Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Tarkotin tässä nyt jarrutusta/valumista esim. punasiin valoihin. Kysymys pysyy siis edelleen samana; laitanko vaihteen vapaalle vai käytänkö moottorijarrutusta kaasariautolla?

ps. ykköseltä ei todellakaan oo taloudellista vaihtaa suoraan kolmoselle verrattuna -> ykkösellä liikkeelle ja mahd nopeesti kakkonen silmään, ripee kiihdytys ja suoraan neloselle. Ainakin näin oon ite ajo-opettajan suusta kuullu :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ykköseltä kolmoselle? Ei saatana. Ite oon oppinu, että ykkösellä ei muuta kuin lähdetä liikkeelle ja vaihdetaan hyvin nopeasti kakkonen. Tällä kiihdytetään tavoitenopeuteen ja kytketään siihen sopiva vaihde. Ja kaupinkiajossa kolmonen on melkein millä vaan autolla liian pieni. Nelonen tai vitonen on hyvä, riippuen ajetaanko neljää- vai viittäkymppiä.
Itse en ajaisi vitosella kaupungissa, sillä ymmärtääkseni noin matalat kierrokset(riippuu tietysti autosta) eivät ole hyväksi vaihteistolle, jolloin se ei saa tarpeeksi voitelua. Näin minua on kokeneet automekaanikot neuvoneet.

Ja kiitoksia Jam:ille ja Neutraalille :thumbs:, pitääkin ottaa puhelin käteen ja soittaa akelle, sillä tuskin toista diesel autoa enää ostan(armeijaan tammikuussa).
 
Itse en ajaisi vitosella kaupungissa, sillä ymmärtääkseni noin matalat kierrokset(riippuu tietysti autosta) eivät ole hyväksi vaihteistolle, jolloin se ei saa tarpeeksi voitelua. Näin minua on kokeneet automekaanikot neuvoneet.

Voitelustahan tuossa ei sinänsä tule yleensä pulaa, mutta vääntövärähtelyt liian pienillä kierroksilla ovat haitaksi laatikolle (ja moottorille). Ihan sääliksi käy autoparkoja monesti kun istuu manuaalilaatikollisessa turbodieseliautossa joilla vedätetään auto jyristen ja matkustajat täristen järjettömän pienillä kierroksilla isolla vaihteella.
 
Tarkotin tässä nyt jarrutusta/valumista esim. punasiin valoihin. Kysymys pysyy siis edelleen samana; laitanko vaihteen vapaalle vai käytänkö moottorijarrutusta kaasariautolla?

Polttoainetaloudellisesti parasta on heittää vapaalle, jos sulla kaasarilla toimiva auto on.
 
Miten toimitaan jos automaatti jämähtää vaikkapa valoihin eikä käyntiin lähde syystä z? Ilmeisesti niitä ei pahemmin työnnellä?
 
Ykköseltä kolmoselle? Ei saatana. Ite oon oppinu, että ykkösellä ei muuta kuin lähdetä liikkeelle ja vaihdetaan hyvin nopeasti kakkonen. Tällä kiihdytetään tavoitenopeuteen ja kytketään siihen sopiva vaihde. Ja kaupinkiajossa kolmonen on melkein millä vaan autolla liian pieni. Nelonen tai vitonen on hyvä, riippuen ajetaanko neljää- vai viittäkymppiä.

Eipä tuo niin omituiselta kuulosta, vaikkakin parempi tapa on varmasti ykkösellä liikkeelle, kakkonen silmään ja laatta pohjassa tavoitenopeus (yleensä se 50) ja suoraan neloselle siitä. Näin minua neuvoivat muutamat eri taksikuskit.

Kyllähän se kolmonen voi autosta riippuen jo hyvin vetää suoraan ykköseltä vaihdettuna, minä tosin suosin tuota yllä kuvattua tapaa nykyään.

E. Tuo siis tarkoitti, että kaasutetaan reilusti, eikä välttämättä ihan täysillä, pahoittelen huonoa sanamuotoa.
 
mikään ajotapa jossa lyödään kaasu pohjaan ei varmasti ole se taloudellisin tapa, ei vaika miten niitä vaihteita vaihtelis. ripeä kiihdytys on aivan eri kuin kaasu pohjassa kiihdytys.:rolleyes:


ja jos sitäkään ei usko niin suosittelen ajamaan autolla jossa on ajotietokone. siitä kun näkee halutessaan reaali ajassa sen kulutuksen eli miten mikäkin ajotyyli vaikuttaa kulutukseen.

taksikuseilla muutenkin todella taloudellista se ajo:D. kas kun ei neuvoneet että joka vaihteella kierrokset punaiselle ennen kuin vaihdetta vaihdetaan.
 
mikään ajotapa jossa lyödään kaasu pohjaan ei varmasti ole se taloudellisin tapa, ei vaika miten niitä vaihteita vaihtelis. ripeä kiihdytys on aivan eri kuin kaasu pohjassa kiihdytys.:rolleyes:


ja jos sitäkään ei usko niin suosittelen ajamaan autolla jossa on ajotietokone. siitä kun näkee halutessaan reaali ajassa sen kulutuksen.



Samaa mieltä. Tuskin on kovin taloudellita puottaa lappu lattiassa kakkosella "tavoitenopeuteen" ja sitten pykältää isompaa.

Vaan, ykkösellä pistetään vaan auto liikkeelle, sitten "ripeällä" kiihdytyksellä auto vauhtiin ja kolmoselta voi tuupata jo suoraan vitosta...
 
Huomatkaa muokkaukseni edelliseen viestiin ja korostan vielä, että tämä "vinkki" tuli kahdelta eri taksikuskilta, eli ei ole mikään meikäläisen 100% fakta. Ammattikuskeja ovat kuitenkin, eli tuskin aivan tuulesta temmattu ajatus.

Ajotietokoneellahan tuota pystyy testailemaan, mikä on paras mahdollinen ajotyyli. Minulla ei sellaista ole, joten perstuntumalla täytyy kokeilla eri tyylejä.

E. Eihän tämä Neutris eroa "normaalista" käy-läpi-joka-vaihde -tyylistä muuta kuin, että kiihdytys on nopeampi, joten on turhaa käydä kaikki vaihteet läpi. Minä olen ollut siinä uskossa, että nopea kiihdytys on taloudellisempaa, eli siinä valossa tämä "tyyli" pitäisi olla ihan ok (nopea kiihdytys ja hypätään kolmosen yli, koska se on tarpeeton auton vetäessä siinä vaiheessa hyvin jo nelosella) eikä mikään bensasyöppö-moottorintappo-itsemurha -ajotyyli.

En väitä, että tämä olisi paras tyyli. Yksi vaihtoehto vain.
 
no voin minäki sanoa että lähde kakkosella liikkeelle ja kiihdytä kaasu pohjassa 100km/h ja sitten vaihdat vitoselle. se on tosi taloudellista, mutta en tiedä onko taloudellisin:D;). tuo on niin helppo testata autolla missä on ajotietokone, aivan turha edes inttää asiasta.


ennakoivin ajotyyli on aina taloudellisin+se että autoa ei vedätetä. eli ei liian rajuja kiihdytyksiä(kaasu pohjassa) eikä myöskään liian isolla vaihteella alhaisissa nopeuksissa(5vaihde ja vauhtia 40km/h).
 
no voin minäki sanoa että lähde kakkosella liikkeelle ja kiihdytä kaasu pohjassa 100km/h ja sitten vaihdat vitoselle. se on tosi taloudellista, mutta en tiedä onko taloudellisin:D;)

ite ku alussa ajoin todella taloudellisesti ja nykyään on kaasujalka paljon rankempi niin bensakulut on kuussa miltein tuplaantunut!
ennen rauhallisesti nykyää tallapohjaan ja kierokset punaselle ;D :( ?
 
[nelo];1660168 sanoi:
Miten toimitaan jos automaatti jämähtää vaikkapa valoihin eikä käyntiin lähde syystä z? Ilmeisesti niitä ei pahemmin työnnellä?
Jos auto vaan sammuu, niin vaihde N:lle ja työntämään romu sivuun. Samalla tavalla se liikkuu vapaalla kuin manuaalilootainenkin. Automaatin käynnistäminen työntämällä onkin jo hieman haasteellisempi homma, eli se ei ole vaihtoehto.
 
Jos auto vaan sammuu, niin vaihde N:lle ja työntämään romu sivuun. Samalla tavalla se liikkuu vapaalla kuin manuaalilootainenkin. Automaatin käynnistäminen työntämällä onkin jo hieman haasteellisempi homma, eli se ei ole vaihtoehto.
Yleensä manuaalissa lukee kuinka monta km voi vetää automaatti autoa. Mersulla tais lukea jotain 60km.
 
Jos auto vaan sammuu, niin vaihde N:lle ja työntämään romu sivuun. Samalla tavalla se liikkuu vapaalla kuin manuaalilootainenkin. Automaatin käynnistäminen työntämällä onkin jo hieman haasteellisempi homma, eli se ei ole vaihtoehto.

Kiitokset molemmille yllä!
 
Voitelustahan tuossa ei sinänsä tule yleensä pulaa, mutta vääntövärähtelyt liian pienillä kierroksilla ovat haitaksi laatikolle (ja moottorille). Ihan sääliksi käy autoparkoja monesti kun istuu manuaalilaatikollisessa turbodieseliautossa joilla vedätetään auto jyristen ja matkustajat täristen järjettömän pienillä kierroksilla isolla vaihteella.
Juu, itse en myös usko, että sillä on mitään merkitystä voitelun kannalta. Ainakaan lämpimällä koneella. Ja vääntövärähtelyt on taas ihan itsestä kiinni. Omalla esim. pystyy ajamaan tasaisella tiellä (ei ylämäkiä) vitosella neljääkymppiä ilman mitään värinää. Tietysti ylämäkiin pitää heittää pienempää ja siksi vitosella tulee tossa nopeudessa ajeltua aika harvoin. Mutta kuten sanottu, onnistuu kyllä jos yhtään osaa autoaan kuunnella.
 
ei mun autolla pääse edes 5vaihteella 40km/h. menee tyhjäkäynnilläkin väkisin yli tuon :).
 
Kopsasin jostain autoalan sivulta... Ruiskukoneella kannattaa moottorijarruttaa...


Taloudellisen ajotavan keskeiset periaatteet
Taloudellisen ajotavan keskeiset periaatteet

-Liikkeelle lähdettyäsi pyri vaihtamaan mahdollisimman nopeasti kakkosvaihteelle ja edelleen isommille vaihteille 1/3 - 1/2 -kaasulla.

-Kiihdytä kullakin vaihteella vain siihen kierroslukuun asti, jolla vääntömomentti on suurin (yleensä n. 3000 r/min), jotta välttäisit moottorin käytön turhan korkeilla kierroksilla.

-Ellei autossasi ole kierroslukumittaria, kiihdytä 1-vaihteella 10-15 km/h nopeuteen, 2-vaihteella 40 km/h nopeuteen, 3-vaihteella 60 km/h nopeuteen, ja 4- tai 5-vaihteella siitä ylöspäin.

-Ennakoi risteyksiin ja liikennevaloihin saapumisesi tai edellä ajavan kääntyminen. Lähesty niitä vapaalla rullaten (autossa tavallinen kaasutinmoottori) tai hidasta moottorijarrutuksen avulla (ruiskutusmoottori) niin, että liikennevalot ehtivät vaihtua vihreiksi tai voit muuten jatkaa ajoasi turhaan pysähtymättä.

-Aja muun liikenteen rytmin mukaan. Vilkasliikenteisillä tieosuuksilla ohittaminen ei tuo oleellista aikasäästöä, mutta lisää sen sijaan polttoaineen kulutusta.

-Taloudellisin ajotapa niin maantieliikenteessä kuin taajamissakin on käyttää suurinta vaihdetta, jolla moottori vetää hyvin. Alamäessä ja kevyellä kaasulla myös tasamaalla voit hyvin ajaa 5-vaihteella jo 60 km/h nopeudessa.
 
Kopsasin jostain autoalan sivulta... Ruiskukoneella kannattaa moottorijarruttaa...


Taloudellisen ajotavan keskeiset periaatteet

-Ennakoi risteyksiin ja liikennevaloihin saapumisesi tai edellä ajavan kääntyminen. Lähesty niitä vapaalla rullaten (autossa tavallinen kaasutinmoottori) tai hidasta moottorijarrutuksen avulla (ruiskutusmoottori) niin, että liikennevalot ehtivät vaihtua vihreiksi tai voit muuten jatkaa ajoasi turhaan pysähtymättä.

Paitsi, jos on joku kivikautinen L-Jetronic ruisku, joka ei katkaise bensansyöttöä moottorijarrutuksessa, nusnus. :)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom