Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Mitähän tapahtui kun laitoin autoon uutta kaiutinjohtoa eteen, ja ujutin sen virtalukon vierestä, ja tämän operaation jälkeen ei enää rattilukko aukea. Autona on 200 Mersu vuodelta 88. Mietin että olisinko voinut osua johonkin virtalukon johtoihin samalla kun kaiutinjohtoa laittelin, mutta mietin että eikös ton rattilukon pitäisi olla mekaaninen?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenhän paljon kehtaa pyytää tekniikaltaan toimivasta, mutta mätäkorisesta MB 200D W124:sta? Kyselty peltoautoksi nuorisolle, mutta olisi siitä kiva hieman saadakin. Varaosina arvo kuitenkin olisi isompi.
 
Mitähän tapahtui kun laitoin autoon uutta kaiutinjohtoa eteen, ja ujutin sen virtalukon vierestä, ja tämän operaation jälkeen ei enää rattilukko aukea. Autona on 200 Mersu vuodelta 88. Mietin että olisinko voinut osua johonkin virtalukon johtoihin samalla kun kaiutinjohtoa laittelin, mutta mietin että eikös ton rattilukon pitäisi olla mekaaninen?
Varmaan kannattaa ihan suosiolla purkaa se uudestaan ja katsoa mikä siellä jumittaa. Oisko se johto voinut jäädä esimerkiksi johonkin väliin?
 
Auton ilmastointi puhaltaa vain kylmää ilmaa. Yhtäkkiä lopetti lämpimän ilman puhaltamisen.

Onko vika, jonka tämmöinen autojen päälle ei niin paljoa ymmärtävä pystyy fiksaamaan vai onko korjaamohommia? Tämähän oli siis tyhmä kysymys, sillä eihän tässä kohtaa varmaankaan voida tietää, että missä vika on..
Voiko liittyä sulakkeeseen millään tavalla?

Thnx vastauksista jo etukäteen! :piis:
 
Merkki, malli? Automaatti-ilmastointi vai manuaalinen? Jos jälkimmäinen niin onko lämppärin hana mekaaninen vai sähkökäyttöinen ? Onko jäähdytysnestettä tarpeeksi? Kytkeytyykö ilmastointi päälle/pois normaalisti (huomaa kyllä, kun sisäilmaa hetken haistelee)?
 
Merkki, malli? Automaatti-ilmastointi vai manuaalinen? Jos jälkimmäinen niin onko lämppärin hana mekaaninen vai sähkökäyttöinen ? Onko jäähdytysnestettä tarpeeksi? Kytkeytyykö ilmastointi päälle/pois normaalisti (huomaa kyllä, kun sisäilmaa hetken haistelee)?

- Punto 2006
- Ymmärtääkseni manuaalinen ilmastointi
- Hana on mekaaninen eli itse veivattava oikealle tai vasemmalle
- Sisäilman hajussa en ole huomannut mitään eroa
- Jäähdytysnestettä en ole tshekannut. Voiko tuo vaikuttaa suoraan?

Olen siis kokeillut saadaa autoa lämpimäksi sekä ilmastoinnilla, että puhaltimella, mutta molemmilla tulee vain kylmää ilmaa..

Alkaa olemaan vilponen aamuisin tulla autolla duuniin :(
 
- Punto 2006
- Ymmärtääkseni manuaalinen ilmastointi
- Hana on mekaaninen eli itse veivattava oikealle tai vasemmalle
- Sisäilman hajussa en ole huomannut mitään eroa
- Jäähdytysnestettä en ole tshekannut. Voiko tuo vaikuttaa suoraan?

Olen siis kokeillut saadaa autoa lämpimäksi sekä ilmastoinnilla, että puhaltimella, mutta molemmilla tulee vain kylmää ilmaa..

Alkaa olemaan vilponen aamuisin tulla autolla duuniin :(

Auton saaminen lämpimäksi ilmastoinnilla kuulostaa aika... hmmm... erikoiselta.

Eniveis, jos hana aukeaa punaiselle käännettäessä ja puhallinkin puhaltaa, niin vesihän sieltä on vähissä. Toinen vaihtoehto on, että hanaa aukaiseva vaijeri / vipu on risa, jolloin se hana ei aukea vaikka lämpövipu on idässä.
 
Auton saaminen lämpimäksi ilmastoinnilla kuulostaa aika... hmmm... erikoiselta.

Eniveis, jos hana aukeaa punaiselle käännettäessä ja puhallinkin puhaltaa, niin vesihän sieltä on vähissä. Toinen vaihtoehto on, että hanaa aukaiseva vaijeri / vipu on risa, jolloin se hana ei aukea vaikka lämpövipu on idässä.

Nyt meni boldattu kohta ohi. Kaksi hanaa, toinen säätää voimakkuutta ja toinen lämpöä. Molemmat kun vääntää itään, niin tulee vain kylmää. En ihan tajunnut miten vesi siihen vaikuttaa? Sori kun olen tämmönen nainen autojen kanssa.
 
Nyt meni boldattu kohta ohi. Kaksi hanaa, toinen säätää voimakkuutta ja toinen lämpöä. Molemmat kun vääntää itään, niin tulee vain kylmää. En ihan tajunnut miten vesi siihen vaikuttaa? Sori kun olen tämmönen nainen autojen kanssa.

Perusasioita yksinkertaisesti selitettynä:

Lämmityslaite ottaa lämmön moottorin jäähdytysnesteestä. Ohjaamoon puhallettava ilma kulkee kennoston kautta, jossa kulkee jäähdytysnestettä. Mikäli lämpöhana on auki, kennossa kiertää moottorilta tulevaa kuumaa jäähdytysnestettä ja ilma lämpenee kennon läpi kulkiessaan. Mikäli hana on kiinni, kennolle ei pääse nestettä, se pysyy viileänä ja näin ollen ilmakin kulkee lämpiämättä kennon läpi ja ohjaamoon tulee siis kylmää ilmaa. Vastaavasti, mikäli moottorissa on liian vähän jäähdytysnestettä niin sitä ei riitä kennolle asti, joka usein sijaitsee moottoria ylempänä, jolloin kenno pysyy taas viileänä eikä läpivirtaava ilmakaan lämpene.

Voimakkuussäädin taas säätää sitä, paljonko ilmaa puhallin puhaltaa ohjaamoon.
 
Perusasioita yksinkertaisesti selitettynä:

Lämmityslaite ottaa lämmön moottorin jäähdytysnesteestä. Ohjaamoon puhallettava ilma kulkee kennoston kautta, jossa kulkee jäähdytysnestettä. Mikäli lämpöhana on auki, kennossa kiertää moottorilta tulevaa kuumaa jäähdytysnestettä ja ilma lämpenee kennon läpi kulkiessaan. Mikäli hana on kiinni, kennolle ei pääse nestettä, se pysyy viileänä ja näin ollen ilmakin kulkee lämpiämättä kennon läpi ja ohjaamoon tulee siis kylmää ilmaa. Vastaavasti, mikäli moottorissa on liian vähän jäähdytysnestettä niin sitä ei riitä kennolle asti, joka usein sijaitsee moottoria ylempänä, jolloin kenno pysyy taas viileänä eikä läpivirtaava ilmakaan lämpene.

Voimakkuussäädin taas säätää sitä, paljonko ilmaa puhallin puhaltaa ohjaamoon.

Much appericated! :worship:

Täytyy siis lisätä nyt ihan ensiksi jäähdytysnestettä ja katsoa jos sillä lähtisi lämpiämään.
 
Tästä itseasiassa päästään aasinsillalla siihen, että jäähdytysnesteitä on vissiin eri värisiä? Ja eri värejä ei saa sekoitaa keskenään?? Muistaakseni sinistä ja vihreätä saa sekoitaa keskenään, mutta punaista ei saa sekoitaa minkään muun kanssa?

Sekoilenko mä vaan vai onko tossa jotain perää?

En ole koskaan lisännyt jäähdytysnesteitä, mutta onneksi tämä on tyhmien kysymysten keho ja saan siis täällä kysyä, että näenkö mä suoraan katsomalla sisään, että lilluuko siellä minkä väristä nestettä? Ennen kun menen uutta nestettä ostamaan.

Sori koittakaa kestää mua vielä hetki. :haart:
 
^Kysymyksiä vartenhan tämä ketju on. Asia on kuten kirjoitit eli punaista nestettä ei saa sotkea muihin, vihreää ja sinistä saa sekoittaa keskenään. Kyllä sen säiliöön kurkistamalla näkee mitä siellä on, ainakin punaisen erottaa muista helposti.
 
^respect. Jos / kun onnistun tässä nesteen lisäys operaatiossa ja sitä lämmintä ilmaa alkaa sieltä puskemaan tämä ansiosta, niin voit kiittää itseäsi. Sillä siinä vaiheessa mä pidän sua mun auton korjaajana ja jos joskus törmätään jossain, mä tarjoan bisset ja yhden maksullisen naisen..
 
^respect. Jos / kun onnistun tässä nesteen lisäys operaatiossa ja sitä lämmintä ilmaa alkaa sieltä puskemaan tämä ansiosta, niin voit kiittää itseäsi. Sillä siinä vaiheessa mä pidän sua mun auton korjaajana ja jos joskus törmätään jossain, mä tarjoan bisset ja yhden maksullisen naisen..
Katso nyt sitten ensin, että sieltä oikeasti on nesteet vähissä. Jos paisuntasäiliössä näkyy nestettä, niin vika ei todennäköisesti ole siinä. Jos taas paisuntasäiliö on ihan kuiva, niin vika todennäköisesti on siinä. Ja seuraavaksi saatkin aika suurella todennäköisyydellä alkaa etsimään mistä se vuotaa nestettä.
 
Katso nyt sitten ensin, että sieltä oikeasti on nesteet vähissä. Jos paisuntasäiliössä näkyy nestettä, niin vika ei todennäköisesti ole siinä. Jos taas paisuntasäiliö on ihan kuiva, niin vika todennäköisesti on siinä. Ja seuraavaksi saatkin aika suurella todennäköisyydellä alkaa etsimään mistä se vuotaa nestettä.

Juuri mulkaisin sisään syvään kuiluun, niin kuivalta näyttää. Tuossa aiemmin neuvottiin, että ihan sisään katsomalla pitäisi nähdä minkä väristä neste on, mutta eihän siellä näkynyt mitään. Äsken lähdin vetämään rundia ja aina kun laitoin ilmastoinnin päälle, niin lämpömittari nousi 3/4 ja kun suljin sen, niin tipahti puoleen väliin. Täytyy ilmeisesti auton käyttöoppaasta katsoa, että mitä j.nestettä toi Punto juo. Kun siellä kuitenkin jokunen tilkka pitäisi olla pohjalla vanhaa nestettä, eikä niitä saanut sekoittaa keskenään.

Kiitos neuvosta Power. Tosin toi, että alan etsimään mistä se vuotaa nestettä on sama kuin pyytäisit mua rakentamaan uuden hiukkaskiihdyttimen. :D
 
Jos en ole varma minkä väristä litkua jäähdyttimessä tällä hetkellä on, niin kannattaako vaan tyhjentää koko tankki ja pistää uudet nesteet sisään? Onko siinä vaan jossain kohtaa letku mikä avataan ja tyhjennetään vai..? Ja sen jälkeen letku kiinni ja uudet nesteet sisään?

Entäs sitten kun tyhjentää vanhat, niin onko sitten enää väliä minkä väristä jäähdytysnestettä sinne laittaa, kun ei mene värit sekaisin? Vai pitääkö tietyille merkeille olla tietyt j.nesteet? Manuaalista en saanut mitään selvää, että minkä merkkistä / väristä tjsp nestettä sinne jäähdyttimeen pitää laittaa.
 
^Jos jokin vesiletku on helposti luoksepäästävissä, niin riittäähän sekin, että vähän päästää astian pohjalle ja katsoo minkä väristä litkua tulee. Jos kokemus ja ymmärrys autoista on puhdas nolla, niin miettisin silti kahteen kertaan ennen kuin alkaisin letkuja repimään auki. Manuaalissa pitäisi kyllä olla jäähdytysnesteen tyyppi mainittuna ja jos siinä puhutaan glykolista, niin sitten oikea neste on sinistä tai vihreää (hyvin todennäköistä).

Jos tyhjennät järjestelmän, niin periaatteessa järjestelmä pitäisi huuhdella esim. puhtaalla vedellä tai uuden tyyppisellä nesteellä ennen lopullista täyttöä, kaikki neste kun ei valu ulos kerralla ja yhdestä paikasta.

Ja tämä "hiukkaskiihdyttimen rakentaminen" sulla on edessäsi jos nestettä katoaa, ensi kerralla nesteet nimittäin voivat vajeta vähän nykyistäkin enemmän ennen kuin huomaat ja siinä vaiheessa vaihdetaan pian kannentiivistettä, jolloin vertaus hiukkaskiihdyttimen rakentamiseen ei sinun kannaltasi ole enää oikeastikaan kovin kaukaa haettu. Korjaamon sedät toki vaihtavat senkin mielellään, mutta €€€€€.
 
^Jos jokin vesiletku on helposti luoksepäästävissä, niin riittäähän sekin, että vähän päästää astian pohjalle ja katsoo minkä väristä litkua tulee. Jos kokemus ja ymmärrys autoista on puhdas nolla, niin miettisin silti kahteen kertaan ennen kuin alkaisin letkuja repimään auki. Manuaalissa pitäisi kyllä olla jäähdytysnesteen tyyppi mainittuna ja jos siinä puhutaan glykolista, niin sitten oikea neste on sinistä tai vihreää (hyvin todennäköistä).

Jos tyhjennät järjestelmän, niin periaatteessa järjestelmä pitäisi huuhdella esim. puhtaalla vedellä tai uuden tyyppisellä nesteellä ennen lopullista täyttöä, kaikki neste kun ei valu ulos kerralla ja yhdestä paikasta.

Ja tämä "hiukkaskiihdyttimen rakentaminen" sulla on edessäsi jos nestettä katoaa, ensi kerralla nesteet nimittäin voivat vajeta vähän nykyistäkin enemmän ennen kuin huomaat ja siinä vaiheessa vaihdetaan pian kannentiivistettä, jolloin vertaus hiukkaskiihdyttimen rakentamiseen ei sinun kannaltasi ole enää oikeastikaan kovin kaukaa haettu. Korjaamon sedät toki vaihtavat senkin mielellään, mutta €€€€€.

Nyt äijä pelottelee liikaa. Pitäisköhän toi vaan myydä koko laitos pois, ennen kuin menee liian pitkälle. Tästähän tuli oikeen haaste ja vielä noin nätti ilma ulkona alkaa tekemään yhtään mitään konepellin alla. Jospa mä nyt vaan jätän ne letkut sitten rauhaan ja luotan, että siellä on vihreetä tai sinistä nestettä. Mulla on onnekas olo ja sä sanoit suluissa että todennäköisesti on. Luotan siihen..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom