Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Päivän tyhmä kysymys: Mikä on kyseinen autovalmistaja? Alla on tuo sen logo. Joskus nappulana vielä muistin sen :D

Liitteet

• merkki.jpg
    merkki.jpg
    1,8 KB · Katsottu: 661
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljonkos porukalla on vakuutusmaksut kelkoissa? Jos viititte heittää myös merkit ja mallit mukaan niin saa vähän osviittaa. Ens talveksi oisin kelkkaa hommaamassa, mutta köyhänä opiskelijana en vielä tiiä paljonko lysti kustantaa vakuutuksien osalta.

Mitäs kaikkee kelkan ostossa tulis huomioida? Moottorin, iskareiden ja maton kunto? Varsinkin jos jollain on jotain sanottavaa vm. 2002-> 450-600cc polarikseista tai lynxeistä niin ois aika bueno, pätkämalleista siis kyse.

Tarkoitatko nyt normaalia liikennevakuutusta vai täyskaskoa?
Kannattaa varmaan ensimmäisenä lähteä liikkeelle siitä haluaako nesteen vai föönin

Tarkoitatko nyt normaalia liikennevakuutusta vai täyskaskoa?
Kannattaa varmaan ensimmäisenä lähteä liikkeelle siitä haluaako nesteen vai föönin
No liikennevakuutusta lähinnä tarkoitin, mutta mikä kasko noihin on viisainta ottaa? Riittääkö osakasko? Mulla kun ei ikinä oo ollu omissa nimissä minkäänlaista moottoriajoneuvoa ettei hirveesti oo kokemuksia noista vakuutuksista. Tänään olisin käyny toimistosta kyselemässä, mutta paskiaiset löi ovet kiinni nenän eestä. :jahas:

Jäähytyksellä ei nyt niin väliä oo, mutta mitä oon katellu niin nestejäähyjä kai nuo on ollut mitkä ois kiinnostanut. Eikö nuo paskiaiset oo hieman pirteämpiäkin. Tommosia Lynxin vm 2002- 440cc racingeja sais johonki 2500-3000€.

olis kevarissa kipinä hukassa, olisko vinkkejä mistä ja missä järjestyksessä alkaisin etsimään, tulpan jälkeen.......

Onkos noissa jakajaa tai jotain muuta purkkia puolan ja tulppien välissä? Jos on, niin se puolalta tuleva johto muutaman millin päähän metallista ja katsoo tuleeko siitä kipinä.

Vai onko cdi-sytytys? Tai ainakin mikähän pyörä ja millanen kone, vuosimalli jne...?

Kulkupelini (Lada 2105 vm91) nopeusmittari väpättää ajon aikana jonkin verran. Minua enemmän autoista tietävä isäni väittää että ko. väpätys kertoo siitä että kytkin sanoo sopimuksensa irti koska tahansa. Tarua vai totta?

Toi oli viikon paras :hyper: :david: :lol2:
Faijas voi kyllä olla oikeessa siitä kytkimestä, muttei sillä mitään tekemistä väpätyksen kanssa ole. :D
Olen nähnyt muulloinkin ladoissa saman ilmiön, jos kyseessä onkin ominaisuus, eikä vika? Hanaa vaan niin kauan kun viisari vähänkin värähtää...

Kytkimen kans tolla ei kyllä mitään tekemistä ole... Mutta esim huonosti laitettu vaijeri tekee tuota, eli siis että se olis suurilla mutkilla. Jos taas tuo on vasta tullut niin vaijeri on voinut alkaa purkautumaan, eli siitä on katkennut muutama karva ja ne taas jumii sen loppuvaijerin pyörimistä. Sitten todella harvinaisena vikana voi myös mittarin koneisto olla menossa, mutta epätodennäköisenä tuota pidän ladassa. Se kun on tehty periaatteella mahdollisimman yksinkertainen ja toimiva :)

no niin menin paikalle katsomaan mitoa niin ei edes virtoja tullut päälle.
vanha akku oli hiukan hapettunut + navasta, uutta koitettiin tilalle ja hinkattiin päät puhtaaksi, mtn ei tapahtunut.
sulakkeet näyttivät olevan kunnossa, mutta vaihdan ne ens kerralla kumminkin.
jos ja kun ei herää niin mitähän kannattaisi seuraavaksi koittaa??

Saan auton huomenna, Miten mun tulee menetellä. muuta kuin laatia luovutuskirja nykyisen omistajan kanssa.

Jääkö minulle mitään "todisteita" , että olen kyseisen auton nykyinen omistaja

Saan auton huomenna, Miten mun tulee menetellä. muuta kuin laatia luovutuskirja nykyisen omistajan kanssa.

Jää sulle todiste siitä, että olet maksanut sen, kun teet kuitin sen myyjän kanssa. Muutenkin on ihan hyvä tapa; sulle rahat, mulle kuitti.
Rekisteriotteen otat tietysti myös, ja siitä ilmoitusosa lähetetään ark:lle vai mikäsenytonkaan nykyään.

sinä saat auton ilmoitusosan itsellesi myyjältä johon luovutus päivä merkataan. et sinä sillä luovarilla mitään tee vaan myyjälle se on tärkeä ja sekin vain silloin jos ostaja eli sinä et rekisteröi autoa omiin nimiin 7päivän kuluessa katsastuskonttorilla.
Jää sulle todiste siitä, että olet maksanut sen, kun teet kuitin sen myyjän kanssa. Muutenkin on ihan hyvä tapa; sulle rahat, mulle kuitti.
Rekisteriotteen otat tietysti myös, ja siitä ilmoitusosa lähetetään ark:lle vai mikäsenytonkaan nykyään.
jos ei tiedä mistään mitään niin kannattaako edes yrittää neuvoa.

Maksoin vuoden dieselveron kerralla tuossa keväällä. Muutama viikko sitten sattui hirvi juoksemaan tielle ja auto lunastukseen. Minulle tulee siis palautuksia dieselverosta? Ja jos tulee niin tuleeko ne nyt jo vai vasta vuoden lopussa?

Maksoin vuoden dieselveron kerralla tuossa keväällä. Muutama viikko sitten sattui hirvi juoksemaan tielle ja auto lunastukseen. Minulle tulee siis palautuksia dieselverosta? Ja jos tulee niin tuleeko ne nyt jo vai vasta vuoden lopussa?

Jos en nyt täysin paskaa puhu, niin ne voi hakea takaisin.

Vuotuinen käyttömaksu menee seuraavaan autoon jos ei hae takaisin, mutta nykyäänhän ne (käyttömaksu ja käyttövoimamaksu) on paketoitu yhteen eli ei muutakuin are.fi ja hakemaan takaisin.

Veron palauttaminen

Maksettua veroa palautetaan verovelvolliselle, kun auto

myydään tai
poistetaan rekisteristä
Ajoneuvoveroa palautetaan myynti- tai rekisteristä poistopäivää seuraavasta päivästä lukien. Palautettava veron määrä lasketaan päiväkohtaisesti kertomalla palautusajan päivien määrä maksetun veron päiväkohtaisella määrällä. Verokaudelta maksettavan veron määrä on aina vähintään 10 euroa . Palautettavalle määrälle ei makseta korkoa.

Ajoneuvoveroa ei palauteta automaattisesti verovelvolliselle, vaan palautus siirretään käytettäväksi verovelvollisen seuraavan maksuunpanon hyvitykseksi.

Palautuksen siirtäminen johtuu siitä, että suurin osa ajoneuvonsa myyneistä tai rekisteristä poistaneista hankkivat uuden auton entisen tilalle.

Jos palautukseen oikeutettu verovelvollinen haluaa palautuksen maksettavaksi suoraan tililleen, palautusta tulee hakea Ajoneuvohallintokeskukselta. Hakemuksen voi tehdä puhelimitse tai AKEn internet-sivuilta saatavalla lomakkeella D605

Mikäli veroa ei ole haettu takaisin tai palautusta ei ole voitu käyttää saman verovelvollisen toisen veron suoritukseksi, vero palautetaan verovelvolliselle ilman hakemusta kahdentoista (12) kuukauden kuluttua siitä, kun palautusperuste on syntynyt. Jos veron on maksanut muu kuin verovelvollinen, veroa ei voida palauttaa automaattisesti.

(Ajoneuvoverolaki 27-32 §)

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Veron+palauttaminen.htm

tuossa vielä tuo lomake http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/3891C6DA-6035-46E2-A520-7C42C353803D/0/D605.pdf

Mites kaasarilla menee toi taloudellinen ajo? Moottorijarrutusta käyttäen, vaiko vapaalla rullaten?

"ripeä" kiihdytys ja loppumatka rullaten. Ykköseltä suoraan kolmoselle. Eli näin niinku pääperiaatteessa kaupungissa. Moottorijarrutuksessa polttoainetta kuluu enemmän ku huilaten, mutta säästyyhän siinä jarrupalat.;)

"ripeä" kiihdytys ja loppumatka rullaten. Ykköseltä suoraan kolmoselle.
Ykköseltä kolmoselle? Ei saatana. Ite oon oppinu, että ykkösellä ei muuta kuin lähdetä liikkeelle ja vaihdetaan hyvin nopeasti kakkonen. Tällä kiihdytetään tavoitenopeuteen ja kytketään siihen sopiva vaihde. Ja kaupinkiajossa kolmonen on melkein millä vaan autolla liian pieni. Nelonen tai vitonen on hyvä, riippuen ajetaanko neljää- vai viittäkymppiä.

Suositut

Back
Ylös Bottom