Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt talvella tulee tuosta bensankulutuksesta juttua mieleen:

1. Onko järkevämpää laittaa pakkasella auto ensin käyntiin ja antaa lämmetä n. 5-10min niinkuin monet tekevät ja vasta sitten lähteä liikkeelle vai käynnistää auto ja n. 10sek jälkeen lähteä liikkeelle?

2. Paljonko se kylmäkäynnistys (esim -10astetta) oikeastaan kuluttaa löpöä verrattuna siihen että auto on ollut johdon päässä tunnin?
 
En tiedä polttoainekulutuksesta mutta tähän mennessä mitä minä olen kuullut kaikkien sanovan on se ,että konettä säästää aika lailla kun kone on lämmin liikkeelle lähdettäessä kuin että rusauttaa suoraan käyntiin ja lähtee ajelemaan.
 
Nyt talvella tulee tuosta bensankulutuksesta juttua mieleen:

1. Onko järkevämpää laittaa pakkasella auto ensin käyntiin ja antaa lämmetä n. 5-10min niinkuin monet tekevät ja vasta sitten lähteä liikkeelle vai käynnistää auto ja n. 10sek jälkeen lähteä liikkeelle?

2. Paljonko se kylmäkäynnistys (esim -10astetta) oikeastaan kuluttaa löpöä verrattuna siihen että auto on ollut johdon päässä tunnin?
Ei sillä varmaan bensan säästön kannalta ole vaikutusta mutta öljyjen olis hyvä vähän lämmetä.
 
jos kyse on ooppelista niin ei koska jakohihna räpsähtää tuosta 16venttiilisestä ja hajoittaa kannen tekee loven talouteen..:hyper:

Ei se räpsähdä jos sen vaihtaa ennenkuin se räpsähtää.
Tuo ooppelin 2.0 8v on maailman lujin kone :D
 
Nyt talvella tulee tuosta bensankulutuksesta juttua mieleen:

1. Onko järkevämpää laittaa pakkasella auto ensin käyntiin ja antaa lämmetä n. 5-10min niinkuin monet tekevät ja vasta sitten lähteä liikkeelle vai käynnistää auto ja n. 10sek jälkeen lähteä liikkeelle?

2. Paljonko se kylmäkäynnistys (esim -10astetta) oikeastaan kuluttaa löpöä verrattuna siihen että auto on ollut johdon päässä tunnin?

1. Ei missään nimessä, heti liikkeelle. Kun auto käy tyhjäkäynti hukkalämmön muodostus on minimaalista ja kone ei ihmeitä lämpene, eli pitkä aika kylmänä. Kun lähdetään heti liikkeelle niin kone on käyntilämmin huomattavasti nopeammin, ja siten myös taloudellisempi sekä moottorille ystävällisempi.

2. Ei ihmeellistä käytännön eroa, ainakaan itse en saa mitään eroa aikaiseksi on tolpassa tai ei. Moottorin kulumiseen vaikutus myös minimaalinen, eli jos ei ole tolppapaikkaa niin en murehtisi. Itselleni tärkein varuste on sisätilan lämppäri, mukava istua autoon kun ei heti jäädy paikoilleen.
 
1. Ei missään nimessä, heti liikkeelle. Kun auto käy tyhjäkäynti hukkalämmön muodostus on minimaalista ja kone ei ihmeitä lämpene, eli pitkä aika kylmänä. Kun lähdetään heti liikkeelle niin kone on käyntilämmin huomattavasti nopeammin, ja siten myös taloudellisempi sekä moottorille ystävällisempi.

2. Ei ihmeellistä käytännön eroa, ainakaan itse en saa mitään eroa aikaiseksi on tolpassa tai ei. Moottorin kulumiseen vaikutus myös minimaalinen, eli jos ei ole tolppapaikkaa niin en murehtisi. Itselleni tärkein varuste on sisätilan lämppäri, mukava istua autoon kun ei heti jäädy paikoilleen.


Jostain moottorilehdestä olen lukenut, että kylmäkäynnistys alentaisi koneen suorituskykyä 500km.
Jos puhutaan arktisista olosuhteista. En nyt artikkelia saanut käsiini, enkä löytänyt, mutta tajuntaan jäänyt tämmöinen kuva.
 
1. Ei missään nimessä, heti liikkeelle. Kun auto käy tyhjäkäynti hukkalämmön muodostus on minimaalista ja kone ei ihmeitä lämpene, eli pitkä aika kylmänä. Kun lähdetään heti liikkeelle niin kone on käyntilämmin huomattavasti nopeammin, ja siten myös taloudellisempi sekä moottorille ystävällisempi.

En kyllä tiedä mitään, mutta voisin kuvitella että mitä nopeammin lämpenee, niin sitä suuremmaksi syntyvät lämpötilaerot. Eli nopea lämpeneminen --> mäntä lämpenee ja laajenee, mutta sylinteri ei välttämättä samaa tahtia --> nopeampi kuluminen. Jos taas lämpeneminen tapahtuu hitaammin ei pitäisi niin isoja lämpötilaeroja tulla ja sylinteri&mäntä laajenevat samaa tahtia jolloin ei pitäisi myöskään kulumista tapahtua niin paljon.

Noin olen ainakin itse järkeillyt ja ajatellut ettei ole ollenkaan pahitteeksi, jos ikkunoiden rappauksen ajaksi laittaa auton tyhjäkäynnille.
 
Ei kai sillä nyt hirveästi ole väliä lähteekö liikkeelle heti vai kohta. Hyvin näyttää porskuttavan tuolla liikenteessä tuollaiset 20 vuotta vanhatkin auto, joille varmasti noita kylmäkäynnistyksiä on kertynyt jo suht'kot paljon.

Voihan sitä ajatella sitenkin, että harvemmin kukaan ostaa autoa uutena ja ajaa sen aivan loppuun, joten onko sillä ajalla jonka auto on itsellä merkitystä miten sitä käynistelee. Jos ostat auton uutena ja ajelet sillä 3-4 vuotta niin voin luvata ettei se ainkaan niihin kylmäkäynnistyksiin hajoa. Tai jos ostat 3-4 vuotta vanhan auton ja ajat sillä sen 3-4 vuotta niin voin luvata vieläkin ettei se niihin kylmäkäynnistyksiin hajoa. Tai jos ostat 6-8 vuotta tai sitä vanhemman auton niin et voi tietää onko sitä käynnistelty mitenkä ja tuskin se vielä tuossakaan iässä niihin kylmäkäynnistyksiin hajoaa. Eli pointti oli se, että harva pitää autoansa niin kauaa, että niillä kylmäkäynnistyksillä mitä sille itse tekee on merkitystä ainakaan itselle.

Itse en ainakaan jaksa paljoa lämmitellä konetta ennen liikkeelle lähtöä. Korkeintaan sen mitä menee ikkunoiden rappaamiseen ja senkin ajan pidän autoa käynnissä sen vuoksi, että hytti lämpenis nopeammin. Yritän toki välttää vetämästä kierroksia punarajalla kylmällä koneella, ihan varmuuden vuoksi.
 
Voi olla täällä jo kysytty mut en jaksanu alkaa koko threadia selaamaan.

Elikkä oisko mitään paikkaa mistä saisi halvalla ostettuu esim kuppi-penkkejä tai viritysosia?
 
kerros vähän mihin autoon on tulossa
 
Jostain moottorilehdestä olen lukenut, että kylmäkäynnistys alentaisi koneen suorituskykyä 500km.
Jos puhutaan arktisista olosuhteista. En nyt artikkelia saanut käsiini, enkä löytänyt, mutta tajuntaan jäänyt tämmöinen kuva.

Mittaus vuodelta -75 jossa tutkittiin moottorin kulumista -25`c pakkaslukemissa. Tulos oli kait että kylmäkäynnistys vastaa 500km ajoa moottorin kulumiseksi muunnettuna.
Mutta tänäpäivänä moottorit ovat erilaiset, öljyt paremmat, pakkaset pienemmät että tuolla tuloksella voi heittää vesilintua :)

En kyllä tiedä mitään, mutta voisin kuvitella että mitä nopeammin lämpenee, niin sitä suuremmaksi syntyvät lämpötilaerot. Eli nopea lämpeneminen --> mäntä lämpenee ja laajenee, mutta sylinteri ei välttämättä samaa tahtia --> nopeampi kuluminen. Jos taas lämpeneminen tapahtuu hitaammin ei pitäisi niin isoja lämpötilaeroja tulla ja sylinteri&mäntä laajenevat samaa tahtia jolloin ei pitäisi myöskään kulumista tapahtua niin paljon.

Öljynkierto on kaikki kaikessa ja se merkitsee. Kylmä öljy ei juokse eikä voitele läheskään niin hyvin kuin lämmin ja siksi haittavaikutukset ovat moninkertaiset. Ja kyllä se lohko suht vikkelään lämpenee mäntien ympäriltä.

Ja itse lähden aina miten sattuu, välillä kylmällä ja välillä lämpimällä miten on jaksanut johtoa kiinnitellä autoon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom