Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Avaat konepellin ja katot paisuntasäiliöstä minkä väristä jäähdytinnestettä siellä on. Vihreä neste muuttuu ajan myötä siniseksi joissain tapauksissa.

Ohjaustehostimen öljyn saat selville varaosaliikkeen tiskillä auton rekisteritunnuksella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ostamassa käytettyä autoa autoliikkeestä. Millainen käytäntö noin yleensä on, täytyykö koko summa (2500e) maksaa heti paikanpäällä vai tuleeko lasku perässä? Pitäs auto saada nopeasti uuden työpaikan takia (huonot yhteidet julkisilla) eikä tarvittavaa summaa ole vielä kasassa ennen seuraavaa tilipäivää. Onko siis mahdollisuutta, että lähettäisivät laskun perässä ja kuinka kauan olis maksuaikaa?

Ensimmäistä omaa autoa siis ostamassa eikä mitään hajua näistä kuvioista. Pitäs varmaan soitella ja kysellä huomenna.


Ainakin ite otin laskun mukaan 20k€ ja maksoin eräpäivänä pois :D Eiköhän tuon hintaiseen luulisi kanssa onnistuvan :)
 
Ostin etuveto VW Golfiin 16" vanteet renkaineen. Takarenkaat ovat lähes uudet, mutta eturenkaat ovat sakoilla. Rengaskoko on 215/55.

Pitäisi nyt ostaa uudet eturenkaat ja 205/55 rengas on näköjään huomattavasti halvempi vaihtoehto. Onko mitään haittaa jos minulla on sitten edessä 205/55 renkaat ja takana 215/55 renkaat?
 
Mietityttänyt jonkin aikaa tällainen kysymys liittyen moottorijarruttamiseen, ja kun kerta tällainen tyhmien kysymysten thread täältä löytyykin niin annan tulla. :D

Eli siis mulle ja monille muille kavereille on autokoulussa opetettu, että kun aloitetaan moottorijarruttamaan, täytyisi kierrosten laskeuduttua vaihtaa pienempää vaihdetta silmään ja antaa moottorin jarruttaa uudelleen, kunnes kierrokset taas laskevat ja vaihdetaan jälleen pienempää silmään. Kuitenkin nyt jenkkifoorumeilla törmännyt usein sellaiseen väitteeseen, että aina pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa tulisi aina 'rev matchata' eli antaa autolle kaasua sen verran, että moottorin ja vaihteen kierrosluku täsmäisi (selitinköhän ihan päin vittua?), ja sitten antaa moottorin muuten jarruttaa normaalisti. Kovasti väitetään myös että tämä autokoulussa meille opetettu tapa vaihtaa pienemmälle polttaisi kytkimen totaalisesti. Monet myös sanovat että pitäisi heittää suoraan vapaalle ja antaa rullata, mutta eikös tämä päde ennemminkin vanhoilla kaasarikoneilla? Ei ainakaan itsellä vielä reilun vuoden ajeltua ole yhdestäkään autosta hajonnut kytkin autokoulun opeilla, kun vaan on nostanut kytkimen rauhallisesti ylös...

Toivottavasti saa selvää mun sekavasta selityksestä. :D
 
Jos noin tekee niin samalla voi tehdä sen oikein eli vaihde vapaalle, kytkin ylös, sopivasti kaasua, pienempi vaihde päälle ja kytkin ylös. Tuskin tuolla nyt niin väliä oikeasti on ellei vaihda useampaa vaihdetta alaspäin. Moottorijarrutushan on tietenkin tehokkaampaa mitä enemmän kierroksia koneessa on joten mieluummin heittää samantien pari pykälää alaspäin.

Autokoulussa olis hyvä jos lähettäis synkronoimattomalla laatikolla liikenteeseen, ehkä ihmiset oppis että niitä vaihteita ei tarvii runnoa vaan ne menee ihan pehmeästi kun kierrokset on kohdillaan.
 
Ei se kytkin mihinkään pala. Revmatch on arkiajossa ihan showjuttuja, mut radalla siitä on hyötyä. Heel&toe olen käyttänyt radalla, en tiiä onko tosta double clutchista mitään hyötyä ellei aja synkronoimattomalla lootalla.
 
Double clutching on aika turhaa synkronoidulla vaihteistolla, mutta itse kyllä käytän aina välikaasua - säästää kytkintä eikä aiheuta epämiellyttävää nykäystä.
 
Moottorijarrutushan on tietenkin tehokkaampaa mitä enemmän kierroksia koneessa on joten mieluummin heittää samantien pari pykälää alaspäin.
Tässä autokoulun opettamassa tarkoituksessa mahdollisimman tehokas moottorijarrutus ei ole tarkoitus vaan tasan päinvastoin. Pyritään säästämään polttoainetta ja kun moottorijarrutetaan, kulutus on nolla, eli pyritään moottorijarruttamaan mahdollisimman pitkään ja mahdollisimman tehottomasti.

Itse kysymykseen, se kytkimestä huolehtiminen on ihan turhaa. Ne jenkit mistään mitään tiedä kun ei ne osaa manuaalilla edes ajaa. ;) Ja vapaalla rullaamisellekin on paikkansa, oli sitten kyseessä ruisku tai kaasari. Yleispätevää ohjetta on vaikea sanoa, mutta ainahan voi mitata miten pitkän matkan auto rullaa vaikka viidestäkympistä nollaan ja jos tiedetään tyhjäkäyntikulutus niin voidaan laskea kulutus tuolla hidastusmatkalla. Sit voidaan mitata kuinka pitkään kestää hidastaa moottorijarruttamalla, ottaa rullaamisen ja moottorijarrutuksen matkan erotus ja laskea miten paljon ainetta kului sillä matkalla kun ajettiin vielä viittäkymppiä vaikka toisella tavalla rullaaminen oli jo alkanut. Usein joku kombo on paras, eli esim. Rullataan kahteenkymppiin ja aletaan moottorijarruttaa tms. Ja rullaus on hyvä lyhyissä "siirtymissä" kun kiihdyttää vaikka valoista toiseen, mutta ei ole järkevää kerätä täyttä vauhtia, niin rullaa mieluummin pienemmällä vauhdilla.
 
Meni rengas puhki.
Mistähän päin Helsinkiä/pk-seutua kannattaisi lähteä katselemaan edullisia renkaita, mielellään mesta missä onnistuu vanteelle laitto ja muut rengastyöt samalla?
Ei huvittaisi ostaa kaikkia neljää rengasta kerralla, joten onko lakiteknisesti ok jos eturenkaat on eripariset takarenkaiden kanssa kunhan kaikki neljä rengasta ovat kooltaan samat?
 
Kehä-rengas tattarisuolla on todettu edulliseksi. Saataa löytyä hyllystä vaikka vastaava vähän käytetty rengas niin ei tarvii koko sarjaa uusia. Miten vanha rengas on hajonnut? Tietyissä tapauksissa sen voi myös paikata.
3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.

Tulkitaan käytännössä niin että oltava samantyyppinen (kesä/nasta/kitka) ja koko sama. Eri aksellilla saa olla jo sitten erikokoisetkin.
 
Jep, näin mä kattelinkin et lain mukaan on ok.

No kävin äsken sit tuossa Kehä-Renkaalla ja ostin samantien uuden pyöräparin, joka tapauksessa olin ajatellu että tää on vika kesä kun vanhoilla kesärenkailla ajan. Kumhon renkaat oli ja hintaa tuli 300€/pari töineen päivineen, kaipa tuo ihan ok hinta on. On niin sileet tosiaan noi vanhat kumit että pitää jossain vaiheessa ostaa vielä toinen pari mut nyt ei raaskinu vielä... Kiitos vinkistä kuitenkin, nyt kelpaa taas ajella siihen asti et tulee seuraava ongelma...

Vanha rengas oli tosiaan hajonnu niin paskaks ettei varmaan paikkaus enää onnistu. Sisäkehällä tai siellä sellanen n. 1/3 renkaasta kattava pitkä repeämä, mistä lie tullut...
 
Jos myyn autonromun esmes kansallispukuiselle, niin miten pesen omat käteni? Katsomalla paperit (:D) ja viemällä luovarin katsastuskonttorille välittömästi?

Eikös "kansallispukuisellakin" ole lain sallima 7 päivän siirtymä tuossa rekisteröinnissä:jahas:
Luultavastin yrittää myydä autoa niin, että ei ota autoa omiin nimiinsä, vaan käyttää edellistä omistajaa.
Tällöin ei jää "kansallispukuisesta" mitään merkintää mihinkään papereihin;)
 
Eikös "kansallispukuisellakin" ole lain sallima 7 päivän siirtymä tuossa rekisteröinnissä:jahas:

Luovarin voi silti viedä konttorille heti, niin tietoihin tulee merkintä, että omistaja on ilmoittanut myyneensä auton, minkä pitäisi vapauttaa vastuusta ja yhteydenotoista entiselle omistajalle, jos autolla tötöillään. Uuden omistajan asia on silti käydä hakemassa uusi rekisteriote omiin nimiinsä ja hoitaa vakuutukset ym. kuntoon lain määräämässä ajassa. Eli juuri kuten höyhenen_kevyt meinasi: luovari mieluiten kahden todistajan kanssa ja niin, että ostajan paperit on katsottu ja luovarissa lukee todellinen nimi ja paperin kanssa konttorille. Periaatteessahan luovarin viennillä ei ole kiirettä, mutta mahdollisille ongelmatapauksille myydessä on tietenkin turvallisempaa hoitaa merkintä auton eteenpäin luovuttamisesta Trafin tietoihin heti kun mahdollista.
 
Älä myy sitä.

Luovarin voi silti viedä konttorille heti, niin tietoihin tulee merkintä, että omistaja on ilmoittanut myyneensä auton, minkä pitäisi vapauttaa vastuusta ja yhteydenotoista entiselle omistajalle, jos autolla tötöillään. Uuden omistajan asia on silti käydä hakemassa uusi rekisteriote omiin nimiinsä ja hoitaa vakuutukset ym. kuntoon lain määräämässä ajassa. Eli juuri kuten höyhenen_kevyt meinasi: luovari mieluiten kahden todistajan kanssa ja niin, että ostajan paperit on katsottu ja luovarissa lukee todellinen nimi ja paperin kanssa konttorille. Periaatteessahan luovarin viennillä ei ole kiirettä, mutta mahdollisille ongelmatapauksille myydessä on tietenkin turvallisempaa hoitaa merkintä auton eteenpäin luovuttamisesta Trafin tietoihin heti kun mahdollista.

Vapauttaa vastuista, mutta ei yhteydenotoista. Pystyt todistamaan, että et ole enää auton omistaja, mutta trafi ei voi päivittää luovariin merkityn uuden omistajan tietoja tietokantaan ellei uusi omistaja sitä tee -> puhelin alkaa soimaan edellisellä omistajalla kun autolla törttöillään. Näin kävi minulle...
 
Jos auto on kaksikilpinen niin näkyykö asia autorekisteristä tilatuissa historiatiedoissa?

Mitä tarkoittaa että katsastus on mitätöity?
 
Olen pitänyt jerrykannussa dieseliä ja nyt vaihtuisikin bensaan. Riittääkö kertahuuhtelu bensalla?? Esim 5l bensaa --> huljuttelu --> vanhaan agrikaattiin ?? Takoitus olisi ottaa pyöräkäyttöön.
 
Olen pitänyt jerrykannussa dieseliä ja nyt vaihtuisikin bensaan. Riittääkö kertahuuhtelu bensalla?? Esim 5l bensaa --> huljuttelu --> vanhaan agrikaattiin ?? Takoitus olisi ottaa pyöräkäyttöön.

turha sitä on edes huuhdella kannu tyhjäksi. ja bensat sisään. 20l bensaa ja vaikka olisi jäännyt desi dieseliä. niin se on niin pieni prosentti ettei vaikuta mihinkään.
 
Hyviä ehdotuksia, miten Vw Caddy mk1:n lavalle saisi asennettua matalammalla olevia kiinnityspisteitä. Nykyiset lavan yläreunassa, tarve olisi saada mopojen lisäksi kyytiin ajoramppi ja pari varustelaatikkoa. Hitsaaminen olisi varmaan se helpoin, mutta ei ole hitsivehkeitä tässä käsillä.

Mistä takalaidan tilalle lavaverkko?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom