Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Juuri mulkaisin sisään syvään kuiluun, niin kuivalta näyttää. Tuossa aiemmin neuvottiin, että ihan sisään katsomalla pitäisi nähdä minkä väristä neste on, mutta eihän siellä näkynyt mitään. Äsken lähdin vetämään rundia ja aina kun laitoin ilmastoinnin päälle, niin lämpömittari nousi 3/4 ja kun suljin sen, niin tipahti puoleen väliin. Täytyy ilmeisesti auton käyttöoppaasta katsoa, että mitä j.nestettä toi Punto juo. Kun siellä kuitenkin jokunen tilkka pitäisi olla pohjalla vanhaa nestettä, eikä niitä saanut sekoittaa keskenään.

Kiitos neuvosta Power. Tosin toi, että alan etsimään mistä se vuotaa nestettä on sama kuin pyytäisit mua rakentamaan uuden hiukkaskiihdyttimen. :D
Katsoitko edes varmasti jäähdytysnestesäiliötä? Tuollaisesta syvästä kuilusta tulee kyllä ennemminkin mieleen lasinpesunestesäiliö. Monesti jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä pinta on kyllä aika lähellä sitä säiliön korkkia, mutta en kyllä tuosta Fiatista tiedä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^^Ei pelottelua, vaan asiaa. Lue ensi hätään se manuaali vielä kerran. Autoissa on aina haasteita, mutta ei käveleminenkään kivaa ole. Se kannattaa vain ottaa todesta, että vuodon syy täytyy etsiä, mikä ei yleensä ole loppupeleissä suuri homma.
 
Katsoitko edes varmasti jäähdytysnestesäiliötä? Tuollaisesta syvästä kuilusta tulee kyllä ennemminkin mieleen lasinpesunestesäiliö. Monesti jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä pinta on kyllä aika lähellä sitä säiliön korkkia, mutta en kyllä tuosta Fiatista tiedä.

Kyllä se oikea säiliö oli. Siitä olen 100 varma.
 
^^Ei pelottelua, vaan asiaa. Lue ensi hätään se manuaali vielä kerran. Autoissa on aina haasteita, mutta ei käveleminenkään kivaa ole. Se kannattaa vain ottaa todesta, että vuodon syy täytyy etsiä, mikä ei yleensä ole loppupeleissä suuri homma.

Oikeassa olet. Ottaa vaan päähän, kun ei nää autot kestä mitään. Ihan sama onko se 2006 vai 1986 vm. Korjaat jotain, niin heti toinen hajoaa.

Lisään ne öljyt ja kattelen, että pysyykö nesteet sisällä ja vaikuttaako se ilmanlämpöön. Nyt lämpömittari nousee reippaasti aina kun laitan ilmastoinnin päälle. Tiedä sitten mitä se tarkoittaa. Mutta kiitos hei neuvoista tuhannesti.
 
Punto käyttää punaista nestettä ja veikkaisin että vesipumppu vuotaa tai termari on jumissa. Suurin ongelma taitaa olla jos sotkee vääriä nesteitä niin pakkasnesteen kunnon mittarit näyttää vääriin. eli ei käyttöä haittaa.
 
Punto käyttää punaista nestettä ja veikkaisin että vesipumppu vuotaa tai termari on jumissa. Suurin ongelma taitaa olla jos sotkee vääriä nesteitä niin pakkasnesteen kunnon mittarit näyttää vääriin. eli ei käyttöä haittaa.

Nyt tulee vähän ristiriitaista tietoa, sillä no body tuossa ylempänä sanoi, että jos nesteessä on glykolia, niin vihreätä / sinistä. Löysin nyt manuaalista jäähdytysnesteen kohdalta "etyleeniglykoliperustainen pakkasneste" ja koodin CUNA NC 956-16.

edit. Heitin tuon koodin Googlen kuvahakuun, niin näyttää sinistä.
 
^Glykolin ja punaisen nesteen seos tuppaa myös paakkuuntumaan, seoksesta riippuen enemmän tai vähemmän...

etyleeniglykolia löytyy myös punaisena esim Castrol Antifreeze SF yms. disgust:lle jos ohjekirjassa lukee etyleeniglykoli ja purkissa sama niin kannattaa luottaa siihen, etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia ei saisi sekoittaa keskenään ja vw käyttää vanhemmissa g12 mitä ei vissiin saisi sekoittaa minkään kanssa paitsi g12+ mikä on yhteen sopiva kaikkien kanssa. Eli väriin ei ole luottamista.
 
Ja Punto on taas lämmin! Thanks erityisesti no-bodylle. Mulle sä oot somebody ;)

Varaosamaailman setä sanoi, että jos en ole varma minkä väristä nestettä on pohjalla, niin kannattaa ottaa "tämä".. oli reilusti kalliimpi kuin muut, mutta turvallisempi laittaa. Se oli punaista ja sitä saa miksata minkä värisen kanssa tahansa.
 
Ja Punto on taas lämmin! Thanks erityisesti no-bodylle. Mulle sä oot somebody ;)

Varaosamaailman setä sanoi, että jos en ole varma minkä väristä nestettä on pohjalla, niin kannattaa ottaa "tämä".. oli reilusti kalliimpi kuin muut, mutta turvallisempi laittaa. Se oli punaista ja sitä saa miksata minkä värisen kanssa tahansa.
Nyt sitten seuraat sitä jäähdytysnesteen pintaa. Jos se alkaa vajentua taas, niin vuotokohta täytyy etsiä ja se täytyy korjata, ettei käy hassusti. Saattaa kyllä olla, että sieltä on jo kannentiiviste paskana tai kansi solmussa ja hukkaa nestettä sitä kautta. Mulla oli autossa juuri näin. Ei vuotanut varsinaisesti mistään, mutta kansi oli päässyt kieroon ja nesteet hävisi sitä kautta.
 
Kellään tietoa minkälainen jakosuhde n. vm 97-01 4-veto Passateissa? Ja ihan näin yleisenä kyssärinä, paljonko suhteen muutos maksaa ja onko auton kestävyyden kannalta järkevää?
 
Nyt sitten seuraat sitä jäähdytysnesteen pintaa. Jos se alkaa vajentua taas, niin vuotokohta täytyy etsiä ja se täytyy korjata, ettei käy hassusti. Saattaa kyllä olla, että sieltä on jo kannentiiviste paskana tai kansi solmussa ja hukkaa nestettä sitä kautta. Mulla oli autossa juuri näin. Ei vuotanut varsinaisesti mistään, mutta kansi oli päässyt kieroon ja nesteet hävisi sitä kautta.

Kyllähän se vuotaa. Toissa päivänä täytin melkein tappiin asti, eli reilusti yli max viivan ja nyt se on jo melkein min viivan kohdalla. Itse tuskin osaan sitä vuotoa löytää. Tulee varmaan huoltoreissu ja näen jo tämän kuun palkkani valuvan jäähdyttimestä alas :( Mutta eipä voi mitään. Pakko se on fiksata.. Tiedä sitten miten kieroja ne on tuolla merkkihuollossa, jos vika onkin suht. helposti ja halvalla korjattavissa, mutta lasku ja toimenpiteet ovatkin sitten muka ihan toisenlaiset. Täytyy nyt ensin antaa jonkun vähän enemmän autoista tietävän tutun katsoa. Thanks vielä neuvoista tuhannesti.
 
Tiedä sitten miten kieroja ne on tuolla merkkihuollossa, jos vika onkin suht. helposti ja halvalla korjattavissa, mutta lasku ja toimenpiteet ovatkin sitten muka ihan toisenlaiset. Täytyy nyt ensin antaa jonkun vähän enemmän autoista tietävän tutun katsoa. Thanks vielä neuvoista tuhannesti.

Jos tosiaan tunnet jonkun, joka autoista jotain tajuaa niin anna sen vilkaista ekana. Jos korjaamokeikka tulee, niin mä en sitten tajua mitä järkeä on turvautua merkkiliikkeeseen, kun jokin hyvä pikkupaja tai riippumattoman ketjun korjaamo hoitaa hommat aivan yhtä hyvin ja halvemmalla.
 
Kellään tietoa minkälainen jakosuhde n. vm 97-01 4-veto Passateissa? Ja ihan näin yleisenä kyssärinä, paljonko suhteen muutos maksaa ja onko auton kestävyyden kannalta järkevää?

Käsittääkseni kyseisen generaation Torsen säätyy portaattomasti välillä 25:75-75:25. Tuo ei taida kovin helposti muuttua muuksi rahallakaan. Ko. auton vetosuhteessa ei kyllä mitään vikaa ole, joten turha alkaa muuttamaan.
 
Käsittääkseni kyseisen generaation Torsen säätyy portaattomasti välillä 25:75-75:25. Tuo ei taida kovin helposti muuttua muuksi rahallakaan. Ko. auton vetosuhteessa ei kyllä mitään vikaa ole, joten turha alkaa muuttamaan.
Mä veikkaan, että sillä ei pääse tarpeeksi hyvin vinossa, jos meinaa alkaa puskeen. Totta kai nyt sellaisen takia kannattaa jakosuhdetta alkaa muuttaan.
 
Kyllähän se vuotaa. Toissa päivänä täytin melkein tappiin asti, eli reilusti yli max viivan ja nyt se on jo melkein min viivan kohdalla. Itse tuskin osaan sitä vuotoa löytää. Tulee varmaan huoltoreissu ja näen jo tämän kuun palkkani valuvan jäähdyttimestä alas :( Mutta eipä voi mitään. Pakko se on fiksata.. Tiedä sitten miten kieroja ne on tuolla merkkihuollossa, jos vika onkin suht. helposti ja halvalla korjattavissa, mutta lasku ja toimenpiteet ovatkin sitten muka ihan toisenlaiset. Täytyy nyt ensin antaa jonkun vähän enemmän autoista tietävän tutun katsoa. Thanks vielä neuvoista tuhannesti.

Jos saatte moottorin suojamuovit irti, niin mahdollista ulkoista vuotoa voi etsiä ihan silmin/käsikopelolla. Jos jossain näyttää olevan kosteutta, niin tökkäät sormella siihen ja maistat varovasti. Jäähdytysneste on makeaa ja öljy maistuu öljylle.

Jos vuoto on ulkoinen, niin tuskin siihen koko palkka menee, mutta jos se vuotaa moottorin sisälle... :(
 
Kyllähän se vuotaa. Toissa päivänä täytin melkein tappiin asti, eli reilusti yli max viivan ja nyt se on jo melkein min viivan kohdalla.

Äläs nyt vielä heitä puntoa suohon. Täytit ilmeisesti vain paisuntasäiliön, et jäähdytintä? Siinä tapauksessa sen kuuluukin "imaista" paisuntasäiliöstä vajaus jäähdyttimen puolelle kun lämpimäksi ajettu auto jätetään jäähtymään. Jos vajekeiju jatkaa käyntejään useamman kerran, on siellä jossain vuoto. Yksi tapa selvittää asiaa on jättää moottorin alle vaikka levälleen revitty pahvilaatikko yöksi. Kuten tuli jo mainituksi, jäähdytinneste on makeaa kielen kärjellä kokeiltuna.
 
Mä veikkaan, että sillä ei pääse tarpeeksi hyvin vinossa, jos meinaa alkaa puskeen. Totta kai nyt sellaisen takia kannattaa jakosuhdetta alkaa muuttaan.

Mulle noi vinossakulkemis ominaisuudet on ihan toissijainen juttu, mutta mulle auto työntää itse itseään, eikä suinkaan vedä.

Eli jos otan tuommosen -99 4Motion Passatin alle, niin saanko lukittua jollain konstilla vetosuhteen lähemmäs muotoa 25 eteen 75 taakse? Jos saan, niin mihin hintaan?
 
Et saa lukittua, kun TorSen päättää itse kuinka paljon vetää ja mistäkin. Se on täysin mekaaninen systeemi, eli mikään aivolaatikko ei ohjaa vetosuhdetta. Tai no, Kemp-O-Lockerilla saa tasaisen 50:50 vetosuhteen, mutta se ei ole katukäytössä kovin mukava
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom