Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Tännehän se kysymys olisikin pitänyt laittaa. Pyydän anteeksi, että laitoin jo tuonne "vikojen ratkaisuthread" -osiollekin tyhmän kysymyksen. Mutta kysyn kuitenkin täällä uudestaan. Miten kytkin autossa varoittelee loppuunkulumisestaan ja missä hinnoissa kytkimen vaihto liikkunee?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tännehän se kysymys olisikin pitänyt laittaa. Pyydän anteeksi, että laitoin jo tuonne "vikojen ratkaisuthread" -osiollekin tyhmän kysymyksen. Mutta kysyn kuitenkin täällä uudestaan. Miten kytkin autossa varoittelee loppuunkulumisestaan ja missä hinnoissa kytkimen vaihto liikkunee?

Tärinää liikkeelle lähdettäessä, luistaminen (moottorin kierrokset nousee, vauhti ei kasva), tarttuu liian ylhäällä kiinni. Noista ainakin tietää.

Vanhempiin autoihin itse kytkin maksaa jotain 100 euron luokkaa, asennus sitten on jo kalliimpi paukku.
 
^^Entäpä se, ettei pidä ylämäessä ilman käsijarrua vaan nykii alaspäin?
Harvemmin sitä kannattaa ylämäkeen kytkintä luistattaa. Jos siitä oli kyse.

e: pitäisi lukea uudestaan.
Tarkista jarrupalat jos levyt takana,
 
Harvemmin sitä kannattaa ylämäkeen kytkintä luistattaa. Jos siitä oli kyse.
En ainakaan usko. Tarkoitin sitä, että pysäköidessäni auton ylämäkeen jätän vaihteen ykköselle. Mikäli käsijarru ei ole päällä, nykii auto itse itsensä alas mäkeä. Voiko tämä johtua kytkimen kulumisesta?

Olisi pitänyt kertoa vika ensimmäisenä, nyt tullut rasitettua ketjua taas kahdella tarpeettomalla viestillä. Kiitos kuitenkin kärsivällisyydestä.
 
En ainakaan usko. Tarkoitin sitä, että pysäköidessäni auton ylämäkeen jätän vaihteen ykköselle. Mikäli käsijarru ei ole päällä, nykii auto itse itsensä alas mäkeä. Voiko tämä johtua kytkimen kulumisesta?

Olisi pitänyt kertoa vika ensimmäisenä, nyt tullut rasitettua ketjua taas kahdella tarpeettomalla viestillä. Kiitos kuitenkin kärsivällisyydestä.

No ei se ykkösvaihde nyt sentään mikään jarru ole, kyllä varmasti auto lähtee liukumaan, ilman kässäriä mäessä.
 
Mitä haittaa on autolle ajaa lähes aina(poislukien moottoritie) matalilla kierroksilla?? (muuta kun karstan tulo?)
Mitä etuja on ajaa autolla siten, että välillä vähän kierrättääkin jne.?
Mitä haittoja taas välillä vähän päästelläkkin kovemmilla kierroksilla?
Mitkä on esim. 6000rpm koneen ystävällisin kierrosalue?

Eräs ystävä siis väittää kivenkovaa, että menee kone paskaks jos välillä kiihdyttää hieman ripeemmin/täyskiihdytyksen(tappii asti harvemmin, eikä sekään rajoittimelle). Normaali ajotapani siis on suht rauhallinen ja siinä 1500-2500rpm alueella, mutta kiihdytykset sillon tällön rivakampia ku siltä tuntuu :D
Jotenkin olen elänyt käsityksessä, että oma ajotapani on suht moottori ystävällinen, mutta en osaa oikeen pukea sanoiksi MIKSI. Koska ei ole niin tekniikka hallussa, joten jos joku ystävällinen vähän vinkkais. Kiitos :)
 
Liian iso pykälä särkee vaihteiston, kytkimelle tekee hallaa myös. Ainakin vanhemmissa autoissa se kielletään jopa ohjekirjassa.
 
Eräs ystävä siis väittää kivenkovaa, että menee kone paskaks jos välillä kiihdyttää hieman ripeemmin/täyskiihdytyksen

Vitut se moottori siitä mihinkään hajoa, jos sitä käyttää sille suunnitellulla kierrosalueella (=punarajaan saakka). Yksi kaveri ajelee juuri tuollaisilla pienillä kierroksilla ja katsastuksesta tuli hylsy päästömittauksesta. No, vähän matkaa kolmosella satasta maantiellä ja läpi meni että heilahti uusintamittauksesta :D

Itse yleensä kiihdytän esim. liikennevaloista joka vaihteella tonne lähemmäs parhaan tehon aluetta (~4000rpm) ja sitten kun haluttu nopeus on saavutettu, niin mahdollisimman suuri vaihde silmään jolla auto jaksaa vielä mukisematta vetää (sen tuntee kyllä kun painaa vähän kaasua). Kaikkien taloudellisinta taitaa olla kiihdyttää ripeästi ja vaihtaa vaihde tuossa parhaan väännön kierrosalueella (löytyy ohjekirjasta), jolloin ottomoottori käy parhaimmalla hyötysuhteellaan ja sitten mahdollisimman suuri vaihde silmään kun haluttu nopeus on saavutettu.
 
Nunih, kiitoksia Hupelle. Noilla löytyi googlestakin enemmän, kuten nämä:

"esim. Ducaton 2,8 litran turbodieselissä sattuu suurimman vääntömomentin (300 Nm) kohta 1800 RPM kohdalle. Tällä kierrosluvulla ja viitosvaihteella on nopeus hieman vajaa 80 km/h. Suurin voima välitetään vitosen rattaiden läpi juuri tällä nopeudella silloin kun ajetaan kaasu pohjassa (vedätetään) ja samalla siis myös suurin vääntömomentti."

"Yhteenveto: Viitosvaihteella voidaan ajaa hitaamminkin (jopa 60 km/h tasaista nopeutta) kunhan pidetään tehot kurissa. Kiihdytettäessä siis pienempää silmään, samoin ylämäissä, jos eteneminen alkaa vaatia täysiä tehoja moottorista."


"Toinen seikka voitelu toimii roiskevoitelu reriaatteella. Mitä kovemmin rattaat ryörii. Sitä enemmän öljy lentää ja tavoittaa kaikkia kohteita."

Kytkimen kanssa tulevista ongelmista sain käsityksen, että johtuu lähinnä kytkimen huonosta käytöstä? Ei paineta siis kunnolla pohjaan tahi aloitetaan kaasun painelu kun kytkin jo ottaa?
 

No juuri näin olen itekki tän homman ajatellu, mutta en oo noihin teknisiin puoliin niin perehtyny, jotta oisin kyseisen tapauksen saatuu vakuutettua :D

Ku piti saada just selville miksi näin ajaminen on fiksumpaa jne jne. Eli kuinka se laatikko ja kone näiden osalta käytännössä toimii...
 
Vitut se moottori siitä mihinkään hajoa, jos sitä käyttää sille suunnitellulla kierrosalueella (=punarajaan saakka). Yksi kaveri ajelee juuri tuollaisilla pienillä kierroksilla ja katsastuksesta tuli hylsy päästömittauksesta. No, vähän matkaa kolmosella satasta maantiellä ja läpi meni että heilahti uusintamittauksesta :D

Itse yleensä kiihdytän esim. liikennevaloista joka vaihteella tonne lähemmäs parhaan tehon aluetta (~4000rpm) ja sitten kun haluttu nopeus on saavutettu, niin mahdollisimman suuri vaihde silmään jolla auto jaksaa vielä mukisematta vetää (sen tuntee kyllä kun painaa vähän kaasua). Kaikkien taloudellisinta taitaa olla kiihdyttää ripeästi ja vaihtaa vaihde tuossa parhaan väännön kierrosalueella (löytyy ohjekirjasta), jolloin ottomoottori käy parhaimmalla hyötysuhteellaan ja sitten mahdollisimman suuri vaihde silmään kun haluttu nopeus on saavutettu.

Jep. Vedättäminen kuluttaa nimenomaan polttoainetta, ja 1500-2000 rpm on kyllä armottoman alhainen kierrosalue valtaosalle bensakoneista. Dieselillä 2000 rpm vielä menettelee.
 
Vitut se moottori siitä mihinkään hajoa, jos sitä käyttää sille suunnitellulla kierrosalueella (=punarajaan saakka).

Samaa mieltä. Mutta saa sen moottorin huonolla tuurilla hajoamaan jos kiihdytetään vanhempaa autoa, jossa ei ole rajotinta esim kakkosella tappiin asti.

Mutta tuon nyt pitäis jokaisen normaalilla älyllä varustetun ymmärtää muutenkin.
 
Tässä tuli mieleen yksi päivä:

Kun teillä liikkuu näitä leveitä kuljetuksia, joilla siis luonnollisesti on takanaan niitä vilkullisia autoja, niin saako noiden kuljetuksien ohitse mennä? Jotkut tuntuu ohittavan ne, ja jotkut köröttelee perässä. Ja kun valoissa ryhmitytään, niin kuuluuko ryhmittyä sen kuljetuksen taakse, vai viereen?
 
Mistä löytäisi muutosprosentit mp:n osille? Joskus keväällä tutkin, mutta nyt en vain googlettamalla löydä. Olisi tarkoitus nakata tuutti customiin gsx-r 1100 kone jos vain prosentit vielä riittää. Tai sitten ajelen ilman muutoskatsastusta. :hyper:
 
Mistä löytäisi muutosprosentit mp:n osille? Joskus keväällä tutkin, mutta nyt en vain googlettamalla löydä. Olisi tarkoitus nakata tuutti customiin gsx-r 1100 kone jos vain prosentit vielä riittää. Tai sitten ajelen ilman muutoskatsastusta. :hyper:

tehot nousee liikaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom