Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Corollassa on 4*6" soikean malliset pahvikartiokaiuttimet. Pääset ostamaan sovitekappaleen tai askartelemaan itse.
Lisäksi se alkuperäinen ritilähäkkyrä on sanalla sanoen per*eestä.

2 viikkoa sitten vaihdettiin kaverin -96 hatchbäkiin etukajarit, siinä kyllä oli ihan normaalit 5.25" :confused: mutta se ovipahvin kaiutinritilä on syvältä, joutuu puukolla fiksaamaan ja liimaamaan takas.

Edit. Motonetin Toyota soviterenkaat menee suoraan paikalleen itseporautuvilla. Eikä tarvi ees rälläkkää vaikka laittais 6.5" :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mut pysäytettiin jonkun aikaa sitten kun oli molemmat takavalot pimeenä. Sain tästä korjausmääräyksen jonka poliisi kirjoitti rekisteriotteeseen, viikko aikaa korjata. Polttimot oli palanu ja vaihdoin ne, mutta tuli yks päivä mieleen, että on melko hankala mitenkään todistaa, että korjasin ongelman jos nuo nyt jostain syystä palavat uudelleen ennen seuraavaa katsastusta. Pitääkö tuota koslaa siis käydä jossain näyttämässä ja merkkauttamassa rekisteriotteeseen, että lamput on vaihdettu?
Ei tarvitse näyttää autoa missään. Yleensä autoissa takavalopolttimot kestää melkein 100 tkm, joten olisi melko epätodennäköistä, että molemmat nyt aivan lähiaikoina palaisivat. Ei ne rekisterikilpiä kuitenkaan vie takavalojen takia, joten huoli on turhaa.

Kuljettaja kyllä vastaa autonsa liikennekelpoisuudesta aina, joten silloin tällöin on ihan järkevää kävellä auton ympäri ja katsoa, toimivatko kaikki valot.
 
2 viikkoa sitten vaihdettiin kaverin -96 hatchbäkiin etukajarit, siinä kyllä oli ihan normaalit 5.25" :confused: mutta se ovipahvin kaiutinritilä on syvältä, joutuu puukolla fiksaamaan ja liimaamaan takas.

Edit. Motonetin Toyota soviterenkaat menee suoraan paikalleen itseporautuvilla. Eikä tarvi ees rälläkkää vaikka laittais 6.5" :)

Joo ihan normaalit (pyöreät) oli omassakin. Tosin taisi kuitenkin olla 6,5", kun olivat suuremmat kuin hommaamani 5,25" kajarit. Pitääpä käydä maanantaina hakemassa tuommoiset soviterenkaat Motonetistä, niin ei ehkä tarvitse asennuksen kanssa niin pahasti kikkailla. Kiitoksia vinkistä!
 
Mazda 6 2.3Gt:stä tietoja kaipailisin.
Mikähän mahtaa olla öljytilavuus -03, mallille. Netistä löytyy useampia arvoja välillä 3,5-4,4 litraa..
Öljyähän tuo syö jonkin verran, mutta ei varmaan tarvitse olla aiheesta huolissaan? Takana reissu moottoritietä Tampereelta Helsiinkiin ja takaisin, matkavauhti oli suurimmaksi osaksi 140km/h joten kierrokset oli melkein koko matkan siinä 4000rpm.
 
Dieselin katsastus. Viimeksi katsastaessani sanoi katsastusmies k-arvon rajaksi ennen 2006 rekisteröidyissä ahdetuissa autoissa 3.0. Sen turvin auto menikin läpi, mutta nyt vuoden päästä taa katsastessani katsastusmies papereita tehdessään huomasi, että jos kone täyttää jonkun helvetin euro 4:n normit, voidaan rajana pitää 1.5 huolimatta siitä, että auto on rekisteröity ennen 2006. Täten siis lappuun lopulta tuli hylätty, kun arvo oli jotain 1.8. Pienen neuvottelun jälkeen siihen lappuun sitten ilmestyi kuin ilmestyi hyväksytty, mutta jäi kyllä ärsyttämään tällaiset poikkeavuudet eri konttoreiden välillä. Kyseessä saman katsastusaseman eri toimipisteet, joissa tota sääntöä tulkittiin eri tavalla. Onko se nyt ihan arpapeliä, meneekö tuo ensi vuonna läpi ollenkaan, riippuen miten katsastusmies taas tulkitsee tilanteen?
 
Mazda 6 2.3Gt:stä tietoja kaipailisin.
Mikähän mahtaa olla öljytilavuus -03, mallille. Netistä löytyy useampia arvoja välillä 3,5-4,4 litraa..
Öljyähän tuo syö jonkin verran, mutta ei varmaan tarvitse olla aiheesta huolissaan? Takana reissu moottoritietä Tampereelta Helsiinkiin ja takaisin, matkavauhti oli suurimmaksi osaksi 140km/h joten kierrokset oli melkein koko matkan siinä 4000rpm.
Tokihan se syö jos antaa jenkaa. Kaikki autot syö. Eikä tarvii olla huolissaan kunhan sitä on kokoajan tarpeeksi, eli tarkistele vähän väliä.
Tsekkaa öljynvaihdon yhteydessä paljonko on tarkka tilavuus.
 
Öljyähän tuo syö jonkin verran, mutta ei varmaan tarvitse olla aiheesta huolissaan? Takana reissu moottoritietä Tampereelta Helsiinkiin ja takaisin, matkavauhti oli suurimmaksi osaksi 140km/h joten kierrokset oli melkein koko matkan siinä 4000rpm.
Joskus voi käydä niin, että jos vetelee vain lyhyttä matkaa niin että kone hädintuskin lämpiää, niin voi näyttää siltä ettei öljyä kulu ollenkaan, kun sinne öljyn sekaan kertyy vettä ja polttoainetta. Sit kun täräyttää kerran pidemmän reissun niin vesi ja polttoaine haihtuu sieltä ja "öljy"määrä tippuu rankasti kertaheitolla.
 
Dieselin katsastus. Viimeksi katsastaessani sanoi katsastusmies k-arvon rajaksi ennen 2006 rekisteröidyissä ahdetuissa autoissa 3.0. Sen turvin auto menikin läpi, mutta nyt vuoden päästä taa katsastessani katsastusmies papereita tehdessään huomasi, että jos kone täyttää jonkun helvetin euro 4:n normit, voidaan rajana pitää 1.5 huolimatta siitä, että auto on rekisteröity ennen 2006. Täten siis lappuun lopulta tuli hylätty, kun arvo oli jotain 1.8. Pienen neuvottelun jälkeen siihen lappuun sitten ilmestyi kuin ilmestyi hyväksytty, mutta jäi kyllä ärsyttämään tällaiset poikkeavuudet eri konttoreiden välillä. Kyseessä saman katsastusaseman eri toimipisteet, joissa tota sääntöä tulkittiin eri tavalla. Onko se nyt ihan arpapeliä, meneekö tuo ensi vuonna läpi ollenkaan, riippuen miten katsastusmies taas tulkitsee tilanteen?

Mä soittaisin sinne asemalle mihin oon menossa että paljonko hyväksytty arvo on kys. autossa. Soittelee eri paikkoihin ja valitsee mieleisen :)
 
Mä soittaisin sinne asemalle mihin oon menossa että paljonko hyväksytty arvo on kys. autossa. Soittelee eri paikkoihin ja valitsee mieleisen :)
Näin mä itekin mietin sen homman, mut on toi kumma, kun ei oo mikään pikku heitto kyseessä, vaan kuitenkin puolet enempi ja jos sen leiman siihen lappuun saa hieman neuvottelemalla, niin ei mikään kovin tärkea asia kyseessä. Jos taas leimaa ei tule, niin se on taas toimintatonni selällään kun alkaa selvittämään, missä sitä karstaa oikein on.
 
Joku varmasti osaa vastaa tähän?

Eli katsastuksesta tuli hylky. Antoivat aikaa tasan kuukauden eli 10.8 mennessä pitää mennä jälkitarkastukseen. Olen lähdössä reissuun enkä ehdi korjauttaa niitä paria vikaa mitkä meni jälkitarkastukseen ennen kuin vasta matkan jälkeen aikaisintaan 12.8. Ymmärtääkseni auto on ajokiellossa tuon 10.8 jälkeen, mutta mitä sitten tapahtuu kun korjaan viat ja vien auton jälkitarkastukseen vaikka 15.8? Tarkastaako ne vaan ne viat mitkä alunperin laitettiin jälkitarkastettavaksi vai katsastaako ne koko auton uudestaan? Toisin sanoen tuleeko siitä mitään sen enempää jälkisäätöä ja sanktiota vaikka en tuohon määräaikaan ehdi muuta kuin se että auto on ajokiellossa kunnes fiksaan noi viat?

Toivottavasti kysyin tarpeeksi epäselvästi :)
 
Joku varmasti osaa vastaa tähän?

Eli katsastuksesta tuli hylky. Antoivat aikaa tasan kuukauden eli 10.8 mennessä pitää mennä jälkitarkastukseen. Olen lähdössä reissuun enkä ehdi korjauttaa niitä paria vikaa mitkä meni jälkitarkastukseen ennen kuin vasta matkan jälkeen aikaisintaan 12.8. Ymmärtääkseni auto on ajokiellossa tuon 10.8 jälkeen, mutta mitä sitten tapahtuu kun korjaan viat ja vien auton jälkitarkastukseen vaikka 15.8? Tarkastaako ne vaan ne viat mitkä alunperin laitettiin jälkitarkastettavaksi vai katsastaako ne koko auton uudestaan? Toisin sanoen tuleeko siitä mitään sen enempää jälkisäätöä ja sanktiota vaikka en tuohon määräaikaan ehdi muuta kuin se että auto on ajokiellossa kunnes fiksaan noi viat?

Toivottavasti kysyin tarpeeksi epäselvästi :)

Tarkastaa kokonaan uusiks. Päästömittauksesta en tiedä.
 
Tarkastaa kokonaan uusiks. Päästömittauksesta en tiedä.

Eipä tässä kuukauden aikana mitään uusia vikoja varmaan ehdi tulla. Ellei toinen katsastusmies löydä jotain muita vikoja mitä toinen ei löytäny. Eli periaatteessa sen sijaan että maksaa jälkitarkastusmaksun 37€, ni joutuu maksaa sen normi tarkastusmaksun 50 jotain euroa. Nl eipä tuo nyt paha diili ole sitten vaikka ei määräaikaan mennessä ehdi vikoja korjata.
 
Multa ainakin löysi samassa tilanteessa katsastusmies ihan eri vikoja. Alkuperäisessä katsastuksessa esim. eka katsastusukko huomasi yhden ruostuneen reiän jonka unohdin hitsata. Toinen katsastusmies ei huomannut koko reikää, mutta löysi ihan muista jutuista sitten sanomista mitä ensimmäinen tyyppi ei huomannut.
 
Aijaa katos vaan.. mä kelasin että se seuraava katsastusmies olisi helpottanut hommaansa kattomalla edellisen katsastusmiehen merkinnät koneelta.
 
Pitäis laittaa -95 Imprezaan ahtopaineen säädin. Onnistuuko se näinkin helpolla, että vaihdan vaan tuon kuvassa näkyvän orkkiksen ECUn ohjaaman solenoidin tilalle samoihin letkuihin sen manuaalisen säätimen? Oheisen kuvan otin selventääkseni itteäni.
Kuvassa:
1) letku turbon imupuolelle
2) letku hukkaportille
3) letku on poikki, onko joskus mennyt imusarjaan?
solenoidi.jpg
 
Noin spesifeissä kysymyksissä olisi varmaan parempiakin foorumeja? Saksalaisissa autoissa tuommoinen "viritys" saisi vikatilan päälle ja tehojen katoamisen.

Mutta hyvä auto sulla on :thumbs:
 
Noin spesifeissä kysymyksissä olisi varmaan parempiakin foorumeja? Saksalaisissa autoissa tuommoinen "viritys" saisi vikatilan päälle ja tehojen katoamisen.

Mutta hyvä auto sulla on :thumbs:

Subaruclubille kestää jäsenhakemuksen puoltaminen syntisen kauan. Ei kai se keltään ole pois jos täältä kokeilee odotellessa? ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom