Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä tossa vetosuhteen lukitsemisessa oikein on se pointti? Sekä Torsenit että Haldexit menevät kahva edellä, tässä joku noobi vetää Haldexilla ihan näyttävästi. Ja taisi jonkun kommentin tokaista Torsenistakin
 
Ihan totta puhuakseni, ei mulla oo nelivedosta kilometriä enempää kokemusta :D Mutta etuvedosta on n. 60 000 rullasin vanhalla autolla, ja takavedosta on kokemusta vajaa 10 000. En tykkää tuosta etuvedosta yhtään, varsinkaan talvella. Pienikin virhe ja auto lähtee puskemaan eteenpäin. Maantieajossakin tykkään takavedosta jotenkin jämäkämpänä.

Kai se pitää sitten ihan tosissaan alkaa tuota Passat/Bora linjaa katteleen.
 
Nyt voi tulla tyhmä kysymys, mutta..

Onko kukaan kokeillut tenua tuulilasinpesunesteen sijasta? Kun ei jaksaisi ostaa ns. kunnon kamaa, tuota tenua sattuu löytymään pari purkkia. :D
Kaiken järjen mukaanhan sen pitäisi käydä, eikös nuo lasolit sun muutkin ole periaatteessa samaa kamaa? Ajattelin nyt kuitenkin kysyä varmuuden vuoksi.
 
Talvirenkaat. Rekisteriotteessa lukee kohdassa "lisähuomautukset":

Renkaat: 195/60 R15 TAI 205/50 R16

Tarkoittaa tämä nyt sitten mitä? Onko tuo 195/60 R15 siis vakiorenkku kyseiseen autoon ja suuri sallittu renkku on tuo jälkimmäinen?

Itse olen monesti kuullut, että tästä vakiorenkusta voi ottaa joko yhtä pykälää isomman tai pienemmän renkun, esim. vakio on 195 niin voi laittaa 185-205 koon renkun?

Entäs renkun korkeus, saako se olla myös yhtä pykälää pienempi tai suurempi?
Entäs tuumat, tuon mukaan 17" olisi laiton?
 
Talvirenkaat. Rekisteriotteessa lukee kohdassa "lisähuomautukset":

Renkaat: 195/60 R15 TAI 205/50 R16

Tarkoittaa tämä nyt sitten mitä? Onko tuo 195/60 R15 siis vakiorenkku kyseiseen autoon ja suuri sallittu renkku on tuo jälkimmäinen?

Itse olen monesti kuullut, että tästä vakiorenkusta voi ottaa joko yhtä pykälää isomman tai pienemmän renkun, esim. vakio on 195 niin voi laittaa 185-205 koon renkun?

Entäs renkun korkeus, saako se olla myös yhtä pykälää pienempi tai suurempi?
Entäs tuumat, tuon mukaan 17" olisi laiton?

Se nyt vain on vaihtoehtoinen rengaskoko. Joko sitä autoa saa kahdella eri rengaskoolla ja ne on merkitty rekisteriotteeseen tai sitten joku on käynyt muutoskatsastamassa sen jälkimmäiselle. Ja kyllä, 17" on laiton niin kauan kunnes käyt sen muutoskatsastamassa niille pyörille. Eli ruuvaat sinne 17" pyörät alle, ajat katsastusasemalle ja sanot, että täytyy muutoskatsastaa uusi rengaskoko. Sen jälkeen se on täysin laillinen, jos katsastussetä hyväksyy muutoksen, ja uusi koko lisätään rekisteriotteeseen.

Rengaskokohan saa muuttua ilman muutoskatsastusta niin, että leveys saa muuttua 30 mm ja vanteen koko yhden tuuman.

E: Paitsi että kun sanoin, että 17" olisi laiton, niin ei se taida olla, jos sitä verrataan tuohon 16" pyörään, joka on otteeseen merkattu. En tiedä meneekö se sitten niin, vai vertautuuko se vakioon 15" kokoon? Riippuu varmaan siitä, onko se 16" nyt sitten vakio koko, jolla autoa myös on saanut, vai ei.
 
Miten esim. liikennevakuutuksissa noi hintamuutokset huomioidaan? Eli jos on maksanut juuri vuoden maksut ja hinnat onkin juuri sen jälkeen tippuneet merkittävästi, niin hyvitetäänkö erotus sitten vuoden päästä? Vai pitääkö asiasta huomauttaa nyt heti?
 
Se nyt vain on vaihtoehtoinen rengaskoko. Joko sitä autoa saa kahdella eri rengaskoolla ja ne on merkitty rekisteriotteeseen tai sitten joku on käynyt muutoskatsastamassa sen jälkimmäiselle. Ja kyllä, 17" on laiton niin kauan kunnes käyt sen muutoskatsastamassa niille pyörille. Eli ruuvaat sinne 17" pyörät alle, ajat katsastusasemalle ja sanot, että täytyy muutoskatsastaa uusi rengaskoko. Sen jälkeen se on täysin laillinen, jos katsastussetä hyväksyy muutoksen, ja uusi koko lisätään rekisteriotteeseen.

Rengaskokohan saa muuttua ilman muutoskatsastusta niin, että leveys saa muuttua 30 mm ja vanteen koko yhden tuuman.

E: Paitsi että kun sanoin, että 17" olisi laiton, niin ei se taida olla, jos sitä verrataan tuohon 16" pyörään, joka on otteeseen merkattu. En tiedä meneekö se sitten niin, vai vertautuuko se vakioon 15" kokoon? Riippuu varmaan siitä, onko se 16" nyt sitten vakio koko, jolla autoa myös on saanut, vai ei.

Okei.. Siksi lähdin koko asiaa selvittämään että kun paikallisessa rengasliikkeessä olisi haluamani malli koossa 205/55 R15. Joten tuon voisin siis laittaa vielä alle jos tuo raja olisi se 30mm?
 
Okei.. Siksi lähdin koko asiaa selvittämään että kun paikallisessa rengasliikkeessä olisi haluamani malli koossa 205/55 R15. Joten tuon voisin siis laittaa vielä alle jos tuo raja olisi se 30mm?

Kyllä voit laittaa nuo renkaat.
Täällä noita määräyksiä ja laskuri jolla voi tarkistaa eri rengaskokojen vaikutus mittarivirheeseen.
 
Ihan totta puhuakseni, ei mulla oo nelivedosta kilometriä enempää kokemusta :D Mutta etuvedosta on n. 60 000 rullasin vanhalla autolla, ja takavedosta on kokemusta vajaa 10 000. En tykkää tuosta etuvedosta yhtään, varsinkaan talvella. Pienikin virhe ja auto lähtee puskemaan eteenpäin. Maantieajossakin tykkään takavedosta jotenkin jämäkämpänä.

Kai se pitää sitten ihan tosissaan alkaa tuota Passat/Bora linjaa katteleen.

Hanki subaru. Ymmärtääkseni niissä ei paljon vetosuhde muutu jos on se viskokytkin ja on ainakin jatkuva neliveto. Tietysti etu ja taka-akselilla tasauspyörästöt taas jakavat voimaa oikean ja vasemman välillä helpommin sutivalle niinkuin aina, ainakin perusmalleissa.
Borassa ei ole torsenia vaikka oliskin 2.8 kun se on golfin pohjalta väsätty ja poikittaismoottorinen. Just se vanhempi pasuuna ja samanikäiset Audit, A4 ja siitä ylöspäin on sitten torsen -tyyppisellä. Haldex tyyppiselläkin on ihan kiva mennä ainakin jos on tarpeeksi uusi (ainakin -06 V70:llä oli yllättävänkin rajua menoa) vanhemmista ei hajuakaan miten ne skulaa.
 
Moi! Sain tänään alle uuden karheat hakkapeliitta 7. Auto on vw golf farkku ja renkaat on 195/65 15 eli ihan perus kokoset ja mukamas testivoittajat, mutta pakko ihmetellä vähän tunnottomuutta märällä asfaltilla.. Tuntu ihan että ei olis minkäänlaista tuntumaa tiehen, voi olla että paranee sisäänajon jälkeen. Oon melkein aina ajanut kitkoilla, joten yllätti vähän tälläinen ominaisuus hkp 7:ssa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia näistä? Jäällä ja lumella varmasti hyvät.
 
Pystyykö 13" renkaan talvirenkaan vääntää peltivanteille jossa nytten 14" kesänakit? Vanteen kokoa en tietä mutta veikkaisin että 14"...
 
Pystyykö 13" renkaan talvirenkaan vääntää peltivanteille jossa nytten 14" kesänakit? Vanteen kokoa en tietä mutta veikkaisin että 14"...
Kyllä ne siihen päälle saa. Mutta ei ehjänä. Ja se ei varmaan ole ihan sitä mitä haet. Reunavaijeri napsahtaa poikki, kun sitä aletaan liian isolle vanteelle survomaan. Renkaan ja vanteen koon pitää olla aina sama, muuten tulee hassua jälkeä.
 
Tekeekö suuren virheen, jos ostaa n. 250 tkm ajetun Volkswagen Passat 1.8 turbon vm. 2001? Onko liikaa kilometrejä?

Onhan se viellä Saksasta muilutettu? Ja sen jälkeen ollut jollakin teinillä?

ps. itse en ostas mutta en mä mitään autoista tiedäkään kun ajan opelilla ja ostaessa oli vain 105000km.
 
Tekeekö suuren virheen, jos ostaa n. 250 tkm ajetun Volkswagen Passat 1.8 turbon vm. 2001? Onko liikaa kilometrejä?

Tuo motti on yksi varmatoimisimmista bensamoottoreista maailmassa IMO! Puhumattakaan kuinka paljon parempi teho/kulutus suhteeltaan on esim 2.0 vapari tms.
Yksi kovasti viritettykin on lähipiirissä ja vakio alakerralla ajettu yli 350tkm!
 
Moi! Sain tänään alle uuden karheat hakkapeliitta 7. Auto on vw golf farkku ja renkaat on 195/65 15 eli ihan perus kokoset ja mukamas testivoittajat, mutta pakko ihmetellä vähän tunnottomuutta märällä asfaltilla.. Tuntu ihan että ei olis minkäänlaista tuntumaa tiehen, voi olla että paranee sisäänajon jälkeen. Oon melkein aina ajanut kitkoilla, joten yllätti vähän tälläinen ominaisuus hkp 7:ssa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia näistä? Jäällä ja lumella varmasti hyvät.

Alkuun melkoisen pehmeät ja siitä syystä aika tunnottomat! Tarkkuutta ajoon tulee kyllä 2tkm:n jälkeen :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom