Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
-Kiihdytä kullakin vaihteella vain siihen kierroslukuun asti, jolla vääntömomentti on suurin (yleensä n. 3000 r/min), jotta välttäisit moottorin käytön turhan korkeilla kierroksilla.

Minkä takia jossain on kuullut taloudellisuudesta että "ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen asti parasta vääntöaluetta käyttäen"?

Bensakoneissa tämä vääntöalue saavutetaan usein vasta n.++4000rpm. Dieseleissä tämä on jo 2-3000rpm
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eka Vw:n tdi nyt alla ja nyt askarruttaa:

-pitääkö jälkikäyttää kun on turbo ja kuinka kauan?
-lähteekö talvella käyntiin ilman lohkaria, Etelä-Suomen keleissä?
 
Eka Vw:n tdi nyt alla ja nyt askarruttaa:

-pitääkö jälkikäyttää kun on turbo ja kuinka kauan?
-lähteekö talvella käyntiin ilman lohkaria, Etelä-Suomen keleissä?
ei siitä haittaakaan ole, mutta ei sitä pidä jälikäyttää. muista käyttää laadukkaita öljyjä.

2kyssäriin on vaikee vastava. on niin monenlaista tullut tuon asian suhteen nähtyä. itse pidän aina roikassa kun lähemmäs -10 menee. lähtee se käyntiin tietty ilman roikkaa, mutta tekee pahaa kuunnella kun kovasta pakkasesta lyödään tdi mylly käyntiin :)
 
mulla ei kuluta tdi yhtään öljyä 15tkm aikana. yleensä kyllä kuluttavat jonkin verran vaihto välille. mun autossa on varmaan jokin vika:D
 
en luota koko longlife systeemiin ylipäätänsä vaikka sellaiset öljyt olisikin. on selvää että joku 30-50tkm vaihtoväli on aivan liikaa vaikka valmistajat muuta väittävätkin. suosiolla kannattaa vaihtaa öljyt 15tkm välein. joko rally formulat 5/50 tai 0/40. tietty jos pelkkää matka ajoa on niin voi ajaa sen 20tkm huoletta. voi autolla kuin autolla tietysti halutessaan höylätä samoilla laadukkailla öljyillä sen 30-50tkm, mutta se on eri asia onko se järkevää. etenkin kun on auto kyseessä jossa on turbo. tietty jos sattuu tdi joka syö reippaasti öljyä niin tuleehan se kertaalleen jo tuossa 30-50tkm aikana "itsestään" vaihdettua :)
 
miksi minulla kuluu enemmän bensaa, kun tankillisesta on kulutettu yli puolet? Kuulemma auttaisi, jos pitäisin tankin korkkia hiukan raollaan. Ettei tankkiin tulisi painetta. Pitääkö paikkansa ja jos ei, onko teorioita?
 
miksi minulla kuluu enemmän bensaa, kun tankillisesta on kulutettu yli puolet? Kuulemma auttaisi, jos pitäisin tankin korkkia hiukan raollaan. Ettei tankkiin tulisi painetta. Pitääkö paikkansa ja jos ei, onko teorioita?
Tankki ei ole kuution muotoinen, mutta mittari mittaa ainoastaan pinnan korkeutta. Jos tankki on vähänkään V-mallinen -> lopputankillisella pinta laskee nopeammin vaikka nestettä kuluu todellisuudessa sama määrä.
 
Eiköhän tossa ole kuitenkin kyse rikkinäisestä anturista tai mittarista. Munkin autossa naftamittari toimii puoleen tankkiin asti kutakuinkin oikein, mutta puolesta tankista naftavalon syttymiseen ei mene kuin kullin luikaus. Naftavalon sytyttyä ekan kerran on ainetta jäljellä ehkä 1/3 osaa tai vähän enemmän.
 
Laitatteko liikennevaloissa vaihteen vapaalle, vai pidättelettekö autoa kytkimellä? Kuluuko kytkimen painelaakeri pahastikin, jos seisottaa autoa kytkin pohjassa? Itse sain kehuja ainoana oppilaana autokoulussani siitä, että vaihdan vapaalla valoissa, kun kaikki pitää ykkösellä valmiina. Tosin jos epäröi omaa nopeutta etsiä pykälä valojen vaihtuessa vihreäksi, ni sit kyllä kannattaa pitää vaihde silmässä:) Vittumaista kanssa autoilijoille, jos vihreellä ruvetaan etsimään vaihdetta jonon ensimmäisenä:D
 
Eiköhän tossa ole kuitenkin kyse rikkinäisestä anturista tai mittarista. Munkin autossa naftamittari toimii puoleen tankkiin asti kutakuinkin oikein, mutta puolesta tankista naftavalon syttymiseen ei mene kuin kullin luikaus. Naftavalon sytyttyä ekan kerran on ainetta jäljellä ehkä 1/3 osaa tai vähän enemmän.

No tuo nyt on jo rikkinäinen anturi, mutta yleensä autossa kuin autossa on siinä mittarissa "hetket" milloin bensaa tuntuu palavan hulluna ja toisena hetkenä ei juuri ollenkaan. Yleensä nuo on täysi tankki ja sitten jossain vaiheessa ennen loppua bensaa tuntuu menevän paljon enemmän.

Laitatteko liikennevaloissa vaihteen vapaalle, vai pidättelettekö autoa kytkimellä? Kuluuko kytkimen painelaakeri pahastikin, jos seisottaa autoa kytkin pohjassa?
Vapaalle vaihdan, kyllä se kytkintä säästää. Ja jos yhtään samoja nurkkia ajelee kuin yleensä niin sitä kyllä tietää missä järjestyksessä valot toimii, joten ei tuossa mitään häviäkään.
 
Laitatteko liikennevaloissa vaihteen vapaalle, vai pidättelettekö autoa kytkimellä? Kuluuko kytkimen painelaakeri pahastikin, jos seisottaa autoa kytkin pohjassa? Itse sain kehuja ainoana oppilaana autokoulussani siitä, että vaihdan vapaalla valoissa, kun kaikki pitää ykkösellä valmiina. Tosin jos epäröi omaa nopeutta etsiä pykälä valojen vaihtuessa vihreäksi, ni sit kyllä kannattaa pitää vaihde silmässä:) Vittumaista kanssa autoilijoille, jos vihreellä ruvetaan etsimään vaihdetta jonon ensimmäisenä:D
Kyllä sen verran minimaalista on rasitus kytkin pohjassa ollessa, että todella epätodennäköistä on onnistua sillä lailla kytkintä vaurioittamaan. Näin oon kuullu yleensä kaikilta vanhoilta automiehiltä, nuoremmat pensselihuulet sanoo usein päinvastoin :D
On se ihan hyvä pitää pohjassa, silloin nimittäin jos joku rysäyttää perään liikennevaloissa niin auto sammuu ja jää paikalleen, kun taas vapaalla ollessaan se huonolla tuurilla valuu keskelle risteystä.

Eniwei, sitte oma kysymys. Eli eilen lähiöräkälässä joku sika oli heitelly purkkaa tuoleilla ja nyt lainassa olevan auton kuskinpenkissä on aika jäätävän näkönen purkkatahra (samoin ku mun housuissa :curs: ). Kellää mitään vinkkiä miten sen sais helpoiten pois?
 
Kyllä sen verran minimaalista on rasitus kytkin pohjassa ollessa, että todella epätodennäköistä on onnistua sillä lailla kytkintä vaurioittamaan. Näin oon kuullu yleensä kaikilta vanhoilta automiehiltä, nuoremmat pensselihuulet sanoo usein päinvastoin :D
Heh no mä olen taas kuullut tuon just vanhemmilta asentajilta että parempi vaihtaa vapaalle.
 
Eniwei, sitte oma kysymys. Eli eilen lähiöräkälässä joku sika oli heitelly purkkaa tuoleilla ja nyt lainassa olevan auton kuskinpenkissä on aika jäätävän näkönen purkkatahra (samoin ku mun housuissa :curs: ). Kellää mitään vinkkiä miten sen sais helpoiten pois?
kylmäsprayllä jäähdytät purkan ja sitten varovasti rapsutat sen pois, toi toimi ainakin omassa autossa.
 
On se ihan hyvä pitää pohjassa, silloin nimittäin jos joku rysäyttää perään liikennevaloissa niin auto sammuu ja jää paikalleen, kun taas vapaalla ollessaan se huonolla tuurilla valuu keskelle risteystä.

Peräänajohan ei tietystikään liikuta sitä autoa risteykseen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom