Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voiko bensavalon itse korjata? Jos ei niin voiko viedä korjaajalle? Kuulin jostain, että se olisi vähän monimutkainen juttu...
Tokihan sen voi itse korjata. Voihan olla, että siitä mittaristosta on palanut bensavalon polttimo, eikä se sen takia toimi tai jossain liitoksessa on hapettumaa. Perästä voi joutua jonkin verra rekvisiittaa purkamaan, että saa tankin ja samalla bensamittarin anturin näkyville.
 
Tokihan sen voi itse korjata. Voihan olla, että siitä mittaristosta on palanut bensavalon polttimo, eikä se sen takia toimi tai jossain liitoksessa on hapettumaa. Perästä voi joutua jonkin verra rekvisiittaa purkamaan, että saa tankin ja samalla bensamittarin anturin näkyville.
Jep. Pahimmassa tapauksessa voi joutua irroittamaan tankin, jotta pääsee käsiksi bensamittarin anturiin. Näin ainakin oli mun vanhassa ja uskollisessa Mitsun sotaratsussa.
 
Onko miten iso/vaikea homma kannen irrottaminen 16v mondeosta? Venttiilikopan otin jo irti, mutta jätin sitten homman siihen kun juolahti mieleen, että onko siinä jotain mitä pitäisi ottaa huomioon?
 
Onko miten iso/vaikea homma kannen irrottaminen 16v mondeosta? Venttiilikopan otin jo irti, mutta jätin sitten homman siihen kun juolahti mieleen, että onko siinä jotain mitä pitäisi ottaa huomioon?
Jakohihna tai -ketjuhan siinä täytyy irroittaa, eli venttiilien ajoitukset on saatava täsmälleen oikein kantta kasattaessa. Ajoitukseen tarvitaankin jo enemmän mekaanikon taitoa kuin peruspulliaisella on.
Kasattaessa ajoitukset on tietenkin saatava kohdalleen ja kannen pinnapultit on kiristettävä momenttiavaimella oikeaan momenttiin. Myös kansipahvi ja muut tiivisteet on hyvä uusia. (vai kansipahviako olitkin uusimassa?)
 
Onko miten iso/vaikea homma kannen irrottaminen 16v mondeosta? Venttiilikopan otin jo irti, mutta jätin sitten homman siihen kun juolahti mieleen, että onko siinä jotain mitä pitäisi ottaa huomioon?
No ainekin tiivisteitä on ostettava varmaan uusia, polttoaineen paine pitää laskea, jäähdytysneste laskea ulos. Nuo nyt on normaaleja toimenpiteitä mistä nyt olet jo varmaan tietoinen. Eikai siinä mitään ihmeellistä ole, kun muistaa vaan irroittaa kaikki letkut ja liittimet sekä yms ja merkitä ne.
 
Onko miten iso/vaikea homma kannen irrottaminen 16v mondeosta? Venttiilikopan otin jo irti, mutta jätin sitten homman siihen kun juolahti mieleen, että onko siinä jotain mitä pitäisi ottaa huomioon?

Ellei ihan viime viikolla ole vaihdettu, niin sitten kannattaa vaihtaa samalla jakohihna + rullat. Kiristin + vesipumppu, jos pyörii samalla hihnalla ja jos on oikein paljon ajettu, niin ehkä hihnapyöriä...
Melkein kannattaa kysyä Ford-huollosta, koska eri koneissa on eri ongelmat. Poikkeuksena jakohihna, joka yleensä aina vaihdetaan.
 
Kansipahvia nimenomaan olen uusimassa
Ellei ihan viime viikolla ole vaihdettu, niin sitten kannattaa vaihtaa samalla jakohihna + rullat. Kiristin + vesipumppu, jos pyörii samalla hihnalla ja jos on oikein paljon ajettu, niin ehkä hihnapyöriä...
Melkein kannattaa kysyä Ford-huollosta, koska eri koneissa on eri ongelmat. Poikkeuksena jakohihna, joka yleensä aina vaihdetaan.
Jep. Tomon kanssa samoilla linjoilla.

Kyöpeli: Mikä on syy kansipahvin vaihtoon? Onko mylly keittänyt? Jos on keittänyt niin voi mennä myös männänrenkaat vaihtoon, koska ne veltostuu aika usein koneen keittäessä.
 
Onko taloudellisempaa ajaa bensakoneella samaa vauhtia kierrosalueella 1800 kuin 2200? Elikkä vaikka nelosvaihteella ja vitosvaihteella.
 
Onko taloudellisempaa ajaa bensakoneella samaa vauhtia kierrosalueella 1800 kuin 2200? Elikkä vaikka nelosvaihteella ja vitosvaihteella.
Kyllähän se yleensä menee pienemällä sopalla jos on matalat kierrokset. Kyllä jo jossain 60-70km/h(menikö kauas?) vauhdissa kannattaa vitosvaihdetta käyttä. Pidä huoli että kone ei ala tärisemään liian suuren vaihteen vuoksi(hajottaa tehokkaasti vaihdelaatikkoa)
 
Kyllähän se yleensä menee pienemällä sopalla jos on matalat kierrokset. Kyllä jo jossain 60-70km/h(menikö kauas?) vauhdissa kannattaa vitosvaihdetta käyttä
Ei kauheen kauas :) 2200 kierrosta ja nelosvaihde silmässä on tasan 60km/h. 1800 kierrosta vitosella. Ajan 75% ajasta tota vauhtia ja aina oon miettiny et kumpikohan vaihde kannattais pitää silmässä...
 
Ei kauheen kauas :) 2200 kierrosta ja nelosvaihde silmässä on tasan 60km/h. 1800 kierrosta vitosella. Ajan 75% ajasta tota vauhtia ja aina oon miettiny et kumpikohan vaihde kannattais pitää silmässä...
5 ellei ole vähän jyrkempiä mäkiä.
 
Jos vaihtaa uuteen autoon mustan muovisen etusäleikön (maskin syylärin edessä) metalliseen niin vaikuttaako se mitenkään takuuseen tai vakuutukseen?
 
Jos vaihtaa uuteen autoon mustan muovisen etusäleikön (maskin syylärin edessä) metalliseen niin vaikuttaako se mitenkään takuuseen tai vakuutukseen?
Vakuutukseen ei ainenkaan ja vaika kuvitella että se takuuseenkaan vaikuttais.
 
Kyllähän se yleensä menee pienemällä sopalla jos on matalat kierrokset. Kyllä jo jossain 60-70km/h(menikö kauas?) vauhdissa kannattaa vitosvaihdetta käyttä. Pidä huoli että kone ei ala tärisemään liian suuren vaihteen vuoksi(hajottaa tehokkaasti vaihdelaatikkoa)
Helposti pystyy ajamaan isolla vaihteella, kunhan kierrokset pysyy siinä 1500rpm tuntumassa tai yli. Ravistaminen tosiaankin syö laatikkoa ja konetta, joten järki päässä pitää pitää.

Autokoulussa opetetaan ajamaan 5. vaihteella 50km/h alkaen, 4. vaihteella 40km/h, 3. taas 30km/h ylöspäin ja sitä rataa. Mittausten mukaan jos ajaa jotain 60km/h nopeutta, kuluu bensaa viisivaihteisella autolla vähiten vitosella, 0,5l/100km enemmän nelosella ja 1,5l/km enemmän kolmosella. Tokihan se on ihan luonnollista, että ainetta menee sitä vähemmän kuin osat liikkuvat, mutta erot on yllättävän suuria.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom