Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä saat. Kunhan kyytiläinen ei osallistu ajoneuvon hallitsemiseen tai ohjaamiseen. Ihan niin kuin autollakin


Autokoulussa sanottiin, että ehdottomasti kielletty. Enpäs sit tiedä, en ole tarkistanut poliiseilta.
Itse en ota kyytiin, on se vaan niin hankalia nuo känniläiset. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Konehuoneesta kuuluu sirkkeliä muistuttavaa sirinää (lisä-ääni) aina kun kiekat on välillä 2000-2100. Osaako joku arvata mikä mahtaa olla kyseessä? Vika on ollut autossa viimeiset muutama vuotta, joten ei ihan uusi vika ole. Auto on Fiat Brava '99.
 
Konehuoneesta kuuluu sirkkeliä muistuttavaa sirinää (lisä-ääni) aina kun kiekat on välillä 2000-2100. Osaako joku arvata mikä mahtaa olla kyseessä?

Arvaus: pakosarjan suojapelti resonoi tuolla kierrosluvulla (joku kiinnitys ehkä ruostunut irti?).
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Focus 2.0

Mistähän johtuu, että focukssa lämmöt nousee heti ajamaan lähtiessä mittarin mukaan puoleen väliin. Onko koneen ominaisuus vai onko jossain vikaa.

Kone nakuttaa jo kymmenen kilometrin ajon jälkeen, vaikka ajais rauhallisesti. Auto on ford focus -99 2.0 zetec
 
Mistähän johtuu, että focukssa lämmöt nousee heti ajamaan lähtiessä mittarin mukaan puoleen väliin. Onko koneen ominaisuus vai onko jossain vikaa.

Kone nakuttaa jo kymmenen kilometrin ajon jälkeen, vaikka ajais rauhallisesti. Auto on ford focus -99 2.0 zetec
Jos kone on kylmä niin ei ne lämmöt silloin tietenkään saa olla puolivälissä, mutta mittarit on tehty sillä tavalla, että neula osoittaa normaalioloissa käyntilämmössä tietyssä lämpötilahaarukassa tarkalleen keskikohtaa. Itse asiassa joku Volvon insinööri totesikin kerran lämpömittarista, ettei se ole kovinkaan tarkka näyttämään "oikeita" arvoja, koska se on ohjelmoitu uusissa autoissa näyttämään sitä keskikohtaa hyvinkin suurella rekyylillä ettei mummot ja papat ihmettelis jos liikennevaloissa vähän viisari nousee hellesäällä. Toimiiko se mittari muuten eli nouseeko se normaalin oloisesti vähitellen sen jälkeen, kun käynnistät auton parkista?
 
Siis, se nousee heti jo parin kilometrin ajon jälkee tuohon, ja kyllä se oikeasti aika kuuma on, koska auto nakuttaa aina ku sammuttaa. Nii ja bensa kyseessä, dieselillähän toi ois iha normaalia
 
Joo, ei nouse yli tuon puolenvälin ikinä.. Vaikea vaan uskoa, että ois oikea käymislämpö tuollanen missä koko kone naputtaa varmaa kymmenen minuuttia ajon jälkeenki.
 
Veikkaisin, että omistat aivan ehjän Ford merkkisen auton. Onnittelut sen johdosta. Ne lämmöt voivat aivan hyvin nousta, etenkin näin kesällä, sinne normaalin paikkeille muutaman kilometrin ajon jälkeen. Sen kymmenen kilometrin ajon jälkeen moottori on aivan varmasti lämmennyt kaikilta osin normaaliin käyttölämpötilaan, joten ei mikään ihme jos nakuttelee sammuttamisen jälkeen.
Nakutus tulee jostakin päin pakoputkistoa (alkuputki katalysaattorille, katalysaattori tai niihin liittyvät suojapellit) ja liittyy lämpölaajenemiseen. Tai siis tässä tapauksessa supistumiseen =) . On joitakin automerkkejä/malleja, joilla on ärsyttävä tapa jäädä "muistuttamaan olemassaolostaan" vielä ajon jälkeenkin. Kun ne ovat hetken jäähtyneet ja pahimmat lämpötilamuutokset ovat tapahtuneet, loppuu tuo naputuskin jossakin vaiheessa.

Jos asia kovasti vaivaa, kannattaa ajaa käymään merkkiliikkeessä. Tekevät yleensä tuollaisen vilkaisun veloituksetta.
 
Opel Vectra tyyppivika?

Mulla kuuluu kahdessa Vectrassa molemmissa samanlainen kolina oikealta takaa. Toinen auto vm. -96 ja toinen -91. Mikähän tuo kolina voisi olla? laakerissa jotain? Jousituksessa? Pelkään vain, että milloin tipahtaa auto renkaan päälle! Onko kyseessä joku Opelin ominainen tyyppivika?
 
Veikkaisin, että omistat aivan ehjän Ford merkkisen auton. Onnittelut sen johdosta. Ne lämmöt voivat aivan hyvin nousta, etenkin näin kesällä, sinne normaalin paikkeille muutaman kilometrin ajon jälkeen. Sen kymmenen kilometrin ajon jälkeen moottori on aivan varmasti lämmennyt kaikilta osin normaaliin käyttölämpötilaan, joten ei mikään ihme jos nakuttelee sammuttamisen jälkeen.
Nakutus tulee jostakin päin pakoputkistoa (alkuputki katalysaattorille, katalysaattori tai niihin liittyvät suojapellit) ja liittyy lämpölaajenemiseen. Tai siis tässä tapauksessa supistumiseen =) . On joitakin automerkkejä/malleja, joilla on ärsyttävä tapa jäädä "muistuttamaan olemassaolostaan" vielä ajon jälkeenkin. Kun ne ovat hetken jäähtyneet ja pahimmat lämpötilamuutokset ovat tapahtuneet, loppuu tuo naputuskin jossakin vaiheessa.

Jos asia kovasti vaivaa, kannattaa ajaa käymään merkkiliikkeessä. Tekevät yleensä tuollaisen vilkaisun veloituksetta.
Nythän minäkin vasta asian tajusin. :D Siis kyllä tosiaankin kysyjän Ford on aivan kunnossa eikä siinä mitään vikaa ole. Luulin aluksi, että se auto nakuttaa eli polttoaineseos syttyy itsestään sylinterissä ja luulin myös, että auto käy jälkikäyntiä, mutta tuo naksuminen nyt on aivan normaalia. Se johtuu tosiaan lämpölaajenemisesta ja sitä ilmenee aivan kaikissa autoissa. Ei syytä huoleen.
 
Nythän minäkin vasta asian tajusin. :D Siis kyllä tosiaankin kysyjän Ford on aivan kunnossa eikä siinä mitään vikaa ole. Luulin aluksi, että se auto nakuttaa eli polttoaineseos syttyy itsestään sylinterissä ja luulin myös, että auto käy jälkikäyntiä, mutta tuo naksuminen nyt on aivan normaalia. Se johtuu tosiaan lämpölaajenemisesta ja sitä ilmenee aivan kaikissa autoissa. Ei syytä huoleen.


Jooh, no kun mä ymmärsin kans, että moottori nakuttaa :D
 
Mulla kuuluu kahdessa Vectrassa molemmissa samanlainen kolina oikealta takaa. Toinen auto vm. -96 ja toinen -91. Mikähän tuo kolina voisi olla? laakerissa jotain? Jousituksessa? Pelkään vain, että milloin tipahtaa auto renkaan päälle! Onko kyseessä joku Opelin ominainen tyyppivika?

Eli A- ja B-Vectra? B-Vectrassa luultavasti joku takapään puslista (korin ja kelkan välinen?) on antautumassa ja ei todellakaan ole harvinaista kyseisessä autossa. Sama saattaa olla A-Vectrassakin, joskin taka-akselistot ovat muistaakseni aika erilaisia A:ssa ja B:ssä. Tuskin on tipahtamassa renkaan päälle, mutta voithan sitä renkaan irroitella ja katella, ettei ole jousia poikki tms. Katsastusmiehen pitäis viimeistään huomata, jos vika löytyy puslista....
 
Mulla kuuluu kahdessa Vectrassa molemmissa samanlainen kolina oikealta takaa. Toinen auto vm. -96 ja toinen -91. Mikähän tuo kolina voisi olla? laakerissa jotain? Jousituksessa? Pelkään vain, että milloin tipahtaa auto renkaan päälle! Onko kyseessä joku Opelin ominainen tyyppivika?
Katso nyt ihan ekana, että pyörä on kunnolla kiinni. ;) Et olisi ensimmäinen kolinan valittaja jolta on pyörä tippumassa.

Mutta kysymykseen vastatakseni Vectran tyyppivikana takapäässä kallistuksenvakaajan puslat sekä pitkittäisen tukivarren etupään pusla ja ehkä koiranluut. Sieltä sitten arpomaan. Sieltä löytyy enemmänkin puslia mitkä voi kolinaa aiheuttaa, mutta noi on ne yleisimmät. Sitten yksi vaihtoehto voi olla löysä jarrusatula tai jarrupalat jotka kolisee. Tutkimalla selvinnee. Mutta ei tollanen kolina kuitenkaan mitään isompaa vahinkoa autolle tee. Ei sieltä kovin helposti mitään sen takia irti lähde.
 
Eli A- ja B-Vectra? B-Vectrassa luultavasti joku takapään puslista (korin ja kelkan välinen?) on antautumassa ja ei todellakaan ole harvinaista kyseisessä autossa. Sama saattaa olla A-Vectrassakin, joskin taka-akselistot ovat muistaakseni aika erilaisia A:ssa ja B:ssä. Tuskin on tipahtamassa renkaan päälle, mutta voithan sitä renkaan irroitella ja katella, ettei ole jousia poikki tms. Katsastusmiehen pitäis viimeistään huomata, jos vika löytyy puslista....

Noissa Vectroissa on kumpaisessakin aivan erilainen tuenta takana. Vanhemmassa on vain kaksi isoa puslaa (jos ei ole 4x4 tai "2000" versio). Helppo ja halpa operaatio rempata. Uudemmassa onkin jo isompi kasa puslia, mutta tuennan etummainen "iso" pusla todennäköisesti kulunut.
 
Noissa Vectroissa on kumpaisessakin aivan erilainen tuenta takana. Vanhemmassa on vain kaksi isoa puslaa (jos ei ole 4x4 tai "2000" versio). Helppo ja halpa operaatio rempata. Uudemmassa onkin jo isompi kasa puslia, mutta tuennan etummainen "iso" pusla todennäköisesti kulunut.

Näinhän mä myös muistelin, että A-Vectrassa ois yhdystukiakseli takana pl. 4x4, 2000 ja jos en ihan väärin muista, niin myös V6.
 
Miten saisi irrotettua auton tavaratilan kannessa olevat kirjaimet/mallimerkinnät?
 
Back
Ylös Bottom