Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä pitäis tehdä kun auton renkaat ottaa sisälokariin kiinni? Auto on siis ostettu Avk:sta (autovahinkokeskus). Renkaat on kyseiseen autoon täysin lailliset eli ei siitä pitäisi olla kiinni. Renkaat ottaa molemmin puolin samanverran kiinni joten vaikea uskoa, että kori olisi jotenkin vääntynyt.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuosta isolla vaihteella hitaasti ajamisesta(esim. 5 vaihde 60kmh) vielä. Väitän että että sitä polttoainetta menee vähemmän jos ajaa vaikka 4.vaihteella sitä kuuttakympiä kuin 5.vaihteella. Ainaki jos ajotietokoneen hetkillisen kulutuksen näyttöä on uskominen. Koska vaatihan tuo vitosella ajo enemmän kaasua.
 
Tuosta isolla vaihteella hitaasti ajamisesta(esim. 5 vaihde 60kmh) vielä. Väitän että että sitä polttoainetta menee vähemmän jos ajaa vaikka 4.vaihteella sitä kuuttakympiä kuin 5.vaihteella. Ainaki jos ajotietokoneen hetkillisen kulutuksen näyttöä on uskominen. Koska vaatihan tuo vitosella ajo enemmän kaasua.

Miten niin vaatii?
 
Tuosta isolla vaihteella hitaasti ajamisesta(esim. 5 vaihde 60kmh) vielä. Väitän että että sitä polttoainetta menee vähemmän jos ajaa vaikka 4.vaihteella sitä kuuttakympiä kuin 5.vaihteella. Ainaki jos ajotietokoneen hetkillisen kulutuksen näyttöä on uskominen. Koska vaatihan tuo vitosella ajo enemmän kaasua.
Kiihdyttäminen voi viedä enemmän, tasaisella nopeudella ajaminen vähemmän. Esimerkkinä poljet maastopyörällä ykkösellä 20km/h ja sama jollain 6-vaihteella, kumman aikana ne jalat pyörikään nopeammin? ;)
 
Mitä pitäis tehdä kun auton renkaat ottaa sisälokariin kiinni? Auto on siis ostettu Avk:sta (autovahinkokeskus). Renkaat on kyseiseen autoon täysin lailliset eli ei siitä pitäisi olla kiinni. Renkaat ottaa molemmin puolin samanverran kiinni joten vaikea uskoa, että kori olisi jotenkin vääntynyt.

Renkaat voivat olla oikeaa kokoa, mutta ovatko vanteet oikealla offsetilla (eli et-luku)? Onko autoa madallettu?
 
No viimeksi kun ajoin octavialla(2.0 tdi), niin jos auton omaa ajotietokonetta on uskominen niin 60kmh ajo 4 vaihteella kulutti vähemmän kuin 5 vaihteella. Ja 80kmh 5 vaihteella kulutti vähemän kuin 6 vaihteella. Ja mun omalla lancerilla (1.6) jos ajaa vaikka 60kmh niin taatusti kuluttaa 4 vaihteella vähemmän kuin 5 vaihteella...mutta turhapa tästä on ruveta vänkäämään kun on varmasti autokohtaista. Ja tuosta pyörä esimerkistä niin ajappa sillä 6 vaihteella vaikka 5kmh ja kokeile sitte siihen vauhtiin sopivammalla vaihteella ajamista. kumminko kulki kevyemmin?
 
Kuormitushan siihen kulutukseen vaikuttaa melkeinpä enemmän kuin ne kierrokset. Isommilla kierroksilla moottorin hyötysuhdekin on parempi ja kuormitusaste tasaisempi, ei olisi ihme jos polttoainettakin menee vähemän. Tosiaan hyvin autokohtaista kuitenkin...
 
Mitä pitäis tehdä kun auton renkaat ottaa sisälokariin kiinni? Auto on siis ostettu Avk:sta (autovahinkokeskus). Renkaat on kyseiseen autoon täysin lailliset eli ei siitä pitäisi olla kiinni. Renkaat ottaa molemmin puolin samanverran kiinni joten vaikea uskoa, että kori olisi jotenkin vääntynyt.

Anna kun arvaan.
Etuveto pemariin on pitänyt laittaa huulivanteet?
Eli vanteiden ET on päin vittua kuten jo mainittiin.
 
No viimeksi kun ajoin octavialla(2.0 tdi), niin jos auton omaa ajotietokonetta on uskominen niin 60kmh ajo 4 vaihteella kulutti vähemmän kuin 5 vaihteella. Ja 80kmh 5 vaihteella kulutti vähemän kuin 6 vaihteella. Ja mun omalla lancerilla (1.6) jos ajaa vaikka 60kmh niin taatusti kuluttaa 4 vaihteella vähemmän kuin 5 vaihteella...mutta turhapa tästä on ruveta vänkäämään kun on varmasti autokohtaista. Ja tuosta pyörä esimerkistä niin ajappa sillä 6 vaihteella vaikka 5kmh ja kokeile sitte siihen vauhtiin sopivammalla vaihteella ajamista. kumminko kulki kevyemmin?
Heh, oletin jotain sen suuntaista että ajotietokonetta oli seurattu samalla kun yritetään pitää se 60km/h mittarissa vitonen päälle esim. ylämäessä tai peräti kiihdyttää sillä ja sitten ihmetelty, miks tää homma oli paljon helpompaa nelosella..
Sinänsä jos kyseessä on 6-vaihteinen tdi ja mennään pintakaasulla 60km/h vitosella tasaista tietä, niin kyllähän tuo ihmetyttää miten siinä voi olla kulutus isompi kuin nelosella. Tosin etpä tuosta tilanteesta maininnnut muuta kuin vaihteen ja vauhdin, niin nämä nyt on sitten näitä olettamuksia.
 
Heh, oletin jotain sen suuntaista että ajotietokonetta oli seurattu samalla kun yritetään pitää se 60km/h mittarissa vitonen päälle esim. ylämäessä tai peräti kiihdyttää sillä ja sitten ihmetelty, miks tää homma oli paljon helpompaa nelosella..
Sinänsä jos kyseessä on 6-vaihteinen tdi ja mennään pintakaasulla 60km/h vitosella tasaista tietä, niin kyllähän tuo ihmetyttää miten siinä voi olla kulutus isompi kuin nelosella. Tosin etpä tuosta tilanteesta maininnnut muuta kuin vaihteen ja vauhdin, niin nämä nyt on sitten näitä olettamuksia.

Joo siis ihan tasaisella tiellä ajettu. Osa syynä tuohon varmasti on että tuo moottori on aika hengetön alle 1500rpm alueella. Isolla vaihteella joutuu "vedettämään". Mutta ei kyllä tarvi olla kuin ihan pikkusen myötästä niin tulee yleensä laitettua isompi pykälä ja antaa vaan rullailla niin menee nolla kulutuksella.
Vois tässä vielä joku kerta testailla ja seurata vähä tarkemmin sitä kulutusta eri vaihteilla. Mutta näin siis omien kokemuksien pohjalta eri autoilla ajettuna että eipä se kulutus olekkaan välttämättä pienempi mitä vähempi kierroksia koneessa.
 
Jos löytää kys. moottorille ns. simpukkakäyrästön niin siitä näkee millä kierroksilla moottori kuluttaa vähiten polttoainetta (g/kWh). Tuota voi sitten käyttää apuna optimaalista ajovaihdetta etsiessä :) Tosin nyrkkisääntö on että maksimiväännön kierroslukua tuo lähentelee, noin 90% kuormituksella. Tilanne on melko mahdoton suoralle tieosuudelle, joten suurin vaihde on yleensä se jolla pääsee lähimmäksi tuota jolloin myös kulutus on minimissään.
 
Jos löytää kys. moottorille ns. simpukkakäyrästön niin siitä näkee millä kierroksilla moottori kuluttaa vähiten polttoainetta (g/kWh). Tuota voi sitten käyttää apuna optimaalista ajovaihdetta etsiessä :) Tosin nyrkkisääntö on että maksimiväännön kierroslukua tuo lähentelee, noin 90% kuormituksella. Tilanne on melko mahdoton suoralle tieosuudelle, joten suurin vaihde on yleensä se jolla pääsee lähimmäksi tuota jolloin myös kulutus on minimissään.
Puhutko nyt pelkästään diesel-autoista, tuon nyrkkisäännön osalta? Omassa bensavehkeessä tuo tarkoittaisi noin 4300 kierrosta, johon en jaksa uskoa :(
Mutta tuollainen simpukkakäyrästö olis kyllä mielenkiintoista nähdä, mitään vinkkiä mistä tuollaisen löytää toyotan moottoreille?
 
Idea onkin siinä että lähellä maksimivääntöä moottori toimii parhaalla hyötysuhteella. Mutta tuokin siis vaatii kovan kuormituksen, käytännössä tuo tilanne on mahdoton saavuttaa ellei ole todella jyrkkää mäkeä. Bensa-autoissa tuo kulutusero eri kierroksilla on huomattavasti suurempi kuin dieselissä.

Ja tuo käyrästö siis käsittää vaaka-akselilla kierrosluvun ja pystyakselilla kuormituksen. Jossakin siellä pisteessä X saavutetaan pienin kulutus. Jos kierrokset pysyy samana mutta kuormitus laskee niin ominaiskulutus muuttuu yleensä huonommaksi.

Tuo mikä aikaisemmin kirjoitin näkyy hyvin nykypäivän autoissa, pieniä moottoreita jolloin kuormitusta saadaan ylös ja päästään taloudellisemmalle alueella. Tuon voi myös kääntää niin että mitä tehokkaampi auto, sitä enemmän se kuluttaa koska kuormitus on pieni.

Google löysi TÄMÄN PDF tiedoston jossa sivulla 20 on esimerkki tuollaisesta pelkistetystä käyrästöstä.
 
Oon ostamassa jälkiasennus xenon sarjan...ja mietityttääkin, että sopiiko valitsemani sarja omaan autooni varmasti. Polttimo on autossani HB4 niinkuin xenon sarjassakin, mutta sen lisäksi siin on mainittu jokin "9006" malli.
En vaan taho löytää omasta autosta mitään vastaavaa merkintää. Osaisikohan joku auttaa?
 
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6547
Tuosta linkistä löytyy paljon hyvää tietoa ominaiskulutuksesta ja siinä edelleen ollaan sitä mieltä, että autoissa voisi jopa olla vielä yksi ylivaihde, jolloin esim. motarilla pääsisi pienemmillä kierroksilla.
Saksankielisestä pdf:stä löytyy ominaiskulutuskuvaajia, joita edellä kaipailtiin. Jäi vain aikanaan noi saksan opinnot niin vähälle, että kuvakirjana täytyy itse sitä tulkita.
 
Oon ostamassa jälkiasennus xenon sarjan...ja mietityttääkin, että sopiiko valitsemani sarja omaan autooni varmasti. Polttimo on autossani HB4 niinkuin xenon sarjassakin, mutta sen lisäksi siin on mainittu jokin "9006" malli.
En vaan taho löytää omasta autosta mitään vastaavaa merkintää. Osaisikohan joku auttaa?

Tarkoittaa samaa lamppumallia tuo HB4 ja 9006. Käsittääkseni jenkkilandiassa käytetään noita 900x mallimerkintöjä. Näin ymmärsin kun joskus ihmettelin samaa asiaa mopon lamppuja vaihtaessani xenoneihin.
 
Tarkoittaa samaa lamppumallia tuo HB4 ja 9006. Käsittääkseni jenkkilandiassa käytetään noita 900x mallimerkintöjä. Näin ymmärsin kun joskus ihmettelin samaa asiaa mopon lamppuja vaihtaessani xenoneihin.

Kiitokset tästä! Eikun xenonit tilaukseen :rock:
 
:itku: <- tuo kuvastanee vastaatulijoiden silmiä pimeällä sadekelillä :) No ei, toisissa umpioissa nuo toimii ja toisissa ei. Toivottavasti ymmärrät asennuksen jälkeen kummat omassasi on.
Jos jotain asiaa saisi toivoa, niin toivoisin, ettei kukaan asentaisi jälkiasennus-xenoneita rilattuun umpioon. Pelkässä linssi- tai heijastinumpiossa ei ihan hirveästi häikäise, mutta rihlattu on aika karu näky.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom