Soitat syyllisen osapuolen vakuutusyhtiöön ja sanot että tarvitset työn takia autoa, ei pitäisi olla muuta. Kunhan syyllinen osapuoli vain myöntää syyllisyytensä. Eikä kannata odottaa että toinen osapuoli lähettää ensin vahinkoilmoituksen, sillähän saattaa mennä siihen useampi viikko vaan soita suoraan sen vakuutusyhtiöön. Kyllä ne soittaa toiselle osapuolelle ja kysyy myöntääkö se syyllisyytensä.
Muistaa vaan että noissa maksimi aika minkä saa pitää ilmaiseksi kannattaa varmistaa puhelimessa kauan saa pitää jos oman auton korjaus venyy.
ja oma autohan pitää olla siinä kunnossa ettei sillä saa/voi ajaa.
Just hoidin nämä asiat itse. Eli hommahan menee juurikin noin.
- Kolaripaikalle soitetaan aina poliisi, jolle syyllinen myöntää syyllisyytensä. Ei siis pääse perumaan jälkeen päin.
- Soitin omalle vakuutusfirmalle, joka lähetti hinauksen -> auto lähimmän merkkiliikkeen pihaan ja avaimet postiluukusta sisään
- Heti konttoreiden auettua menin vastapuolen vakuutusfirmaan ja tein oman vahinkoilmoituksen + soitin kaksi kertaa vastapuolelle että sai tehtyä omansa
- Samalla teet sijaisauton tarveselvityksen. Siihen merkkaat tarvitsevasi auto töihin. Sillä ei ole mitään merkitystä asutko mörön perseessä ja kuskaat kehitysvammaisia lapsiasia terapiaan päivittäin autolla. Vakuutusfirmaa kiinnostaa vain se työajo.
- Saat allesi litraisen Fiestan, josta teet heti valituksen. Sanot tarvitsevasi isompaa autoa koska kuljetat pakastimia töiksesi. Saat Mazda3:n tai pienen Focuksen.
- Maksat 6% sijaisauton vuokrasta itse, ellei oma vakuutus kata sitä
- Ajat vuokra-autolla niin kauan, että oma autosi tulee pajalta.
- Myyt oman autosi kolariautona puoleen hintaan sen arvosta. Vakuutus ei kata perseelleen mennyttä autoasi. Tai sitten et kerro kolariautosta myydessä, ja joku mustalainen tulee myöhemmin puukottamaan.
Sijaisautonhan pitäisi olla "omaa autoa vastaava", mutta sen hankkimishetkellä muoto on "korkeintaan omaa autoa vastaava". Eli ts. minun tapauksessani diesel DSG Passattia ei tullut pihaan, vaan ensin Nissan Note ja väännön jälkeen Mazda 3. Bensakoneena tietty. Niillä ajoin 3000km ja maksoi itse kalliimmat polttoaineet ja selkäkivut paskoista penkeistä. Ja vitutus menee myös omaan piikkiin.
p.s. ai niin, unohdin sanoa: soita vakuutusfirmaan pari kertaa päivässä. Muuten homma ei etene. Hoida itse autojen vuokrat, kysy sijaisautoista ym. Vakuutusyhtiö ei ala sinulle hankkimaan paskaakaan omatoimisesti. Siinähän raha menisi väärään suuntaan, firmalta asiakkaalle. Ota kaikki kirjallisena ja pistä päivät ja nimet muistiin.