Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
:curs:

lenti äsken yhestä hiacesta motarilla pien kivi tuulilaasiin ja tuli vekki lasiin. voiskos tota paikata jollain vai antaako vaan kököttää siinä lasissa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:curs:

lenti äsken yhestä hiacesta motarilla pien kivi tuulilaasiin ja tuli vekki lasiin. voiskos tota paikata jollain vai antaako vaan kököttää siinä lasissa?
Kannattaa porata (porauttaa) ja liimata se, ennenkuin halkeama leviää lasin reunaan.
 
haittaako, jos ilmastointia pitää kokoajan päällä. Kuluuko se jotenki? Eikö jääkaappikin oo kokoajan päällä, että eikö se ilmastointikin voi? Mitäs ilmastointihuolto pitää sisällään..?
 
Kylmäainehan siellä oletettavasti kuluu. Siitä taas ei ole tietoa miten kauan se kestää. Huoltokirjan mukaan omaan autoon tehty ilmastoinnin huolto 2v sitte, eikä huvittais maksaa 100€ siitä että lisätään kylmäainetta ja vähän katellaan sitä ilmastointia.
 
Juu ja bensaa / dieseliä / muuta polttoainetta. Sitähän siinä enemmän kuluu jos ilmastointi hyrrää jatkuvasti. Jostain sekin voima otetaan ilmastoinnin kompuran pyörittämiseen.
No toki, pidin tuota vähän itsestään selvyytenä. Huhuja olen muuten kuullut että ilman kylmäainetta tuon ilmastoinnin käyttäminen saisi sen hajalle, todenperäisyydestä en sitten tiedä.
Heitetään oma tyhmä kyssäri samasta aiheesta. Voiko tuota kylmäainetta lisätä itse ja jos voi niin mistä sitä voi ostaa?
 
No toki, pidin tuota vähän itsestään selvyytenä. Huhuja olen muuten kuullut että ilman kylmäainetta tuon ilmastoinnin käyttäminen saisi sen hajalle, todenperäisyydestä en sitten tiedä.
Heitetään oma tyhmä kyssäri samasta aiheesta. Voiko tuota kylmäainetta lisätä itse ja jos voi niin mistä sitä voi ostaa?

Muuten en tiedä, mutta ole ainakin varovainen jos vanhoja aineita poistat, on meinaan vähän helvetin vaarallista ainetta hengitellä. Oma näkemykseni olisi kyllä, ettei ilmastointi hajoa vaikka neste loppuisikin, toiminta vaan lakkaa.
 
No toki, pidin tuota vähän itsestään selvyytenä. Huhuja olen muuten kuullut että ilman kylmäainetta tuon ilmastoinnin käyttäminen saisi sen hajalle, todenperäisyydestä en sitten tiedä.
Heitetään oma tyhmä kyssäri samasta aiheesta. Voiko tuota kylmäainetta lisätä itse ja jos voi niin mistä sitä voi ostaa?

Ei sitä kyllä oikeen itse voi lisätä. Ellei tietenki osta laitteita sitä varten, mutta se nyt ei kannata :D
 
No toki, pidin tuota vähän itsestään selvyytenä. Huhuja olen muuten kuullut että ilman kylmäainetta tuon ilmastoinnin käyttäminen saisi sen hajalle, todenperäisyydestä en sitten tiedä.
Heitetään oma tyhmä kyssäri samasta aiheesta. Voiko tuota kylmäainetta lisätä itse ja jos voi niin mistä sitä voi ostaa?
Kylmäaine on paineen alaisena siellä järjestelmässä, lisäys onnistuu ainoastaan (kalliilla) huoltohärvelillä.
 
Ok, mietin vaan kun kotoa kyllä löytyis ihan kunnon kompura, että oisko siihen voinut jotain viritellä. Mutta ehkä parempi vaan sitten luottaa kiltisti ammattilaisiin. :D
 
Saako linja-autopysäkkiä käyttää kiihdytyskaistana kaupungissa?
 
Ei, linja-auto pysäkkiä ei saa käyttää liittymänä.
 
Mikähän on, kun latausvalo syttyi? Syttynyt talvella pariin otteeseen, mutta sammunut. Tänään otin laturin pöydälle ja tarkistin hiilet, mutta ne on kunnossa.
Samoin mittasin jännitteet. Akussa moottori sammuksissa 12.6v ja latausjännite 13.6v-14.4v riippuen kierroksista, eli täysin normaalit.
Latausvalo palaa himmeästi...
Autona nissan primera 1.6lx vm.91
 
Oma näkemykseni olisi kyllä, ettei ilmastointi hajoa vaikka neste loppuisikin, toiminta vaan lakkaa.

Kompura saa voitelunsa kylmäaineen seassa olevasta voiteluaineesta; jos systeemi on ihan tyhjä, niin voi ottaa pumppu siipeensä. Tosin noissa on monesti myös painekytkin, joka ei päästä kompressoria käynnistymään mikäli systeemissä ei ole yhtään painetta.

-k
 
Paremmin aineet siellä systeemissä pysyy kun ilmastointia käytetään paljon, tiivisteet eivät pääse hapertumaan.
Ei se kylmäaine sieltä mihinkään kulu, kuten aikaisemmin joku väitti. Jääkaappiakin pidetään koko ajan päällä, mutta ei sinne koskaan lisätä kylmäainetta. Erona tosin on se, että niissä saa käyttää freoneja. Tosiaan säännöllinen kompuran käyttö pitää ilmastoinnin kunnossa, mutta eri asia onkin, miten talvella käytät kompuraa. Se kuin ei käynnisty jollei ulkolämpötila ole kuumempi kuin sisälämpötila. Talvellakin ainoa mahdollisuus käyttää kompuraa on viedä auto lämpimään talliin.

Nää ilmastoinnit lakkaa toimimasta 90% varmuudella kylmäaineen häviämisen takia. Vuotoja näihin harvemmin tulee, vaikka niitäkin vanhemmissa näkee. Ilmastointihuoltolaite alipaineistaa järjestelmän tietyksi ajaksi (meillä duunissa oli 45min), jolloin painemittarista näkee mahd. vuodot.

Ilmastoinnit toimi vielä hyvin niin kauan kuin niissä sai käyttää freoneja, mutta nää nykyiset kylmäaineet R134a yms. haihtuvat helposti tiivisteiden hapertumista.

E: voiteluaine säilyy järjestelmässä vaikka kylmäaine häviäisikin. Se ei sieltä pääse häviämään ellei letku räjähdä totaalisesti kappaleiksi.
 
Voiko bensavalon itse korjata? Jos ei niin voiko viedä korjaajalle? Kuulin jostain, että se olisi vähän monimutkainen juttu...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom