Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Eli veit pajalle auton kun itse et pystynyt tekemään hommaa kunnolla, sanelit niille hommat ja nyt kitiset jostain 2h laskutuksesta? Ei kai ne sentään ilmaiseksi noita hommia pitäis tehä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama tuli mullakin mieleen. Itse yritin viime viikolla irrottaa juminutta tappia 3 h, ja lopputulos oli katki.. Jos ois ollu kaverin auto ja sille tehny niin eipä kyllä ois aihetta valitukseen, vaikka oisinki 3 h tehny turhaa työtä.

Yleensä tollasissa tapauksissa (jos ei ite tee) kantsii suoraan vaihtaa uus osa, että ei varmastikkaan tuu maksettua turhasta työstä.
 
Ammattimiehellä menee mitä menee. Ei omasta mielestä oo kusetuksen makua, jos tulevat kerran vastaan ja ottavat vajaan tunnin lisäliksan.

Tiedätpähän ensi kerralla koittaa hoitaa homman itse loppuun saakka. Näin ainakin itsekin oppinut kantapään kautta...
 
En meinaa, ettei pitäisi mitään maksaa tuosta jumien avauksesta. Mielestäni korjaamo on silti tehnyt virheen kun on väittänyt jarrua herkistetyksi ja toimivaksi testaamatta asiaa mitenkään käytännössä. Siinä olisi mennyt ehkä 5 min: pari jarrutusta ja hieman ajoa, auto uudestaan ylös ja pyörän pyörittelyä. Jos he olisivat tämän tehneet ja sen perään samalla kerralla vaihtaneet satulan, maksaisin mukisematta kaiken. Sitäpaitsi korjaamo myönsi itsekin, että kysymyksessä oli virheellinen tulkinta männän suhteen. Joku voi toki olla sitä mieltä ettei mitään hyvityksenarvoista virhettä ole tapahtunut. Mielestäni tämä menee kuitenkin käytännössä samaan kategoriaan kuin minkä tahansa laitteen toimivaksi väittäminen ja huollon lopettaminen vaikka testausmahdollisuus olisi. Eikä se mikään nollavaiva ole viedä ja hakea kaaraa toistamiseen. Entä jos ajaessa olisi jarrulevy mennyt kieroksi lämmön takia? Edelleen vain asiakkaan murhe?

Lähinnä hämääkin siis se, että luvataan selkeästi hyvitystä mutta silti pitää maksaa 50 min työtä. Vaikea kuvitella, että vakiotyönäkään tuo olisi yli 1h (kaverilla toisessa korjaamossa juurikin tunti) jolloin 10 min hyvitys (reilu 10 e) tuntuu aika naurettavalta. Mikäli he eivät aio käytännössä mitään hyvittää niin sanoisivat edes suoraan. Isot rahat toki ei ole kysymyksessä joten en aio alkaa suuremmin vääntämään.
 
No jos oot puheiltas samaa luokkaa, niin senkun kävelet liikkeeseen ja sanot että maksat uuden satulan. Heidän piikkiinsä menee työ. Ei sekään liikaa vaadittu ole, onhan liike siis mokan tehnyt, se on selvä.

Kerrot ihan suoraan että sulle on tullut ansionmenetyksiä, kun oot joutunut ottaan töistä vapaata ja säätään autolla eestaas. Jos kerran männän jumitus ois selvinnyt koeajolla ja renkaan pyörittelyllä, niin ihme homma että eivät sitä ole tehneet. Miten ne sen edes on koittanut että nyt tapeissa on luistoo, jos rengasta ei ole pyöritelty tai muuten ajettu metriäkään.
 
No nyt yön yli asiaa miettineenä kelasin tulla vastaan ja ehdottaa korjaamolle, että maksan satulan ja vajaa puoli tuntia lisätyötä. Rahallisesti ero ei ole kummoinen, mutta mielestäni kaikessa liiketoiminnassa pitäisi olla selvä periaate, että virheestä annetaan hyvitystä. N. puoli tuntia on mielestäni selkeä hyvitys, toisin kuin 10 min. Jollekin voi toki 10 min riittää, nämä ovat makuasioita. Mikäli korjaamo ei tuohon suostu, maksan kiltisti, mutta ilmoitan, että tuskin vien autoa tuonne enää (sääli, sillä edellinen huoltokeikka samassa puljussa meni hyvin).

Miten ne sen edes on koittanut että nyt tapeissa on luistoo, jos rengasta ei ole pyöritelty tai muuten ajettu metriäkään.

Vaihdettiin uudet tapit. Varmaankin ne tuntui jo käsin niin herkiltä, että oli selvää, ettei jumita jarrutuksen jälkeenkään. Männän osalta on käynyt ehkä niin, että se on saatu liikkeelle, kenties hieman huonosti, mutta saatu kuitenkin ja asentaja ollut sitä mieltä, että on tarpeeksi herkkä. Kenties rengasta on pyöritelty heti paketin kasauksen jälkeen, mutta sehän ei kerro mitään todellisesta laahauksesta, sillä todennäköisesti mäntä on painettu lähes pohjaan uusia paloja varten, jolloin tilaa on. Vasta jarruttaessahan paketti asettuu ja jarrutuksen jälkeen ajossa männän pitäisi palautua. Ja tämän testaamiseen ei olisi tosiaan tarvittu mitään 10 km lenkkiä vaan muutama kymmenen metriä jarrutuksineen + auto vielä kerran ylös ja renkaan pyörittelyä. Itsellä meni tunkilla alle 5 min, kun työpaikan parkkiksella kokeilin molempien takapyörien pyörimisen huomattuani ensin vanteen lämmenneen.

Joku heitti kaveriesimerkin. Voin kyllä sanoa puhtaalla omatunnolla, että jos itse tekisin tällaista hommaa kaverille maksua vastaan, ei tulisi mieleenkään olla kokeilematta jarrun toimintaa oikeassa ajossa.
 
Mikähän olis järkevin tapa muuttaa vanha auton romu nykyään rahaksi? Itse purkamalla tuosta varmaan sais parhaiten arviolta 500-1000€. Ostaakohan purkaamot kohtuu järkevillä hinnoilla?
 
Taitaa olla romuraudan arvo tällä hetkellä noin 120 €/tonni. Eiköhän romuttamot samalla systeemillä hinnoittele. Omatoimiseen purkamiseen voi mennä kauankin aikaa, eikä yleensä hintapyyntöjä kannata pitää. Loppu kori menee sitten kuitenkin paaliin.

Kaveri piti just vähän aikaa noin kymmenellä autolla purkuosa "bisnestä", sano että noin 10% soittajista käy ostaa osat oikeasti. Ja muutamalla satkulla sai koko auton menemän helpoiten.
 
ImageUploadedByTapatalk1375082477.905794.jpg

Lambdan johtosarjan liittimestä nipsuja tarttisi ostaa.

Millä kauppanimellä löydän tämän esim. Clasulta, Motonetistä tai Bebekiltä?
 
katso liitettä 102572

Lambdan johtosarjan liittimestä nipsuja tarttisi ostaa.

Millä kauppanimellä löydän tämän esim. Clasulta, Motonetistä tai Bebekiltä?

Tuskin on erillisinä muuta ku eletroniikkaliikkeissä ja niissäkin varmasti ns. tarvikekamaa eli täsmälleen samanlaista et varmasti saa muualta ku katkomalla koko pätkän toisesta autosta. Motonetistä ainaki joutuu ostamaan koko liittimen urospuoliskon (pari euroa, nimeä en muista mutta löytyy muun autoelektroniikan hyllystä releiden, johtojen ja sulakkeiden seasta) ja sopivuus on sitten kyseenalainen koska tarvikkeesta kyse. Monessa autossa Lambda ei myöskään toimi oikein jos johtosarjan joutuu kolvaamaan jostain kohtaa...
 
Tuskin on erillisinä muuta ku eletroniikkaliikkeissä ja niissäkin varmasti ns. tarvikekamaa eli täsmälleen samanlaista et varmasti saa muualta ku katkomalla koko pätkän toisesta autosta. Motonetistä ainaki joutuu ostamaan koko liittimen urospuoliskon (pari euroa, nimeä en muista mutta löytyy muun autoelektroniikan hyllystä releiden, johtojen ja sulakkeiden seasta) ja sopivuus on sitten kyseenalainen koska tarvikkeesta kyse. Monessa autossa Lambda ei myöskään toimi oikein jos johtosarjan joutuu kolvaamaan jostain kohtaa...

Satuin Finjectorin sivuille ihmettelemään ihan muuta asiaa ja sieltä löytyi sopivia pinnejä. Tosin otin liittimen runkoineen, kun hintaeroa vitosen verran ja purin pinnit liitinrungosta vähän väkivaltaisesti kunnon työkalujen puutteessa.
 
Toyota vaihteeksi saanut ravata pajalla, mikään ikinä toimi.
Nyt viimeisin ongelma on ollut järkyttävää kirskuntaa pitävät etujarrut. Palat vaihdettiin, mutta mitään vaikutusta ei ollut vinkunaan. Kiviä ei ole missään välissä. Mikä ihme voi aiheuttaa?

Nyt uudet palat ja levyt = vinkuu silti. Nyt myös pakittaessa jos rämpyttää jarrua niin kuuluu ihmeellisiä kovia napsahduksia.
 
Nyt uudet palat ja levyt = vinkuu silti. Nyt myös pakittaessa jos rämpyttää jarrua niin kuuluu ihmeellisiä kovia napsahduksia.

Kai pistit narinalevyt ja kuparitahnat sinne? Tai kuka ne nyt vaihtoikin.... Ainakin Bemariin sai semmosia metallilätkiä jotka auttoivat ettei jarrut kirsku ja kitise. Toyotaan en kyllä tiedä mimmosia lisävarusteita siihen saa ;)
 
Toyotassa ei oo , eikä siihen saa mitään lisävarusteita. 2004vm ja varusteita saman verran ku 80-luvun dx-corollassa. Jos toyotaan onnistuu saamaan jotain varusteita niin ne ei joko a) toimi tai/ja b) se maksaa samanverran ku joku kunnon auto jo maksaisi.

Tosin siihenhän samaan (lada)viisauteenhan toyotan "kestävyys" perustuukin: Kun autossa ei ole mitään, ei mikään voi mennä rikkikään.

e: laittoivat kuulemma kuparitahnat liikkeessä...
 
Te ketkä olette laittaneet tab:n autoon naviksi ja muuksi mediavärkiksi, niin voitteko ottaa kuvia niistä diy-virityksistä vai löytyykö jostain netistä joku tellinki? Tuulilasiin imukupilla?

E: Ja saako niihin tupakansytyttimestä virtaa, että voi ladata? Nexus 7 3G kuumottelis..

EE: Kiitoksia kaikille avusta suuresti!

http://tiny.cc/ccp30w
 
Nyt ollaan jännän äärellä. Ei mahdu meikäläisen kaaliin. Hankin vuonna nakki ja papu autoon säädettävän alustasarjan. Siitä hetkestä alkoi takapää kolisemaan pienissä töyssyissä. Vaihdoinpa puslat sinne kun ajattelin että jospa ne otti itseensä kun jousitus jäykistyi. No ei, vaan kolina jatkui ja ajattelin että antaa kolista sitten kun mitään vikaa ei mistään löytynyt. Kävi mielessä että jos iskarit siellä vaikka kolisee, että josko olisi joku valmistusvika, mutta ihan toimivilta ne tuntui ja katsastuksesta meni monena vuotena läpi ihan helposti.

No, nyt taannoin etuiskari antautui ja jouduin ostamaan uuden alustasarjan. Takapäähän vaihdoin siis myös uudet kilkkeet ja kolina lakkasi kuten oli odotettu. MUTTA, samalla tilalle tuli isommissa töyssyissä kamala pamaus. Pienissä töyssyissä ei mitään, mutta isoissa töyssyissä paukkui siihen malliin että luulin että sieltä on tulossa jotain läpi. Taas kerran mitään vikaa ei mistään löytynyt ja ajattelin, että se on jumalauta jousi mikä pitää sen äänen. Aina kun se joustaa tarpeeksi, se kiertyy samalla ja napsahtaa uuteen asentoon. Ajattelin vaihtaa sinne vanhat jouset takaisin, mutta jättää uudet iskarit. Ja kas kummaa kun paukkuminen lakkasi, mutta kolina tuli takaisin.

Miten voi kaksissa näennäisesti samanlaissa jousissa olla tuollainen ero? Toiset paukkuu ja toiset kolisee? Vittu mitä meininkiä. Samapa se mulle siinä mielessä, että siihen on jo sen verran tottunut ettei haittaa. Ja kohtapuoliin taitaa autokin vaihtua. Ihmetyttää vain että jousilla voi olla taipumus pitää mitä ihmeellisempiä ääniä.
 
Eikös rengas firmoilla ole nykyään "alusta specialist"it? :D

Mullakin obelix paukkui perästä, mutta vaihdoin uudet iskarit, jouset ja puslat samalla vaivalla, niin kolina hävis.
 
Kuinka ihmeessä homopulkka on saatu viritettyä kulkemaan näin lujaa?
Jyväskylän suurajot 1973:
erikoiskoe 32 Kaitainen, lähtöaika 23:15, pituus 15.00km, kuljettaja Stig Blomqvist, kartturi Arne Hertz, auto Saab 96 V4, aika 6:06 keskinopeus 147,54 km/h
 
Nyt ollaan jännän äärellä. Ei mahdu meikäläisen kaaliin. Hankin vuonna nakki ja papu autoon säädettävän alustasarjan. Siitä hetkestä alkoi takapää kolisemaan pienissä töyssyissä. Vaihdoinpa puslat sinne kun ajattelin että jospa ne otti itseensä kun jousitus jäykistyi. No ei, vaan kolina jatkui ja ajattelin että antaa kolista sitten kun mitään vikaa ei mistään löytynyt. Kävi mielessä että jos iskarit siellä vaikka kolisee, että josko olisi joku valmistusvika, mutta ihan toimivilta ne tuntui ja katsastuksesta meni monena vuotena läpi ihan helposti.

No, nyt taannoin etuiskari antautui ja jouduin ostamaan uuden alustasarjan. Takapäähän vaihdoin siis myös uudet kilkkeet ja kolina lakkasi kuten oli odotettu. MUTTA, samalla tilalle tuli isommissa töyssyissä kamala pamaus. Pienissä töyssyissä ei mitään, mutta isoissa töyssyissä paukkui siihen malliin että luulin että sieltä on tulossa jotain läpi. Taas kerran mitään vikaa ei mistään löytynyt ja ajattelin, että se on jumalauta jousi mikä pitää sen äänen. Aina kun se joustaa tarpeeksi, se kiertyy samalla ja napsahtaa uuteen asentoon. Ajattelin vaihtaa sinne vanhat jouset takaisin, mutta jättää uudet iskarit. Ja kas kummaa kun paukkuminen lakkasi, mutta kolina tuli takaisin.

Miten voi kaksissa näennäisesti samanlaissa jousissa olla tuollainen ero? Toiset paukkuu ja toiset kolisee? Vittu mitä meininkiä. Samapa se mulle siinä mielessä, että siihen on jo sen verran tottunut ettei haittaa. Ja kohtapuoliin taitaa autokin vaihtua. Ihmetyttää vain että jousilla voi olla taipumus pitää mitä ihmeellisempiä ääniä.

Jos jouset on eri jäykkyyksillä tai pituiset ni vaihtamine vaikuttaa heti alustageometriaan. Kolina on todennäkösesti lähtösin koiranluista, jousten ja yleensäki alustan vaihtaminen vaikuttaa vakaajan rasitukseen joka välittyy tietysti koiranluille). Kova pauke viittais meikäläisen korvaan pusliin koska alustaa on vaihettu välissä, luultavasti lähtösin kallistuksenvakaajan väljistyneistä runkupuslista eli vakaaja hakkaa väljistyneeseen&kovettuneeseen puslaan ja isku välittyy samantien runkoon.

Mielipiteitä on monia ja autot on aina ollu henkimaailman juttuja, mutta noin ite veikkaisin...
 
Kuuluuko kolahdus joustoliikkeen alapäässä vai siinä vaiheessa kun kori on joustoliikkeen yläpäässä. Kauan sitten vaihtelin omaan autooni alustatekniikan ja siitä syntyi ongelma kun etuiskarit löivät "pohjaan" jouston yläpäässä. Iskarien joustoliike oli siis liian lyhyt ja isoissa pompuissa kuului todella järkky pamaus. Ihmeen kauan iskarit kuitenkin kesti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom