Montako kertaa salille päivässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nortti
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
roni20 sanoi:
No ihan miten vaan. Sä treenat hyväksi havaitsemallas tavalla ja on näyttäny toimivan kuvien mukaan.
Juu ei kaikille toimi samat jutut.., mutta ylesesti ottaen liian moni natu treenaa liikaa ja liian löysästi.. Ton asian kun hiffasin on puolessa vuodessa tullut enemmän kehitystä kun ensimmäisten kahden vuoden aikana jollon oli ajattelutapa se että mitä enemmän sen parempi:wall: Mut kaikesta huolimatta tsemppiä treeneihin
:worship: Ja MKS:lle vielä sen verran että treenaahan Art Atwood monien muiden pro ukkojen ohella saman lihasryhmän läpi kaksi kertaa viikossa ja jopa siitäkin ihmetellään miten voi palautua....

Tylerd sanoi:
Juu ei kaikille toimi samat jutut.., mutta ylesesti ottaen liian moni natu treenaa liikaa ja liian löysästi.. Ton asian kun hiffasin on puolessa vuodessa tullut enemmän kehitystä kun ensimmäisten kahden vuoden aikana jollon oli ajattelutapa se että mitä enemmän sen parempi:wall: Mut kaikesta huolimatta tsemppiä treeneihin
:worship: Ja MKS:lle vielä sen verran että treenaahan Art Atwood monien muiden pro ukkojen ohella saman lihasryhmän läpi kaksi kertaa viikossa ja jopa siitäkin ihmetellään miten voi palautua....
Mutta se pitää sanoa, että harva treenaa niin kovaa ettei palautuisi alle viikossa. Joten mielestäni ylikunnon pelkääminen on yleensä aiheetonta. Varsinkin kun sillä ei tunnu olevan merkitystä mitä muun ajan tekee.

roni20 sanoi:
Mutta se pitää sanoa, että harva treenaa niin kovaa ettei palautuisi alle viikossa. Joten mielestäni ylikunnon pelkääminen on yleensä aiheetonta. Varsinkin kun sillä ei tunnu olevan merkitystä mitä muun ajan tekee.
Ei palautumattomana treenaamisen tarvi aina ylikuntoon johtaa.. ei vaan yksinkertaisesti kehity jos ei koskaan anna palautua kunnolla. Mitä tarkoitat ettei ole merkitystä mitä muun ajan tekee??? Lainaus Marko Savolaisen kirjasta: Toiset sanovat, että lihakset eivät palaudu edes kymmenessä päivässä. Pitää muistaa, että jokainen treeni väsyttää kehoa kokonaisuutena. Tämä on syytä muistaa kun suunnittelee harjoitusohjelmaa tai salille menoa. Vaikka oletkin treenannut hauikset viikko sitten, ne saattavat vielä olla kipeät, koska olet treenannut selkää muutamaa päivää aikaisemmin ja hauikset ovat rasittuneet selkätreenissä ja ovat siksi kipeät. Yksi tärkeimmistä syistä pitää välipäivä on lihasten hermotus. Jos treenaa koko aika ilman välipäiviä, ei lihas pysty hermottumaan. Välipäivät ovat lihaksen hermotuksen kannalta VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ. Juuri tämän takia en suosittele 4-treeniä ja lepo tai 5-treeniä ja kaksi lepoa menetelmää. Pitää muistaa että lihakset rasittuvat joka treenissä.

Tylerd sanoi:
Ei palautumattomana treenaamisen tarvi aina ylikuntoon johtaa.. ei vaan yksinkertaisesti kehity jos ei koskaan anna palautua kunnolla. Mitä tarkoitat ettei ole merkitystä mitä muun ajan tekee???
Tarkoitan sitä että jotkut makaa kotona sohvalla ja haisee pahalle ja toiset käy töissä ja on koko ajan liikkeessä, mutta niitä ei oteta huomioon koska se ei tapahdu salilla.

roni20 sanoi:
Tarkoitan sitä että jotkut makaa kotona sohvalla ja haisee pahalle ja toiset käy töissä ja on koko ajan liikkeessä, mutta niitä ei oteta huomioon koska se ei tapahdu salilla.
Aivan, mutta se jos haluaa maksimaalisen kehityksen niin työnteko haittaa jos se on fyysistä. Mutta harvapa sitä pääsee kehoaan työkseen rakentamaan....Olen huomannut selkeän eron kun ennen tein raskasta fyysistä työtä ja nykyään teen työkseni.... en mitään... istun vaan ja se siinä. Ja sen huomaan kehityksessä.

Timba79 sanoi:
Tässä tulee suoraan Massa! Voimaa! kirjasta:

1. Päivä

1. Harjoitus: Rinta, selkä
2. Harjoitus: Olkapäät, kädet

2. Päivä

1. Harjoitus: Reidet
2. Harjoitus: pohkeet, vatsat

3. päivä lepoa

Sarjojen pituus 5-20 toistoa/sarja. Mikrosyklinä vuorotellaan 5-10 toiston ja 10-20 toiston sarjoja. Sarjat tehdään kovaa, niin monta toistoa sarjaa kohden kuin mahdollista. Palautukset 1-3 min. Pitkissä jalkasarjoissa tarvittaessa pidempäänkin.

Tärkeintä on volyymin jaksottaminen. Oikea ärsytystasao etsitään tekemällä seuraavat sarjamäärät lihasryhmää kohden kullakin harjoituskerralla:

viikko 1: 2 sarjaa
viikko 2: 4 sarjaa
viikko 3: 5 sarjaa

Viikko 4: 4 sarjaa
viikko 5: 5 sarjaa
viikko 6: 6 sarjaa

viikko 7: 4 sarjaa
viikko 8: 6 sarjaa
viikko 9: 8 sarjaa

Näin jatketaan, kunnes on löydetty oman sietykyvyn rajat. Kun raja on löydetty, pudotetaan sarjamäärää kerralla puoleen ja jatketaan nousujohteista harjoittelua sillä sarjamäärällä. Kun kehitys alkaa hidastua, nostetaan sarjamäärää, mutta nyt joka harjoituksella. Silloin noususta tulee terävämpi ja nopeampi ja löydetään jälleen uusi raja - ja uutta kasvua!

Lähde oli siis Erämetsän ja Grönforsin: Massaa! Voimaa! kirja.

Tuli tästä ohjelmasta mieleen muutamia kysymyksiä.

Alkaako toi kierto ton kolmannen päivän jälkeen uudestaan?
Tehdäänkö ekalla viikolla esim: vain yksi liike rinnalle ja siinä kaksi sarjaa?

Tylerd sanoi:
Ootko tosissasi? otat nyt jonkun Pro ukon tässä puheeksi..... NE EI KUULE OLE NATUJA JA NIIDEN PALAUTUMIS NOPEUS SEN TAKIA ON HIUKKA TOISELLA PLANEETALLA :david: Ja Ronille sen verran että harva pystyy edes ajattelemaan sen lihasryhmän treenaamista uudelleen ihan pian jonka on satakymmenen lasissa treenannut..

Tässä nyt ei ollut kyse siitä, onko joku natu vai ei, vaan siitä, että niitä treenejä ei välttämättä tarvitse vetää 110 lasissa. Vaikka näillä pro-ukoilla olisi mitkä tahansa aineet kehissä, ei täysillä loppuun asti vedettyjä jalkatreenejä kukaan pystyisi tekemään joka päivä.

Varmasti kuka tahansa aloittelijakin pystyy kyykkäämään vaikka 7 kertaa viikossa jos treenaa vain järkevästi, eikä vedä sarjoja loppuun asti. Ja lihan saantikin on mahdollista tällä metodilla. Monet ovat todistaneet esim. HST:n toimivuuden.

Siis ei saatana. T :wall: urhahan tästä on kinastella. On siis erilaisia ihmisiä, koulukuntia ja metodeja. On totta että hd-bodis-hampaat-irvessä-helvetin-tuollapuolen-joka-treenissä tyypit eivät todellakaan pysty treenaamaan 2xpäivä, hyvä kun 3xvko, sillä lihasten aineenvaihduntaa, hermotusta ja palautumiskykyä rassataan äärimmilleen. Mutta sitten taas vaikkapa pikajuoksijat, mitäs vittua, nehän hakee roppaansa suunnilleen samaa efektiä kun voimailijat, hiukan eri painotuksella, kyllähän nekin treenaa 2x päivä, tai vaikkapa bulgaaripainonnostajat jotka käy aamulla vetään 16 70% ykköstä aamulla ja etukyykyn illalla. Kuten tuolla "kyykky 3xvko" threadissäkin puitiin, homma on kiinni jaksottamisesta. Varmaan bodikseenkin tämä ehkä sopii keskittyen aina yhteen lihakseen keralla, mutta omasta, painon/voimanostajan näkökulmasta tämä sopii aivan mainiosti juuri ns. hermotustreeniin, jossa vaihtelevat kevyet treenit, nopeus/räjähtävät treenit sekä voimatreenit. Ideana saada mahdollisimman paljon toistoja=työtä tietyllä %-alueella menemättä ylikuntoon. Ja 2xpäivähän juuri mahdollistaa sen. Toki silloinhan normaalityön tekeminen voi olla vaikeaa ja ne treenit ei todellakaan voi olla niitä hd-bodis-hampaat-irvessä-helvetin-tuollapuolen-joka-treenissä. Mutta vastaus kysymykseen voiko käydä 2xpäivä:todellakin, jos em. hommat on hallussa.

Siis kinasteluhan on givaa, se on hieno havaita teksteistä kohonneet testosteronitasot ja ilmassa on adrenaliinia.... lisää löylyä kiukaalle:hyper:
No ei, kaikki tavallaan ja toimiihan toi kun kaikki on järjestelmällisesti suunniteltu. Mutta yleisesti ottaen lihasmassaa tavoiteltaessa on käytössä muut metodit, kannattaahan noita HST ym. tsydeemejä joskus ottaa. Mutta edelleenkin pitää paikkansa se että liian moni natu treenaa liikaa ja liian löysästi, siinä useimpien kompastuskivi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
M.M.O sanoi:
Tuli tästä ohjelmasta mieleen muutamia kysymyksiä.

Alkaako toi kierto ton kolmannen päivän jälkeen uudestaan?
Tehdäänkö ekalla viikolla esim: vain yksi liike rinnalle ja siinä kaksi sarjaa?

Juu siis kolmen päivän kierto on tuossa, sen jälkeen taas alusta. Eli viikkoon mahtuu 2 kokonaista kiertoa ja yhden päivän verran kolmatta.

Eli ekalla viikolla ehditään tekemään tuo rintapäivä peräti kolme kertaa: maanantaina, torstaina ja sunnuntaina. Mutta totta puhuen voisin kuvitella että tuossa aina yhdellä viikolla tarkoitetaan kahta kiertoa eli kuutta päivää, koska niin se olisi loogisempaa. Tai sitten voisi pitää sunnuntaina vaikka ylimääräisen lepopäivän niin että viikkoon menisi tasan kaksi kiertoa, who knows.

Tuossa mainitaan vain (kovien) sarjojen määrä per lihasryhmä, mutta ei sen liikkeen varmastikaan tarvitse olla sama molemmissa tai useammissa sarjoissa, vaan liikkeet voi valita mielensä mukaan ja vaikka vaihta joka kerta, koska niihin ei tuossa oteta kantaa.

Tylerd sanoi:
Ei palautumattomana treenaamisen tarvi aina ylikuntoon johtaa.. ei vaan yksinkertaisesti kehity jos ei koskaan anna palautua kunnolla. Mitä tarkoitat ettei ole merkitystä mitä muun ajan tekee??? Lainaus Marko Savolaisen kirjasta: Toiset sanovat, että lihakset eivät palaudu edes kymmenessä päivässä. Pitää muistaa, että jokainen treeni väsyttää kehoa kokonaisuutena. Tämä on syytä muistaa kun suunnittelee harjoitusohjelmaa tai salille menoa. Vaikka oletkin treenannut hauikset viikko sitten, ne saattavat vielä olla kipeät, koska olet treenannut selkää muutamaa päivää aikaisemmin ja hauikset ovat rasittuneet selkätreenissä ja ovat siksi kipeät. Yksi tärkeimmistä syistä pitää välipäivä on lihasten hermotus. Jos treenaa koko aika ilman välipäiviä, ei lihas pysty hermottumaan. Välipäivät ovat lihaksen hermotuksen kannalta VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ. Juuri tämän takia en suosittele 4-treeniä ja lepo tai 5-treeniä ja kaksi lepoa menetelmää. Pitää muistaa että lihakset rasittuvat joka treenissä.

Samaa mieltä olen, ja mulle ainakin tuntuu toimivan hyvin nyt tuo 2 on ja 1 off systeemi ja sitten tarvittaessa ja joskus menojen takia tulee ylimääräinen lepo sinne tai tänne ja joskus tulee käytä 3 perättäisenä päivänä puntilla, mutta se alkaa jo oleen liian pitkä putki kun mä vedän enemmmänkin tolla täysillä systeemillä. Mulla ei vaan jaksa mielenkiinto riittää johonkin monta kertaa viikossa koko kroppa touhuun. Varmaan toimis sekin, mutta ei ole mun mielestä kovin mielekästä.

Timba79 sanoi:
Samaa mieltä olen, ja mulle ainakin tuntuu toimivan hyvin nyt tuo 2 on ja 1 off systeemi ja sitten tarvittaessa ja joskus menojen takia tulee ylimääräinen lepo sinne tai tänne ja joskus tulee käytä 3 perättäisenä päivänä puntilla, mutta se alkaa jo oleen liian pitkä putki kun mä vedän enemmmänkin tolla täysillä systeemillä. Mulla ei vaan jaksa mielenkiinto riittää johonkin monta kertaa viikossa koko kroppa touhuun. Varmaan toimis sekin, mutta ei ole mun mielestä kovin mielekästä.
Mä treenasin tossa alkuvuodesta kuukauden jakson sillai että treenit oli ma,ke,pe ja ma ja pe vedettiin koko kroppa läpi, pääpaino kuitenkin käsien treenamisessa ja keskiviikkona treenattiin pelkkiä käsiä. Eka viikko tuntui ihan ok, mutta kyllä tohon tosi nopeeta puutu ja itselleni toi kroppa läpi pari kertaa viikossa ei toiminut lainkaan joten on se hiukka vaikee sen puolesta puhua? Käsiin tuli sentti lisää kuukaudessa, mutta muu kroppa ei saanut riittävästi treeniä, joten vaikee sanoo olisko sen sentin saanu tavistreenilläkin? Eli muuten treenaan aika pitkälti täysiä tai ei mitään periaatteella (1voima,1kevyt,1body/vk) ja juuri tuolla 2on 1off 2on 2off jaolla ja se toimii ylivoimaisesti parhaiten mulla. Mutta kuten jo monta kertaa on sanottu kukin tavallaan, ei sitä yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa ole olemassakaan, niin monta on tyyliä kun on treenaajaakin.

Tylerd sanoi:
Mä treenasin tossa alkuvuodesta kuukauden jakson sillai että treenit oli ma,ke,pe ja ma ja pe vedettiin koko kroppa läpi, pääpaino kuitenkin käsien treenamisessa ja keskiviikkona treenattiin pelkkiä käsiä. Eka viikko tuntui ihan ok, mutta kyllä tohon tosi nopeeta puutu ja itselleni toi kroppa läpi pari kertaa viikossa ei toiminut lainkaan joten on se hiukka vaikee sen puolesta puhua? Käsiin tuli sentti lisää kuukaudessa, mutta muu kroppa ei saanut riittävästi treeniä, joten vaikee sanoo olisko sen sentin saanu tavistreenilläkin? Eli muuten treenaan aika pitkälti täysiä tai ei mitään periaatteella (1voima,1kevyt,1body/vk) ja juuri tuolla 2on 1off 2on 2off jaolla ja se toimii ylivoimaisesti parhaiten mulla. Mutta kuten jo monta kertaa on sanottu kukin tavallaan, ei sitä yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa ole olemassakaan, niin monta on tyyliä kun on treenaajaakin.

Itse olen tahkonut jo jonkin aikaa 4-jakoisella ohjelmalla ja ajattelin seuraavaksi kokeilla 2on 1off 2on 2off jakoa. Jos Tylerd jaksat niin voisitko laittaa treeniohjelmasi näkyville niin saisin vähän osviittaa.

Nicky sanoi:
Itse olen tahkonut jo jonkin aikaa 4-jakoisella ohjelmalla ja ajattelin seuraavaksi kokeilla 2on 1off 2on 2off jakoa. Jos Tylerd jaksat niin voisitko laittaa treeniohjelmasi näkyville niin saisin vähän osviittaa.
Laitoin ohjelmani tonne treeniohjelmiin, mutta se jako olikin 2on 1off 2on 1off 1on 2off, mutta mulle toimii tollasenaan.

Tylerd sanoi:

Väärinkäsitysten välttämiseksi sanottakoon, että treenaan 5-jakosella ja 2 on ja 1 off systeemillä. Mulla ei siis ole mitään koko kropan tai 2-jakosta käytössä.

Timba79 sanoi:
Väärinkäsitysten välttämiseksi sanottakoon, että treenaan 5-jakosella ja 2 on ja 1 off systeemillä. Mulla ei siis ole mitään koko kropan tai 2-jakosta käytössä.
Jep, ei tullut käsitettyä väärin ;) Ei muuta kun kovaa treeniä :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom