Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä vaikuttaa jos jättää maalipinnan lakkaamatta? Tarviiko kaikkia maaleja lakata?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljonko auto kuluttaa käynnistäessä bensaa näin kesäaikaan, kun käynnistetään lämmin kone? Kone on 1.9 1-pisteruisku ja vuosimalli -92 jos se arviointia auttaa.
 
Olisiko jollakin jotakin hyvää vinkkiä (sivustoa, kirjaa, mielellään suomenkielistä) mistä voisi tutkia moottoripyörien ihan perus tekniikkaa/ moottorin toimintaa. Halkaisu kuvia etc. Keventäisi vaan mieltä mikäli ens kesäksi omapyörä on niin pieni lisätieto ei ole pahaksi :)

Tällainen kirja on varmaankin hyvä.
 
Mistä johtuu, kun suoraan ajettaessa ratin pitää olla vähän oikealle kääntynyt, jos rattia pitää suorassa niin auto rupeaa puoltamaan vasemmalle? Camber-kulmat on just säädetty, että niissä ei pitäisi olla vikoja, uudet iskunvaimentimet on hankittu, ja renkaissa ei ole paine-eroja. Oon kuullut myös että tämä olis ihan normaalia...
 
Mistä johtuu, kun suoraan ajettaessa ratin pitää olla vähän oikealle kääntynyt, jos rattia pitää suorassa niin auto rupeaa puoltamaan vasemmalle? Camber-kulmat on just säädetty, että niissä ei pitäisi olla vikoja, uudet iskunvaimentimet on hankittu, ja renkaissa ei ole paine-eroja. Oon kuullut myös että tämä olis ihan normaalia...

Tutun autossa on samanlainen juttu. Jos ajaa kapeammilla talvirenkailla ja pitää rattia suorassa, niin auto kulkee suoraan. Kesällä kun vaihdat leveämmät nakit alle, niin pitää kääntää rattia hieman, jotta auto kulkisi suoraan. Tosin en tiedä onko tuosta autosta säädätetty cambereita.
 
Mistä johtuu, kun suoraan ajettaessa ratin pitää olla vähän oikealle kääntynyt, jos rattia pitää suorassa niin auto rupeaa puoltamaan vasemmalle? Camber-kulmat on just säädetty, että niissä ei pitäisi olla vikoja, uudet iskunvaimentimet on hankittu, ja renkaissa ei ole paine-eroja. Oon kuullut myös että tämä olis ihan normaalia...

Siis auto kulkee suoraan, mutta ratti on vinossa? On ihan normaalia. Tuollaisen saa aikaiseksi kun vaihtaa eturipustuksen puslia/niveliä/tukivarsia ja ratti ei ole ihan suorassa kun osat laitetaan takaisin kiinni.
 
Kuinkakohan kauan auton akku mahtaa kestää popittelua paikoillaan, niin että päällä on vain auton radio ja normi kaiuttimet, tai sitten niin että autossa on päällä myös parkit ja vahvari+subi? Äänentaso ehkä normaalia kovempi.

Auto on n. vuoden vanha, eli akun pitäs olla hyvässä kunnossa
 
Ratti vinossa auto kulkee suoraan? Omassa katiskassa oli siten, että ratti painettiin sellaisen akselin päälle jossa oli arviolta 20 hammasta. Irroitin ratin ja laitoin sellaiseen asentoon, että oli suorassa kun auto kulki suoraan.
 
Ratti vinossa auto kulkee suoraan? Omassa katiskassa oli siten, että ratti painettiin sellaisen akselin päälle jossa oli arviolta 20 hammasta.
Eiköhän ne boorit löydy ihan jokaisen auton ohjauspyörän ja ohjausakselin välistä :D Tuo nyt on sellainen oireet hoitava "purkkaratkaisu", yleensä tuossa on takana väärin säädetty ohjausgeometria (tai vähän rajummin kylki edellä kanttariin..). Väärin säädetyt aurauskulmat syövät renkaat nopeasti vaihtokuntoon, kannattaa tarkistaa (tarkistuttaa).
 
Kuinkakohan kauan auton akku mahtaa kestää popittelua paikoillaan, niin että päällä on vain auton radio ja normi kaiuttimet, tai sitten niin että autossa on päällä myös parkit ja vahvari+subi? Äänentaso ehkä normaalia kovempi.

Auto on n. vuoden vanha, eli akun pitäs olla hyvässä kunnossa
No ei tota porokaan osaa lennosta sanoa. Arvion vois heittää että noi poppivehkeet pelkästään syö keskimäärin ehkä sen 200W tehoa. Vahvistin ja subi vaikuttaa eniten, joku digipääte pärjää pitempään.

Parkit ja pelkkä radio pärjännee 50-100W.

P = U * I -> I = P / U

100W / 13,6V = ~ 7,5 A

Normiautossa on joku 65Ah akku, joten 8h. Käytännössä akusta pitää löytyä ehkä 30-50% varausta että se jaksaa startata.

Todellinen aika perusvehkeillä lienee ~4h, riippuen tarvittavasta starttivirrasta, tehonsyönnistä ja akun kunnosta.

Subeilla yms ~1h.

Käytännössäkin omilta amisajoiltani muistellessani oli ne ajat tuollaisia, ehkä subeilla lähempänä puolta tuntia.
 
Kysytään nyt viellä tämmönen:

Voiko jotain hajota tai onko siitä jotain haittaa, jos autovahvistimella yrittää soitella kaiuttimia, jotka ovat ehkä 8 ohmia? Löysin nimittäin tommosen vanhan erillissarja systeemin, eikä mitään tietoo moni ohmisia on
 
Kysytään nyt viellä tämmönen:

Voiko jotain hajota tai onko siitä jotain haittaa, jos autovahvistimella yrittää soitella kaiuttimia, jotka ovat ehkä 8 ohmia? Löysin nimittäin tommosen vanhan erillissarja systeemin, eikä mitään tietoo moni ohmisia on

Näin päin ei, mutta jos jotain 2-ohmisia yrittäisit soittaa, niin pääte voisi kuormittua turhan paljon. Yleissääntönä transistoriaudiovehkeissä liian isosta impedanssista ei ole muuta haittaa kuin rajoittunut teho. Yleismittarilla saa suuntaa-antavan arvion kaiuttimen nimellisimpedanssista.
 
Kulkupelini (Lada 2105 vm91) nopeusmittari väpättää ajon aikana jonkin verran. Minua enemmän autoista tietävä isäni väittää että ko. väpätys kertoo siitä että kytkin sanoo sopimuksensa irti koska tahansa. Tarua vai totta?
 
Olisiko jollakin jotakin hyvää vinkkiä (sivustoa, kirjaa, mielellään suomenkielistä) mistä voisi tutkia moottoripyörien ihan perus tekniikkaa/ moottorin toimintaa. Halkaisu kuvia etc. Keventäisi vaan mieltä mikäli ens kesäksi omapyörä on niin pieni lisätieto ei ole pahaksi :)


Mene ja osta/lainaa semmonen kirja kuin Moottoripyörän tekniikka.
 
Kulkupelini (Lada 2105 vm91) nopeusmittari väpättää ajon aikana jonkin verran. Minua enemmän autoista tietävä isäni väittää että ko. väpätys kertoo siitä että kytkin sanoo sopimuksensa irti koska tahansa. Tarua vai totta?

Taitaa kertoa lähinnä siitä, että Ladassa on vaijerivälitteinen aika paska nopeusmittari.
 
Taitaa kertoa lähinnä siitä, että Ladassa on vaijerivälitteinen aika paska nopeusmittari.

Oot vaan kateellinen ;) Kyllä se virkansa hoitaa, vaikka vähän väpättääkin. Itsekin aattelin että ei kai kytkimen ja nopeusmittarin välillä voi sen kummempaa yhteyttä olla kuin sammakolla ja säälläkään, mutta kun en autoista juuri mitään tiedä.
 
Onko noi n. vm 2004 9-3:t dieselinä mistään kotosin?

Ihan alkupään malleissa oli ainakin helvetisti sähkövikoja. Ei erityisesti dieseleissä, vaan käsittääkseni koko 9-3 mallisarjassa.
 
Ihan alkupään malleissa oli ainakin helvetisti sähkövikoja. Ei erityisesti dieseleissä, vaan käsittääkseni koko 9-3 mallisarjassa.

Ok, kiitos! Ny lopahti kiinnostus vaikka auto tavallaan silmää mielyttäääkin
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom