Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän ne vaihteistoölsätkin pitää vaihtaa ihan huolto-ohjelman mukaisesti, normipeleissä harvemmin ja sportimmissa vehkeissä useammin. Ja öljyn laatu löytyy tietty sieltä huolto-ohjekirjasta, moniin japseihin esim. menee sama synteettinen 5W-50 laatikkoon kuin koneeseenkin.
olen kyllä itsekin vaihtanut laatikko öljyt omaan autooni vaikkei sitä virallisessa huolto ohjelmassa mainita(sopivat laatikko öljyt löytyvät tarvike luettelon tiedoista niin ku löytyy joka autoon, moottoriöljyn laadut löytyy tietty manuaalista). volkkari foorumilla kun sanovat sen olevan halvinta laatikko remonttia. volkkariin ei kyllä virallisesti kuulu se laatikko öljyn vaihto. harva niitä koskaan vaihtaa ja löytyy paljon +500tkm ajettuja joihin ei ole koskaan vaihettu vaihteisto öljyjä. tiesin että tästä tulee natinaa kun sanon ettei niitä tarvi vaihtaa:). volkkarin lootaan 5w50 niin ei tarvi varmaan 200km kauempaa ajaa:). en ole kyllä koskaan kuullut että moottoriöljyä lootaan laitetaan, mutta kerta se on ensimmäinenkin ja uskon että japseissa se voi näin ollakkin, nehän toimii ilman öljyjäkin :D;), tosin aikoinaan ku carinaan loota vaihettiin niin ei sinne mitään moottoriöljyä laitettu. mutta aina oppii uutta..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin vanhempien Saabien vaihteistoon käy käyttöohjekirjankin mukaan ihan tavallinen 10W30 tai 10W40 moottoriöljy.
Tosin mm. Saab-klubin forumilla on loppumaton sota siitä, pitääkö vaihteistoon laittaa oikeaa vaihteistoöljyä, moottoriöljyä vai hypoidiöljyä.

Omaan 900:n olen vaihtanut 10W40 moottoriöljyt vaihteistoon ja hyvin toimii.
 
Kovassa! huoltoon ennenkun hajoaa totaalisesti

Siinä on sitten iso ero, tuleeko se ulina käyttöhihnasta vai kompressorista. Jälkimmäisessä tapauksessa on jo kiire, ellei myöhäistä. Hihnasta selviää vaihdolla tai halvimmillaan kiristyksellä.

-k
 
Kovassa! huoltoon ennenkun hajoaa totaalisesti

Eikä se välttämättä hajoa, voi ajaa monta tuhatta kilometriä joissain tapauksissa jos ilmastointi pitää korkeilla kierroksilla jotain meteliä.
 
Eikä se välttämättä hajoa, voi ajaa monta tuhatta kilometriä joissain tapauksissa jos ilmastointi pitää korkeilla kierroksilla jotain meteliä.

Jos se vika on kompurassa niin se uusi kompressori maksaa satoja euroja, mutta tosiaan jos vika on siinä jo niin iso että pitää ääntä niin se voi olla myöhäistä.
 
ei sille ilmastointi kompuralle mitään ole tehtävissä jos se hajoamassa on. hyvin harvaan edes myydään korjaussarjaa ja ne mihin myydään niin kestää sen vuoden ja se on taas paskana. ja homma maksaa melkein sen verta ku uus pumppu ja sen asennus.:david:
 
Mikä on automaattilaatikossa nimeltään se osa joka luo(osa on jossain pumpun ja vaihtoventtiilin välissä) "piiriin" paineen? Englanniksi se on governor. En siis tarkoita öljypumppua. Ymmärsikö kukaan?
 
Aiempaan postiin lisäykseksi että se on jousikuormitettu venttiili joka reagoi koneen kierroksiin.
 
Onko kellään tietoa mistä johtuisi kolinan tapainen ääni, joka tulee kun päästää kytkimen ylös koneen ollessa tyhjäkäynnillä? Kolinan "tuntee" myös vaihekepissä kun lepuuttaa kättä sen päällä samaa aikaa kun rämppää kytkintä...
Olisi kiva saada vähän vinkkiä missä vika ennenkuin alkaa lootaa aukaisemaan :)
 
Onko kellään tietoa mistä johtuisi kolinan tapainen ääni, joka tulee kun päästää kytkimen ylös koneen ollessa tyhjäkäynnillä? Kolinan "tuntee" myös vaihekepissä kun lepuuttaa kättä sen päällä samaa aikaa kun rämppää kytkintä...
Olisi kiva saada vähän vinkkiä missä vika ennenkuin alkaa lootaa aukaisemaan :)

Vika voi mahdollisesti olla väsähtäneissä kytkinlevyn tai kaksoismassavauhtipyörän jousissa.
 
-05 Kawasaki z750 entisellä omistajalla kaatunut ja mittariston näyttö ottanut tärskyn, osa näytöstä toimii (kierrosluku 2-4k rpm pimeenä mutta muuten toimii ja nopeus toimii) Mutta bensa ja matkamittarit on pimeenä/palaa kokoajan mustia pikseleitä, voiko tota lcd näyttöä jotenkin mahdollisesti vielä korjata? on vaan uutena aika suolasen hintaisia :)
 
Ohjaustehostimen pumppu ilmeisesti levinnyt. Pitää melkosta naputusta ja kun auton sammuttaa niin puskee nestesäiliöstä öljyjä pihalle. Auto on Mazda 626

Kysymys: Voinko ottaa pumpun hihnan irti, ilman, että koko ohjaustehostin hajoaa.
 
Ohjaustehostimen pumppu ilmeisesti levinnyt. Pitää melkosta naputusta ja kun auton sammuttaa niin puskee nestesäiliöstä öljyjä pihalle. Auto on Mazda 626

Kysymys: Voinko ottaa pumpun hihnan irti, ilman, että koko ohjaustehostin hajoaa.
Selvisi jo. Eli voi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom