- Liittynyt
- 8.12.2007
- Viestejä
- 2 352
Ensimmäisestä olen täysin samaa mieltä, mutta toisesta taas aivan päinvastaisella kannalla. Eri mittausten mukaan esilämmitetty kone kuluttaa n. 10-30% vähemmän bensaa kuin lämmitetty ja oikeastaan kaikki päästöarvot ovat kylmänä suuremmat verrattuna esilämmitettyyn moottoriin. Tietenkin reaalikulutuksen ero riippuu sitten siitä, kuinka kauan kone haukkaa suuremman määrän ainetta, mutta ainakin omalla kohdalla oon huomannut eron siinä, että jos lämmitän autoa nollakelissä, pääsen 8,5l keskikulutuksella, mutta ilman lämmitystä nousee 9l:aan. Muutenkin pidän itse mielelläni autoa lämmityksessä, koska siihen on asennettu defan automaattinen akkulaturi ja saman valmistajan lämmittimen ajastin, johon voi ohjelmoida lämmitysajat viikonpäivien mukaan.1. Ei missään nimessä, heti liikkeelle. Kun auto käy tyhjäkäynti hukkalämmön muodostus on minimaalista ja kone ei ihmeitä lämpene, eli pitkä aika kylmänä. Kun lähdetään heti liikkeelle niin kone on käyntilämmin huomattavasti nopeammin, ja siten myös taloudellisempi sekä moottorille ystävällisempi.
2. Ei ihmeellistä käytännön eroa, ainakaan itse en saa mitään eroa aikaiseksi on tolpassa tai ei. Moottorin kulumiseen vaikutus myös minimaalinen, eli jos ei ole tolppapaikkaa niin en murehtisi. Itselleni tärkein varuste on sisätilan lämppäri, mukava istua autoon kun ei heti jäädy paikoilleen.
Väittisin myös, että -20C pakkasilla moottorin kuluminen on huomattavasti suurempaa verrattuna esilämmitettyyn koneeseen, koska öljyt ovat aivan täyttä hammastahnaa tuossa pakkasessa. Jokainen voi testata asian ottamalla öljykanisterin käteen tuolla pakkasella, niin eipä kovin paljoa öljy liiku. Kuten sanoitkin, niin öljyn jäykkyys sen kulumisen määrää eikä lämpölaajeneminen, mutta isohkon öljymäärän lämpeneminen (4-6l) öljypohjassa kestää kuitenkin aika kauan, jolloin kulumisessa pitäisi kyllä tuntua huomattava ero. Kaveri kaikin puolin särmänä tyyppinä löi Nissan Patrolin käyntiin kylmänä tänä talvena -25C pakkasessa ja sano, että täyty olla kaasu ihan pohjassa, että kone jakso edes pyöriä, koska oli sen verran tahmeaa pyöritettävää öljy.
Tietenkin koneet on kehittyneet paljon vuosien saatossa ja nykyään normaalilla autollakin pääsee hyvässä käytössä sen 500tkm ilman mitään suurempaa koneremonttia, niin on tietenkin vähän vaikeaa sanoa, kuinka paljon yksi kylmäkäynnistys siitä sitten vie, koska moni auto paalataan jo ennen tota muista syistä. Ennen tuollasia lukuja saavutettiin urbaanilegendojen mukaan vain mersuilla.
Nimim. lämmitän, kun lämpötila on alle +5C