennenkin.
 
mikä voisi olla vialla kun vuoden vanhan auton takapää naksuu?
Onko sen renkaille tehty jotain? Vaihdettu tai tasapainotettu? Jos paino ottaa kiinni johonkin, niin se kuulostaa juuri tolta. Tai sitten pyöränpultit voi olla liian pitkät. Itselle kävi jälkimmäinen, kun jouduin jarrujen kanssa tapellessa joskus irrottamaan ja kiinnittämään yhtä pyörää monta kertaa. Vedin sen joka kerta liian kireälle, joten aluvanne antoi vähitellen periksi ja pyöränpultit olivatkin eräänä kertana liian pitkät.
 
Täällä oli aikaisemmin juttua 5 sateesta/rainx -aineista tuulilasilla vaan onko apua laittaa tuota farmarin takalasille, joka märällä kelillä kerää valtavan määrän vettä ja kurascheissea? Toimiiko edes takalasilla kun ilmavirta, joka tuulilasin puolella heittää veden pois ko. aineen liukastamalta pinnalta, oikeastaan kerää tuota vettä takalasille?
 
Onko sen renkaille tehty jotain? Vaihdettu tai tasapainotettu? Jos paino ottaa kiinni johonkin, niin se kuulostaa juuri tolta. Tai sitten pyöränpultit voi olla liian pitkät. Itselle kävi jälkimmäinen, kun jouduin jarrujen kanssa tapellessa joskus irrottamaan ja kiinnittämään yhtä pyörää monta kertaa. Vedin sen joka kerta liian kireälle, joten aluvanne antoi vähitellen periksi ja pyöränpultit olivatkin eräänä kertana liian pitkät.
renkaat oli jo viime kesän alla samoilla tasapainotuksilla jne.

joo nyt oon melko varma että joku ei ole kunnossa jarrurummuissa. nimittäin naksuminen loppuu hetkeksi kun nykäisee käpäristä. mutta kiitos ideoista, paljon helpompi kartoittaa tilannetta kun voi sulkea aina joitain vaihtoehtoja pois mitä ei välttämättä itselle tulis koskaan mieleenkään.

e:
Täällä oli aikaisemmin juttua 5 sateesta/rainx -aineista tuulilasilla vaan onko apua laittaa tuota farmarin takalasille, joka märällä kelillä kerää valtavan määrän vettä ja kurascheissea? Toimiiko edes takalasilla kun ilmavirta, joka tuulilasin puolella heittää veden pois ko. aineen liukastamalta pinnalta, oikeastaan kerää tuota vettä takalasille?
hommaa takaspoileri. http://www.taitonpaja.com/takaspoileri_peugeot205.jpg
joku tuontyylinen mutta muistaakseni myös alareunassa pitää olla ilmarako niin ilmavirta ohjautuu niin että se puhaltaa paskat pois takalasilta. paras vinkki tuohon ongelmaan on käyttää peilejä, itse huomannut että toimii parhaiten ja helpoiten tuohon ongelmaan.
 
Tietääkö kukaan mistä voisi tilata turbonpantoja eli siis se klemmari jolla turbo pysyy kasassa?...en itse ainakaan yhtään liikettä netistä löytänyt.
 
Mallimerkinnöistä semmoinen kenties tyhmä kysymys, saako ne helposti poistettua itse kotikonstein siististi ? En viitsi kokeilla.
 
Mallimerkinnöistä semmoinen kenties tyhmä kysymys, saako ne helposti poistettua itse kotikonstein siististi ? En viitsi kokeilla.

Jos ne on pelkästään liimalla kiinni, niin vähän ksyleeniä peliin, se pehmentää liiman.
Joissain autoissa nuo saattaa olla kiinnitetty pellin läpi, silloin siihen jää näkyville pari pientä reikää.
 
renkaat oli jo viime kesän alla samoilla tasapainotuksilla jne.

joo nyt oon melko varma että joku ei ole kunnossa jarrurummuissa. nimittäin naksuminen loppuu hetkeksi kun nykäisee käpäristä. mutta kiitos ideoista, paljon helpompi kartoittaa tilannetta kun voi sulkea aina joitain vaihtoehtoja pois mitä ei välttämättä itselle tulis koskaan mieleenkään.
auto kävi huollossa, naksunnan aiheuttaja jäi mysteeriksi. naksui huoltoon viedessä mutta huoltomiehen koeajolla taas naksuminen loppui. toisen puolen takarenkaan laakerissa oli liian iso välys mutta muuta vikaa ei rummuista löytynyt.

rupeaa vähän olemaan sellainen fiilis että ominaisuushan se on sit jos mitään vikaa ei löydy ja silti naksuu satunnaisesti :)
 
Saako irrotettavalla vetokoukulla vetää 3500kg? vai pitääkö aina olla kiinteä koukku, jos autolla tollasia kuormia aiotaan hinata? Jostain kuulin, että irrotettavat koukut ei koskaan olis sallittuja 3500kg peräkärryllä..
 
Mulla on kadonnut avaimet vuoden 74 Ford Escortiin, mk1. Mistä voisi saada uuden. Tohon varmaan kävisi vastaavan auton avain starttilukkoon, koska eiköhän se virtalukko ole niin kulunut ja jumissa..

Eli mistä vastaava avain? Alkuperäistä ei saa mistään.
 
Mulla on kadonnut avaimet vuoden 74 Ford Escortiin, mk1. Mistä voisi saada uuden. Tohon varmaan kävisi vastaavan auton avain starttilukkoon, koska eiköhän se virtalukko ole niin kulunut ja jumissa..

Eli mistä vastaava avain? Alkuperäistä ei saa mistään.


Jätskitikku?

HTH
 
Heitetääs tänne, eli: Kaveri väitti, että joissakin risteyksissä auttaa kun väläyttää pitkiä valoja jotta saisi valot vaihtumaan nopeammin vihreiksi. Pitääkö paikkansa?
 
Heitetääs tänne, eli: Kaveri väitti, että joissakin risteyksissä auttaa kun väläyttää pitkiä valoja jotta saisi valot vaihtumaan nopeammin vihreiksi. Pitääkö paikkansa?
Ei tosiaan pidä. Suurimmassa osassa risteyksistä on induktiosilmukka-ilmaisin, eli tien alle vedetty johdon pätkä joka havaitsee auton siitä syntyneestä magneettikentän muutoksesta. Siihen ei valojen väläyttely paljoa auta. Muita vähemmän käytettyjä ilmaisimia ovat tutka- ja infrapunailmaisimet ja niihin en usko valojen väläyttelyn myöskään auttavan tippaakaan. Kumpikaan ei reagoi valoon.
 
Back
Ylös Bottom