Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Ainaki aika monen vaimentajia tekevän firman mukaan asia ei ole noin yksioikoinen.

Bolt on sopii alkuperäiseen pakoputken laippaan ja slip on sujahtaa väliputken päälle.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö sulla webastossa ole sisäpuhallusmahdollisuutta vai?
On siinä vaan on tuo työmatka ja oikeastaan kaikki muutkin matkan sellasta kuuden minuutin luokkaa niin äkkiä varmaan akku kohtuu tyhjä jos haluaa lämpimällä autolla lähteä.
 
Ainaki aika monen vaimentajia tekevän firman mukaan asia ei ole noin yksioikoinen.

Bolt on sopii alkuperäiseen pakoputken laippaan ja slip on sujahtaa väliputken päälle.

Kyllä, juurikin näin eli pulteilla alkuperäiseen putkistoon tulee. Ei ole siis slipari. Kiitti myös telalle
 
:) Olisikin noin helppoa, ihan oikeasti, ei se noin mene. Ehkä 90-luvun vehkeissä, mutta ei nykyään sitten millään. Jatkakaa...

No hienosti kyllä kumosit kaiken vaan sanomalla että ei mene noin. Kyllä se meidän kaveripiirissä menee juurikin noin ja merkkejä ja vuosimalleja on useita. Eli kertoisitko sinä lähinnä että miksi se ei menisi niin?
 
No hienosti kyllä kumosit kaiken vaan sanomalla että ei mene noin. Kyllä se meidän kaveripiirissä menee juurikin noin ja merkkejä ja vuosimalleja on useita. Eli kertoisitko sinä lähinnä että miksi se ei menisi niin?

Miten maallikko osaa esim uudehkossa, esim. noin 5 vuotiaassa dieselissä huomioida dpf:n toiminnan, kaasuläpän asennon, egr:n takaisinkierrätyksen määrän ja sen vaikutuksen polton aikaiseen lämpötilaan? eikö vaadittaisi hieman tietoa, että osaa säätää nuo kohdilleen, niin että poltto toimii kun ajetaan vakiota suuremmilla polttoainesyötöillä ja paineilla? nuo edellämainitut kun eivät tunnu edes onnistuvan softafirmoiltakaan aina.

Tai miten huomioidaan vaihtokohdassa ahtopaineen liiallinen nousu kytkimen säästämiseksi?

Sitten tietysti laitteisto, kaikkiin uusiin autoihin kun ei enää mennä obd:n kautta kiinni, saati sitten fyysisiä lastuja joita ole enää käytetty kymmeneen vuoteen. Eli vaatii aivan omat vehkeet mihin saa ecun kiinni, ja sitä ei pikkurahalla osteta.

Olen itse softannut kaikki autoni aina firmaa vaihtaen ja osa on toiminut paremmin kuin toiset. Olen myös softafirmassa nähnyt esimerkkinä tälläisen ns. maallikon softaaman, viritys oli onnistunut koska puuttui vajaa 10% tehoista ja vikavalot päällä...

On se siis mahdollista, mutta itse en pitkällä tikullakaan antaisi amatöörin koskea autoon, koska suurempi todennäköisyys on että kaikki menee reisille, varsinkin mitä uudempi auto.

Olen itsekin VEMS:sin lukuja räplännyt, ei se ydinfysiikkaa ole mutta mitä uudempaan mennään, sen enemmän pitää olla tietoa vahinkojen ehkäisemiseksi.
 
Miten maallikko osaa esim uudehkossa, esim. noin 5 vuotiaassa dieselissä huomioida dpf:n toiminnan, kaasuläpän asennon, egr:n takaisinkierrätyksen määrän ja sen vaikutuksen polton aikaiseen lämpötilaan? eikö vaadittaisi hieman tietoa, että osaa säätää nuo kohdilleen, niin että poltto toimii kun ajetaan vakiota suuremmilla polttoainesyötöillä ja paineilla? nuo edellämainitut kun eivät tunnu edes onnistuvan softafirmoiltakaan aina.

Tai miten huomioidaan vaihtokohdassa ahtopaineen liiallinen nousu kytkimen säästämiseksi?

Sitten tietysti laitteisto, kaikkiin uusiin autoihin kun ei enää mennä obd:n kautta kiinni, saati sitten fyysisiä lastuja joita ole enää käytetty kymmeneen vuoteen. Eli vaatii aivan omat vehkeet mihin saa ecun kiinni, ja sitä ei pikkurahalla osteta.

Olen itse softannut kaikki autoni aina firmaa vaihtaen ja osa on toiminut paremmin kuin toiset. Olen myös softafirmassa nähnyt esimerkkinä tälläisen ns. maallikon softaaman, viritys oli onnistunut koska puuttui vajaa 10% tehoista ja vikavalot päällä...

On se siis mahdollista, mutta itse en pitkällä tikullakaan antaisi amatöörin koskea autoon, koska suurempi todennäköisyys on että kaikki menee reisille, varsinkin mitä uudempi auto.

Olen itsekin VEMS:sin lukuja räplännyt, ei se ydinfysiikkaa ole mutta mitä uudempaan mennään, sen enemmän pitää olla tietoa vahinkojen ehkäisemiseksi.

Niin kun muistaakseni edellä jo mainitsin niin lähinnä tarvitaan taitoa lontoon lukemiseen. Esimerkkinä pakkotoisto: sun ei tarvitse koskaan käydä salilla mutta kun hetken kahlaa tätä läpi niin tietää jo suhteellisen paljon ravinnosta ja treenistä verraten siihen joka lähtee sohien salille. Puukotukseen perehtyviä foorumeita on useita ja sisällötään erittäin kattavia. Jos kieli sujuu niin montaa iltaa ei tarvitse asiaa lueskella niin osaa jo mappien kanssa aika paljon pelata. Ja se mikä tästä tekee edelleen jopa lastentyötä on se että niin moneen merkkiin ja malliin löytyy valmiit pohjat jotka ei tarvitse kun hetken opettelun jälkeen nakata purkkiin kuin tavaraa muistitikulle.

Itse tunnut puhuvan moottorin säätämisestä siinä muodossa että siitä otetaan oikeasti kaikki irti. Tälle tielle ITSE lähtisin siinä vaiheessa kun pellin alle on lyöty jo sievonen summa fyrkkaa ja tarkotuksena on ottaa kaikki irti nykysestä kokoonpanosta esim sen takia että seuraava muutos vaatisi joko paljon rahaa tai paljon lisämuutoksia. Jos taas esimerkkinä on esim tuo oma saapiskani niin 230hp -> 270hp pelkästään lisäämällä happea niin tekijöitä löytyy jo kun sieniä sateelta. Vaihtoehtoisesti voisin viedä sen karalan penkkiin, maksaa tonnin, odottaa tunnin ja lähteä kotiin 275hp taskussa. Ero näkyy lähinnä lompakossa ja puhtaalla omallatunnolla voin sanoa että en pitäisin karalan ohjelmaa niin luotettavana kuin tuota 270hp softaa joka löytyy ympäri maailamaa jo kymmenistätuhansista autoista.

Sen toki myönnän että esim uudemmissa T8 saappaissa olen kuullut olevan tajuttomasti ongelmia säätämisen suhteen koska on aivoiltaan niin pirun viisas laitos. Siltikään ei kukaan (tietääkseni) ole saanut vielä autoaan rikottua jos on vähänkään tietänyt mitä tekee. Eli joidenkin, varsinkin juuri näiden uudempien autojen, sielunelämä on jo todella haastavaa. Tästäkin halukkaimmat selviää sillä että käyttää vaikka sitten sielä yberpajalla säätämässä ja sen jälkeen kavereiden kesken tutkailee että mitä se mestari sinne sai lyötyä. Tämän jälkeenhän omaatkin sitten jo sen softan jota voit omilla vehkeillä lyödä ykkössatkulla jokaseen vastaan sattuvaan samanmoiseen kärryyn. Vai osaako esim karala suojata puukotuksensa jotenkin ettei siihen pääse enää käsiksi?
 
Itse tunnut puhuvan moottorin säätämisestä siinä muodossa että siitä otetaan oikeasti kaikki irti. Tälle tielle ITSE lähtisin siinä vaiheessa kun pellin alle on lyöty jo sievonen summa fyrkkaa ja tarkotuksena on ottaa kaikki irti nykysestä kokoonpanosta esim sen takia että seuraava muutos vaatisi joko paljon rahaa tai paljon lisämuutoksia. Jos taas esimerkkinä on esim tuo oma saapiskani niin 230hp -> 270hp pelkästään lisäämällä happea niin tekijöitä löytyy jo kun sieniä sateelta. Vaihtoehtoisesti voisin viedä sen karalan penkkiin, maksaa tonnin, odottaa tunnin ja lähteä kotiin 275hp taskussa. Ero näkyy lähinnä lompakossa ja puhtaalla omallatunnolla voin sanoa että en pitäisin karalan ohjelmaa niin luotettavana kuin tuota 270hp softaa joka löytyy ympäri maailamaa jo kymmenistätuhansista autoista.
Onko huipputeho ainoa oikea mittari säädön onnistumiselle? Ilmeisesti on, koska huipputehon kierroslukua tulee pääsääntöisesti käytettyä jokapäiväisessä liikenteessä? Hyvin säädetyn moottorinohjauksen ja huonosti säädetyn moottorinohjauksen erottaa huipputehon sijaan siitä miten moottori toimii läpi alueen, ei pelkästään huipputehon eroista. Ja tuo toimivuus jokapäiväisessä ajossa on nimenomaan se asia, minkä takia ihmiset ovat valmiita maksamaan penkissä säätämisestä. Ihan vakiomoottorisissa laitteissa tulee penkissä isojakin heittoja karttoihin, eli mitään kaikissa samanlaisissa koneissa hyvin toimivaa karttaa ei pysty tekemään. Jos kompromissi ajettavuuden ja hinnan suhteen kelpaa, niin silloin joku valmis kartta täyttänee vaatimukset oikein loistavasti.
 
Onko huipputeho ainoa oikea mittari säädön onnistumiselle? Ilmeisesti on, koska huipputehon kierroslukua tulee pääsääntöisesti käytettyä jokapäiväisessä liikenteessä? Hyvin säädetyn moottorinohjauksen ja huonosti säädetyn moottorinohjauksen erottaa huipputehon sijaan siitä miten moottori toimii läpi alueen, ei pelkästään huipputehon eroista. Ja tuo toimivuus jokapäiväisessä ajossa on nimenomaan se asia, minkä takia ihmiset ovat valmiita maksamaan penkissä säätämisestä. Ihan vakiomoottorisissa laitteissa tulee penkissä isojakin heittoja karttoihin, eli mitään kaikissa samanlaisissa koneissa hyvin toimivaa karttaa ei pysty tekemään. Jos kompromissi ajettavuuden ja hinnan suhteen kelpaa, niin silloin joku valmis kartta täyttänee vaatimukset oikein loistavasti.

Jos nyt oikein ymmärsin niin ilmeisesti tarkoittanet että nämä itse mapitetut ecut eivät toimi oikein? Jatketaan edelleen esimerkin Saab-linjaa. Tälle 230->270 hapetukselle uskon että pystyn halukkaille etsimään suhteellisen nopeasti joka vaihteen kiihtyvyys lukemat ja epäilijät saavat tulla toteamaan että vaikka ne eivät minun käyriä olekkaan niin pitävät silti aika hyvin laakinsa. Puukotuksen ohella kun avaat huoltovalikon, pystyn seuraamaan ESIM seuraavia asioita:

kierrosluku
lambdasäädön suuruus
ahtoilman lämpötila
moottorin lämpötila
sytytysennakko (0,1 astetta)
toteutunut (mitattu) ilmamassa mg/C, pitää vastata mReq:iä
voimassa oleva ilmamassapyyntö mg/C
imusarjan paine
paine ennen kaasuläppää
kertautuva polttoainesopeutus
vikakoodien lukumäärä
heksana vikakoodin numero
sytytysennakon muutos, suuret negatiiviset arvot ahdot päällä viittaavat nakutukseen mutta myös muita syitä myöhäistykseen on eri tilanteissa esim. automaattivaihteiston vaihtohetki
todelliset havaitut sytytyskatkokset, kaasu pohjassa ei välttämättä rekisteröidy joten ei kannata sokeasti luottaa, filtteröimätön Miss arvo on myös aika turha koska reagoi muissa tilanteissa turhaan
voimassa oleva vääntörajoitus
laskennallinen vääntömomentti
laskennallinen teho


Nämä siis vain osa ecun antamista tiedoista. Näitä seuraamalla jo minun kaltainen amatöörikin pystyy toteamaan miten kone käyttäytyy. Lisäksi hauskan mielipiteestäsi tekee sen, että tätä kevyttä puukotusta on tosiaan tehty heti lonkalta vähintään 10 000 tuhanteen samanmoiseen Saabiin ja jotenkin vain se kone käyttäytyy samalla tavalla, ellei jokin kriittinen osa sitten satu olemaan hajalla. Pieniä muutoksia lähinnä ahtokarttojen kiristelyä yms saattaa joskus olla hyvä tehdä mutta tämänKIN softan syyksi et yhtään konerikkoa voi pistää ja syytöksiäkään tämän osalta ei ole vielä tullut vastaan. Tämän esimerkin ansiosta voin ainakin tämän softan pistää luotettavuuden osalta jokaisen viripajan softan edelle.

Ja mitä siihen maksimi tehon etsintään tulee niin tuohonkin rakkiin voi pistään huoletta 300hvosta kiinni ja siinäkin stoppaa hyrrän tehoon. Tehot jätetään maltillisesti 270 hujakoille ettei lähde spoolaamaan. Eli kaikin puolin järkevä paketti, niin tehon, moottorin kuormituksen, polttoaineen kulutuksen yms suhteen. Huolettomia kilsoja vaikka oliskin amatööri sen sinne puukottanut, sillä softan tekijä ei ole amatööri.
 
No joo, sinä näemmä olet mielipiteesi muodostanut tämän yhden kartan erinomaisuudesta, joten mitäpä sitä väittämään vastaan. Jos kartta kerran on kymmenessä miljoonassa autossa, ei se ihan susi voi olla. Jokainen moottori on kuitenkin yksilö, eli vaikka moottori toimii ihan ok ja työntää hyvin voimaa pihalle, niin ajettavuutta saataisiin silti parannettua säätämällä penkissä kartta tälle kyseiselle yksilölle. Konerikkoja kartta ei varmastikaan aiheuta jos on edes sinne päin, mutta huonolla kartalla moottori saattaa esimerkiksi nykäistä moottorijarrulta kaasulle siirryttäessä, polttoaineenkulutus voi olla turhan suurta tai jotain muuta pientä mutta pidemmän päälle ärsyttävää.

Mutta jos nyt kuitenkin päätät hommata lastutusvehkeet ja alkaa ykkössatasilla kavereiden autoja virittämään, niin opettele edes tärkeimpien käyttämiesi ilmausten merkitys. Jos puhut ahtimen tehosta tai yrität kaikin tavoin välttää spoolaamista, voi kaveritkin jo alkaa epäillä kykyjäsi lastutusvehkeiden käyttäjänä. Ja jos vielä heittäisit ihan lonkalta, mihin säätäisit AFR:n 2000 kierroksella 5% kaasunasennolla? Entä 5000 kierroksella 100% kaasunasennolla? Tai onko 10:1 AFR hyvä vai huono, vai jotain siltä väliltä?
 
Mitä tarkoitetaan puolimoottorilla? Eikös näitä ole vaihdeltu esim Toyotoihin viime aikoina...

Varaosana se on lohko mäntineen ja kampineen, ilman kantta tai apulaitteita. V8-miesten puheissa taas mikä vaan nelipyttyinen kone. Asiayhteydestä pystyy päättelemään kumpaa tarkoitetaan.
 
Missäköhän olisi halvinta pk-seudulla vaihtaa etupuskuri, kun joku apina on varmaan peruuttanut sitä päin? Kyselin parista firmasta hintoja ja kuulemma vajaan tonnin tulisi maksamaan kaikkinensa. Kuulostaa järkyttävän kalliilta, kun kyseessä on pelkkää muovia.
 
No joo, sinä näemmä olet mielipiteesi muodostanut tämän yhden kartan erinomaisuudesta, joten mitäpä sitä väittämään vastaan. Jos kartta kerran on kymmenessä miljoonassa autossa, ei se ihan susi voi olla. Jokainen moottori on kuitenkin yksilö, eli vaikka moottori toimii ihan ok ja työntää hyvin voimaa pihalle, niin ajettavuutta saataisiin silti parannettua säätämällä penkissä kartta tälle kyseiselle yksilölle. Konerikkoja kartta ei varmastikaan aiheuta jos on edes sinne päin, mutta huonolla kartalla moottori saattaa esimerkiksi nykäistä moottorijarrulta kaasulle siirryttäessä, polttoaineenkulutus voi olla turhan suurta tai jotain muuta pientä mutta pidemmän päälle ärsyttävää.

Mutta jos nyt kuitenkin päätät hommata lastutusvehkeet ja alkaa ykkössatasilla kavereiden autoja virittämään, niin opettele edes tärkeimpien käyttämiesi ilmausten merkitys. Jos puhut ahtimen tehosta tai yrität kaikin tavoin välttää spoolaamista, voi kaveritkin jo alkaa epäillä kykyjäsi lastutusvehkeiden käyttäjänä. Ja jos vielä heittäisit ihan lonkalta, mihin säätäisit AFR:n 2000 kierroksella 5% kaasunasennolla? Entä 5000 kierroksella 100% kaasunasennolla? Tai onko 10:1 AFR hyvä vai huono, vai jotain siltä väliltä?

Ei hyvänenaika opette nyt ensin lukemaan ennen kuin alat tiedoillasi pätemään. Edelleenkään näitä asioita ei lastuttajan TARVITSE tietää. En ole tekemässä customsoftia, en omaa penkkiä, en hienosäädä autoja, tietääkseni annoinkin jo asian ainakin suhteellisen selvästi ilmi mutta et jostain syystä sitä ymmärtänyt? Toki voin esim ecuproject.comilta käydä nämä asiat käydä kysymässä jos niihin vastaukset haluat? Eli periaate edelleenkin on niin vitun yksinkertainen. Sano auto ja malli johon kenties haluasit mappeja niin kaivan niitä parhaani mukaan esille, sen jälkeen voit niitä itse tietotaitojesi mukaan tutkia ja kysyä jos on jotain mikä on mielestäsi vialla.

Käythän sinäkin (ehkä) salilla ja saatat jopa jotain sen suhteen neuvoakkin vaikka et lonkalta pystykkään sanomaan paljonko mun kannattaa syödä luteiinia päivässä, mutta asiasta voit halutessasi pienellä vaivalla ottaa selvää vaikka tältä foorumilta. Ymmärsitkö? Jos ymmärsit niin toivottavasti ymmärsit että AFR-kyselysi haukkasi ruskeaa.
 
Eli toisinsanoen sinulla ei ole pienintäkään käryä perusasioista, mutta kavereilta kiinnostaisi kerätä rahat pois? Entäs jos joku ei menekään niinkuin Römssöössä ja tarttis alkaa ihmettelemään missä vika on, olisiko hyvä tietää mikä minkäkin arvon pitäisi olla? Vai riittääkö vain se että on lastutusvehkeet? Ja miksi spoolaaminen on huono asia? Karttoja ottaisin mielelläni vastaan '95 Dodge Ramiin, 5,9 litraisella Cumminsin dieselillä.
 
Missäköhän olisi halvinta pk-seudulla vaihtaa etupuskuri, kun joku apina on varmaan peruuttanut sitä päin? Kyselin parista firmasta hintoja ja kuulemma vajaan tonnin tulisi maksamaan kaikkinensa. Kuulostaa järkyttävän kalliilta, kun kyseessä on pelkkää muovia.

Kysy Automuovista Konalasta, monesti ei kannata vaihtaa kun saa vielä korjattua paljon halvemmalla.
 
Voiko öljynkiertohäiriö rikkoa myös puolimoottorin vaihtokuntoon?
Liittyykö kysymyksesi tuohon avataressasi olevaan logoon ja vuosimallin 2000...2003 kulkineeseen? Onko jääny huohotinpäivitykset tekemättä?
 
Mersu ilmoittelee huoltonäytössä että B-huolto olis ajankohtainen. Voisin joko nollata sen nyt, tai sitten kun oikeasti ehdin sen tekemään, eli toivottavasti ensiviikon aikana. Onko tuosta nyt mitään vaikutusta mihinkään, vaikka muutama sata km ajeleekin, sen B-huolto pitäs tehdä nyt tekstin kanssa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom