Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Missä on Peugeot 106 vm.-92 1.4i :ssa polttoainepumppu? Ja onko mekaaninen vai sähkönen?
1.8 16v ja 2.0 8v
Tehot on samat, mutta onko tuo 1.8 taloudellisempi?
Ei sillä varmaan bensan säästön kannalta ole vaikutusta mutta öljyjen olis hyvä vähän lämmetä.Nyt talvella tulee tuosta bensankulutuksesta juttua mieleen:
1. Onko järkevämpää laittaa pakkasella auto ensin käyntiin ja antaa lämmetä n. 5-10min niinkuin monet tekevät ja vasta sitten lähteä liikkeelle vai käynnistää auto ja n. 10sek jälkeen lähteä liikkeelle?
2. Paljonko se kylmäkäynnistys (esim -10astetta) oikeastaan kuluttaa löpöä verrattuna siihen että auto on ollut johdon päässä tunnin?
jos kyse on ooppelista niin ei koska jakohihna räpsähtää tuosta 16venttiilisestä ja hajoittaa kannen tekee loven talouteen..
Nyt talvella tulee tuosta bensankulutuksesta juttua mieleen:
1. Onko järkevämpää laittaa pakkasella auto ensin käyntiin ja antaa lämmetä n. 5-10min niinkuin monet tekevät ja vasta sitten lähteä liikkeelle vai käynnistää auto ja n. 10sek jälkeen lähteä liikkeelle?
2. Paljonko se kylmäkäynnistys (esim -10astetta) oikeastaan kuluttaa löpöä verrattuna siihen että auto on ollut johdon päässä tunnin?
1. Ei missään nimessä, heti liikkeelle. Kun auto käy tyhjäkäynti hukkalämmön muodostus on minimaalista ja kone ei ihmeitä lämpene, eli pitkä aika kylmänä. Kun lähdetään heti liikkeelle niin kone on käyntilämmin huomattavasti nopeammin, ja siten myös taloudellisempi sekä moottorille ystävällisempi.
2. Ei ihmeellistä käytännön eroa, ainakaan itse en saa mitään eroa aikaiseksi on tolpassa tai ei. Moottorin kulumiseen vaikutus myös minimaalinen, eli jos ei ole tolppapaikkaa niin en murehtisi. Itselleni tärkein varuste on sisätilan lämppäri, mukava istua autoon kun ei heti jäädy paikoilleen.
1. Ei missään nimessä, heti liikkeelle. Kun auto käy tyhjäkäynti hukkalämmön muodostus on minimaalista ja kone ei ihmeitä lämpene, eli pitkä aika kylmänä. Kun lähdetään heti liikkeelle niin kone on käyntilämmin huomattavasti nopeammin, ja siten myös taloudellisempi sekä moottorille ystävällisempi.
Penkkejä saa näistä ainakin:Voi olla täällä jo kysytty mut en jaksanu alkaa koko threadia selaamaan.
Elikkä oisko mitään paikkaa mistä saisi halvalla ostettuu esim kuppi-penkkejä tai viritysosia?
Jostain moottorilehdestä olen lukenut, että kylmäkäynnistys alentaisi koneen suorituskykyä 500km.
Jos puhutaan arktisista olosuhteista. En nyt artikkelia saanut käsiini, enkä löytänyt, mutta tajuntaan jäänyt tämmöinen kuva.
En kyllä tiedä mitään, mutta voisin kuvitella että mitä nopeammin lämpenee, niin sitä suuremmaksi syntyvät lämpötilaerot. Eli nopea lämpeneminen --> mäntä lämpenee ja laajenee, mutta sylinteri ei välttämättä samaa tahtia --> nopeampi kuluminen. Jos taas lämpeneminen tapahtuu hitaammin ei pitäisi niin isoja lämpötilaeroja tulla ja sylinteri&mäntä laajenevat samaa tahtia jolloin ei pitäisi myöskään kulumista tapahtua niin paljon.