Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt tulee tyhmä kinastelua aiheuttanut kysymys, mutta minkälainen vaihdekaavio on manuaalivaihteisessa Opel Astra Sedanissa vm.08? Oli vähän kinaa asiasta, mutta linkittäkää joku vaikka kuvaan jos löytyy. Itse en löytänyt kirveelläkään todistusaineistoa asiasta.

Onks siinä siis ihan normaali H-laatikko, jossa pakki vasemmalla ulkona kaaviosta vai miten?
Joissakin Opeleissa on eroa dieselin ja bensan vaihdelaatikkojen välillä. Bensoissa joita minä olen ajanut pakki on vasemmalla ylhäällä (ulkona), kun taas dieseleissä se on ollut 5-lovisessa laatikossa 6-vaihteen "tilalla".
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
-08 Astra sedan bensa
Opel_Astra-6.jpg
 
Jos ostan auton ja myyjä ei ole maksanut vähään aikaan vakuutusmaksuja ja autoveromaksuja vai mitä niitä nyt on niin seuraako niistä mulle uudelle omistajalle jotain?
tuli tupla postauts
 
Jos ostan auton ja myyjä ei ole maksanut vähään aikaan vakuutusmaksuja ja autoveromaksuja vai mitä niitä nyt on niin seuraako niistä mulle uudelle omistajalle jotain?
Vero
 
Maksamattomat ajoneuvoverothan eivät siirry seuraavalle omistajalle, vaan ovat autokohtaisia maksuja. Käytännössä kuitenkin uuden omistajan tulee nuo rästissä olevat verot maksaa, sillä auto on ajokiellossa niin kauan kun verohäntiä on perässä.
 
Ostin taannoin Fiat Bravon ja nyt haluaisin laittaa siihen alle jotkin hillityt aluvanteet, mutta kun en ymmärrä noista hölkäsen pöläystäkään. Ilmeisesti renkaat on 14 tuumaiset joten myös vanteet pitää olla 14 tuumaiset? Mitä nuo pulttijaot tarkoittaa? Ja paljonkohan tulis maksamaan käytettynä ja ei välttämättä niin priima kunnossa nuo alut?
 
Ostin taannoin Fiat Bravon

Onnea.

jaIlmeisesti renkaat on 14 tuumaiset joten myös vanteet pitää olla 14 tuumaiset?

Joo, pitää. Jos siis aiot niitä nyt alla olevia renkaita käyttää.

Mitä nuo pulttijaot tarkoittaa?

Esim. 4x100 tarkoittaa, että vanne on neljällä pultilla/mutterilla kiinni, ja lienee niiden aukkojen keskikohdan välinen etäisyys 100 mm.

Ja paljonkohan tulis maksamaan käytettynä ja ei välttämättä niin priima kunnossa nuo alut?

Varmaan muutaman kympin/kpl.
 
Ok kiitos. Täytyy vielä tarkemmin katella rekisteriotteesta nuo renkaat ennenkun lähtee ostamaan.

14" tuo alkuperäinen PELTIvanne näkyisi olevan, pulttijako 4x98, keskireikä 58 mm. Offset 37, mikäli autosi on yksnelonen, 43, mikäli auto on ykskutonen.

Jos rekisteriotteeseen on merkattu vannekooksi 14", niin saat laittaa alle tuumaa isommat ilman muutoskatsastusta, muistaakseni.

Tossa alla yksi 15" vanne, joka passaa autoosi, hinta 50 € / kpl. Renkaat tietysti ostettava myös.


Dezent_E_Etusivu.jpg


Edit: Onpa tylsää taas.
 
Mahtuuko Z3 cabrioon iso ukko (+190cm, +100kg) ajamaan? Entä sopiiko sellanen (2,8l) ensiautoksi? Ja miten toimii talvella (rätti vs. kova katto)?
 
Nopeita vinkkejä öljynvaihtoon. Juu ekaa kertaa vaihdan ite.

Suodatin, check.
4 litraa täyssynteettistä, check

Sitten alkaa se ihmettely. Eli suodattimen "kansi" tms ensin auki? Sitten öljytulppa.. ja onko siinä joku kuparitiiviste tms? Pitää olla tarkkana sen kanssa ettei hukkaa? Eipä sitä kai ihmeempii kysymyksii ole.. vai pitäskö ottaa jotain huomioon viel lisäks?
 
Itse oon ainakin tehny niin että proppu auki, täyttökorkki auki ja suodatin irti. Sen propun tiiviste on kuparia yleensä ja se litistyy kiristäessä joten se pitäis uusii joka kerta. Toi täyttökorkin avaus on aika tärkee juttu, että saat ne öljyt ulos sieltä.

Muista kaataa filtteriin vähän öljyä sisään, ja voidella se tiiviste puhtaalla öljylla ihan vaikka sormella.
 
Nopeita vinkkejä öljynvaihtoon. Juu ekaa kertaa vaihdan ite.

Suodatin, check.
4 litraa täyssynteettistä, check

Sitten alkaa se ihmettely. Eli suodattimen "kansi" tms ensin auki? Sitten öljytulppa.. ja onko siinä joku kuparitiiviste tms? Pitää olla tarkkana sen kanssa ettei hukkaa? Eipä sitä kai ihmeempii kysymyksii ole.. vai pitäskö ottaa jotain huomioon viel lisäks?
1. Etsit jonkun astian, johon valutat likaisen öljyn. Varmista, että ko. astian tilavuus riittää!
2. Paikallistat öljypohjasta pohjaropun, jonka alle sijoitat astian.
3. Avaa pohjaroppu.
4. Avaa öljyntäyttökorkki venttiilikopan päältä, jotta riittävästi korvausilmaa pääsee sisään -> öljy valuu paremmin.
5. Odota, että öljyntulo hiipuu.
6. Etsi autosta öljynsuodatin.
7. Suodatin lähtee ihan normaalisti kiertämällä irti. Tähän on oma työkalu, mutta suodattimen läpi isketty iso ruuvimeisseli ajaa myös asian (mutta on sotkuisempi vaihtoehto kuin sellainen ketjuavain) :D
8. Suodattimen sisällä on luultavasti vielä öljyä, joten varo sotkemasta itseäsi/autoasi/luontoa.
9. Kierrä uusi suodatin paikoilleen (nyt kiristäminen täytyy hoitaa jotenkin muuten, kuin iskemällä ruuvari läpi) ;) Ei sitä hirmu kireälle tarvitse saada, olen joskus tyytynyt kahden käden momenttiin eikä mitään vuotoja ole silti tullut..
10. Kierrä öljypohjan roppu takaisin kiinni.
11. Tarkasta ohjekirjasta, paljonko autoon on sitä öljyä tarkoitus laittaa!
12. KAada ensin litra, pari ja tutki suodatin & roppu mahdollisten vuotojen varalta.
13. Kaada loput ja ala himmailemaan jossain litra-puoli litraa ennen ilmoitettua tilavuutta ja tarkkailemaan öljyn pintaa öljytikusta.
14. Kun oikea pinta on saavutettu, täyttökorkki kiinni, vähän trasselilla pyyhit jälkiä ja hävität jäteöljyt asiaankuuluvalla tavalla! (=ei viemäriin/maahan..)
 
9. Kierrä uusi suodatin paikoilleen (nyt kiristäminen täytyy hoitaa jotenkin muuten, kuin iskemällä ruuvari läpi) ;) Ei sitä hirmu kireälle tarvitse saada, olen joskus tyytynyt kahden käden momenttiin eikä mitään vuotoja ole silti tullut..
Itse asiassa suodatin kuuluukin kiristää vain kaksin käsin reippaaseen momentiin, jotta se lähtee poiskin. Työkaluja ei kannata kiristykseen edes käyttää. Siinä suodattimessa on kumitiiviste, joten on hyödytöntä vääntää se naama punaisena kiinni. Kunnon käsimomentti riittää siis varsin hyvin.

Muuten kyllä hyvät ohjeet ja ensikertalainen varmasti onnistuu:thumbs:
 
ööh, saako jäähdytinnestettä lisätä raakana vanhan sekaan vai pitääkö lantrata?? Max. muutama desi pitäs lisätä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom