Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Mistä johtuu monesta autosta kuuluva "hurina" peruuttaessa, ainakin jos vähän vauhdikkaammin pakittaa? En oikein osaa kuvailla tuota paremmin, mutta kyllä jokaisen, joka on vähänkään ajellut, luulisi tietävän ton äänen. Tuota ei siis ikinä kuulu esim. ykkösellä, miksi siis juuri pakilla?

"Hurisevissa" pakeissa peruutusvaihteen rattaiden hampaat ovat suoria, kun taas muiden vaihteiden hampaat tehdään viisteisiksi mekaanisten äänien vähentämiseksi. Se on siis ihan hammasrattaiden vonkunaa.

e: vaihdoin vähän sanoja
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ääni johtuu pakin suorahampaisista vaihderattaista. eteenpäin menevien vaihteiden rattaat ovat viistettyjä jotta pykälät menisivät paremmin päälle, joten eivät pidä ääntäkään. Saman äänen kuulee myös prätkistä, niissä vaihteet ovat suorahampaisilla rattailla.

edit: ei voi olla näin hidas
 
Ääni johtuu pakin suorahampaisista vaihderattaista. eteenpäin menevien vaihteiden rattaat ovat viistettyjä jotta pykälät menisivät paremmin päälle, joten eivät pidä ääntäkään.

Itse asiassa pakissa on suorat hampaat, että se menisi paremmin päälle. Noita viistohampaisia rattaita ei siirrellä ollenkaan, ne ovat kaikki toisiinsa kosketuksissa. Ainoastaan välissä olevia "tartuntalevyjä" siirtämällä valitaan minkä ratasparin kautta voima kulkee.

e: tässä hyvä artikkeli http://www.howstuffworks.com/transmission.htm
 
Sellainen on mietittänyt vähän aikaa, että kun nämä nykyturbot, tai turbot yleensäkin, ovat vapareita vähäpäästöisempiä ja vähemmän kuluttavia niin miksi näiden nykyvapariautojen (vähäpäästöinen) turbottaminen on kuitenkin niin vaikeaa. Eikös tuossa pidä mennä tekemään näitä ns. pussitestejä VTT:lle. Nämä pussitestit ilmeisesti on tämä ongelmakohta turbottamisessa. Kysymys: Mikä siinä on niin vaikeaa? Tiedän, että pussitestit ovat kalliita (oliko jotain 3000 euroa kerta) ja ilmeisesti ne päästöt eivät mene laakista kohdalleen. Ihmetystä kuitenkin aiheuttaa se, että eikös tuo turbon pitäisi vähentää niitä päästöjä joten autosta tulee entistäkin vähäpäästöisempi, joten missä ne ongelmat tulevat?
 
Sellainen on mietittänyt vähän aikaa, että kun nämä nykyturbot, tai turbot yleensäkin, ovat vapareita vähäpäästöisempiä ja vähemmän kuluttavia niin miksi näiden nykyvapariautojen (vähäpäästöinen) turbottaminen on kuitenkin niin vaikeaa. Eikös tuossa pidä mennä tekemään näitä ns. pussitestejä VTT:lle. Nämä pussitestit ilmeisesti on tämä ongelmakohta turbottamisessa. Kysymys: Mikä siinä on niin vaikeaa? Tiedän, että pussitestit ovat kalliita (oliko jotain 3000 euroa kerta) ja ilmeisesti ne päästöt eivät mene laakista kohdalleen. Ihmetystä kuitenkin aiheuttaa se, että eikös tuo turbon pitäisi vähentää niitä päästöjä joten autosta tulee entistäkin vähäpäästöisempi, joten missä ne ongelmat tulevat?
Turbo ei itsessään ole mikään keino päästöjen vähentämiseen eikä taloudellisuuden parantamiseen, mutta sitä voidaan hyödyntää parempaa taloudellisuutta tavoiteltaessa etenkin silloin, kun suunnitellaan moottori alusta lähtien ahdetuksi. Vanhoissa autoissa turbottamisen motiivi on enemmän tehon lisääminen kuin taloudellisuuden parantaminen, ja kaiken lisäksi käytännössä turbottaminen todennäköisesti vain lisää polttoaineenkulutusta ja sitä kautta päästöjä. Turbottamisen yhteydessä pitää kuitenkin muuttaa auton ohjelmistoa ja ehkä vaihtaa isommat polttoainesuuttimet tai tehdä muita päästöihin vaikuttavia muutoksia, joten se päästömittaus on ihan perusteltu.
 
Jos vanha auto tiputtelee vähän öljyä, pitääkö siitä huolestua? Siis tyyliin yön yli seistyä näkee hangessa että pisara pari on jostain tullut.
 
Riippuuu autosta ja onko nyt vasta ruvennut tiputtamaan, pääsääntöisesti ei, jos ei satu ajamaan kaverin juuri valmistuneilla pihakiville autoa ja kun lähtee liikkeelle niin sen akka saa slaagin :) . Toki jos nyt on ruvennut tiputtamaan niin kannattaa tarkistaa ettei huohotin putket ole jäässä. Ja ennen leimaa muistaa pyyhkiä öljyohjan puhtaaksi.
 
Katsastus setä laittoi mulle edelliseen autoon huomautuksen, "öljyvuoto-ympäristöhaitta" tai jotain vastaavaa :D onneksi ei hylkyä sen takia tarjonnu..

Vuodon syyksi löytyi kuitenkin öljynpaine-anturi mikä kaikessa rauhassa suojamuovien ja imusarjan piilossa vuoti öljyä läpi ja sieltähän se valui siten alaspäin. Mutta sen kyllä lopuksi sitten huomas kun öljyä oli enemmän kun pari pisaraa auton alla.. Samassa autossa vuotoa oli myös vaihdelaatikon stefassa, mutta se oli sen verran korkealla ettei kannattanut enää vanhaan autoon vaihdattaa, muisti vaan tarkistaa nekin öljyt aina välillä.
 
onkohan noilla yksityisilläkin katsastusasemilla semmonen yhtenäinen tietokonesysteemi muiden katsastusasemien sisällä?
tarkoitan siis, että näkyykö jonkun yksityisen katsastusaseman tekemä katsastus, joka on hylätty niin, kaikkien katsastusasemien koneilla?
vai onnistuisko ajatusleikkinä seuraavanlainen, auto hylätään paikassa A vaikka käsijarrusta. Sitten ajat eri katsastuspaikkaan B. Tietääkö ne paikassa B, että olet käynyt jo katsastamassa paikassa A vai ei?
 
vai onnistuisko ajatusleikkinä seuraavanlainen, auto hylätään paikassa A vaikka käsijarrusta. Sitten ajat eri katsastuspaikkaan B. Tietääkö ne paikassa B, että olet käynyt jo katsastamassa paikassa A vai ei?

Ainakin jos meet eri ketjun konttorille niin ei näy, tuskin edes saman ketjun sisällä. Pari kertaa tiedän toimitun juuri kuvaamallasi tavalla kun kohdalle on sattunut kokovartalokyrpä katsuri, joka on esim. vanhasta autosta kirjannut jokaisen vähän himmentyneen umpionkin paperiin.
 
eli ne kaikki kirjatut tiedot ei mene johonkin trafin koneelle esim? olisiko noin, että oikeasti vielä nykypäivänä onnistuisi tollanen, että vie hylätyn leiman saaneen auton toiseen katsastuspaikkaan ja kokeilisiko meniskö munkilla läpi?
 
Muistelisin että hylkäyksen jälkeen pitää odottaa kuukausi ennen kuin katsastus voidaan suorittaa jollain toisella asemalla.
Johtuu kai siitä että sähän saat sillä kuukauden ajaa jos ne ei ota kilpiä pois.
Saatan kyllä muistaa tän ihan päin vittua, kun omia autoja ei ole katsatuksessa hylätty kymmeneen vuoteen.


Toisaalta, ne auton viatkin on joskus ihan fiksua korjata, niin ei tarvitse arpoa siellä katsastuksessa:piis:
 
Muistelisin että hylkäyksen jälkeen pitää odottaa kuukausi ennen kuin katsastus voidaan suorittaa jollain toisella asemalla.
Johtuu kai siitä että sähän saat sillä kuukauden ajaa jos ne ei ota kilpiä pois.
Saatan kyllä muistaa tän ihan päin vittua, kun omia autoja ei ole katsatuksessa hylätty kymmeneen vuoteen.


Toisaalta, ne auton viatkin on joskus ihan fiksua korjata, niin ei tarvitse arpoa siellä katsastuksessa:piis:

Ja ihan päin vit... ihan sama vaikka ajaa seuraavalle konttorille samoilla lämpösillä. tokihan siitä joutuu aina maksamaan täyden hinnan kun kokonaan uusi katsastuskin. Ja nykyään on se viimeinen päivä mihin mennessä auton pitää olla katsastettu eli jos vie katsastukseen viimesenä päivänä ja hylky tulee niin ajoaikaa ei tule yhtään lisää.
 
Ja ihan päin vit... ihan sama vaikka ajaa seuraavalle konttorille samoilla lämpösillä. tokihan siitä joutuu aina maksamaan täyden hinnan kun kokonaan uusi katsastuskin. Ja nykyään on se viimeinen päivä mihin mennessä auton pitää olla katsastettu eli jos vie katsastukseen viimesenä päivänä ja hylky tulee niin ajoaikaa ei tule yhtään lisää.

Ok. Tämä selkiytti asiaa.
 
onkohan noilla yksityisilläkin katsastusasemilla semmonen yhtenäinen tietokonesysteemi muiden katsastusasemien sisällä?
tarkoitan siis, että näkyykö jonkun yksityisen katsastusaseman tekemä katsastus, joka on hylätty niin, kaikkien katsastusasemien koneilla?
vai onnistuisko ajatusleikkinä seuraavanlainen, auto hylätään paikassa A vaikka käsijarrusta. Sitten ajat eri katsastuspaikkaan B. Tietääkö ne paikassa B, että olet käynyt jo katsastamassa paikassa A vai ei?


Kaikki näkyy tietokoneelta, kaikki viat/tiedot syötetään katsastushetkellä kapulaan joka vie kaikki tiedot trafin tietokantaan. Sieltä niitä pääsee lukemaan kuka tahansa kenellä on oikeudet kys. järjestelmään. Eli siellä toisella konttorilla näkyy kaikki...

Ja nykyään on se viimeinen päivä mihin mennessä auton pitää olla katsastettu eli jos vie katsastukseen viimesenä päivänä ja hylky tulee niin ajoaikaa ei tule yhtään lisää.

Jos on katsastettu katsastusaikana, eli vaikka viimeisenä päivänä ja auto hylätään, ajoaikaa tulee 2kk katsastusajan perään (pisimmillään hylkäyksen jälkeen voi siis ajaa 6kk), jälkitarkastusaikaa annetaan 1kk katsastuksesta, jonka jälkeen katsastus suoritetaan kokonaan uutena katsastuksena. Käyttökielto napsahtaa jos ei tuon 2kk jälkeen katsasta.
 
Jos on katsastettu katsastusaikana, eli vaikka viimeisenä päivänä ja auto hylätään, ajoaikaa tulee 2kk katsastusajan perään (pisimmillään hylkäyksen jälkeen voi siis ajaa 6kk), jälkitarkastusaikaa annetaan 1kk katsastuksesta, jonka jälkeen katsastus suoritetaan kokonaan uutena katsastuksena. Käyttökielto napsahtaa jos ei tuon 2kk jälkeen katsasta.
Eikös se mene silleen, että autolla saa ajaa käyttöönottopäivään asti tai 2 kk hylätyn katsastuksen jälkeen, riippuu kumpi ajankohta on myöhemmin? Eli katsastuksen jälkeen max. ajoaika on henkilöautolle 4 kk jos hylky tulee.
 
Trafin sivuilta:
Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään 2 kk:n ajan katsastuksessa hylkäämisen jälkeen, mikäli katsastus on tehty ajoneuvon katsastusaikana. Ajoaikaa on kuitenkin aina katsastusajan päättymiseen asti, mikäli kahden kuukauden ajoaika päättyy aikaisemmin kuin ajoneuvon katsastusaika eikä ajoneuvoa ole määrätty ajokieltoon.

Katovaan toihan on muuttunut taas jossain vaiheessa. eikö toi jossain vaiheessahan mennyt että katsastus oli suoritettava viimeistään katsastusaikana, siis jälkitarkastuskin?
 
Kaikki näkyy tietokoneelta, kaikki viat/tiedot syötetään katsastushetkellä kapulaan joka vie kaikki tiedot trafin tietokantaan. Sieltä niitä pääsee lukemaan kuka tahansa kenellä on oikeudet kys. järjestelmään. Eli siellä toisella konttorilla näkyy kaikki...

Hyväksytyn katsastuksen jälkeen, kyllä. Hylätystä katsastuksesta ei käsittääkseni mene tietoa minnekään, millä perusteella tuuriaan on voinut mennä vapaasti kokeilemaan eri paikkaan, jos ekasta on tullut hylky. Itse ei ole tähän temppuun ikinä tarvinnut turvautua, mutta tuttavapiiristä tiedän pari tapausta.

Jos käytäntö on muuttunut, niin kuulisin mielelläni luotettavaa lähdettä että saisin päivitettyä tietoni ajan tasalla?
 
Hyväksytyn katsastuksen jälkeen, kyllä. Hylätystä katsastuksesta ei käsittääkseni mene tietoa minnekään, millä perusteella tuuriaan on voinut mennä vapaasti kokeilemaan eri paikkaan, jos ekasta on tullut hylky. Itse ei ole tähän temppuun ikinä tarvinnut turvautua, mutta tuttavapiiristä tiedän pari tapausta.

Jos käytäntö on muuttunut, niin kuulisin mielelläni luotettavaa lähdettä että saisin päivitettyä tietoni ajan tasalla?

Kyllä nuo hylkäyksen syyt päivitetään trafiin, ja näkyvät siellä kunnes auto tuodaan uudestaan katsastukseen, jolloin poistuvat jos auto pääsee läpi. Ja itselläni on mahdollisuus nähdä kys. tietoja atj järjestelmästä.
 
Back
Ylös Bottom