Monipuolinen ruokavalio?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
41
Kysyisin vaan että voiko syödä joka päivä ihan samoja aterioita ja välipaloja kunhan päivittäinen kalorimäärä pysyy vaan oikeana ettei tarvis vaihtaa ruokalajeja joka päivä mitä syöt?

Itse painan vähän yli 90kg ja pidän kalorimääräni 4000:ssa ja nostan sitä pian kun dieettini on ohitse.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Originally posted by sandman83
Kysyisin vaan että voiko syödä joka päivä ihan samoja aterioita ja välipaloja kunhan päivittäinen kalorimäärä pysyy vaan oikeana ettei tarvis vaihtaa ruokalajeja joka päivä mitä syöt?

Itse painan vähän yli 90kg ja pidän kalorimääräni 4000:ssa ja nostan sitä pian kun dieettini on ohitse.

4000 kalorin dietti :confused:

ja kyllähän sitä kannattaa monipuolisesti syödä eikä aina samoja ruokia... Ja eiköhän makuhermotkin turru jos joka päivä samaa mättöä työntää ääntä kohti

??

Luin "Tehokas Kehonrakennus" kirjasta että 90kg painoiselle miehelle päivittäinen kalorimäärä on suositeltava 4000,jos ei joidenkin mielestä ei pidä niin sanokaapas mikäs sen pitäis oikeasti sit olla?

Ja mitäs muita aineita pitäs saada päivän aikana kuin oikea määrä kaloreita?

Zone-sarja -42%
Re: ??

Ja mitäs muita aineita pitäs saada päivän aikana kuin oikea määrä kaloreita?

Kalorit ei oo aineita. Kalori on energian yksikkö. Päivän aikana pitäs saada tarpeeksi paljon tarpeeksi hyvälaatuisia protskuja, hiilareita ja hyviä rasvoja. Lisäksi vitamiinit+hivenaineet. Lisätkää muut ku ei tuossa kuiteskaa oo kaikki.

Noh...

Kuinkas paljon näitä kaikkia pitäs saada päivässä??
Miten niiden päivittäisen tarpeen vois laskea painon mukaan?

Vaikea suhteuttaa näitä kaikkia samanaikaisesti jotta tulisi oikea määrä......:itku:

Re: Noh...

Vaikea suhteuttaa näitä kaikkia samanaikaisesti jotta tulisi oikea määrä......:itku:

Tsekkaappas tuolta FAQ:sta toi ruoka, syöminen, juominen osio, siellä on useempikin aihe joka käsittelee näitä asioita...

Re: Noh...

Lyhyesti vastaten:
Mieluimmin ravinneaineita suhteessa 30prot/40hiilih/30rasv
Päivittäistä tarvetta ei voi laskea painon mukaan melkein mitenkään, mutta proteiinia 2g/painokilo(rasvatonta) ja sitten vaikka suhteutat tuon 30/40/30 -kaavan mukaan.

Esim. Oletetaan, että sinussa on rasvatonta painoa 80kg. Silloin päivittäinen proteeinitarve on 160g. Tällöin proteeineja ja rasvoja 160g ja ~210g hiilihydraatteja. Tosin siihen loppuu minun matikkani, että montako kaloria tuosta tulee. :david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toi 30/40/30 kaava ei taida tarkottaa sitä, että rasvoja ja proteiineja tulee grammoina samanverran. Taitaapi tarkoittaa energiaprosenttia.

Eli 1g hh = 4 kaloria
1g prot. =4 kaloria
ja 1g rasvoja = 9 kaloria

Eli jos kaloritarve on se huimat 4000, niin 30/40/30 jakauma olisi:
hiilareita 4000kcal*0.4 = 1600 kaloria/4 = 400 grammaa
proteiinia 4000kcal*0.3 = 1200 kaloria/4 = 300 grammaa
rasvoja 4000kcal*0.3 = 1200 kaloria/9 = 133 grammaa

Tässä olisi vähän kaavaa miten voi laskea itse energiajakauman. Toivottavasti tuli edes jotenki ymmärrettävästi...

Originally posted by kata
Toi 30/40/30 kaava ei taida tarkottaa sitä, että rasvoja ja proteiineja tulee grammoina samanverran. Taitaapi tarkoittaa energiaprosenttia.

No hjälvetti, taiankin pysyä pois ravintopuolelta :rolleyes: :wall:

Sandman83!
Eli toi mun laskelma oli miten täytyy jakaa 4000 kalorin päiväannos proteiinejen, hiilihydraattien ja rasvojen suhteen jos haluaa noudattaa kaavaa 30/40/30. (Ei tainnu kyllä olla vieläkään selvästi sanottu :D ).

Mä otan vielä esimerkiksi päivittäisen proteiinien määrän laskemisen. Eli jos niitä syö sen 30 energiaprosenttia, 4000 kaloria kerrotaan sillä prosenttiluvulla eli 0.3:lla. Saadaan proteiinien osuudeksi 1200 kaloria. Koska taas proteiinigramma on 4 kaloria, pitää kalori määrä jakaa 4:llä. Siitä saadaan yhteensä 300 grammaa proteiinia päivää kohden.

Jos tolla kalorimäärällä päivässä ei tule toivottua tulosta niin kokeile muuttaa sitä niin kauan, että kalorit toimii. Toivottavasti osaat jo itsekin laskea päivittäiset grammamäärät, mutta jos et niin voithan aina pyytää apua!

Moi....

Kiitoksia paljon.....:)

Mutta jos vielä voisit jelpata päivittäisen grammojen laskussa.....peruskoulun matikka oli 5,tiedän tiedän ois pitänyt pysyä hereillä matikan tunneilla.....:D

Mä en kyllä osaa tarkemmin selittää, mutta sano päivittäinen kalorimäärä tai miten haluat ne jakautuvan niin mä lasken sulle gramat.

Mä nyt laitan muutaman esimerkin tähän.

3000 kaloria päivässä:
- hh. 300 grammaa
- rasvat 100 grammaa
- proteiinit 225 grammaa

3500 kaloria päivässä:
- hh. 350 grammaa
- rasvat 117 grammaa
- proteiinit 263 grammaa

4500 kaloria päivässä:
- hh. 450 grammaa
- rasvat 150 grammaa
- proteiinit 338

Kokeile joskus itse laskea uudestaan se 4000 kalorin grammamäärät ja tarkista vasta sitten kun olet saanut jotain vastaukseksi. Kun vähän aikaa mietit niin varmasti ymmärrät miten noi on laskettu. Vähän lisää itseluottamusta. Olet kuitenkin päässyt siitä peruskoulumatikasta läpi ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom