Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäisi bensansuodatin irroittaa (ja muutama muu siihen liittyvä osa) ja koska voimankäyttö on suhteelisen rajoitettua niin mites tommoset osat lähtee helpoiten irti, jotka pysyy paikallaan oikeastaan vaan vuosien aikana kertyneen paskan avulla?
 
Niin siis meinasin että onko tohon moottoritilan puhdistamiseen jotain automekaanikon kikkoja vai menetelläänkö ihan perinteisillä keinoilla :D
 
Kannattaako autoa vaihtaessa harkita Saabia? Lähinnä siis sen puolesta, että jatkossakin saa huollot, varaosat yms hoidettua kun tuota ei vissiin enää valmisteta, makuasiat sitten erikseen..
 
Minulla on autossa 16tuuman vanteilla 195/55 kumit ja uudet kesäkumit pitäisi ostaa. Onko tuossa mitään väliä, että minkälaiset kumit noihin laittaa? Voinen laittaa esim. 195 / 60 tai /65 sarjan kumit?
 
Minulla on autossa 16tuuman vanteilla 195/55 kumit ja uudet kesäkumit pitäisi ostaa. Onko tuossa mitään väliä, että minkälaiset kumit noihin laittaa? Voinen laittaa esim. 195 / 60 tai /65 sarjan kumit?

On sillä sen verran väliä että ainakin sun täytyy varmistaa että rengas sopii isompanakin pyörimään. Tuo muutos esim 195/55 -> 195/65 on aika iso, rengas siis paksunee huomattavasti.
 
Tossa vielä rengaslaskuri. Siitä voi selvittää miten paljon halkaisija ja kehä muuttuu milläkin rengaskoolla.

http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php

Esim. 195/65-16 on halkaisijalta jo 4 cm suurempi kuin 195/55-16. Ero on huomattava. Leveys tekee saman, eli kun leveys kasvaa, kasvaa myös profiilin korkeus. Toi toinen luku (195/55-16), eli profiilin korkeus on siis prosenttia renkaan leveydestä. Siksi korkeus kasvaa kun leveys kasvaa.
 
Mitä eroa on helmakotelolla ja pitkittäisellä takahelmakotelolla?
Katsastus hylättiin molempien ruostevaurioden takia. Molemmissa helmoissa näytti olevan nyrkin kokoinen reikä, eli helmat pitäisi vaihtaa. Mutta mitä tuolla pitkittäisellä takahelmakotelolla tarkoitetaan?
 
Mulla ne merkkasi otteeseen pitkittäisen takahelman ruostevaurion, reikä oli siinä raudassa mihin takapuskuri tulee kiinni. eli takarenkaan takapuolella.
 
Mulla on 2005vm Nissan.Ajettu 190 000.Huollan ite sitä enkä käytä sitä missään merkkihuollossa.Tietääkö kukaan miten tosta näytöstä saa kuitattua ton "service required" jutun pois? Siis muuten kun käyttämällä sitä merkkihuollossa?
 
^ Onnistuuko näin?:

1. Kytke virrat autoon, mutta älä käynnistä 2. Sammutta radio 3. Paina info-nappi pohjaan ja kierrä samalla radion volumea 1-kierros myötäpäivään. 4. Poista valikosta muistutus huoltoonmenosta.5. poistuminen huoltotilasta tapahtuu painamalla back-nappia 3 x kertaa.
 
Mulla on 2005vm Nissan.Ajettu 190 000.Huollan ite sitä enkä käytä sitä missään merkkihuollossa.Tietääkö kukaan miten tosta näytöstä saa kuitattua ton "service required" jutun pois? Siis muuten kun käyttämällä sitä merkkihuollossa?
Virrat päälle
radio päälle
käynnistä moottori
sammuta radio
paina ja pidä pohjassa info näppäintä
käännä voluuminappia niin kauan että self diagnosis menu tulee näyttöön ja kajareista kuuluu signaali.
vapauta info näppäin
joysticillä valitset confirmation/adjustment paina siitä keskeltä(enter).
valitse service ja paina enter
valitse reset ja paina enter
paina back näppäintä siitä joysticin alta niin menee päävalikkoon.
ja virrat pois
 
Mulla on VW:n 1.6 litranen bensakone autossa, jossa kansipahvi ilmeisesti vuotaa. Nyt on edellisesti huollosta melkeen 30 tkm ja huomasin tuon öljyjä tarkastettaessa, että korkin alla on aika reippaasti majoneesia. Mistä nyt tiedän että uskallanko tuota ollenkaan käyttää, kun pitäisi seuraavan viikon sisään ajaa lähes 400km ennenkun tuo pääsee huoltoon tarkemmin katsottavaksi? Uskaltaako tuon matkan ajaa jos laittaa öljyä kunnolla koneeseen?
 
Liian paljon öljyä koneessa ja voit olla varma et laukeaa muutakin kuin pahvi. Asiansa osaava paja vaihtaa sen pahvin alle tuntiin ja jos tai kun et erehdy marmoritiskille, niin ei luulisi edes maksavan liikoja.
 
Mulla on VW:n 1.6 litranen bensakone autossa, jossa kansipahvi ilmeisesti vuotaa. Nyt on edellisesti huollosta melkeen 30 tkm ja huomasin tuon öljyjä tarkastettaessa, että korkin alla on aika reippaasti majoneesia. Mistä nyt tiedän että uskallanko tuota ollenkaan käyttää, kun pitäisi seuraavan viikon sisään ajaa lähes 400km ennenkun tuo pääsee huoltoon tarkemmin katsottavaksi? Uskaltaako tuon matkan ajaa jos laittaa öljyä kunnolla koneeseen?

Jos olet ajanut koko talven pääasiassa lyhyttä siivua, voi majoneesi johtua ihan koneeseen kertyneestä kosteudestakin, joka ei ole pätkäajossa päässyt haihtumaan. Kannattaa tarkistaa, onko jäähdytysneste bensan/öljyn sekaista.
 
Reivi sanoi:
Liian paljon öljyä koneessa ja voit olla varma et laukeaa muutakin kuin pahvi. Asiansa osaava paja vaihtaa sen pahvin alle tuntiin ja jos tai kun et erehdy marmoritiskille, niin ei luulisi edes maksavan liikoja.
Meinasinkin että lisää sitä ylärajaan asti. Ei siis liian paljoa. Huoltoa en onnistunut saamaan enää tälle viikolle ja viikonloppuna joutuisi ajamaan.

Jiiiiii sanoi:
Jos olet ajanut koko talven pääasiassa lyhyttä siivua, voi majoneesi johtua ihan koneeseen kertyneestä kosteudestakin, joka ei ole pätkäajossa päässyt haihtumaan. Kannattaa tarkistaa, onko jäähdytysneste bensan/öljyn sekaista.
Jäähdytysneste ei ole bensan/öljyn sekaista, mutta sitä on kadonnut ja vuotoa en ole onnistunut paikantamaan. Laskin että vuoto+majoneesi=kansiongelma. Pitää varmaan tutustua lisää että voiko se olla muuta.
 
Meinasinkin että lisää sitä ylärajaan asti. Ei siis liian paljoa. Huoltoa en onnistunut saamaan enää tälle viikolle ja viikonloppuna joutuisi ajamaan.


Jäähdytysneste ei ole bensan/öljyn sekaista, mutta sitä on kadonnut ja vuotoa en ole onnistunut paikantamaan. Laskin että vuoto+majoneesi=kansiongelma. Pitää varmaan tutustua lisää että voiko se olla muuta.

Majoneesi on ihan tavallista näillä ilmoilla ja jäähdytysneste vuotaa luultavasti ihan muualta.Viimeisenä itse mitään kansivikaa epäilisin, mikäli kone ei ole ylikuumentunut tai muuta outoa ei ole tapahtunut. Tosin ei ole kokemusta volkkarin moottoreista. Ja itse ajelisin ihan hyvillä mielin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom