Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Helposti pystyy ajamaan isolla vaihteella, kunhan kierrokset pysyy siinä 1500rpm tuntumassa tai yli. Ravistaminen tosiaankin syö laatikkoa ja konetta, joten järki päässä pitää pitää.

Autokoulussa opetetaan ajamaan 5. vaihteella 50km/h alkaen, 4. vaihteella 40km/h, 3. taas 30km/h ylöspäin ja sitä rataa. Mittausten mukaan jos ajaa jotain 60km/h nopeutta, kuluu bensaa viisivaihteisella autolla vähiten vitosella, 0,5l/100km enemmän nelosella ja 1,5l/km enemmän kolmosella. Tokihan se on ihan luonnollista, että ainetta menee sitä vähemmän kuin osat liikkuvat, mutta erot on yllättävän suuria.
Niihän nuo opetti. Ei vaan välttämättä jollain vanhemalla autolla voi ajaa tolla kaavalla hyytymisen takia
 
Niihän nuo opetti. Ei vaan välttämättä jollain vanhemalla autolla voi ajaa tolla kaavalla hyytymisen takia
Ei pysty ei. Tuolla koulun 1.6l Corollalla tuo on ihan järkevä tapa ajaa. Siinä kun on niin lyhyet välit, ettei ykkösellä tahdo päästä edes risteyksestä tielle :D
 
Ei pysty ei. Tuolla koulun 1.6l Corollalla tuo on ihan järkevä tapa ajaa. Siinä kun on niin lyhyet välit, ettei ykkösellä tahdo päästä edes risteyksestä tielle :D
Sellasia ne kauppakassit on:)
 
Voinko suorittaa ison A-luokan moottoripyöräkortin ilman A1:stä tai pikku A:ta? B-kortti löytyy, joten onko tossa isossa A:ssa teoriakoe vai pelkkä ajokoe? Tapanko itteni jos ostan heti kortin saatuani >600 kuutioisen pyörän vai pitäskö suosiolla opetella vähän pienemmällä eka kesä?
 
Voinko suorittaa ison A-luokan moottoripyöräkortin ilman A1:stä tai pikku A:ta? B-kortti löytyy, joten onko tossa isossa A:ssa teoriakoe vai pelkkä ajokoe? Tapanko itteni jos ostan heti kortin saatuani >600 kuutioisen pyörän vai pitäskö suosiolla opetella vähän pienemmällä eka kesä?
Jos ikää on 21 nii voit suorittaa, a-korttiin kuuluu sekä ajo että teoriatunteja. Kuskistahan se riippuu päästekö hengestäs:) moottoripyörä ei ole vaarallinen mutta kuski tekee siittä vaarallisen.
 
Jos ikää on 21 nii voit suorittaa, a-korttiin kuuluu sekä ajo että teoriatunteja. Kuskistahan se riippuu päästekö hengestäs:) moottoripyörä ei ole vaarallinen mutta kuski tekee siittä vaarallisen.
Niinhän se on, mutta kuitenkin jos totta puhutaan, niin esim. 600cc sporttipyörä vie miestä niin kovaa, että sitä kiihtymistä ei aloittelija edes pysty tajuamaan. Sen takia niitä onnettomuuksiakin tapahtuu. Mutta suosittelisin vaikka 600cc prätkää ekaks, meinaa niissäkin kun jerkkua on jo aivan rajattomasti.
Tietenkin riippuu vähän, onko ostamassa edes sporttipyörää vai sen sijaan jotain kustomia. Kustomeista ei polleja kovin paljoa irtoa.
 
Juu, ja jos auto on E-tyyppihyväksytty tai 1.1.1998 jälkeen käyttöönotettu, on alustasetti oltava myös E-hyväksytty (jota käytännössä juuri mikään alustasarja ei ole)

Aika tarkasti se nykyisin katsotaan... riippuu tietysti konttorista, kyllähän noita hyväksymättömiä alustoja saa hyvällä tsägällä leimaan uudempiin autoihin.

Pahus, auto huutaa tuoreempaa alustaa, ja tottahan toki madallus olisi poikaa. Hiukan nihkeästi todella näkyisi noita E-hyväksyttyjä settejä olevan tarjolla. Osaako joku laittaa linkkiä, mistä löytyisi? Tai onko monilla omakohtaista kokemusta tuosta muutoskatsastuksen käytännöstä?

Mistä foobari tuon tiedon olet löytänyt?
 
Pahus, auto huutaa tuoreempaa alustaa, ja tottahan toki madallus olisi poikaa. Hiukan nihkeästi todella näkyisi noita E-hyväksyttyjä settejä olevan tarjolla. Osaako joku laittaa linkkiä, mistä löytyisi? Tai onko monilla omakohtaista kokemusta tuosta muutoskatsastuksen käytännöstä?

Mistä foobari tuon tiedon olet löytänyt?

Ilmeisetikkin AKE sallii myös TÜV-hyväksyttyjen osien käytön autoissa. Niistä löytyy jo jonkin näköistä valikoimaa.
Saksalaisista verkkokaupoista saa aika halvalla sarjoja, mm. tuningtrendistä.
 
Helposti pystyy ajamaan isolla vaihteella, kunhan kierrokset pysyy siinä 1500rpm tuntumassa tai yli. Ravistaminen tosiaankin syö laatikkoa ja konetta, joten järki päässä pitää pitää.

Autokoulussa opetetaan ajamaan 5. vaihteella 50km/h alkaen, 4. vaihteella 40km/h, 3. taas 30km/h ylöspäin ja sitä rataa. Mittausten mukaan jos ajaa jotain 60km/h nopeutta, kuluu bensaa viisivaihteisella autolla vähiten vitosella, 0,5l/100km enemmän nelosella ja 1,5l/km enemmän kolmosella. Tokihan se on ihan luonnollista, että ainetta menee sitä vähemmän kuin osat liikkuvat, mutta erot on yllättävän suuria.
Ei voi ymmärtää tuota autokoulun opetustyyliä noiden vaihteiden suhteen. Onhan se hienoa että polttoainetta menee 0,5L vähemmän, mutta mitäs se hajonnut vaihdelaatikko sitten maksoikaan? :rolleyes: Itse en vitosta vaihda kuin 60-80km/h vauhdissa, ihan autosta ja sen välityksistä sekä tien mäkisyydestä riippuen.
Mulla on jäänyt sellainen kuva että sen ravistamisen lisäksi laatikkoa syö voitelun vähyys, näin ainakin vanhemmissa autoissa. Ajat 50km/h vitosella, eipä ne rattaat siellä hirveästi pyöri...
 
Ei voi ymmärtää tuota autokoulun opetustyyliä noiden vaihteiden suhteen. Onhan se hienoa että polttoainetta menee 0,5L vähemmän, mutta mitäs se hajonnut vaihdelaatikko sitten maksoikaan? :rolleyes: Itse en vitosta vaihda kuin 60-80km/h vauhdissa, ihan autosta ja sen välityksistä sekä tien mäkisyydestä riippuen.
Mulla on jäänyt sellainen kuva että sen ravistamisen lisäksi laatikkoa syö voitelun vähyys, näin ainakin vanhemmissa autoissa. Ajat 50km/h vitosella, eipä ne rattaat siellä hirveästi pyöri...
Noooh kyllähän se laatikko pyörii 5-vaihteella lähes samaa vauhtia kun kone, eli kyllä ne sielä riittävästi pyörii. Kyllä tuo autokoulun tapa ihan hyvä on kunhan pitää järjen mukana kuten aiemin mainittiin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo autokoulun yleisohje onkin varmaankin lähinnä juuri näille 1.6 kauppakasseille. Omassa autossa tuskin säilyy laatikko ehjänä kauaa noilla ohjeilla. On sen verran iso perä ettei 50km/h vauhdissa ole paljoa kierroksia vitosvaihteella(muistaakseni noin 1000rpm tai jopa alle). Itse käytän vaihdetta jolla auto lähtee vielä kiihtymään kaasua polkastaessa eikä vain ala jyristämään ja mitään ei tapahdu.

Kannattaa hiukan suhteuttaa noita ohjeita omaan autoon, eikä sitten ihmetellä kun auto on laatikko rempassa korjaamolla.
 
Ilmeisetikkin AKE sallii myös TÜV-hyväksyttyjen osien käytön autoissa. Niistä löytyy jo jonkin näköistä valikoimaa.
Saksalaisista verkkokaupoista saa aika halvalla sarjoja, mm. tuningtrendistä.

Näyttäisi tosiaankin tuo TÜV-hyväksyntä riittävän:

http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf

"Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava
(1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja
sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä
automalliin soveltuvia alustan madallussarjoja saadaan hyväksyä muutoskat-
sastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Madallus-
sarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla
tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Alkuperäisosi-
na myytävien madallusosien osalta riittää maahantuojan tai valtuutetun jäl-
leenmyyjän ilmoitus osien sopivuudesta kyseiseen autoon."



Tosin sivutörmäysvaatimukset taas tekevät pykälien mukaan madaltamisen monissa tapauksissa aika mielenkiintoiseksi:

"Sivutörmäysvaatimusten täyttyminen on muutoksen jälkeen osoitettava. Vaa-
timusten voidaan kuitenkin katsoa täyttyvän ilman erillistä selvitystä, mikäli ovi-
aukon kohdalla molemmat seuraavat ehdot täyttyvät:
a) matkustamon lattian korkeus maasta on enemmän kuin 305 mm sekä
ennen että jälkeen madalluksen tai vähemmän kuin 295 mm sekä ennen
että jälkeen madalluksen
b) kynnyskotelon yläpinnan korkeus maasta on enemmän kuin 305 mm se-
kä ennen että jälkeen madalluksen tai vähemmän kuin 295 mm sekä
ennen että jälkeen madalluksen. Jos kynnyskotelon yläosassa on vaa-
kasuuntaisia osia eri tasoissa, on näiden kaikkien täytettävä toinen eh-
doista."
 
Tosin sivutörmäysvaatimukset taas tekevät pykälien mukaan madaltamisen monissa tapauksissa aika mielenkiintoiseksi:

"Sivutörmäysvaatimusten täyttyminen on muutoksen jälkeen osoitettava. Vaa-
timusten voidaan kuitenkin katsoa täyttyvän ilman erillistä selvitystä, mikäli ovi-
aukon kohdalla molemmat seuraavat ehdot täyttyvät:
a) matkustamon lattian korkeus maasta on enemmän kuin 305 mm sekä
ennen että jälkeen madalluksen tai vähemmän kuin 295 mm sekä ennen
että jälkeen madalluksen
b) kynnyskotelon yläpinnan korkeus maasta on enemmän kuin 305 mm se-
kä ennen että jälkeen madalluksen tai vähemmän kuin 295 mm sekä
ennen että jälkeen madalluksen. Jos kynnyskotelon yläosassa on vaa-
kasuuntaisia osia eri tasoissa, on näiden kaikkien täytettävä toinen eh-
doista."

Itse tenttasin aikanaan konttorilla tämän sivutörmäysvaatimuksen. Sen oletetaan täyttyvän mikäli sarjalla on TUV hyväksyntä, eli ei tuota ongelmaa.
 
Voiko tosiiankin saada liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakot jos on sattunut kolari ja sinä olet se "kolaroitu" puoli. Eli vaikka joku pajauttaa kolmion takaa kylkeen.
 
Voiko tosiiankin saada liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakot jos on sattunut kolari ja sinä olet se "kolaroitu" puoli. Eli vaikka joku pajauttaa kolmion takaa kylkeen.
Tokihan siitä voi saada sakot, jos ajat vaikka ylinopeutta tai esim. tarkoitusperäisesti ajat sen virheen tehneen autoilijan kylkeen tai et väistä sitä. Tieliikennelaissa velvoitetaan noudattamaan yleistä varovaisuutta ja välttämään onnettomuuksia. Eri asia tosin on, että miten voidaan todistaa aukottomasti, että ajoit virheen tehneen autoilijan kylkeen tahallasi.
 
Tokihan siitä voi saada sakot, jos ajat vaikka ylinopeutta tai esim. tarkoitusperäisesti ajat sen virheen tehneen autoilijan kylkeen tai et väistä sitä. Tieliikennelaissa velvoitetaan noudattamaan yleistä varovaisuutta ja välttämään onnettomuuksia. Eri asia tosin on, että miten voidaan todistaa aukottomasti, että ajoit virheen tehneen autoilijan kylkeen tahallasi.

Niin tai jos ajat katsastamattomalla autolla. Ois pitänyt vissiin selventää että "ajat liikennesääntöjen mukaisesti", luulin että sen tajuaisi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom