Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka tärkeä työkalu momenttiavain on renkaan laakerin vaihdossa? Piakkoin edessä ensimmäistä kertaa elämässä..

Varmaan pyöränlaakerin? Riippuu autosta, mutta yleensä jotain tärkeän ja elintärkeän välimaastosta jos ei ole kokemusta ja todella tarkkaa "hihamomenttia". Joissakin harvoissa, lähinnä vanhemmissa malleissa laakeri jätetään välykselliseksi ja esim. jotkut napaan integroidut ja navan kanssa pakettina vaihdettavat laakerit voi vetää aika huoletta niin tiukkaan kuin jaksaa, mutta noin muuten laakeri olisi syytä vetää suunnilleen siihen momenttiin kuin ohjekirja sanoo jos sen haluaa kestävän. Suosittelen investointia halpis-momenttiavaimeen, niitä saa paristakympistä alkaen ja tarkkuus on riittävä tuollaisiin hommiin.
 
Pösössä tullut melkein 20000 km täyteen edellisestä huollosta ja pitäisi käyttää ilmeisesti huollossa. Mitä ihmeen eroa on määräaikaishuollolla ja kausihuollolla?
 
Pösössä tullut melkein 20000 km täyteen edellisestä huollosta ja pitäisi käyttää ilmeisesti huollossa. Mitä ihmeen eroa on määräaikaishuollolla ja kausihuollolla?
Sisältö, määräaikaishuolto voi sisältää mitä vain hihnanvaihdosta pelkkään nesteiden tarkistukseen, riippuen ihan siitä mitä on huolto-ohjelmassa kyseiselle kilometrimäärälle/aikavälille valmistaja ilmottanu. Kausihuolto taas on vain ja ainostaan sitä nesteiden tarkistelua ja lampunvaihtoa, joskus jopa öljyt kuuluu tarjoukseen. Melkein kannattaa kysäistä sieltä huollosta mitä ois ohjelmassa, ettei käy kalliiksi kun esim. hihna napsuu poikki.
 
Tallinnan reissu edessä ja pari tuntia ajellaan viinakaupasta toiseen omalla autolla. Ns. "vihreä kortti" vakuutusyhtiöltä tulee hankkia, mutta entä muuta? Kuulin tornihuhun, että silläkin olisi jotain väliä, onko auto maksettu kokonaan vs. rahoituseriä vielä jäljellä? Onko tässä perää vai turha tornari?
 
Tallinnan reissu edessä ja pari tuntia ajellaan viinakaupasta toiseen omalla autolla. Ns. "vihreä kortti" vakuutusyhtiöltä tulee hankkia, mutta entä muuta? Kuulin tornihuhun, että silläkin olisi jotain väliä, onko auto maksettu kokonaan vs. rahoituseriä vielä jäljellä? Onko tässä perää vai turha tornari?

Riippuu varmaan rahoitusratkaisusta, mulla lukee rahoituslapuissa "maasta vienti kielletty".
 
Sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa T22 Avensiksen kylkilistoista? Onko kiinni pelkällä liimalla vai onko ovissa ns. kohdistusreikiä/klipsejä? Tarkoitus olisi repiä rumat haalistuneet muovilistat kokonaan pois kyljestä.
 
Kuinka tärkeä työkalu momenttiavain on renkaan laakerin vaihdossa? Piakkoin edessä ensimmäistä kertaa elämässä..
Ei niihin sen kummemmin momenttiavaimia ole tarvittu..

- - - Updated - - -

Sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa T22 Avensiksen kylkilistoista? Onko kiinni pelkällä liimalla vai onko ovissa ns. kohdistusreikiä/klipsejä? Tarkoitus olisi repiä rumat haalistuneet muovilistat kokonaan pois kyljestä.

Anna niiden rumien listojen olla siinä niin selviät helpommalla, eikai ne ajo-ominaisuuksiin vaikuta?
 
Sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa T22 Avensiksen kylkilistoista? Onko kiinni pelkällä liimalla vai onko ovissa ns. kohdistusreikiä/klipsejä? Tarkoitus olisi repiä rumat haalistuneet muovilistat kokonaan pois kyljestä.

Ilmeisesti kyseessä mustat muovilistat? Silikonispraytä kehiin niin avot näyttää taas uusilta nuo listat.
 
Anna niiden rumien listojen olla siinä niin selviät helpommalla, eikai ne ajo-ominaisuuksiin vaikuta?

Tämän viestin informaatioarvo oli pyöreä nolla..olisit samantien jättänyt vastaamatta, olisit selvinnyt helpommalla.

Ilmeisesti kyseessä mustat muovilistat? Silikonispraytä kehiin niin avot näyttää taas uusilta nuo listat.

Silikoni joo toimii aina seuraavaan pesuun asti..nämä yksilöt on aurinko niin pahasti haalistuttanut että ei silikoni tai mikään listavaha ole toiminut kuin tilapäisratkaisuna.Tarkoitus oli ensin testata kuumailmapuhallinta ja yrittää elvyttää musta sävy takaisin jonka jälkeen käsitellä listat silikonilla tai vastaavalla muovilistalle soveltuvalla aineella mutta kävi myös mielessä repiä kokonaan huit helvettiin mikäli alta ei paljastu tosiaan mitään klipsireikiä tms.
 
Sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa T22 Avensiksen kylkilistoista? Onko kiinni pelkällä liimalla vai onko ovissa ns. kohdistusreikiä/klipsejä? Tarkoitus olisi repiä rumat haalistuneet muovilistat kokonaan pois kyljestä.

En mene 100% varmuudella sanomaan, mutta Toyotassa listat on normaalisti ollu liimalla. Avaa ovi ja vilkase sitä oven pintapellin profiilia oven päädystä, jos lista on sisäänpokatussa kohdassa ni siellä voi reiät&klipsit jopa olla, jos lista on kohdassa missä pokkauksia ei näy niin luultavasti liimalla kiinni.

Yleensä noi kirkastuu listoille tarkotetulla vahalla. Jos ei moinen riitä ni sitten hiomapaperi karkeudella 300->400->kenties vielä 500/600 ja siihen sitten vaha niskaan TAI vaihtoehtosesti muovitartuntaspray+musta spraymaali, jos irti meinaat ottaa niin varaudu ikäviin liimajälkiin joita on vaikee irrottaa. Iteltä irtos Corollasta takakontin luukusta merkki iteksiään ja liimat pysyy tiukasti kiinni vaikka käytetty harjapesussakin puolenkymmentä kertaa sen jälkeen, projektiautosta otin ovilistat irti kuumailmapuhaltimella+lastalla, mutta liimat vaati partaterää joka taas sai aikaan parit kivat naarmut->fillerimaalia pari ylimäärästä kerrosta ennen oven uudelleenmaalausta :face:
 
Toyota vaihteeksi saanut ravata pajalla, mikään ikinä toimi.
Nyt viimeisin ongelma on ollut järkyttävää kirskuntaa pitävät etujarrut. Palat vaihdettiin, mutta mitään vaikutusta ei ollut vinkunaan. Kiviä ei ole missään välissä. Mikä ihme voi aiheuttaa?
 
Toyota vaihteeksi saanut ravata pajalla, mikään ikinä toimi.
Nyt viimeisin ongelma on ollut järkyttävää kirskuntaa pitävät etujarrut. Palat vaihdettiin, mutta mitään vaikutusta ei ollut vinkunaan. Kiviä ei ole missään välissä. Mikä ihme voi aiheuttaa?

Eikä samalla kun palat vaihdettu niin levyjä? Levyissä uraa joten pala kuluu samaan uraan ja alkaa "soida". Joskus muinoin kun palaan teki rautasahalla viillon niin sointi loppui. Nykyään on ihan erikseen sellaisia kirskunnan esto sarjoja eli palan ja satulan väliin jousi tai pehmuste.
 
Sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa T22 Avensiksen kylkilistoista? Onko kiinni pelkällä liimalla vai onko ovissa ns. kohdistusreikiä/klipsejä? Tarkoitus olisi repiä rumat haalistuneet muovilistat kokonaan pois kyljestä.

Eräs keino saada haalistuneet muovilistat taas mustiksi on lämmittää niitä kuumailmapistoolilla varoen kuitenkaan lämmittämästä listaa sulaksi asti. Ainakin joissain japsiautoissani on muovilistat olleet sellaista materiaalia että kuumailmapistoolilla homma on toiminut. Hiustenkuivaajan teho ei kuitenkaan riitä että sillä ei kannata yrittää. :)
 
Voiko tupakansytytinpistokkeeseen unohdettu puhelimenlaturi imeä akun tyhjiin viikossa? Eli olin tämmöisen jättänyt autoon viikon lomareissun ajaksi ja kun palasin niin akku oli ihan finito. Akku on monta vuotta vanha ja laturissa ei ollut puhelinta.
 
Mites ku tollaseen H3 polttimon vaihtaa lisävaloissa 55w -> 100w, niin onko valotehossa suurta tahoa, vai sulaako koko paska?
Valotehossa on iha mukava ero tuolla päivityksellä, umpio&orkkispiuhat joko kestää tai ei kestä eikä sitä saa oikeestaan selville muuta kun koittamalla. Kaveri vaihto H4 polttimot tuollasiin 100w malleihin ni umpio rupes kellastumaan sisäpinnasta=kuumeni liikaa.
 
Voiko tupakansytytinpistokkeeseen unohdettu puhelimenlaturi imeä akun tyhjiin viikossa? Eli olin tämmöisen jättänyt autoon viikon lomareissun ajaksi ja kun palasin niin akku oli ihan finito. Akku on monta vuotta vanha ja laturissa ei ollut puhelinta.

Muutama vuosi sitten tuttava lähti viikoksi etelään ja jätti vajaan vuoden vanhan Nissanin parkkiin kotinsa pihakatokseen. Viikon päästä kotiin tultuaan ei tuttu saanut enää Nissania käymään kun akku oli tyhjä. Merkkiliike vetäytyi takuukorvauksesta kertoen että uudet ajotietokoneella ja pieni kapasiteetillisella akulla varustetut autot saattavat jopa viikossa tyhjentää akun ilman mitään sen kummempaa ylimääräistä kulutusta. Näin siis merkkiliikkeessä väitettiin.
 
Heittäkääs mielipiteitä:

Vaihdoin itse jarrupalat autoon ja huomasin toisen takajarrun liukutappien jumittavan siten, että vanhat paksummat palat tulevat laahaamaan. Lisäksi toinen liukutappi oli pyöristynyt, ilmeisesti käynyt vahinko edelliselle omistajalle eikä ole korjannut. Itselläni ei ole kunnon vehkeitä esim. lämmön antamiseen, joten vein auton erääseen korjaamoon. Totesin, että likutapit jumissa, mutta tsekatkaa jarrun toimivuus myös muuten. Valmista tuli, veloittivat 1,5 tunnin työstä (paha sanoa onko liikaa, kyllähän jumiutuneiden ja pyöristyneiden pulttien avaamiseen voi toisaalta kulua aikaa). Sanoivat, että jarrut herkistetty ja uutta satulaa ei tarvitse hommata.

Hain auton ja huomasin, että jarru laahaa. Vein auton takaisin. Hetki sitten tuli tuomio: mäntä sittenkin jumissa, suosittelevat uuden satulan vaihtoa. Osan hinta on mielestäni ok. Työn osalta ehdottivat, että kuulemma hyvittävät virheestään, mutta silti vielä pitäisi maksaa n. 50 min työ. Eikö tässä ole nyt hieman kusetuksen makua? Eikö ammattilainen tee tuon koko homman 50 minuutissa, joten missä on hyvitys? Vai mitä asiasta paremmin tietävät on mieltä, voiko työaika olla suurempi? Mielestäni selkeä hyvitys olisi kuitenkin paikallaan, sillä tuossa ensimmäisessä korjaamokeikassahan on tapahtunut ainakin se virhe, etteivät ole heittäneet minkäänlaista testilenkkiä ja -jarrutteluja ja sen jälkeen tarkastaneet laahaamista, vaan luottaneet, että jarru toimii. Itseltäkin jäi tosin huomaamatta männän jumittaminen, mutta en olekaan ammattilainen. Mietin silti, että ohjailinko itse heitä heti tuohon tappien avaamiseen, vaikka kyllähän jarrun toimivuus kattaa muutakin.

Mitä olette mieltä? Mikä olisi järkevä vaatimus työajalle? Periaatteessa pelkkä satulan vaihto, mutta olen sinänsä valmis tulemaan jonkun verran vastaan. Ei tuo tämänhetkinen yli 2 h silti kauhean kohtuulliselta kuulosta. Eihän tässä nyt älyttömistä summista puhuta, mutta vähän kusetettu olo meinaa tulla. Onko kenellekään sattunut samantyyppistä, että tehdään ikäänkuin ensin turhaa työtä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom