Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka kauan minimissään pitäisi tuota moottorinlämmitintä pitää päällä? Ihan tämmönen johdollinen versio. Pidin tunnin -20 pakkasessa ja silti hieman wongahti auto. Eikö sen pitäisi lähteä käyntiin kuin kesällä? :david: Kertokaa nyt että vähintään 2 tuntia niin saan sydärin... :jahas:
 
Kuinka kauan minimissään pitäisi tuota moottorinlämmitintä pitää päällä? Ihan tämmönen johdollinen versio. Pidin tunnin -20 pakkasessa ja silti hieman wongahti auto. Eikö sen pitäisi lähteä käyntiin kuin kesällä? :david: Kertokaa nyt että vähintään 2 tuntia niin saan sydärin... :jahas:

Ainahan se riippuu autosta, mutta maksimissaan 2 tuntia on kai yleinen ohje. Kyllä mä pitäisin tuossa pakkasessa jo 1 1/2 tuntiä ainakin, ellen täyttä kahta. Ja ei, ei se koskaan silti lähde kuin kesällä : )
 
Kuinka kauan minimissään pitäisi tuota moottorinlämmitintä pitää päällä? Ihan tämmönen johdollinen versio. Pidin tunnin -20 pakkasessa ja silti hieman wongahti auto. Eikö sen pitäisi lähteä käyntiin kuin kesällä? :david: Kertokaa nyt että vähintään 2 tuntia niin saan sydärin... :jahas:

Riippuu lämmittimestä, onko lohko, vesi vaiko säteilylämmitin. Noissa pakkaslukemissa mikä tahansa lämmitin niin 2h auttaa ihan mukavasti (mutta ei lisätunti vielä tee pahaa), säteilylämmitin vaatii jo kolmatta tuntia pitkälle... Ja eihän se tosiaan silti lähde kuten kesällä :)
 
Ja se auto voi olla siinä roikassa, jos vain rahat riittää? Eli roikattamisesta ei ole haittaa pidemässäkään sessiossa?
 
Ja se auto voi olla siinä roikassa, jos vain rahat riittää? Eli roikattamisesta ei ole haittaa pidemässäkään sessiossa?

Mulla on joskus auto unohtunut roikkaan melkein kahdeksi päiväksi, eikä se siitä miksikään mennyt. En nyt kuitenkaan kehottais ketään pitämään autoa viikkotolkulla roikassa.
Tuskin noita lämppäreitä on suunniteltu huutamaan 24/7.
 
Liian pitkä aika saa moottorin yläosasta valumaan kaikki öljyt alas, joka ei tee niiin kovin hyvää moottorille kun käy hetken ilman öljyä käynnistäessä.
 
Liian pitkä aika saa moottorin yläosasta valumaan kaikki öljyt alas, joka ei tee niiin kovin hyvää moottorille kun käy hetken ilman öljyä käynnistäessä.

Mites kesällä? Onko koneen yläosa pidemmän seisomisen jälkeen startatessa aina ilman öljyjä?
 
Mites kesällä? Onko koneen yläosa pidemmän seisomisen jälkeen startatessa aina ilman öljyjä?
Tai kun lämpimän koneen sammuttaa ja käynnistää hetken päästä? Luulisi, että ne öljyt valahtaa aika nopsaan. Ja onhan joissakin autoissa ihan "ominaisuus", että nostimet rallattaa pari sekuntia käynnistyksen jälkeen, ennen kuin öljynpaine ehtii nousta, oli sitten lämmin tai kylmä kone. Toi juttu kuulostaa kyllä pahasti tornarilta. Tosin paha mennä suorilta tuomitsemaan, kun ei tarkempaa tietoa ole. Kuulostaa vain aika kaukaa haetulta.
 
Kyllä moottoriin sinne "ylöskin" öljyä jää. Sylinterinkansi on tehty senmalliseksi että sinne jää öljyä moottorin sammutettuakin. Kilpamoottoreihinkin joihinkin tehdään öljynpaluureikiin pienet korottavat putkenpalaset jotka nostavat kannessa olevan öljyn määrää jotta viritetty ja normaalia kovempaa käyttöä saava moottori kestäsi pidempään. Normaalimoottoreissa sylinterikansi on tosiaan valettu sellaiseksi että sinne oleviin "kuoppiin" jää öljyä joka siellä alkaa lähe heti venttiilikoneistoa ja nokka-akselia voitelemaan kun moottori käynnistetään. Tämä lyhentää selvästi aikaa jonka osat joutuvat liikkumaan ilman kunnollista voitelua erityisesti kovilla pakkasilla.

Ja lohkolämmpäristä sen verran ettei se vastus moottorin sisällä ole tarkoitettu jatkuvaan kuumana olemiseen. Joissain autoissa se saattaa jopa katketa ja on tapauksia joissa pitkiä lämmitysaikoja saanut moori on alkanut muodostamaan nk. kattilakiveä. Näin merkkihuollon kaverit ovat kertoneet. Kovimmillakin pakkasilla useimmiten riittää tunnin lämmitys. Siinä ajassa mootori lämpiää sen minkä se ylipäätään voi lohkolämppärin tehoilla lämmetä.
 
voiko olla mahdollista että opelin c20ne (2 litranen 8venttiilinen) koneen venttiilikoneiston ja kannen väliin ei tule mitään tiivistettä? minun mielestä tuota konetta purkiessa siinä ei ollut mutta voiko asia todella olla näin? että ois kova kovaa vasten?
 
Tuota konetta sen enempää tuntematta, sanoisin että kyllä sinne venttilivarren kumit tulee. Onko kone savuttanut tai käyttänyt öljyä muuten vaan paljon? Luulisi että ilman venavarren kumeja joutuu polttoaineen tarkastamaan aina öljyä lisättäessä.
 
nyt taisit ymmärtää mun kysymyksen väärin :)

tarkoitin siis että tuleeko venttiilikoneiston ja kannen väliin jotain tiivistettä niinkuin esim. venakopan tiiviste tai kannentiiviste...
 
nyt taisit ymmärtää mun kysymyksen väärin :)

tarkoitin siis että tuleeko venttiilikoneiston ja kannen väliin jotain tiivistettä niinkuin esim. venakopan tiiviste tai kannentiiviste...

Tarkoittaako "kansi" tässä tapauksessa venttiilikopan kantta, muuten kysymyksestä ei saa järkevää oikein mitenkään?

Jos näin, niin kaikissa autoissa siihen tulee tiiviste, mutta ooppeleista en sitten tiedä.
 
Mistä johtuu monesta autosta kuuluva "hurina" peruuttaessa, ainakin jos vähän vauhdikkaammin pakittaa? En oikein osaa kuvailla tuota paremmin, mutta kyllä jokaisen, joka on vähänkään ajellut, luulisi tietävän ton äänen. Tuota ei siis ikinä kuulu esim. ykkösellä, miksi siis juuri pakilla?
 
Back
Ylös Bottom