Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä on "hiilet" ja mitä ne tekee? :david: Löytyy ilmeisesti ainakin laturista, startista ja lämmityslaitteesta... Usein noista puhutaan, mutta ei ole vielä selvinnyt mitä ne itse asiassa on :)
 
Millainen auto tarvitaan että sen kiihtymisen voi oikeasti tuntea, niin että painuu penkkiin?
Ainakaan S60 2.4T ei tuollaista aikaan saanut ja muutenkin olin vähän pettynyt suorityskykyyn, vaikkein mitään 130hp tehokkaampaa ole aiemmin ajanut.
Myöskään 4.2-litran koneella oleva V8-bemari ei tuottanut muuta kuin vitutuksen. Helvetin painava ja tais osa hepoista jo olla ihan jossain muualla..


Kyllä itellä ainakin c36 amg:llä tuota penkkiin painumista on havaittavissa aika vahvasti, myöskin takapenkiltä on joskus kuulunut kyydissä olevalta tällaista kommenttia: "Rauhotus nyt vähän ettei olla tuolla takakontin puolella" :D

Paikaltaan kiihdyttäessäkin painuu penkkiin, mutta kun jostain 100 km/h painaa kickdownin niin siinä sen vasta tuntee oikeen kunnolla.
 
Audi RS6sen kyydissä painaa penkkii johonkin 140km/h asti imo ihan kunnolla. En kyllä oo ajanut, mutta vieressä oon istunut. Kyl se repsikanpaikalla 260km/h rajottimet poistetulla rs6sella on iha asiafiilistä;) Parasta mitä oon kyllä kokenut ikinä. By far..
 
Audi RS6sen kyydissä painaa penkkii johonkin 140km/h asti imo ihan kunnolla. En kyllä oo ajanut, mutta vieressä oon istunut. Kyl se repsikanpaikalla 260km/h rajottimet poistetulla rs6sella on iha asiafiilistä;) Parasta mitä oon kyllä kokenut ikinä. By far..
Ominaisuuksien valossa tuon voi jo hyvinkin uskoa :) En vaan tiedä että vaikka tuollaisen itsekin tuurilla bongais jostain autoliikkeestä, niin antaisivatko koeajaa jos jollain vanhalla avensikselle pihalle saapuu :D
 
Kertokaapas kokemuksianne VW Golffeista. Vitoskoppanen olisi kiinnostuksen kohteena, eli 2004->. Onko huolia/murheita? Kauppakassille siis tarvetta.
 
Millainen auto tarvitaan että sen kiihtymisen voi oikeasti tuntea, niin että painuu penkkiin?

Kylläpä se siinä 0-100 6s tai alle on vaatimus tuohon. Kokonaisvaltaisesti kiihtymisen tunteeseen vaikuttaa moni muukin asia, kuten mm. ääni ja se, kuinka lähellä tietä autossa istutaan. Esim. BMW:n Z4 M Coupe tuntui kiihtyvän nopeammin kuin Audin S5, vaikka numeroissa mitattuna pitäisi mennä aika lähelle samoihin. Ja yleensä vielä kyydissä ollessa kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin itse ajaessa.
 
Mitä on "hiilet" ja mitä ne tekee? :david: Löytyy ilmeisesti ainakin laturista, startista ja lämmityslaitteesta... Usein noista puhutaan, mutta ei ole vielä selvinnyt mitä ne itse asiassa on :)
Toimii "siltana" sähkövirralle pyörivän roottorin ja kiinteiden johdotusten välillä (johdot voisivat parin kierroksen jälkeen olla aika solmussa, jos suoraan niillä yrittäisi pyörivään roottoriin virtaa kuljettaa :D ).

Edit: Siis käytännössä hiilet hankaavat pyörivää roottoria, ja täten sähkövirran on mahdollista siirtyä roottorin magnetointikäämeihin.
 
Se kiihtyvyyden tunnekin riippuu paljon siitä mihin on tottunu. Esimerkiksi formulakuskia ei hirveesti tollanen 6s -> sataseen hetkauta. Omasta kokemuksesta joskus monia vuosia sitten kokeilin kaverin mopoo ja hitto kun se kiihty:D nyt useita vuosia crossipyörällä ajaneen joku 5oocc 2-t voi tuntua tykiltä niistä vehkeistä.
 
Kylläpä se siinä 0-100 6s tai alle on vaatimus tuohon. Kokonaisvaltaisesti kiihtymisen tunteeseen vaikuttaa moni muukin asia, kuten mm. ääni ja se, kuinka lähellä tietä autossa istutaan. Esim. BMW:n Z4 M Coupe tuntui kiihtyvän nopeammin kuin Audin S5, vaikka numeroissa mitattuna pitäisi mennä aika lähelle samoihin. Ja yleensä vielä kyydissä ollessa kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin itse ajaessa.
Pitkälti totta tuo äänen tuoma tunne. Yritinkin etsiä jotain tehokasta bemaria johonkin 20k€ hintaluokkaan, mutta ei sattunut sellaista vastaan muutaman autoliikkeen satunnaisotannalla.
Niin ja kiihtyihän se S60 toki hyvin ja sai jarrutella ettei korttia polta, MUTTA täysin puuttui se fiilis siitä touhusta ja tunne tehokkaasta autosta.
 
Pitkälti totta tuo äänen tuoma tunne. Yritinkin etsiä jotain tehokasta bemaria johonkin 20k€ hintaluokkaan, mutta ei sattunut sellaista vastaan muutaman autoliikkeen satunnaisotannalla.
Niin ja kiihtyihän se S60 toki hyvin ja sai jarrutella ettei korttia polta, MUTTA täysin puuttui se fiilis siitä touhusta ja tunne tehokkaasta autosta.

Taasko on tiedossa auton vaihtaminen?
 
Pitkälti totta tuo äänen tuoma tunne. Yritinkin etsiä jotain tehokasta bemaria johonkin 20k€ hintaluokkaan, mutta ei sattunut sellaista vastaan muutaman autoliikkeen satunnaisotannalla.
Niin ja kiihtyihän se S60 toki hyvin ja sai jarrutella ettei korttia polta, MUTTA täysin puuttui se fiilis siitä touhusta ja tunne tehokkaasta autosta.

Kuinka uus tarttis olla? E36 M3 ainakin mahtuu tuohon hintaluokkaan.
 
Taasko on tiedossa auton vaihtaminen?
Heh, ei nyt ainakaan pariin vuoteen. Ihan täysin huvin vuoksi vain käytiin koeajamassa sen hintaluokan autoja, johon voisi realistisesti ajatellen seuraavaksi vaihtaa. Eihän tuossa nykyisessä kulkineessa ole mitään varsinaista vikaa, se nyt vain on lähinnä tylsä. Sinänsä harvinaista että mitä nyt vaihtoarvoa kyselin, niin se olisi enemmän mitä itse on tuosta autosta maksettu.
Ps. Tunnetaanko me, vai ihanko joku muistaa noin tarkkaan mun jutut tällä palstalla? :jahas:
Kuinka uus tarttis olla? E36 M3 ainakin mahtuu tuohon hintaluokkaan.
No aina uudempi kuin vanha auto, mikä nyt on -98 Avensis. Siihen nähden ei taida vielä ainakaan M3 saada, mutta kyllähän tollanen olis silti hyvä päästä koeajamaan ihan vain kokemuksen vuoksi.
 
Heh, ei nyt ainakaan pariin vuoteen. Ihan täysin huvin vuoksi vain käytiin koeajamassa sen hintaluokan autoja, johon voisi realistisesti ajatellen seuraavaksi vaihtaa. Eihän tuossa nykyisessä kulkineessa ole mitään varsinaista vikaa, se nyt vain on lähinnä tylsä. Sinänsä harvinaista että mitä nyt vaihtoarvoa kyselin, niin se olisi enemmän mitä itse on tuosta autosta maksettu.
Ps. Tunnetaanko me, vai ihanko joku muistaa noin tarkkaan mun jutut tällä palstalla? :jahas:.

Selvä juttu sitten. Itsekin voisi ruveta huvin vuoksi harrastelemaan samaa, tosin kalleimmista autoista :D.

Itse olen vaan seurannut tätä (moto ja tekniikka) puolta sen verta paljon, että jäänyt jostain kumman syystä tuo mieleen.
 
Selvä juttu sitten. Itsekin voisi ruveta huvin vuoksi harrastelemaan samaa, tosin kalleimmista autoista :D.

Itse olen vaan seurannut tätä (moto ja tekniikka) puolta sen verta paljon, että jäänyt jostain kumman syystä tuo mieleen.
Varoituksen sana tästä harrastuksesta, autokuume voi yllättää. ;) Harmi vain kun tuo S60 on johonkin toyotaan nähden huomattavan kallis ylläpidettävä, mutta niin toista maata ominaisuuksissa... Pitää se joku sporttimalli seuraavaksi laittaa, niin ei tarvitse sitten vanhana olla katkera ettei sitä tullut tehtyä.

Hetken jo mietin, että kuka tuttu täällä on kirjoitellu jo neljä vuotta siitä mulle sanomatta. :D
 
Miksi kytkin täristää?

Levy voi olla kulunut epätasaisesti, sille on saattanut joutua kytkinnestettä, kytkinlevyn tai kaksoismassavauhtipyörän (kumpi autossa onkaan) jouset voivat olla kuoleentuneet. Lievä täristys harvoin esiintyvänä ei aiheuta syytä huoleen.
 
Levy voi olla kulunut epätasaisesti, sille on saattanut joutua kytkinnestettä, kytkinlevyn tai kaksoismassavauhtipyörän (kumpi autossa onkaan) jouset voivat olla kuoleentuneet. Lievä täristys harvoin esiintyvänä ei aiheuta syytä huoleen.

Käsittääkseni autoon on vaihdettu kytkin 1,5 vuotta sitten. Täristää aina liikkeelle lähtiessä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom